menu

Bob Dylan - Bringing It All Back Home (1965)

Alternatieve titel: Subterranean Homesick Blues

mijn stem
4,24 (628)
628 stemmen

Verenigde Staten
Folk / Rock
Label: CBS

  1. Subterranean Homesick Blues (2:21)
  2. She Belongs to Me (2:47)
  3. Maggie's Farm (3:54)
  4. Love Minus Zero / No Limit (2:51)
  5. Outlaw Blues (3:05)
  6. On the Road Again (2:35)
  7. Bob Dylan's 115th Dream (6:30)
  8. Mr. Tambourine Man (5:30)
  9. Gates of Eden (5:40)
  10. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) (7:29)
  11. It's All over Now, Baby Blue (4:12)
totale tijdsduur: 46:54
zoeken in:
avatar van Paalhaas
4,0
ricardo schreef:
Enige minpunt op dit album is voor mij Gates Of Eden, dat nummer doet mij niet veel, maar de rest is echt super.

Gates of Eden is juist met afstand mijn favoriet. Wát een meesterwerk!

avatar van Vinokourov
3,5
Krappe 3,5 ster-score voor deze Bob Dylan-plaat. Ik ben op zijn zachtstgezegd niet de grootste fan van deze artiest. Hij (over)schreeuwt zijn teksten in plaats van dat ie gewoon mooi zijn liederen zingt. Maar gelukkig, wat melodieuzere nummers zijn er ook op dit album te vinden, bijvoorbeeld Love Minus Zero. Dat is wel een mooi nummer en van Bob Dylans 115th Dream en natuurlijk Mr. Tambourine Man kon ik ook nog wel genieten.

avatar van Stalin
Bob Dylan – Free Trade Hall, Manchester, England – 7 May 1965 (48 years ago)

Classic bootleg concert.

Even if Dylan is “bored” at these spring-65 shows.. he’s still brilliant.

Free Trade Hall
Manchester, England
7 May 1965


De gehele akoestische show is op deze site te beluisteren...

avatar van Stalin
Wat mij betreft de allermooiste versie van Mr. Tambourine Man speelde Dylan 47 jaar geleden in Sheffield.

Ruim 10 minuten kippenvel

Trouwens, de rest van het optreden op 16 mei 1966 in Sheffield is ook formidabel, zoals hier valt te beluisteren.

The Sheffield show is perhaps the best of the tour. The quality is incredible, and the performance can move you to tears. The Gaumont adds a warmth and depth to the overall sound that is lacking at many venues, and Bob pours his heart into every syllable. This set represents some of the finest of the tour

avatar van pdonidvie
4,5
AdrieMeijer schreef:
Meer dan dertig jaar geleden draaide ik plaatjes in mijn stamkroeg. Ik denk dat de cafébaas het een tactische zet vond om mij dat baantje te gunnen om zodoende van mijn eeuwigdurende gezanik over zijn beroerde muziekkeuze af te zijn.
Dat viel nog niet mee, dat disc-jockey spelen. Er werd van mij verwacht dat ik de verzoekjes van de stamgasten zou draaien, dus dat werd avond aan avond Bohemian Rhapsody en Paradise by the Dashboardlight.
Op mijn verjaardag heb ik mijzelf getrakteerd op een verzoeknummer: "It's alright, Ma".
Kun je het je voorstellen, om twaalf uur 's nachts in een doorrookt café? Dat gaf me daar een heisa van jewelste. Eerst begonnen de vrouwen te jengelen dat dit toch geen muziek was, die kerel kon geeneens zingen, de aanwezige mannen wilden er meteen korte metten mee maken en nog binnen de twee minuten ontstond er een heus klein burgeroorlogje. De kroegbaas riep nog, om de gemoederen te sussen: "Ach jongens, het is maar één liedje, hij is jarig vandaag!" maar Dylan kreeg niet de kans om zijn laatste -en mooiste- couplet te zingen:
And if my thought-dreams could be seen
They’d probably put my head in a guillotine
But it’s alright, Ma, it’s life, and life only


Voor het zover was, had ik gauw Bringing it all back home in veiligheid gebracht en Annie's Song van John Denver op de draaitafel geslingerd.

"You fill up my senses
like a night in the forest ..."


Dat beviel de gasten een stuk beter.


Heel leuk verhaaltje en heel herkenbaar. Velen misbegrijpen de heer Dylan. Ook buiten de kroeg.

avatar van Stalin
Audio: Bob Dylan’s First Session For ‘Bringing It All Back Home’ Begins Inauspiciously — Jan. 13, 1965

Link naar opnames

On January 13, 1965, Bob Dylan entered Studio A, the Columbia studio that he favored, and during a three-hour session with Tom Wilson producing, recorded 14 songs.

