Frank Ocean - channel ORANGE (2012)

R&B
Label: Def Jam

1. Start (0:46)
  2. Thinkin Bout You (3:21)
  3. Fertilizer (0:40)
  4. Sierra Leone (2:29)
  5. Sweet Life (4:23)
  6. Not Just Money (1:00)
  7. Super Rich Kids (5:05)

met Earl Sweatshirt

Opa Leo Blokhuis?

kistenkuif
Rhythm & Poetry schreef:
Opa Leo Blokhuis?

Nee joh, zo erg is het nou ook weer niet, jongedame . Tenminste dat hoop ik. Beroepshalve en tot mijn groot genoegen heb ik ook een kast vol aan muzikaal experiment, dwarse jazz en geïmproviseerd wat op MuMe niet te vinden is. Bezoek een keer de luisterpaal van muziekblad/site The Wire en je begrijpt wat ik bedoel. In die hoek ligt mijn echte liefde. De rest is vermaak en ja ook nostalgie. Blokhuis is trouwens nog adolescent, geen echte opa.

Maar dit allemaal terzijde want het gaat om Frank Ocean. Ik vind het een erg goed gemaakt album maar het raakt me niet. Het heeft geen bite, althans ik voel 'm niet. Komt bij dat ik gewoon niet van zijn falsetstem hou, hoe goed hij er ook mee zingt. Tenslotte: r&b, rap, soul etc. en alle kruisbestuivingen daarvan zijn nooit echt mijn ding geweest, een paar geniale en onvermijdelijke uitzonderingen daargelaten.

avatar van Dikkop
kistenkuif schreef:

jongedame . Tenminste dat hoop ik. .

Ik vrees dat ik je moet teleurstellen.

avatar van Shelter
Hee Opa, probeer Noel Gourdin eens met The River....
laat me even weten of hij dit nu zelf geschreven heeft of dat het gejat is, het klinkt zo nostalgisch.
Sharon Jones heeft ook een comeback gemaakt met 2 zeer te pruimen werkjes met the dap kings....

kistenkuif
Shelter schreef:
Hee Opa, probeer Noel Gourdin eens met The River....

Ah merci...daar zijn we blij mee in het bejaardenhuis. Dap-Kings hebben me nog nooit teleurgesteld. Waar en met wie ze ook speelden. Noel Gourdin zal dan ook wel kloppen. Goede tips! Ga ik achter aan. Reactie zal even duren. Net spotify en i-tunes bewust uit pc. gewerkt. Back to word of mouth.

avatar van keijzm73
Maar weer eens opgezet naar aanleiding van alle lovende kritieken. Nu dus ook in de vakbladen. Ik hoor het niet. Het is wel aardig, dat wel. Maar erg hooggewaardeerd in mijn beleving. En al ga ik niets uit de weg, toegeven; dit is niet mijn genre. Maar als dit het beste album is uit het genre krijg ik ook niet de neiging om me er weer eens in te verdiepen. Wellicht door gebrek aan kennis van soortgelijke artiesten hoor ik er ook regelmatig Prince doorheen klinken, maar ook iets van John Legend. 'Lost' is wel oké. In ieder geval een bevrijding na 'Pyramids'

avatar van Timo-otje
Pyramids is nu juist de klapper van dit album en denk ook wel de song van het jaar 2012 voor mij!

avatar van keijzm73
Misschien heb je niet de juiste albums geluisterd vorig jaar

Ik zette met opzet wat zwaar aan over 'Pyramids' Maar mijn verwachtingen waren hoog gespannen gezien het aantal jubbelende reacties over het nummer en toen vond ik het dus tegenvallen. Ik vind het niet boven de rest uitspringen en voor een nummer van 10 minuten gebeurt er gewoon erg weinig.

avatar van Sandokan-veld
Hoewel mijn op twee na favoriete plaat van 2012 als geheel, kom ik toch uit op vier sterren. Dit wegens enkele tracks die vind ik gewoon fiks onder de kwaliteitsnorm blijven steken (Sierra Leone, Pilot Jones) en een paar volkomen overbodige skits, of liever gezegd stukjes gewauwel tussendoor, die niets toevoegen aan de flow van de plaat. Haal die weg en je hebt makkelijk een 4,5*, als Ocean een nog iets betere zanger was geweest, was zelfs de maximale score binnen bereik geweest. Hoe dan ook een subtiel verslavende plaat.

avatar van Shelter
Ik vind Pyramid ook niet bijzonder eerlijk gezegd.
Dit is voor mij stonesthrow producties met een zeer gemiddelde zanger erop

avatar van Slowgaze
Bedoel je gemiddelde of middelmatige?

avatar van Shelter
middelmatig... hahaha sorry my bad
Ik spreek meer Engels dagelijks, damn ik word echt een allochtoon hier

Sandokan-veld schreef:

Sierra Leone & Pilot Jones behoren voor mij tot de beste tracks van het album. Sierra Leone is volgens mij wel beetje gejat qua idee van Marvin Gaye; maar wat een geniaal nummer is dat zeg. Pfffff

avatar van Slowgaze
'Siera Leone' vind ik zelf ook wel erg mooi, vooral dat 'my daughter's reaching for the nipple'-gedeelte. 'Pilot Jones' heb ik zelf ook niet erg veel mee moet ik zeggen, maar 't is wel een aardig stukje muziek.

avatar van Ralph.
Ik vind de beat van Pilot Jones echt goed. En dan meteen die eerste zin al:

' We once had things in common
Now the only thing we share is the refrigerator '

En mijn favo lyrics van het nummer:

