Swans - The Seer (2012)

Label: Young God

1. Lunacy (6:09)
  2. Mother of the World (9:57)
  3. The Wolf (1:35)
  4. The Seer (32:14)
  5. The Seer Returns (6:17)
  6. 93 Ave. B Blues (5:21)
  7. The Daughter Brings the Water (2:40)
  8. Song for a Warrior (3:58)
  9. Avatar (8:51)
  10. A Piece of the Sky (19:10)
  11. The Apostate (23:01)
hond racisme schreef:

Heb 't hieronder proberen uit te leggen hoor. Zie vergelijking met horror films, komt het dichtste bij in de buurt van wat ik bedoel. Hopelijk snap je het wat.

Geen probleem.

kobe bryant fan schreef:
Had ik maar vrienden die al van het woord 'album' hadden gehoord.

Had ik maar vrienden.

Lol

Ook ik prijs deze band de hemel in. Hoewel ik lang niet alle Swans platen kan verteren... Het oude werk vind ik zelf nogal monotoon, en gewoon een pijnlijke zit.
Ik prijs de band om zijn gedurfdheid, drang om te experimenteren, en voor mij het belangrijkste: de letterlijk verpletterende live optredens! En de uiterst charismatische Michael Gira is met zijn band een genot om naar te kijken.

The Seer is een langem moeilijke zit, maar erg lonend als het laatste nummer klaar is. Het is moeilijk om mijn vinger er op te leggen, maar op de één of andere manier grijpt Swans' muziek mij bij de... tsja

avatar van Sater
Na een paar maanden alleen mijn laptop tot beschikking gehad te hebben om muziek te luisteren deze nieuwe plaat van Swans voor het eerst op mijn stereo gedraaid. Wat een verschil! De subtiele details zijn nu eindelijk duidelijk hoorbaar en dragen zeker bij aan het luister genot. Song for a Warrior blijkt opeens veel meer dan een niemendalletje en ook The Seer profiteert van een hoog volume.

Halfje erbij.

avatar van Don Cappuccino
Geen muziek.

In dit album zit gewoon melodie en ritme dus die opmerking slaat helemaal nergens op.

Dat je er niks aan vind kan ik snappen maar om het dan gelijk geen muziek te noemen gaat een beetje ver.

Moet je Merzbow of Masonna maar eens gaan luisteren

hond racisme schreef:

Moet je Merzbow of Masonna maar eens gaan luisteren

Klopt. Ook geen muziek.

avatar van crosskip
Rare definitie van muziek moet jij dan hebben zeg, ben daar wel benieuwd naar.

crosskip schreef:
Rare definitie van muziek moet jij dan hebben zeg, ben daar wel benieuwd naar.

Sommige zullen nooit volwassen zijn voor zo'n muziek. Is daar niets aan te doen. Het muzikaal niveau van The Seer ligt daarvoor te hoog .

avatar van dix
dix

Er is een L uit je nick weggezakt

Dit album van Swans is ook niet zo toegankelijk, en gaat best wel terug naar de oude sound, welke veel mensen niet zo ligt.
Voor velen zal dit klinken als een brok herrie.
Een album als The Burning World is gemakkelijker om mee in te stappen.

avatar van Bongo Fury
deric raven schreef:
Voor velen zal dit klinken als een brok herrie.
Een album als The Burning World is gemakkelijker om mee in te stappen.

Briljante plaat, één van de beste die ik vorige jaar heb gehoord. Ik ben destijds ingestapt bij Greed en uitgestapt bij The Great Annihilator. Ik heb al die platen destijds zowat grijs gedraaid. Ik was dan ook zodanig sceptisch over de reunie met de plaat My Father Will Guide Me Up A Rope To The Sky, dat ik hem links heb laten liggen. Maar ik moet daar nu dus op terugkomen en ga ook die plaat en Soundtrack for the Blind in huis halen. The Burning World was inderdaad zeer toegankelijk, en misschine wel juist daarom mijn minst favoriete Swans plaat: hij miste de intensiteit van het ander werk.

Bongo Fury schreef:

en Soundtrack for the Blind in huis halen.

