Frank Ocean - channel ORANGE (2012)

R&B
Label: Def Jam

1. Start (0:46)
  2. Thinkin Bout You (3:21)
  3. Fertilizer (0:40)
  4. Sierra Leone (2:29)
  5. Sweet Life (4:23)
  6. Not Just Money (1:00)
  7. Super Rich Kids (5:05)

met Earl Sweatshirt

17. End (2:15)
  18. Golden Girl * (4:15)

met Tyler, the Creator

avatar van Gloeilamp
Vandaag gekocht en direct voor de eerste twee keer beluisterd. Pyramids, Lost, Forrest Gump en Thinkin Bout You zijn allemaal fantastische nummers en ook de rest van het album weet te boeien.

Stem volgt.

Dat zijn de 4 nummers die ik heb aangeduid.

MotleyKoen
Fertilizer is natuurlijk wel het meest overbodige nummer ooit. Verder eigenlijk alleen goede nummers

avatar van Gloeilamp
Ik zie Fertilizer niet echt als een nummer. Meer als een intro voor Sierra Leone.

bennerd
Klopt. Op Nostalgia, Ultra stonden ook erg veel interludes, maar ik stoor er mij niet aan.

Ik hou van soul, jazzy soul, funk, maar R&B? De grens is soms vaag, zoals ook op dit album channel ORANGE te horen is, maar zodra het te poppy te glad te commercieel wordt dan bekruipt mij een R&B gevoel. Zeg maar: John Legend of nog erger: R. Kelly of zo. En helaas heb ik dat gevoel meestal bij het beluisteren van dit album.

Gelukkig maakt Frank Ocean ook regelmatig gebruik van die genres dicht tegen R&B aan en daarom staat er soms een aardig nummer op, zoals Sweet Life, Lost, Bad Religion & Pink Matter. Maar de rest is mij veel too smoothy. Daar komt bij dat ik mij soms ook nog eens irriteer aan zijn overdreven aangedikte zang en zijn stem daarbij niet eens zo aantrekkelijk vind.
Kortom, een tegenvaller. Ik volg deze hype niet.

avatar van Jetsertje
Wat een magistraal album, zou zo maar een klassieker kunnen worden, zoveel is duidelijk. Het album is intelligent, avontuurlijk en integer!
Ik denk dat meeste muziekliefhebbers, ook diegenen walgend van de zoetheid, dat toch zullen opmerken.

Duidelijk een keerpunt in het tot nu toe, mijns inziens, weinig interessante hedendaagse R&B-gebeuren.

avatar van kobe bryant fan
Weet nog niet wat ik van Pyramids moet vinden, langs de ene kant klinkt het soms erg goed. Ocean zingt goed maar moet oppassen dat het niet te glad en te commercieel klinkt. Hetzelfde voor de beat. Maar het bleef wel boeien, dus ben benieuwd naar de volledige plaat.

avatar van kobe bryant fan
Mooie plaat dan toch, Pyramids hoort wel bij de beteren.
Ocean zingt bij vlagen mooi, maar soms klinkt het me veel te glad en commercieel in de oren.
De beats zijn mooi geproduceerd, van lekkere funk tot rattelende drums en geniale samples uit Forrest Gump. Toch is het moeilijk om de volle 55 minuten geconcentreerd te blijven luisteren.
Bad Religion is hier de favoriet. Krappe 3,5.

Frank Ocean - channel ORANGE

Een geweldig debuut van Frank Ocean. Ik kende hem al van nostalgia, ULTRA, waar ook al een paar erg fijne nummers opstonden. Met dit album weet Ocean dan echt door te breken.

De nummers zijn stuk voor stuk erg goed, al word de vaart er soms uitgehaald door de interludes. Verder niets meer dan lof voor channel ORANGE: nummers als Lost, Sweet Life en Bad Religion zitten erg goed in elkaar. Maar dit album kent voor mij twee echte hoogtepunten, Pyramids en Forrest Gump.

Pyramids is het prijsnummer van dit album. Het bijna 10 minuten durende stuk weet van het begin tot het einde te boeien en heeft een geweldige tekst.

Dan is er ook nog Forrest Gump. Dit nummer is geschreven over de film waarin Tom Hanks de hoofdrol speelt. Ocean heeft hier een prachtig nummer geschreven vanuit de persoon van Forrest's geliefde.

channel ORANGE is een erg goede plaat geworden die in een korte tijd flink gestegen is in mijn jaarlijst.

avatar van Slowgaze
Weet je wat ik trouwens zo vind? Mensen die bij The Roots lopen zeuren dat dit zoveel beter is dan mainstream-hiphop. Enorme albumverkopen, vind ik echt niet underground meer hoor. Niets ten nadele van The Roots verder, want die zijn baas.