This session, the first of three for an album, Bringing It All Back Home, that would be his transitional move toward rock music, was business as usual. On that day Dylan recorded alone, accompanying himself, as he had done for his previous albums, on guitar and piano and harmonica. There are wonderful takes that were recorded that day, but clearly Dylan was ready to try something new, and he did during the sessions that followed.

avatar van Stalin
“Mr. Tambourine Man,” May 17, 1964 (Royal Festival Hall, England)


Grooveshark

Eerste keer dat Bob het nummer live speelde...

avatar van cosmic kid
3,0
cosmic kid (moderator)
Blonde on blonde en Highway 61 revisited staan al in mijn cd-kast, maar deze relatief onbekendere cd van dhr. Dylan is wat mij betreft weer een voltreffer. De bekende nummers zijn al prima en van de onbekende nummers bevalt Gates of Eden na een eerste luisterbeurt het best.

Het heeft even geduurd, maar ik krijg steeds meer waardering voor het werk van Bob Dylam

avatar van Ducoz
5,0
Pardon, Dylan en relatief onbekende albums? Deze? Uit 65? DYlan op zijn absolute hoogte punt?
Dit moet een van de meest controversiële(naast Self Portrait, Saved etc) Dylan albums zijn die gemaakt is. Dylan ging hier van folky naar rocker en dat viel niet bij iedereen goed in de smaak..

Buiten dat staat hier Mr. Tambourine Man op. Dat moet hét bekendste nummer van Dylan zijn..
Onbekend...
Voor onbekend werk moet je zijn platen uit de 80s eens opzoeken, die heeft iedereen verdrongen en zijn weer 'onbekend' geworden...

avatar van AOVV
4,5
Ducoz schreef:
Pardon, Dylan en relatief onbekende albums? Deze? Uit 65? DYlan op zijn absolute hoogte punt?
Dit moet een van de meest controversiële(naast Self Portrait, Saved etc) Dylan albums zijn die gemaakt is. Dylan ging hier van folky naar rocker en dat viel niet bij iedereen goed in de smaak..


Inderdaad, een erg belangrijke plaat binnen het oeuvre van Dylan. Zonder deze plaat was hij misschien geëngageerde folkplaatjes blijven maken, en was hij allang vergeten..
Hoewel het al op eerdere albums hoorbaar was, dat dit een speciale artiest is.

Stijn_Slayer
Het lijkt mij ook dat deze algemeen erkend wordt als klassieker en sleutelplaat in Dylans oeuvre. Vind Blood en Highway beter, maar deze draai ik het meeste. Vooral de elektrische kant heeft zo'n heerlijk, rammelende sound.

avatar van nelnontwisa
It's Alright, Ma is toch wel een van mijn favoriete nummers allertijden

avatar van west
4,0
Deze plaat van Dylan heb ik de laatste tijd best vaak gedraaid. Ik begreep dat hij hier meer de 'rock' kant op gaat en dat bevalt mij wel. Vooral een aantal songs van dit Bringing It All Back Home zijn erg sterk. Bovenal opener Subterranean Homesick Blues en It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding) zijn prachtig. Mr. Tambourine Man is fraai, maar - jawel - ik vind de versie van the Byrds mooier. Achterop die debuutplaat van the Byrds staat een foto waar je Dylan in de studio bij the Byrds ziet. Dus ook daar weet hij meer van.

Verder vind ik slotnummer It's All over Now, Baby Blue een erg mooi liedje en ook Love Minus Zero / No Limit is sterk. De overige songs variëren van gewoon goed (zoals de bluesy songs Outlaw Blues & On the Road Again) tot wel aardig. De teksten zijn natuurlijk weer fraai, alleen de mondharmonica hoor ik nog wat te vaak, maar daar is nu eenmaal niet aan te ontkomen. Als ik één of twee nummers skip, waaronder Bob Dylan's 115th Dream, dan is dit een erg goede plaat.

avatar van Ducoz
5,0
west schreef:
Als ik één of twee nummers skip, waaronder Bob Dylan's 115th Dream, dan is dit, zeker voor 1965 een erg goede plaat.


Vreemde uitspraak. Alsof er in 1965 geen goede platen zijn uit gekomen, je doet het nu overkomen als een unicum of een mirakel. Omdat het uit '65 komt kan het bijna niet goed zijn, of er worden alleen nu goede platen gemaakt... High Way 61, A Love Supreme... Jackson C. Frank... Help van de Beatles... solo debuut van Bert Jansch.. The Sonics.. Donovan's Fairytale.. juist ook Mr. Tambourine van The Byrds.. en nog zoveel meer...

avatar van west
4,0
Ducoz schreef:
(quote)


Vreemde uitspraak....


Je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

avatar van Ducoz
5,0
Prima

avatar van Stalin
Ducoz schreef:
Vreemde uitspraak. Alsof er in 1965 geen goede platen zijn uit gekomen


Volgens dit boek was 1965 zelfs ''the most revolutionary year in music''.

avatar van west
4,0
Stalin schreef:
(quote)


Volgens dit boek was 1965 zelfs ''the most revolutionary year in music''.


Ja, nou moet je er niet alsnog op terug komen, waarom doe je dat? Ben ik alsnog verplicht uitleg te geven.

