AdrieMeijer schreef:
Meer dan dertig jaar geleden draaide ik plaatjes in mijn stamkroeg. Ik denk dat de cafébaas het een tactische zet vond om mij dat baantje te gunnen om zodoende van mijn eeuwigdurende gezanik over zijn beroerde muziekkeuze af te zijn.
Dat viel nog niet mee, dat disc-jockey spelen. Er werd van mij verwacht dat ik de verzoekjes van de stamgasten zou draaien, dus dat werd avond aan avond
Bohemian Rhapsody en
Paradise by the Dashboardlight.
Op mijn verjaardag heb ik mijzelf getrakteerd op een verzoeknummer: "It's alright, Ma".
Kun je het je voorstellen, om twaalf uur 's nachts in een doorrookt café? Dat gaf me daar een heisa van jewelste. Eerst begonnen de vrouwen te jengelen dat dit toch geen muziek was,
die kerel kon geeneens zingen, de aanwezige mannen wilden er meteen korte metten mee maken en nog binnen de twee minuten ontstond er een heus klein burgeroorlogje. De kroegbaas riep nog, om de gemoederen te sussen: "Ach jongens, het is maar één liedje, hij is jarig vandaag!" maar Dylan kreeg niet de kans om zijn laatste -en mooiste- couplet te zingen:
And if my thought-dreams could be seen
They’d probably put my head in a guillotine
But it’s alright, Ma, it’s life, and life only
Voor het zover was, had ik gauw Bringing it all back home in veiligheid gebracht en Annie's Song van John Denver op de draaitafel geslingerd.
"You fill up my senses
like a night in the forest ..."
Dat beviel de gasten een stuk beter.
Heel leuk verhaaltje en heel herkenbaar. Velen misbegrijpen de heer Dylan. Ook buiten de kroeg.