Mumford & Sons - Babel (2012)

Folk / Rock
Label: Island

1. Babel (3:28)
  2. Whispers in the Dark (3:15)
  3. I Will Wait (4:36)
  4. Holland Road (4:13)
  5. Ghosts That We Knew (5:39)
  6. Lover of the Light (5:14)
  7. Lovers' Eyes (5:21)
  8. Reminder (2:04)
  9. Hopeless Wanderer (5:07)
  10. Broken Crown (4:16)
  11. Below My Feet (4:52)
  12. Not with Haste (4:09)
  13. For Those Below * (3:35)
  14. The Boxer * (4:05)

met Jerry Douglas en Paul Simon

15. Where Are You Now * (3:39)
  16. Lovers Eyes [Live from Redrocks, Colorado] * (5:42)
  17. Little Lion Man [Live from Redrocks, Colorado] * (4:27)
  18. Below My Feet [Live from Redrocks, Colorado] * (4:44)
  19. Roll Away Your Stone [Live from Redrocks, Colorado] * (4:42)
  20. Lover of the Light [Live from Redrocks, Colorado] * (5:21)
  21. Ghosts That We Knew [Live from Redrocks, Colorado] * (5:54)
  22. Awake My Soul [Live from Redrocks, Colorado] * (4:23)
  23. Whispers in the Dark [Live from Redrocks, Colorado] * (3:39)
  24. Dustbowl Dance [Live from Redrocks, Colorado] * (4:56)
  25. I Will Wait [Live from Redrocks, Colorado] * (4:45)
  26. The Cave [Live from Redrocks, Colorado] * (4:11)
DikkeDarm schreef:
Maaaaaaaaar als je nou moet kiezen tussen Dries Roelvink of de Toppers voor een feestje geef me dan toch deze jongens maar het sfeertje wat ze creeren tijdens een optreden is toch wel geweldig!

Ik heb geen idee wie Dries Roelvink is, maar dat Mumford & Sons een goede live band zijn zal ik nooit ontkennen. Ik herinner mij nog een bom van een optreden op Pukkelpop enkele zomers terug.

avatar van Screenager
pdonidvie schreef:
Ik probeer gewoon mijn gevoel uit te drukken dat krijg bij 'Lover Of The Light'. Geschreven voor de massa is inderdaad niet meteen verkeerd. Ik heb gewoon het gevoel dat de nummers die ik al gehoord heb overkomen als b-kantjes van de nummers op 'Sigh No More'. Er is gewoon minder hard aan gewerkt, de nummers lijken minder rijptijd te hebben gekregen. Ik wil hier op niemand zijn penis trappen, mijn excuus, maar dat is nu eenmaal mijn gevoel. Mogen jullie allemaal weten dat ik best grote fan van album één was.

En ik denk dat er weinig Oasis-fans nog wachten op een Wonderwall sing-a-long. Been there, done that. Noel Gallagher speelde hem tijdens de tweede helft van zijn tour ook al niet meer. Niet dat 'Wonderwall' een slecht nummer is, maar het is wel een voorbeeld van iets dat vermoord is door de radio. Dat gezegd zijnde, is een reunie ook voor mij een natte droom en zal 'Wonderwall' ook door mij meegebruld worden.

Ik zal het anders formuleren:
De radio singles overtuigen mij niet dit album te kopen. Ik denk dat ik met 'Sigh No More' momenteel genoeg van deze heren in huis heb.

Dat is jouw goed recht. Mijn penis is nog steeds helemaal in orde hoor.
Ik ben zelf jammer genoeg net te laat intensief naar goede muziek beginnen luisteren (en dus ook concerten te doen) om Oasis live meegemaakt te hebben. Een grote fout van mezelf, besef ik nu. Heb de broertjes al verschillende keren apart zien spelen, maar nog nooit samen en dat zal waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren.
Wonderwall is overigens ook niet mijn favoriet, ik had het eerder over die 'gemiddelde festivalganger' van jou Geef mij maar Don't Look Back In Anger of Champagne Supernova als meezinger.

Screenager schreef:
Dat is jouw goed recht. Mijn penis is nog steeds helemaal in orde hoor.

Ik heb ze 3 keer aan het werk mogen zien. Waarvan twee maal op de eerste rij. Eén van de beste concertervaringen van mijn leven. Maar ze komen wel terug samen. Al is het maar voor een paar concerten in 2015 om de verjaardag van 'Morning Glory' te vieren.

