The xx - Coexist (2012)

11. Our Song (3:12)
  12. Reconsider * (3:46)
Jav-
coldwarkids schreef:
Geen talent in de zang en songs zitten kinderlijk in elkaar.
En de nummers op X&Y, Eyes Open en Californication getuigen zeker wel van talent en interessante songstructuur? Leg mij eens uit hoe je die albums 5 sterren kunt geven.

avatar van Snoeperd
Kritiek vind ik prima, maar dan wel graag met onderbouwing inderdaad. Sowieso snap ik niet waarom als je een album slecht vind een albumpagina blijft bezoeken en berichten blijft plaatsen.

Jav- schreef:

Niet offtopic gaan Jay. Wel ontopic blijven

0,5 is wel erg overdreven, een beetje het gemiddelde naar beneden krikken of.... ?

avatar van coldwarkids
Kijk jij maar eens naar Muse .. hoeveel daar heel veel lage stemmen geven. Jav- is daar 1 van met z'n 1.0 ster. terwijl hij zegt dat Matthew Bellamy kinderachtig klinkt en dat het tenenkrommend slecht is. Komt ongeveer hetzelfde over, wat ik dan weer met The XX heb.

avatar van Mctijn
@coldwarkids: Jammer van je tijd dat je dit plaatje koopt/download, meerdere malen beluisterd en tal van reacties geeft. Het past namelijk totaal niet in jouw straatje gezien je top-10 en je 5* albums. Als "tegen-stemmer" (want dat is 1* en lager) weet je dan dat je tegenstand kan verwachten in zo'n topic.

Tip: probeer dit plaatje (en de debuutplaat) over 5 jaar nog een keer, wellicht denk je er anders over.
Zo niet, ook prima natuurlijk

avatar van coldwarkids
Ik probeer het juist ook, maar het kwartje wil gewoon niet vallen. Het faalt in mijn opzicht in dit genre. Het past qua genre totaal in m''n straatje maar deze band heeft het niet vind ik Net zoals Grizzly Bear faalt in de indie/rock

coldwarkids schreef:
Net zoals Grizzly Bear faalt in de indie/rock

Yeah Right

Conversation 16
Sorry, dat moest er even uit

Back to topic.

Meningen site Conversation 16. Verken het een beetje

avatar van Mctijn
Grizzly Bear en The XX zijn vergelijkbaar in 1 ding; het zijn beide geen bands om op los te gaan. Je kan het gaan waarderen als je het aandachtig luistert, maar is het is inderdaad niet voor iedereen weggelegd.

avatar van coldwarkids
... Terwijl het juist 1 van m'n favorieten genre is moet je nagaan. Ik hoef juist niet op muziek los te gaan. ik moet er juist van genieten.

avatar van Mctijn
Je bent iemand die het laatste woord wil hebben en dat is prima, want ik moet morgen weer werken

avatar van coldwarkids
Ik luister nog maar eens naar Stars.. Die brengen het tenminste beter.

avatar van Cor
Cor
Ik blijf hetzelfde gevoel houden bij deze groep als ten tijde van het debuutalbum. Ondanks dat de muziek heel kaal en spaarzaam is, is het wel inventief en zijn de composities zeker niet anoniem. Maar ik vind het persoonlijk wel zo minimaal en gestript dat het me onvoldoende pakt. Opnieuw: niet slecht en het luisteren verveelt niet, maar ik krijg moeilijk een klik met deze muziek. En ja, ik heb het een flink aantal keren beluisterd.

Raffael1977
Saai album, had nog nooit van ze gehoord maar wat een cliché dit. Het lijkt net of ze Four Tet, Stubleine en zelf een beetje Stateless proberen na te bootsen op een zoutloze manier.

De muziek is niet eens zo heel slecht maar de zang is schrijnend. Past ook niet echt bij de instrumentatie. Gauw vergeten dit.

Electro_
Ik was een beetje laat met het luisteren van hun debuut-album, waardoor ik me er nooit echt in had verdiept. Maar dit album heb ik de afgelopen tijd behoorlijk vaak gedraaid en hij bevalt me behoorlijk goed. Normaal luister ik niet echt naar dit soort bandjes, maar The xx interesseren me vanwege hun subtiliteit en het minimalistische wat in elk nummer zit. Het gaat een beetje terug naar de essentie van wat een nummer "hoort" te bevatten, en dat smeren ze uit in 11 nummers. Het resultaat is een uitgesproken, originele plaat die goed in de lijn ligt van hun debuut.

