Grizzly Bear - Shields (2012)

Folk / Rock
Label: Warp

1. Sleeping Ute (4:38)
  2. Speak in Rounds (4:24)
  3. Adelma (1:02)
  4. Yet Again (5:18)
  5. The Hunt (3:44)
  6. A Simple Answer (6:00)
  7. What’s Wrong (5:44)
  8. gun-shy (4:30)
  9. Half Gate (5:29)
  10. Sun in Your Eyes (7:18)
avatar van IllumSphere
Dat is inderdaad zo.

west schreef:
Als je 'm een tijdje laat liggen en dan weer opzet, is het een verrassend fijne plaat zeg!

Inderdaad, vorige week in huis gehaald deze ceedee en hij is zelf 0,5* gestegen bij me.

Als je de cd net in huis hebt kun je hem toch niet een tijdje hebben laten liggen?

avatar van Chameleon Day
Nou Herman, toch een volle zeven dagen! Maakt echt verschil hoor.

herman schreef:

Had 'm ookal heel lang als download op m'n mp3, maar snap wat je bedoelt.

Chameleon Day schreef:
Nou Herman, toch een volle zeven dagen! Maakt echt verschil hoor.

Haha dat sowieso, heb deze week thuis niet veel andere platen opgehad dan deze.

avatar van Chameleon Day
Een week een album heel intensief draaien, maakt zeker verschil. In mijn "mp3-loze" jeugd kocht ik één album in de maand en die draaide je dan 28/30/31 dagen achter elkaar. Dat maakte pas verschil! Die albums staan in je brein gegrift.

Herkenbaar. En als de plaat echt heel goed was (of de volgende aanschaf een mindere koop), dan draaide je hem nog een maand extra intensief. Heb het ooit één jaar bijgehouden en weet nog dat ik Homogenic van Björk in 2 maanden tijd wel een keer of 100 gedraaid heb...

avatar van Chameleon Day
Ik verbaas me dan ook over mensen die al een paar dagen na de release - of beter: het uitlekken - van een album 5* uitdelen. Maar goed, we dwalen af.

Dat verschilt denk ik per persoon en plaat. Ik draai al lang muziek en soms weet je vrij snel: dit is het of juist niet. Dit Shields bijvoorbeeld ligt makkelijker in het gehoor dan de voorganger en was daarom vrij snel te beoordelen.

avatar van Linius
De video aan gun-shy gekoppeld

Banjo024
Lekker plastisch die video

avatar van Herr Meijer
Het houdt niet op met Shields. Ik blijf hem maar opzetten, vrijwel elke dag sinds de release. Grizzly Bear groeit binnen hun vrijwel onbeperkte muzikale kader, met zelfs nóg meer goede liedjes dan op Veckatimest.

Shields opent al direct geweldig met het trio Sleeping Ute, Speak in Rounds (plus Adelma) en Yet Again. Na mindere broeder The Hunt gaat het album via A Simple Answer en het spannende What's Wrong door naar het prachtige eindstuk met het fameuze gun-shy (wát een fraaie, leipe video!), het zwaarverslavende Half Gate en Sun in Your Eyes.

It overflows, It overflows,
It always runs.

Al maanden. Heerlijk.

avatar van Madjack71
Na de aangename kennismaking met Veckatimest, ook deze eens een goed gehoor gegeven. Het begin is i.i.g. weer pakkend, ietwat tegendraads en eigens. Dat bevalt mij wel en geeft goede hoop voor de rest van het album. Helaas voor mij zakt het halverwege wat in en haalt het er de vaart voor mij wat uit.

avatar van Supersid
"Slechts" 3,5* gegeven, maar het zijn er dikke. Leunt sterk aan tegen de vier, maar net niet sterk genoeg
En inderdaad: begint érg sterk, maar na een tijdje af en toe dipjes...

avatar van dix
dix
dix schreef:
Yet Again deed me (daar ga ik weer) onwillekeurig wat denken aan Life's What You Make it.
Met name door de wijze waarop grommende toetsen worden ingezet
Morinfen schreef:
Yet Again vond ik veruit het beste nummer, helaas ook het enige die me echt kon grijpen op 3 luisterbeurten.

Oeps. bent u daar nog?

Not Yet Again, maar A Simple Answer. Met die grommende toetsen dus. Nou ja.

avatar van IMPULS
Blijft nog steeds trekken, ontdekkingstocht houdt niet op.
Verslavend, opnieuw, opnieuw.
Afwisseling, arrangementen: alles blijft spannend.
Okee, hooguit A simple Answer is aan licht bederf onderhevig.

Grizzly Bear is een topband.

avatar van Teunnis
Er komt een reissue aan met B-sides. Eerstje voorproefje is heerlijk:

YouTube - Will Calls (Marfa Demo)

avatar van Linius
Prachtig nummer ja.

avatar van Mathough
Behoorlijk verslingerd aan deze 'uitgeklede versie' van Yet Again. Wat een muzikaliteit zeg!

avatar van staralfur
Mathough schreef:

Inderdaad een geweldige versie! Half Gate van dezelfde sessie is ook echt fenomenaal, en dan vooral de drums. Hopelijk doen ze in oktober ook een paar nummers in deze stijl...