Frank Ocean - channel ORANGE (2012)

R&B
Label: Def Jam

1. Start (0:46)
  2. Thinkin Bout You (3:21)
  3. Fertilizer (0:40)
  4. Sierra Leone (2:29)
  5. Sweet Life (4:23)
  6. Not Just Money (1:00)
  7. Super Rich Kids (5:05)

met Earl Sweatshirt

17. End (2:15)
  18. Golden Girl * (4:15)

met Tyler, the Creator

Zuurmatje schreef:
Dat vind ik juist 2 prachtige nummers....Enige flinke smet op deze prachtplaat vind ik het fragmentarische, gedateerd klinkende opvullertje monks. Gelukkig komt daarna bad religion.

Behoorlijk sterk album, ik denk een echte groeiplaat. De tracks Sierre Leone en Pink Matter zijn nu favoriet en klinken vooral op een koptelefoon als mooi geproduceerde songs. Daarnaast staan er tracks op dit album als Lost en Monks die ik toch minder vind. Vooral het laatst genoemde nummer klinkt mij ook wat te fragmentarisch en doet behoorlijk rommelig aan. Bad religion klinkt op het eerste gehoor weer erg goed, maar vind ik gek genoeg na meerdere keren gehoord te hebben aan kracht inboeten. Voorlopig een 3,5 voor dit album, misschien later meer.

avatar van (Blacksad)
Redelijk geweldig dit album, met voorop het majestueuze Pyramids! Wat een nummer, effectief een van de beste nummers die ik misschien ooit wel gehoord heb!

Ik geef het nu een 4* maar dat kan wel stijgen

avatar van Shelter
3,5* maar hoger gaat het niet worden. Ik mis echt de genialiteit van het album geloof ik, gezien de stemmen hier. Voor mij is dit op zich wel leuk om te horen hoor, maar echt niet meer dan dat.
Hier en daar wat leuke producties (maar niets wat echt super vernieuwend is) en FO heeft wel een redelijke stem. De teksten zijn niet baanbrekend maar ook zeker niet slecht.
Als ik iets moet noemen wat ik wel erg goed vind aan dit album is het, als geheel luistert het lekker weg. Er staan geen nummers op die als fillers werken en alles past mooi bij elkaar.
De nummers die voor mij er bovenuit steken; Thinking About You (het hoge gezang is niet erg origineel maar het klinkt wel nice met de wat lomere productie), Sweet Life (in het begin irriteerde ik me dood aan zijn gezang van "sweet liiihife" maar inmiddels fijne track), Super Rich Kids (heeft op zich wel een originele tekst en nummer klinkt nice), Pilot Jones, Pyramides (wel een van de betere nummers maar echt geniaal ook weer niet), en Lost.

Ik vind de laatste 6 tracks duidelijk minder dan de eerste helft en Crack Rock is een standaard skip moment. Irriteer me aan de zang en productie.

Kwartje gevallen...

avatar van -marco-
Rene1979 schreef:
Kwartje gevallen...

Nu al

avatar van Rene1979
Nee nu pas na veelvuldig door me eigen strot heen drukken omdat ik Nostalgia wel in 1 keer goed vondt.

avatar van MAS
MAS
oei oei Rene daar gaat je street credibility

avatar van Rene1979
Ja ik weet t... Verdorie.. en nu??

Kwartje gevallen, 4,5*

Ben overigens nog steeds geen groot fan van Pyramids hahaha

avatar van MAS
MAS
Hoppa eindelijk! Na dat ik vorige week 2 geweldige liveshows van Frank Ocean heb gezien staat Channel Orange hier ook weer op repeat.

avatar van Shelter
Ik vind alleen de laatste 3tracks (heb bonus nummer niet) echt saai, die luister ik nooit af.

avatar van Slowgaze
De 'bonustrack' hier is de verborgen track, bedoel je die?

avatar van Soundbites
Keepin it surreal, not sugar-free
My tv ain't HD, that's too real

Ik lig altijd zo hard dubbel bij dit stuk.

avatar van Shelter
@Slowgaze: ja Golden Girl heb ik niet op mijn versie.

avatar van Raul
Zojuist dit plaatje weer eens onder het stof vandaan gehaald, wel toepasselijk met dit heerlijke nazomerweer
Blijft een sterk debuut, ik zweefde weer helemaal weg

4 sterren fo'sho'!

avatar van lowieke
Anderhalf jaar na release nog steeds geen week voorbij dat Frankie Ocean meerdere dagen op repeat staat. Nooit meegemaakt dat ik muziek echt zo verschrikkelijk goed vind.

avatar van Soundbites
Niet normaal, hoe lang de nummer goed blijven van Frankie Ocean, het is niet kapot te draaien.

Ongekend, werkelijk ongekend.

avatar van Raul
Ik ga een halfje omhoog, dit album is echt tijdloos
blijft gewoon ijzersterk!