Absoluut doen

avatar van Tupelo
Onvoorstelbaar, wat een verrassing. Dat Michael Gira na 30 jaar zijn magnum opus nog zou maken, nota bene binnen het muzikale jargon dat hij al jaren hanteert - nee, dat had ik niet verwacht na "My father will..." - de voorganger van deze plaat die mij minder kon overtuigen.

Dit album biedt alles waar Swans voor staat - het is bruut, monotoon, lelijk en prachtig - en meedogenloos. Geen stomp in je maag, nee, dit is een afranseling. Maar wat een heerlijke. Het geluid is rijker dan ooit tevoren, de grooves zijn verslavend en hoewel alles onmiskenbaar Swans is, klinkt het toch als muziek die je nooit eerder hoorde. (En het gaat maar door - net als het laatste live concert dat ik zag in Antwerpen - 6 of 7 nummers zonder toegift, maar het duurde wel 165 minuten.)

avatar van -SprayIt-
dix schreef:

Er is een L uit je nick weggezakt

avatar van Lura
Leeds schreef:

? Wat is er dan zo bijzonder aan deze muziek?!

avatar van kobe bryant fan
De mysterieuze sfeer die rond de nummers hangt bv. Of hoe demonisch Lunacy wel niet klinkt, precies een bijeenkomst van een sekte waarin ze samen luidkeels: Lunacy, Lunacy verkondigen.
Of het titelnummer 32 minuten met enorm sterke Post-Rock, de opbouw is haast perfect te noemen en je voelt je 32 minuten machteloos alsof je met je rug tegen de muur staat.
Hetzelfde gevoel krijg ik bij 93 Ave. B Blues, zelden zo bang geweest bij muziek in't donker.

avatar van AOVV
Bijzonder ambitieuze plaat van Swans, die het beste van twee werelden laat zien, maar vooral toont dat Swans niet meer dezelfde band is als in een vorig leven. Toch blijft die typische sfeer wel voor een groot deel hangen, en het belangrijkste is dat ook 'The Seer' het soort verwrongen intensiteit in zich heeft, die me doet huiveren.

Af en toe mag er ook echt genoten worden, korte stukken zoals 'The Daughter Brings the Water' zijn fenomenaal. Het titelnummer is een hele rit natuurlijk, maar als de song zich naar de uitgang begeeft, besef ik iedere keer weer dat het een halfuur van mijn tijd waard was.

Uiteindelijk is 2 uur misschien toch wat teveel van het goede, maar "gewoon goed" is een term die dit huzarenstukje tekortdoet. Het is een erg sterke, gebalanceerde plaat, die me beter bevalt dan de voorganger, die ook al niet misselijk was.

4 sterren

Nihilisme
Avatar live

En nu kan je me opvegen.

avatar van Rain King

Ga heen man.

Misterfool
Het kost mij altijd wat tijd om de platen van Swans te doorgronden, maar als deze beukmuziek dan toch haar geheimen bloot geeft dan valt het kwartje ook goed. Met name het half uur durende titelnummer is heerlijk verontrustend. 4.5*

avatar van Cor
Cor
Meedogenloze, intense muziek. Ik zal nooit een extreme liefhebber worden van die soundeffect-achtige nummers als 93 Ave B. Blues, maar deze plaat pakt je - ondanks de speelduur - onverminderd bij de lurven. Je wordt echt een eigen universum ingezogen. En nu op naar 'To Be Kind'.

Hoewel ik de opvolger zeer goed kan waarderen, wil dit nog niet zo lukken. Op de opener en de afsluiter na dan.

avatar van Supersid
Ben best van fan de latere Swans, eigenlijk veel meer dan het vroegere spul. Het zijn best lange zitten, en da's meteen de enigste reden om ze niet frequent te draaien...

