Grizzly Bear - Shields (2012)

Folk / Rock
Label: Warp

1. Sleeping Ute (4:38)
  2. Speak in Rounds (4:24)
  3. Adelma (1:02)
  4. Yet Again (5:18)
  5. The Hunt (3:44)
  6. A Simple Answer (6:00)
  7. What’s Wrong (5:44)
  8. Gun-Shy (4:30)
  9. Half Gate (5:29)
  10. Sun in Your Eyes (7:18)
avatar van Angelo
Sleeping Ute begin ik steeds meer te waarderen. Heb hem de laatste tijd al vaak op repeat gezet. Ik ben daarom best benieuwd naar de rest van hun nieuwe album. De vorige ken ik maar voor de helft, wellicht moet ik die op korte termijn toch eens wat beter beluisteren (en ook hun andere albums).

avatar van IllumSphere
Ik heb al veel gehoord van deze band, maar ik heb nog nooit iets concreet gehoord. Dit album moet daar verandering in brengen en Sleeping Ute klinkt al veelbelovend, dus laten we hopen dat het een heerlijke plaat wordt.

IllumSphere schreef:

Waarom ga je dan niet heel snel Veckatimest en Yellow House luisteren? Het zijn echt aanraders.

Zo'n zin in dit album!

avatar van staralfur
Nog een voorproefje:

Grizzly Bear- Yet Again

dalexterminate
Yet Again klinkt fantastisch, vooral het einde. Zin in!

avatar van midnight boom
Yet Again, is het tweede fantastische voorproefje van Shields.

avatar van Linius
Yet Again klinkt zeker prachtig zeg. Zin in!

avatar van Rhythm & Poetry
Ook maar even een berichtje achterlaten, zodat ik dit album niet uit het oog verliest. Volgens mij ga ik dit wel tof vinden, Yet Again is inderdaad fraai.

avatar van Bart
Ik druk bij 'Sleeping Ute' en 'Yet Again' alsmaar op repeat; ik krijg maar niet genoeg van de nummers. Ik voorzie 'De Plaat Van Het Jaar'!

Banjo024
Sleeping Ute was al een mooi voorproefje maar Yet Again mag er ook wezen. Ik krijg een Chris Isaak vibe eerlijk gezegd, in de meest positieve zin

avatar van Don Broccoli
Voor mij is dit niet de plaat van het jaar (dat was Veckatimest voor mij evenmin), maar er staan weer een aantal zeer fijne nummers op. Behalve Yet Again en Sleeping Ute zijn dat Speak in Rounds, A Simple Answer, Gun-Shy en Half Gate. Toch kunnen, net als op de succesvolle voorganger, niet alle songs mij boeien. De rekenwonders onder ons snappen: de sterke songs zijn in de meerderheid. Zeer zeker een fijne plaat dus.

Is ie gelekt dan?

avatar van Chameleon Day
Hij druipt uit de jewelcase.

avatar van staralfur
Wat een fantastische plaat

avatar van Gretz
Hij is als het goed is nu wel gelekt.

avatar van Linius
Klopt, heb hem net binnen. Zojuist begonnen met luisteren

avatar van WJW
WJW
Tweede luisterbeurt, bevalt me goed. Volgens mij wat toegankelijker dan Veckatimest.

(verwijderd)
Zeker toegankelijker, maar misschien wel iets teveel binnen de lijntjes gekleurd.. Album ging net in de bus eigenlijk in zijn geheel langs me heen. Benieuwd wat het op de langere termijn doet

avatar van mauricez
Prachtige plaat, wel meer binnen de lijntjes inderdaad. Eigenlijk zijn alle lo-fi invloeden weg, maar dat maakt niet uit want het is bloedmooi.

avatar van Rhythm & Poetry
Strak geproduceerde plaat. De verrassingen zijn wel weggenomen, een meer voorspelbaar album is daardoor een logisch resultaat. Maar het klinkt allemaal zeer fijn en dat is ook heel wat waard.

avatar van Linius
Ik zet voorlopig in op vier sterren. Met een volgende luister beurt nog maar eens de prijs nummers eruit halen om te selecteren hier.

avatar van Don Cappuccino
Shields vind ik veel beter dan Veckatimest. Echte uitschieters zijn er niet te vinden op Sleeping Ute na. Het is een heel constant album wat inderdaad iets minder vaag is maar dat waren juist de momenten die ik niks vond op het vorige album. Het is allemaal iets steviger geworden.