Een band waarin "stijl" met hoofdletters boven hun hoofd hangt, en waardoor de muziek maar beter heel goed kan zijn om ze te onderscheiden van willekeurige hipster-bandjes. Maar wat mij betreft doet The xx dat, en ik ben benieuwd hoe hun geluid zich verder gaat ontwikkelen. Ik heb al wel een klein idee hoe de derde albumhoes eruit gaat zien.

Electro_ schreef:
Ik heb al wel een klein idee hoe de derde albumhoes eruit gaat zien.

Oh, vertel

Ik weet het niet zo goed met dit album: 't is een dunne lijn tussen muziek terugbrengen tot zijn essentie en zoutloze, wel erg ongevaarlijke behangpapiermuziek brengen en soms dreigt het geheel toch wel een beetje aan de verkeerde kant van die lijn te vallen. Jamie XX is nog op dreef maar hun debuut had naast de elektronische ondersteuning ook gewoon erg sterke melodie-lijnen en die mis ik hier toch wel op een aantal nummers (misschien had dat groepslid die ze tussen beide albums uit de band gegooid hebben wel een punt toen ze claimde een boel van de melodieën op XX geschreven te hebben). Bovendien begint het daardoor ook meer op te vallen dat Croft & Sim niet de meest begenadigde tekstschrijvers zijn. Een krappe 3,5*

avatar van Jurr_on
In vergelijking met het debuut gaat dit album mij net een stapje te ver. Misschien veroorzaakt door de dwangmatige zoektocht naar een meer ontwikkeld geluid, ik weet het niet.
Waar het debuut mij weet te raken, vliegt dit net langs mij heen. Desalniettemin luisterwaardig, met toch enkele fijne tracks.

avatar van Silent_shout
Niet slecht, goed zelfs, maar ja, de verrassing is weg, het is meer van hetzelfde geworden jammer genoeg... zelfs een winning team kan af en toe eens wat vers bloed gebruiken om te blijven winnen

een review ervan op onze nieuwe muziekblog (niet door mij geschreven): If Music Could Talk: Review : The XX - Coexist - imctblog.blogspot.be

Dit album is voor de echte fans.
Voor de mensen die het eerste album 'wel tof' vonden (zoals ik), biedt dit te weinig nieuws.
22 nummers van hetzelfde gaat wel wat vervelen, dus ik hou het even bij de eerste 11.

avatar van Sandow
Ik heb ze ondertussen live aan het werk mogen zien in de Club69 en ik moet zeggen, live is het fantastisch! Nu heb ik het album daarna nog een paar keer beluisterd en ik kan enkel besluiten: dit is 4,5* waard.

avatar van (Blacksad)
Persoonlijk vind ik Coexist beter dan het debuut 'XX'. Als geheel vind ik coexist beter overkomen dan XX. Op XX had je een groter onderscheid tussen goede en minder goede songs. Coexist houdt gedurende de volledige cd een zeer hoog niveau aan. Angels, Chained, Reunion, Missing, Our song, ... Allemaal stuk voor stuk goeie songs. Ik leg coexist ook meer dan op dan XX in de eerste weken. XX was natuurlijk ook wel goeie cd (zeer goeie) maar coexist heeft dat tikkeltje meer . Al bij al bewijst The xx een hoog niveau te kunnen aanhouden en leveren ze opnieuw een geweldige cd af!

Na het concert in de Vredenburg gooi ik er nog maar een halfje bovenop. Live heeft het nog net dat beetje extra!

avatar van IllumSphere
Het was flink balen voor mij dat ik niet naar het optreden in de Lotto Arena kon of naar het optreden in Rijsel. Volgens velen was het optreden in Rijsel geweldig, maar dat is ook niet verwonderlijk als je weet dat de akoestiek in de Lotto Arena het onmogelijk maakt om het geluid perfect te kunnen regelen. Volgende keer alstublieft naar De Kreun, Vooruit of AB!

Nederlandse vertaling: In Lille :-P

Dikkop
Als ze nog meer gaan weglaten in hun muziek schiet er straks niets meer over.

The xx - Reconsider

avatar van Mctijn
Voor de liefhebbers van The XX, maar dan met een snufje peper:

YouTube - Band of Skulls - Navigate

avatar van fatima
Dikkop schreef:
Als ze nog meer gaan weglaten in hun muziek schiet er straks niets meer over.

The xx - Reconsider

Dank je voor die link. Dat is wel heel kaal en leeg inderdaad, maar het blijft intense muziek met veel spanning. Erg knap hoe ze dat lukt.