Perfect. Echt perfect. Gek genoeg was het eerste nummer dat ik van hem hoorde Crack Rock en dat trok me meteen al aan. Nu vind ik dat denk ik de minste van het hele album dus dat zegt wel wat. Bad Religion, Pyramids, Lost, Fertilizer zijn allemaal geweldig, maar de absolute topper is Sierra Leone. Staat denk ik ook in mijn rijtje van beste nummers ooit.

avatar van Shelter
Ik ga terug naar 4*, na eindeloos gedraaid te hebben begint het toch wel saaier te worden.
Nog steeds een goed album maar 4,5-5* is voor mij die meesterwerken die je altijd kan opzetten.
Dat is dit niet. Pyramids is voor mij nu een nummer geworden waar ik niet meer doorheen kom.
Thinkin Bout You doet het nog wel goed zo ook Sweet Life, Super Rich Kids, Pilot Jones en Lost.
De laatste 4 tracks zijn op dit moment fillers voor mij.

avatar van lowieke
Inmiddels al weer twee jaar terug. Nog altijd vaste kost...

avatar van catchup
Bij de eerste keer luisteren vond ik het prachtig klinken en ik dacht dit is het album van het jaar. Waar het niet zo boeiend was, dacht ik dat het wel zou komen. Maar beter werd het niet, na drie keer luisteren was de ontdekking weg en bleven er alleen een paar redelijke nummers over. Teleurstellend, omdat je overal hoort dat ie het wel zou kunnen. Wat minder blowen misschien? Pyramids bijvoorbeeld neuzelt maar door, terwijl Monks (hier niet zo gewaardeerd) wel lekker blijft. Ik kijk uit naar een echt goed album van hem. Misschien Beyonce inhuren?

Beyonce

Abnormaal.

avatar van ImTheDopeman
Mijn favoriete album van de huidige tijd, in ieder geval van deze eeuw. Ik denk dat Frank Ocean het in zijn mars heeft om een defining artist voor een generatie te worden.

Later een recensie.

Waar blijft dat tweede album?

avatar van vinylbeleving
Totaal verslingerd geraakt aan dit album, alles klopt. Sommige nummers hadden echt tijd nodig om echt goed op waarde te schatten, maar uiteindelijk is het kwartje toch gevallen. De productie is wonderschoon, en bij de interludes is het steeds alsof je een kleine hoorspel hoort. Ik vind het echt een klassieker ( ja nu al! ) en zoek een mooi plekje in mijn top 10.

En nu maar eens met nieuw werk komen Frankie...

avatar van Minneapolis
vinylbeleving schreef:

En nu maar eens met nieuw werk komen Frankie...

Volledig eens. Eigenlijk ben ik veel meer van de soul dan van de R&B, maar dit album scoort nog steeds erg goed bij mij.
Het krijgt nu een tweede leven wegens de aanschaf van de mooie half transparante oranje vinyl uitvoering.

Duurt wel lang die opvolger.

avatar van vinylbeleving
Ik heb die vinyl uitvoering ook. Het is helaas een bootleg omdat een officiële vinyl release er nooit gekomen is destijds. Hoewel het geluid oke is, vind ik de bootleg versie het album dat zo enorm mooi geproduceerd is, niet echt recht aan doen. Het is te hopen dat er toch nog een officiële persing komt, en dat Frank Ocean meer duidelijkheid geeft wat betreft zijn nieuwe album. Prima als het langer duurt voordat het nieuwe album er komt, maar geef dan openheid van zaken. Al die vage berichten en speculaties gaat hem wel wat fans kosten vrees ik.

avatar van alexander-r
Staat al twee maanden op repeat. Jammer dat ik deze fantastische plaat nooit eerder een kans heb gegeven. Sweet Life, Pyramids en Lost zijn fantastisch, maar vooral de laatste drie nummers zijn voor mij het hoogtepunt van de plaat.

De heerlijke dramatische zang op Pink Matter met de daaropvolgende rustige raps van André 3000 zijn heerlijk. Maar die beat, het fantastische gitaarspel. Heerlijk midden in de nacht met een sigaretje en een alcoholische versnapering.

Forrest Gump is zo'n nummer wat onder je huid kruipt en ik meermaals toch even op opnieuw opzet als die af is gelopen. Ik betrap mezelf er ook op dat ik met het refrein (verschrikkelijk vals) meezing, iets waar maar een handjevol nummers me over weten te halen.

En dan voor mij het absolute hoogtepunt, End. Omdat de muziek zo vervormd is en er constant allerlei andere effecten te horen zijn heeft het iets ongrijpbaars. Alsof je het einde van een nummer op de radio hoort en maanden op zoek bent naar hoe dat nummer nou heet, maar toch elke keer weer kan genieten van het kleine stuk wat je wel hoorde.

Al met al topalbum, hoop dat ie voorlopig nog niet gaat vervelen.