Bij de vorige plaat Veckatimest vond ik dat er een vijftal echte uitschieters op stonden. Sterke nummers, waarbij de rest wat verbleekte. Dat is op Shields niet het geval. Hier vind ik een groter deel van de songs van boeiend tot erg fraai.
Het album ligt dan ook wat gemakkelijker in het gehoor dan Veckatimest. Wel logisch, omdat ze verrassenderwijs de aandacht getrokken hebben met dat vorige album. Door dit Shields zo aan te pakken, heb je natuurlijk meer kans op commercieel succes. En daar is niks mis mee, ze mogen ook wat met hun muziek verdienen natuurlijk.
Overigens voor de duidelijkheid: ze verloochenen zichzelf bepaald niet. Dit Shields heeft nog steeds de typische fraaie soms dromerige soms gelaagde Grizzly Bear sound, met die typisch mooie zang.

Sleeping Ute is een sterke opener met fraaie - eerst licht psychedelische - gitaren. Speak in Rounds is echt een heerlijk nummer. Het neemt je mee op een aangename muziektrip door Grizzly Bear county. Op het einde doet het me aan Arcade Fire denken, bepaald niet verkeerd. Die hoor ik trouwens op meer nummers terug.
Yet Again is dan zo'n erg mooi intens Grizzly Bear liedje. En dat gaat zo door met The Hunt, weer een mooi nummer. Dan volgt er een lekker drumloopje op A Simple Answer, even een prettige en goed getimede versnelling. En wat een mooi refrein heeft dit nummer zeg. Ook de vertraging op het einde van het nummer is mooi.

Strijkers openen What's Wrong fraai. Wat volgt is net te vaag. Er zitten wel leuke stukjes tussen, maar toch. Gelukkig volgt het geweldige Gun-Shy. Een heerlijk ritme vormt de basis van een mooi lied gelardeerd met allerlei geluiden en fraai gezongen. Half Gate opent ook mooi met strijkers, alleen hier volgt dan een fraai gedragen nummer. Ook dit is weer vol met allerlei geluiden, maar ze vormen samen wel een mooi geheel. Slotnummer Sun In Your Eyes is een wat langer complexer nummer, wat mij niet altijd weet te boeien. Het tweede deel van dat nummer is wel weer heel aardig.

Alles bij elkaar genoeg dus om Shields verder te gaan verkennen. Weer mooi in elkaar gestoken door Grizzly Bear.

avatar van Bart
(verwijderd) schreef:

Iets te veel binnen de lijntjes. Tsja, met zulke opmerkingen kan ik nooit zoveel. Je leest het vaker in muziekrecensies. Wat bedoel je precies daarmee? Binnen de lijntjes. Ik kan je tal van voorbeelden geven van nummers die verrassend zijn, lef tonen, geen die standaard-geluid laten horen. Als je tenminste dat bedoelt met 'binnen de lijntjes'.