Blij dat je penis in orde is, trouwens .

OT: Vandaag 'Lover Of The Light' wééral twee keer gehoord op de radio en ik wordt er echt zot van..

Radio? Waarom? Welke zich zelf respecterende muziekliefhebber luistert er nog naar de radio?

(willie) schreef:

Niet vrijwillig. Op het werk staat de radio op en heb ik dus geen andere keus. Zoals je hierboven kan lezen geniet ik daar niet van, ofzo. Integendeel.

avatar van ChrisX
(willie) schreef:

Omdat er ook best wel radio word gemaakt die in orde is zoals bijv. op KXradio bijv. en ja zelfs gewoon midden op de dag op 3FM.

avatar van Mctijn
(willie) schreef:

Omdat in een kantoor je niet altijd met een koptelefoon op kan zitten?

Wij luisteren gewoon de hele dag naar de radio, ook omdat het ook wel lekker is om tijdens je werk "eenvoudige" muziek te luisteren en af en toe het nieuws. 24/7 naar diepzinnige muziek luisteren is vrij vermoeiend kan ik je zeggen

avatar van Snorren
Toch kwam deze iets minder binnen dan hun vorige album. De opbouw is wat mij betreft minder geslaagd. Alsnog vier sterren omdat deze band gewoon geweldige muzikale kwaliteiten bezit.

avatar van RoyDeSmet
en een Grammy voor 'best album of 2012'...

avatar van Broem
Knappe uitvoering van THE Boxer, dat dan weer wel. Blijft voor mij, Grammy of niet, een rete flauw album. Moet overigens gewoon bij dit genre wegblijven. Ik weet het. Kan het soms niet helpen. Bang dat ik de topper van het jaar mis. Bleek gelukkig niet zo te zijn.

avatar van Kees Peter
Mwa, het is mij te tam geworden, die Mumford en zonen. Neemt niet weg dat ik ongelovelijk veel zin heb om op 30 maart deze mannen te bewonderen in het ZiggoDome!

Babel. Heb het album bijna direct na release in huis gehaald, omdat ik hun debuutalbum fan-tas-tisch vond, met een uitroepteken! Ik denk dat het vooral door de hooggespannen verwachtingen kwam, dat ik Babel in eerste instantie tegen vond vallen. In de eerste helft staan een paar prachtige nummers, maar na Lover of the Light zakte voor mij de kwaliteit en daarme mijn interesse. De laatste 6 nummers werden voor mij een beetje een brij, een zelfde gevoel dat ik ook wel eens heb bij Snow Patrol albums (alhoewel ik daar ook zeker van kan genieten). Inmiddels heb ik Babel vele malen geluisterd en heb ik ook in de tweede helft een paar zeer mooie nummers 'ontdekt', zoals hopeless wanderer en not with haste. Uiteindelijk vind ik Babel nog altijd een album dat duidelijk boven de middelmaat uitsteekt en de stem van Marcus Mumford blijf ik prachtig vinden. Favoriete nummers: Lover of the light, Babel en Holland Road. Morgenavond in het sportpaleis in Antwerpen maar eens zien of ze me live nog steeds zo weten te overdonderen, als in 2010 in de HMH.

Ik vind dat nummer met die gitaar zo enorm goed

Nee effe serieus, wat vind ik dit een vervelend bandje zeg.

Plat gedraaid op de radio, en alles klinkt als de vorige single.

De cd geprobeerd, maar ook dat vind ik niets.... Gaap

Bartman schreef:

als je dat nu vond, waaro zou je dan het nieuwe album meteen in huis willen hebben?

Bartman schreef:

Poeh, in 2010 al in de HMH, paar maanden er voor nog voor 200 man.

Maar het blijft wel knap; in 5 jaar tijd van drummer bij Laura Marling naar Glastonbury headliner.

avatar van SOAD
eerste album: 1250 stemmen
tweede album: 380

Veel mensen hebben blijkbaar aan 1 album genoeg.

avatar van Screenager
Vind ik persoonlijk niet echt terecht. Het tweede album is inderdaad een verlengstuk van het eerste, maar ik vind dit allerminst een slecht album. De songs staan er en Mumford & Sons is voor mij een zeer aangename groep die met dit tweede album wel degelijk heeft weten te bevestigen.

Slecht, mwah, dodelijk saai, absoluut. introotje met melancholische stem werkend naar de banjoclimax en dat een keer of 12. Goed genoeg om het 3FM publiek te vermaken, maar met muzikaliteit heeft het niets meer te maken.