Ik doelde natuurlijk (!) niet op het feit dat er geen bijzonder goede albums in 1965 werden gemaakt. Kijk bijvoorbeeld ook eens hier: http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/1965

En wat zie je? Ijzersterke top 10. Als je echter verder naar beneden zakt, dan zie je de gemiddelde scores sneller naar beneden lopen, als bijvoorbeeld 10 jaar later. En daar komt mijn punt: er werden toen gemiddeld minder (aantallen dus) bijzondere goede albums gemaakt als bijvoorbeeld eind jaren '60 of 10 jaar later. De gemiddelde kwaliteit lag lager.

Dan jouw citaat: dat gaat weer ergens anders over. Er kan natuurlijk binnen de muziek van 1965 een revolutionaire ontwikkeling zijn. Dat staat los van de hoeveelheid bijzondere goede platen.

avatar van Rudi S
4,5
west je hebt hier een prima punt, ook zie je belangrijke acts vaker terug in die 1965 lijst.
Jouw opmerking "zeker voor die tijd" past ook want dat boek vond die albums dus ook revolutionair.
Dylan en The Beatles als voorbeeld gingen een kant op die spannend was.

avatar van west
4,0
Rudi S schreef:
west je hebt hier een prima punt, ook zie je belangrijke acts vaker terug in die 1965 lijst.


Toch had ik die opmerking uit mijn review gehaald, om misverstanden te voorkomen. Maar nu staat het alsnog.

avatar van Rudi S
4,5
In '65 waren nog gewoon een aantal grote jaren '60 acts op de albummarkt actief.
Hendrix, Zappa, Vu, The Doors, Beefheart, Cohen en nog een boel.

Wat mij betreft was 1967 een belangrijker jaar, maar ja....

avatar van west
4,0
Rudi S schreef:
Wat mij betreft was 1967 een belangrijker jaar, maar ja....


Wat mij betreft was ook 1967 the year! We hebben natuurlijk net al die jaren doorgenomen op Song top10 per jaar: wij zijn nu de kenners!

Cured
'Tuurlijk 'was '67 een heel belangrijk jaar in meerdere opzichten, zeker wat mezelf betreft .

Overigens is dit album toch mijn favoriete van het oeuvre van Bobbie uit de '60's....

avatar van Rudi S
4,5
Juist, ik bazeer dit alles op een diepgaand, empirisch onderzoek.

avatar van Stalin
west schreef:
Ja, nou moet je er niet alsnog op terug komen, waarom doe je dat? Ben ik alsnog verplicht uitleg te geven.


Ik verplicht je tot niks hoor, maar toch bedankt

Wat we ook niet moeten vergeten is dat tot ongeveer midden jaren 60 singles veel belangrijker werden bevonden dan albums.
Phil Spector bijvoorbeeld geloofde niet in albums, maar in singles.
Die 3 minuten zendtijd op radio was heilig, een medium waar Bob Dylan met 6 minuten Like A Rolling Stone zijn kont mee afveegde.

Halverwege de jaren 60 namen meer en meer artiesten het maken van een volwaardig album serieus en vanaf dat moment zie je dus ook een groei in goede en volwaardige platen.

avatar van Rudi S
4,5
Stalin schreef:

Die 3 minuten zendtijd op radio was heilig, een medium waar Bob Dylan met 6 minuten Like A Rolling Stone zijn kont mee afveegde.



Om dat later met Huricane (ook een a en b kant) nog eens keihard te herhalen.

avatar van Droombolus
4,0
Nou Rudi.......... Uit de afdeling Trivia:

CBS Nederland bracht per vergissing eerst Like A Rolling Stone / Gates Of Eden uit als single om er later achter te komen dat het in die vorm als EP bedoelt was en LARS alsnog als pt.1/pt.2 uit te brengen ..........

avatar van west
4,0
Stalin schreef:
(quote)

Wat we ook niet moeten vergeten is dat tot ongeveer midden jaren 60 singles veel belangrijker werden bevonden dan albums.
Halverwege de jaren 60 namen meer en meer artiesten het maken van een volwaardig album serieus en vanaf dat moment zie je dus ook een groei in goede en volwaardige platen.


Absoluut waar. Dat is de verklaring.

Cured
Ik zou zo gauw ook niet een volwaardig/als geheel goed pop/rock album kennen voor 1965 of het kan/moet misschien een Dylan/Beatles album zijn, zo even snel uit mijn hoofd....wel uit wat andere genres...(soul/wereld/jazz bijv.). Die 'Times' van Dylan vind ik wel een goede volwaardige plaat iig, misschien ook wel Another Side....(heb ik echter lange tijd niet meer beluisterd), hoewel die (meer) 'folk' zijn....

Misschien zie ik er ook wel één of twee over het hoofd....

avatar van Stalin
Dylan’s Double Personality: Celebrating the 50th Anniversary of ‘Bringing It All Back Home’


Wall Street Journal

Gast
geplaatst: vandaag om 01:10 uur

geplaatst: vandaag om 01:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.