Megadeth - Countdown to Extinction (1992)

Label: Capitol

1. Skin O' My Teeth (3:14)
  2. Symphony of Destruction (4:02)
  3. Architecture of Aggression (3:34)
  4. Foreclosure of a Dream (4:17)
  5. Sweating Bullets (5:03)
  6. This Was My Life (3:42)
  7. Countdown to Extinction (4:16)
  8. High Speed Dirt (4:12)
  9. Psychotron (4:42)
  10. Captive Honour (4:14)
  11. Ashes in Your Mouth (6:11)
  12. Crown of Worms * (3:17)
  13. Countdown to Extinction [Demo] * (3:55)
  14. Symphony of Destruction [Demo] * (5:29)
  15. Psychotron [Demo] * (5:28)

avatar van milesdavisjr
Een prima album van de heren, hoewel wat meer midtempo dan de voorgangers maar dat was begin jaren 90 bij veel (speed) metal bands het geval.

"Claiming validity for your stupidity" is mijn favoriete quote uit Sweating Bullets die ik op het werk nog wel eens te pas en te onpas gebruik. Niet altijd hardop hoor ?

"Have you reached a verdict? Yes We have You Honor'' was ook zo'n lekkere quote verwerkt in Go to Hell, kwam ook rond deze tijd uit, stond op zo'n flauw Bill and Ted Bogus Adventure cd.
Zo had Dave wel meer van dit soort gesproken tekststukjes in nummers. Ik heb het altijd een leuk toegevoegd element gevonden.

avatar van gigage
Die quote komt ook van dit album bij Captive Honour. Go to Hell heeft dat when i lay me down to sleep rijmpje, ook geweldig inderdaad. ( if I die before I awake, I go to Hell, for heaven sake) .?

avatar van milesdavisjr

Je hebt gelijk, ik dacht echt dat de zinsnede terugkwam bij Go to Hell. Beiden zijn trouwens geweldige songs. Ik realiseer mij trouwens dat het stukje 'If I die bewore I wake' ook voorkomt in Enter Sandman van Metallica. Moest Countdown to Extinction dan toch Megadeth's 'Black Album' worden aangezien het op zijn minst opmerkelijk is dat Dave dit stukje heeft toegevoegd....

avatar van ZAP!
'Go to Hell' had minstens als bonustrack erop gemogen, gaaf nummer. Indertijd was er ook al wat te doen om de (tekst)gelijkenis met 'ES' van M., als ik me niet vergis...

avatar van gigage
Countdown to extinction wilde zeker meeliften op het succes van de Black Album. Dat zal niemand binnen Megadeth ontkennen (alhoewel, je weet maar nooit). Maar de song Go to Hell is gereleased rond juli 1991, die andere in augustus dat jaar. Ik gok toeval.

avatar van ZAP!
Kan maar zo hoor. Wel een bijzonder toeval...

avatar van gigage
Volgens wiki is ES opgenomen in juni en als single uitgebracht in juli. En ik neem aan dat go to Hell niet een dag voor de release van de film was ingeleverd. Maar wanneer het idee ontstaan is lijkt me ook van belang en of dat toen gelekt is. Zijn er nog geen beschuldigingen geuit door dees of geen?

avatar van Zagato
Die tekst komt toch gewoon uit een slaapgebedje voor kinderen?

avatar van Edwynn
Ja, en het is puur toeval. De singles kwamen vrijwel tegelijkertijd uit. Ellefson zei iets van die strekking onlangs nog ergens in een podcast. Mustaine liet ooit weer optekenen dat Enter Sandman geript is van een Excel nummer. En dat Metallica in zijn algemeenheid is groot geworden door de ideeën van Mustaine. Oud verhaal lijkt mij. Over het rijmpje ging het volgens mij nooit. Maar goed, hier ging het over Countdown To Extinction. Hoewel anders dan het weergaloze Rust In Piece toch minstens zo fraai. Vind ik.

avatar van Kronos
Het idee van horrorverhaaltje voor kinderen was wellicht een beetje in de mode. Voor zover ik me herinner begon dat met Annihilator en Dark Angel. Al dan niet bewust kunnen Metallica en Megadeth hierdoor geïnspireerd geweest zijn. En dan kan dat 'toevallig' zomaar tegelijk gebeuren.

avatar van milesdavisjr

Hoewel het zeker een sterk album is, schopt Rust In Piece voor mijn gevoel net wat meer kont dan deze worp. De variatie, snelheid en agressiviteit maakt dat Rust In Piece net een treetje hoger staat.

avatar van ZAP!
Voor mij is dit de meest 'commerciële' metal-variant die ook nog eens steengoed blijft. Eigenlijk niet te vergelijken met 'R.i.p.', zoals die ook eigenlijk niet te vergelijken is met voorgangers 'Peace Sells...' en 'So Far,...'. Wel dé 4 topplaten van Megadeth (Peace en So What op 1, Countdown op 2 en Rust op 3).

avatar van ZAP!
Blijk ik na een paar nummers naar remasters te luisteren, snel overnieuw en nu het oude, vertrouwde werk!

avatar van gigage
Dit jaar bestaat het album alweer 30 jaar, op 6 juli om precies te zijn. Nou kunnen ze niet nog een verjaardagseditie uitbrengen natuurlijk na het geweldige 20 jarige jubileum pakketje met een extra concert op cd 2, maar wie weet. Ik krijg toch het gevoel dat the Sick, The Dying .... and the Dead alsnog niet op 8 juli wordt vrijgegeven. Maar ja, tot die tijd vermaak ik me nog wel met het San Fransisco concert uit 1992.
spotify expanded edition (de link mag ik niet plakken in het juiste vakje hierboven, niet in Nederland beschikbaar, maar werkt bij mij wel)

avatar van gigage
Niet alleen de muziek neemt een detour van de technische thrash van Rust In Peace , ook de album art is een stapje weg van de beroemde Ed Repka thrash designs. Dien ten gevolge verschijnt de mascotte Vic Rattlehead in een wat realistischere vorm pas op de achterkant van het album, klaarblijkelijk bijna klaar met het aftellen naar het uitsterven. Voor dit album is Hugh Syme, de huis artiest van Rush , ingeschakeld.

Nou vond ik het design van Roll The Bones (1991) van een jaar eerder al een behoorlijk hoog heavy metal gehalte hebben en dat wordt hier nog verder uitgewerkt. De opvolger Youthanasia (1994) is minstens zo mooi en ook van zijn hand.
In 1995 ging de artiest een beetje overboard op Iron Maiden' s The X-Factor, ingehuurd vanwege zijn Megadeth werk, en misschien heeft het wat saaie art van Cryptic Writings (1997) wat onder geleden, wie weet. Echter, in 2001 laat Syme Vic terugkeren op de voorkant van het realistisch geïllustreerde maagomdraaiende The World Needs a Hero, zijn laatste design voor Megadeth.

Naast al het Rush werk zie je zijn designs bij o.a. Demons Down (House of Lords), Paralels (Fates Warning), Get a Grip (Aerosmith), Hear in the Now Frontier (Queensryche), This Godless Endeavor (Nevermore) Slip of the Tongue (Witesnake), New Jersey (Bon Jovi) maar de kunstenaar is nu vooral ook bekend vanwege de fantasievolle cover art van de meeste Dream Theater albums van de laatste decennia.

avatar van Eddie
Goed verhaal gigage onbewust ben ik dus eigenlijk al jaren een groot fan van deze man! Ik heb even zijn Wiki bekeken, daar zitten nog veel meer pareltjes tussen.