' Tonight she came stumblin' across my lawn again
I just don't know why I keep on tryin' to keep a grown woman sober
See there you go reachin' up your blouse and no I don't want a child
But I ain't been touched in a while by the dealer
And the stoner with the sweetest kiss I've ever known '

avatar van Zuurmatje
Dat vind ik juist 2 prachtige nummers....Enige flinke smet op deze prachtplaat vind ik het fragmentarische, gedateerd klinkende opvullertje monks. Gelukkig komt daarna bad religion.

avatar van Rene1979
Klein halfje verhoogt maar toch loop ik er niet heel warm voor. Je kan hem vergelijken met D'angelo's Voodoo... Bij dat album vroeg ik me ook steeds af wanneer het op gang zou komen. Misschien dat daarom het R&B genre mij niet ligt. Het schiet niet op is te zoet sappig.. Doe mij dan liever echte Soul/Funk albums.. Dit pakt me nergens.. Langzame te zoet gezongen lijntjes die in hun boodschap door de traagheid mij niet meer weten te pakken, erger nog ik luister niet eens meer wat hij zegt..

avatar van koel
Holy cow! Hoe goed is dit zeg. Man man. Krijg er niet genoeg van. In ieder geval mijn album van 2012.

avatar van Ralph.
Hopelijk gaat hij was Grammy's winnen met dit geniale album.

avatar van Dungeon
kistenkuif schreef:
Kertskadootje van mijn kleinzoon. 'Opa, dit is zo cool, die móet je hebben!' Helaas voor kleinzoon is opa groot geworden met Marvin Gaye en Otis Redding. Daarna struikelde hij nog plezierig over Prince en The Roots. Maar door dit album glibbert hij van zijn stoel. Opa herkent nog wel albums die kunnen groeien maar daar vind hij bij deze Ocean van middelmatigheid geen reden voor. Opa vind dit een slappe hap r&b zonder soul. Pas op, alleen opa's mogen dat zeggen. Maar niet tegen hun kleinzoon.

Wel cool dat je naar the Roots luistert als omroep maxxer

avatar van -marco-
Pffff, blijft een pareltje dit album, tot op heden heb ik hem nog regelmatig opstaan. Dit is hoe R&B dient te zijn imo.

Classic

avatar van Shelter
Ik ga toch iets verhogen, ik heb deze cd van mijn vrouw gekregen (die dacht dat ik alles goed vond met het explicit lyrics labeltje erop )...dus gedwongen vaker luisteren.
Maar wel met resultaat, er blijven wat meer nummers hangen en ik vind sommige tracks nu wel ok. Ik snap de hype over pyramids overigens nog steeds niet.
Zijn stem vind ik ook nog steeds noet bovenmodaal, het is alleen de producties waar ik de genialiteit van kan inzien. Kwa tektsen ben ik ook niet super onder de indruk.
Maar 2* is te weinig ik ga naar 3.

avatar van Rene1979
Zoveel mensen die dit top vinden dus maar weer eens luisteren. Bij Kendrick moest het duppie ook vallen.

avatar van Shelter
Same here, ik vind die Kendrick echt helemaal niks tot nu toe.
Zijn flow en beats zijn naar mijn mening helemaal niet zo interessant.

avatar van gherdt
Deze plaat wordt na een ontelbaar aantal luisterbeurten nog steeds beter en beter. Begint zich qua klassiekerstatus nu al makkelijk te nestelen naast Voodoo en Sign O' The TImes. Muzikaal en tekstueel totaal anders maar om maar even de tijdloze geweldigheid te benadrukken.
De leipe funk van Pilot Jones, het musical einde van Sierra Leone, de heerlijke lamlendigheid van Super Rich Kids, de intense emotie in Bad Religion en zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan. Zelden zulke uit de losse pols, filmische en poetische teksten en verhalen gehoord als die van Frankie. En wat word ik heerlijk rustig van die man, hij is de ultieme zenboeddhist. En dan heb ik het nog niet gehad over de muzikale omlijsting met stiekeme leipe baslijnen, luie synthesizers en wederom die rust. Frankie is de man die alles kan.

avatar van tsjong
Belachelijk dat ik deze plaat op 2* had. Wat was ik denkende, blijkbaar niet in de stemming toen ik dit voor het eerst beluisterde.

avatar van kobe bryant fan
Pyramids!
Had de hele plaat maar dit torenhoge niveau.

bertito
Ben al een paar dagen dapper aan het luisteren naar Channel Orange vanwege de unaniem lovende kritieken maar of ik het in mijn hart ga sluiten? Een aantal nummers kan mij bekoren zoals Pink Matter en Super Rick Kids, waarschijnlijk omdat zij enige structuur en ritme kennen. Helaas staan er voor mij ook te veel tracks op die gewoon niet vloeien, ondanks de creatieve productie, de goeie lyrics en de aangename zangstem. Sierra Leone cum suis wil ik alleen maar overslaan.

Ook heb ik nooit de mindset gehad om te de soulmuziek te kunnen incorporeren. De aanklacht, en het gelaten ondergaan van het lot...ik ben er te agressief voor

bertito
Na een moeizaam gewenningsproces ben ik nu helemaal over, een dikke 5 sterren. Wel één track en een paar preludes eruit gegooid. Het is werkelijk een erg mooi geproduceerd album. Het heerlijks zijn de vrije lyrics die vanalles en nog wat door elkaar heen husselen, als een dada kunstwerk. Bad Religion gaat dwars door m'n hart...voor mij is het een soort post 9/11 trauma, de eenzaamheid en fataliteit van de aanslagpleger, een type waarop je maar beter niet verliefd kunt worden.

avatar van nico1616
kobe bryant fan schreef:
Pyramids!
Had de hele plaat maar dit torenhoge niveau.

Blijven luisteren, de hele plaat heeft dit niveau, zelfs de stukjes van 30 seconden