Misterfool
Ik hou van oude horror-films. Zeg maar van voor de jaren 80. Ze hadden toen niet de visuele middelen om “gore” geloofwaardig te tonen en de films zaten ook nog niet vol met schrikeffecten. Wat hadden ze wel: sfeer, met name door de occulte verhaallijnen, waar de hoofdpersonen allerlei verontrustende gebeurtenissen ondergaan. The Seer doet me denken aan dit soort oude Horror-films.
Qua composities is dit album een verdere uitwerking van(de langere nummers op) "Soundtracks For The Blind". Ook hier weer die eindeloze, haast post-rockachtige, manier van opbouwen. Een ritme lange tijd herhalen om op het perfecte moment te wisselen. Het nadeel is wel dat als de timing niet werkt een nummer al snel te repetitief wordt. Dat is helaas het geval bij "Mother of the World". Het helpt daar ook niet dat ik het deuntje niet echt interessant vind.
Net als een goede film opent dit album met een knallende introscène. "Lunacy" klinkt net alsof je beland bent in een duistere kult, waar de gekte als een mantra wordt herhaald. De samenzang is hier werkelijk perfect. The Seer is dan het monster van dit album. Een sadistische 30-minuten lange afstraffing, die desondanks haast filmisch te noemen is. Ook hier die lange,repetitieve manier van opbouwen, maar hier schroeft elke herhaling de duimschroeven weer iets verder aan.
"The Seer Returns" heeft gelijk al een naargeestig ,satanisch sfeertje. Dat wekt mijn interesse. Wat het nummer tot een van mijn favorieten van dit album maakt, is de prachtige wending. De muziek wordt even weggedraaid waardoor we enkel Gira horen: “You Have Arrived!” en de gekte barst los. Die manie wordt op de volgende, haast free-jazzachtige track: "93 Ave. B Blues" nog even tot werkelijk gekmakende hoogtes geduwd. Heerlijk dat een band de grenzen van rock zo durft op te zoeken.
"A Piece of the Sky" is hier mijn favoriete nummer. Een ware helletocht, tevens het meest abstracte nummer van het album. Het begint met een brandend geluid, waaruit een ronduit angstaanjagende zangcollage als Dracula uit zijn graf opreist. Opnieuw een lange opbouw, ditmaal naar een heel cynisch, akoestisch nummer.Een sterke conclusie mijn inziens; van chaos naar een zeker soort orde.
Daarop volgt direct het 23-minuut lange “The Apostate”. Een apocalyptische einde voor een apocalyptisch album. Wat voor de band spreekt, is dat ze het nummer ruim 5 minuten de tijd gunnen om op te bouwen. De werkelijk helse gitaargolven die daarna inzetten zijn bijzonder indrukwekkend. Halverwege leidt het geluid van de dulcimer de wending in. De climax met de free-jazzachtige geluiden is dan toch een tikkeltje jammer. Ik had het mooier gevonden als het album met een knal was geëindigd.
The Seer is kortom een verzameling gotische, sadistische geluiderupties. Niet elk moment is even angstaanjagend, wat op een album van bijna 2 uur ook niet zo heel verwonderlijk is. Desondanks is het niets minder dan indrukwekkend dat je na 30 jaar jezelf zo sterk opnieuw kan uitvinden.
4*( halfje eraf).

avatar van Simon-Hans

Wat bedoel je?

Simon-Hans schreef:

Wat bedoel je?

Dat was een quote van 4 jaar geleden. Ik denk dat ik wilde zeggen: 'ik vind het niks'. Denk er overigens nu anders over.

avatar van VanDeGriend
VanDeGriend schreef:
Ik heb deze voor old times sake ook maar besteld. De vorige plaat deed me echter al niets meer en beluistering van deze op de luisterpaal deed me ook nog niet achteroverslaan. Maar eens goed voor gaan zitten als de plaat binnen is.

Grappig. Dat heb ik inmiddels gedaan. Achteroverslaan in mss net iets te veel eer maar draaien helpt big time. Lange zit en zeker geen plaat voor bij de afwas, maar als je er eens echt voor gaat zitten dan heb je een mooie trip. Als je een beetje van de sound houdt dan. Tis zeker niet voor iedereen.

avatar van Yield
Waar zijn de tijden van Love Of Life en White Light In The Mouth Of Infinity gebleven? Dit is een loodzware trip voor de echte liefhebbers. Ik kom er nauwelijks doorheen, misschien moet je in de stemming zijn. (en niet draaien als het buiten 31 graden celsius is )