Screenager schreef:
Vind ik persoonlijk niet echt terecht. Het tweede album is inderdaad een verlengstuk van het eerste,.

Elk nummer is een verlengstuk van de vorige. Dat maakt deze albums zo snel zo en zeker niet tijdloos

avatar van Arrie
SOAD schreef:
eerste album: 1250 stemmen
tweede album: 380

Veel mensen hebben blijkbaar aan 1 album genoeg.

Vind je het gek? Op het eerste album klinkt elk nummer al hetzelfde, en de singles van dit album klinken ook weer precies hetzelfde.

avatar van jasper1991
Doodgewone 'regressie naar het gemiddelde' na de hype van het eerste album. Ga maar de top 10 af van de top 250, daar zie je hetzelfde met de albums die erna kwamen.

De laatste tijd hoor ik elk moment als ik 3FM aan zet Babel voorbij komen, en meer dan een uur luister ik zeker niet naar 3FM.

avatar van Joren999
Dit album verschilt naar mijn mening te weinig van het vorige album en de liedjes zijn hier vaak ook minder sterk. Dit album vind ik daarom een stuk minder leuk dan het vorige. Maar 'Broken Crown' is wel echt een geweldig nummer.

avatar van Madjack71
Een degelijke opvolger van hun debuut en een logisch vervolg op het succes dat ze er mee hadden en ze op veel festivals heeft gebracht. De muziek smaakt als een vlotte drinkbare cocktail, die een prettige roes geeft. Maar dan wel eentje die als je het een tijdje achtereen gedronken hebt, even opzij zet om weer eens iets ander te pakken. Een prima muzikaal recept verder, met hier en daar wat meer bombast dat past bij de grotere optredens die ze vast en zeker geven. Zelf had ik graag wat meer nummers erop gehad als I WIll Wait, die je hardop meelalt, volumeknop open en die een goede kop en staart heeft. Leuk om zo te horen, maar geen album voor mij om op vinyl te halen. Leuk om ze met Springsteen op het podium zoveel plezier zien te beleven, terwijl ze geen enkele noot toevoegen en later bij een ander optreden zelf een relaxte verse van I'm on Fire ter hore geven.

avatar van tbouwh
Die drie bonustracks hadden wel op de reguliere plaat gemogen..... ( For those below/ The Boxer/ Where are you now )

avatar van Thin Air!
Hier absoluut geen last van Mumford moeheid. Ik draai het zo sporadisch dat het op momenten best aangenaam blijft.
Overigens vond ik ze op een groot podium op Pinkpop 2012 erg tegenvallen. Blijkbaar werkt dit meer in een tent met meer sfeer.

Wat ik wel mis op deze plaat is het donkere randje. Er had wel wat meer spanning ingebouwd mogen worden.
Een beetje wat Ben Howard heeft gedaan met The Burgh Island.
Het rauwe Broken Crown is derhalve mijn favoriet op deze plaat.

avatar van PaulKemp48
De fantasie van deze heren is wel erg snel opgedroogd! Aan hun eerste album heb ik in ieder geval voldoende!

avatar van Ducoz
PaulKemp48 schreef:

Hier ook zo, maar ik denk dat het toch voornamelijk met het onverwachte succes te maken heeft. Een folkbandje dat ineens stadions moet gaan touren.. dat gaat een keer in je gezicht exploderen.

avatar van SammyAutumn
Stuk minder als Sigh no More, dit komt door het feit dat ze de nummers echt hebben geschreven om maar zo veel mogelijk mensen mee te krijgen bij concerten. Echter zitten er ook zeldzaam goede pareltjes tussen, zoals Ghost's That We Knew en Not With Haste.

avatar van chevy93
pdonidvie schreef:
En precies daarom hoor ik deze liever dan hun debuut. Daar waar je te pas en te onpas nummers als The Cave en Little Lion Man hoort, ben ik blij dat dit album nog fris klinkt.

Nee, al die berichten hier... ik kan er niet in meegaan. Is minstens gelijkwaardig aan het debuut. Dat merk je ook duidelijk aan Mumford & Sons - The Road to Red Rocks (2012). De nummers gaan naadloos door elkaar.

avatar van JVT
JVT
SammyAutumn schreef:

En dan vergeet je Broken Crown nog, toch wel het absolute pareltje op dit album. wat een nummer!

Van mij mogen ze nog eens met een nieuw album komen, en dan gewoon weer mét Banjo!