1. De omslag in 'Sleeping Ute' na drie minuten. Een totaal ander geluid, een ander ritme, een andere sfeer.
2. Het bijna lugubere 'Adelma' als intermezzo.
3. De tegendraadse drums in 'Speak in Rounds', de scheurende gitaar.
4. De fantastische samenzang in het slot van 'A Simple Answer'.
5. Het ongemakkelijke, bijna a-ritmische, 'Half Gate' waar een échte climax maar uitblijft.

avatar van midnight boom
2009 was het jaar van Grizzly Bear. 'Opeens' was daar een bijzonder creatieve band die met 'Veckatimest' binnen en buitenland wist te veroveren. Wat zo goed aansloeg? De fantastische luchtige popliedjes aangekleed met harmonische samenzang en scherpe instrumentatie. Een plaat die luisterde naar de naam meesterwerk. Na dit succesverhaal, doken de vier beren weer de studio in op jacht naar nieuw materiaal. Daniel Rossen en Chris Taylor (CANT) waagde zich ondertussen aan mooie solo uitstapjes. Maar inmiddels is de moederband weer herenigd om (wederom) de wereld te veroveren mét een gloednieuw album.

Dat gloednieuwe album heet Shields en bevat weer veel mooie tijdloze popliedjes. Er is hoorbaar veel tijd gestoken in Shields. We horen een rustgevend geheel met één flinke uitschieter. Opener en single 'Sleeping Ute' rockt en sluit goed aan op wat Veckatimest op de wereld heeft gezet. Daniel Rossen zet met zijn onrustige gitaarspel een aanstekelijk liedje neer die je vinger vraagt om op de repeatknop te drukken. Het blijkt een echte inkomer, want de rest van het album bevat vooral een heel constant niveau. Dit betekend (uiteraard) niet dat er verder niet moois te vinden is op Shields. Het swingende 'Speak in Rose', het prachtige 'Yet Again' en 'Gun-Shy' behoren ook tot de hoogtepunten van het album. De overige nummers zijn vrij ingetogen en sfeervol. Het jazzy, met blazers én strijkers aangekleden, What's Wrong is bijvoorbeeld net zoveel een sfeerstuk als een liedje. En daarin zit een essentieel vershil met haar voorganger. De chaos en het onvoorspelbare van Veckatimest zijn hier verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn een strakke productie en een prachtige samenhangend geheel gekomen. Stiekem is de plaat daardoor ook iets toegankelijker, maar nooit standaard. We krijgen evenveel Daniel Rossen als Ed Droste voor de kiezen, maar het luistert allemaal even fijn weg. We hebben hier te maken met vier vakmuzikanten, vier heren uit Brooklyn die hun werk perfect hebben gedaan. Grizzy Bear bewijst met dit album geheel terecht tot de crème de la crème van de indierock te horen. Een bijzonder fijne luisterplaat.

Een album dat staat als een huis, pardon, wolkenkrabber.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van Mark17
Half Gate. Jezus, wat schitterend. Overal kippenvel. Geen enkele haar onberoerd. Wow.

avatar van Don Broccoli
Precies het gemiddelde dat ik voorspeld had, terwijl de helft van de songs niet zo speciaal is.

(verwijderd)
Bart schreef:

Zoals ik ook schreef was dit een reactie na een eerste luisterbeurt, waarbij de plaat volkomen langs me heen ging. Op het eerste gehoor werd ik nergens geprikkeld en nergens dacht ik hea, die wending had ik niet verwacht. Bij Veckatimest en helemaal met Yellow House gebeurde dit wel.

Maar.. ik moet inderdaad gaan terugkomen op dat binnen de lijntjes. Misschien was ik wel teveel gebrand op die punten waar ik het in een keer een andere kant op zou gaan als dat ik dacht. Nu begint de plaat lekker in te dalen en komen inderdaad de momenten die jij aangeeft ook naar boven drijven en ontpopt het zich toch weer tot dat typische Grizzly Bear-gevoel. Je hoort dat de band gewoon weer een paar jaar verder is en dat ze wederom een wonderschoon album hebben afgeleverd.

Speak in Rounds voor mij wel de knaller, met dat heerlijke stuwende diepliggende ritme.

Nog een mooie video waarbij het percussiewerk van Sleeping Ute centraal staat. YouTube - Grizzly Bear - Sleeping Ute