Halfje erbij.... op het strand was het een perfecte soundtrack en ik blijf dit album toch draaien en dat is een prima teken. Eindejaarslijstjesvoer verwacht ik niet maar zeg nooit nooit

Rene1979
Ik weet het niet. Ik zie hier het geniale niet van in. Thinking About is gezappig saai en de toonhoogte verandering in zijn stem doet daar niks aan af. Ik ga het album wel even helemaal checken.

avatar van -marco-
Rene1979 schreef:

Dito. Ik voel hem ook niet zoals vele hem hier omschrijven

Beetje warrig album imo

avatar van Zuurmatje
Gaan we dit nou echt vergelijken met de Beatles? Die mogen nog niet eens de veters strikken van Frank Ocean.

Maaruuh, de produktie is juist zo mooi bij deze. Ik heb nog nooit een plaat gehoord waarin echte instrumenten, zoals gitaar, zo goed geïntegreerd zijn in het vrij electronische framework.

Wat off topic berichten over Beatles/Nirvana-verwijderd.

avatar van Linius
Gloeilamp schreef:

Ik vind Fertilizer eigenlijk wel een lekkere interlude, lekker apart.

En wat lees ik nou hierboven over de veters strikken van Frank Ocean? Ik zal het wel niet goed zien denk ik maar.

avatar van Silky & Smooth
Het einde van Pilot Jones doet mij denken aan onze waterkoker.

spit.tsvnami
herman schreef:
Wat off topic berichten over Beatles/Nirvana-verwijderd.

Dat ging dus ook vooral over de productie van muziek.

Volgens mij niet, het ging een paar berichten over de commerciële insteek (waar al genoeg andere topics over zijn) en daarna was het alleen nog maar slowchat.

avatar van Niek
Op basis van alle verhalen maar gewoon aangeschaft (had er nog niets van gehoord) en moet zeggen dat de eerste tonen van Thinkin Bout You erg aangenaam zijn! Ben heel benieuwd naar de rest. De nieuwe D'Angelo?..

avatar van Rhythm & Poetry
Ik zeg ja. Zei ik trouwens al.

avatar van Silky & Smooth
Ik zeg nee. Wel zelfde niveau, niet zelfde stijl.

avatar van Rhythm & Poetry
Maar dat hoeft ook niet. Iedereen weet dat The Roots de nieuwe The Rolling Stones zijn.

avatar van Silky & Smooth
Ja en Max B de nieuwe Bob Dylan.

'pyramids' is werkelijk een fenomeen van een track. wow.

avatar van MAS
MAS
Op aanraden van R&P geluisterd en ik ben positief verrast. Het is niet helemaal mijn ding maar ik kan zeker genieten van nummers als Pink Matter, Forrest Gump en in mindere mate Pyramids.

avatar van Ice Cream Man
Same for me, niet m'n nr. 1 genre, maar man staan er een aantal straffe tracks op dit plaatje. Heeft een paar luisterbeurten geduurd maar het kwartje is zeker en vast gevallen nu.

Thinkin' 'Bout You, Pilot Jones, Lost, Bad Religion en vooral Pyramids zijn absolute toppers. Pyramids nummer van het jaar wat mij betreft.

spit.tsvnami
herman schreef:

Dan had je mijn eerste bericht niet moeten verwijderen. Dat ging dus duidelijk wel over de productie van dit album, ik vergeleek het alleen met Nirvana en The Beatles. Maar maakt niet uit.

avatar van Niek
Hmm, uiteindelijk niet veel meer dan gewoon een goede plaat. Een paar fantastische tracks (Thinkin Bout You, Pink Matter - wat moet André ook weer snel met nieuw materiaal komen zeg!) en geen missers. Een paar tracks neigen naar de middelmaat (Super Rich Kids is bv vrij standaard). De teksten gaan wel ergens over maar heb het idee dat meneer Ocean gewoon niet de allerscherpste geest heeft, maar ik moet bekennen nog niet heel goed te hebben gelet op wat ie zingt. Het geniale van Pyramids hoor ik ook niet (wel goede track hoor). Ik heb het idee dat de plaat vooral zo goed scoort omdat er toch vrij weinig (kwalitatieve) muziek gemaakt wordt in deze stijl. Zodoende verwacht ik dat de nieuwe D'Angelo (als ie ooit komt) nog veel hogere ogen zal gooien. Voor deze zit ik tussen 3,5 en 4 in.