Eels - Electro-Shock Blues (1998)

Label: DreamWorks

1. Elizabeth on the Bathroom Floor (2:10)
  2. Going to Your Funeral Part I (2:37)
  3. Cancer for the Cure (4:45)
  4. My Descent into Madness (3:54)
  5. 3 Speed (2:45)
  6. Hospital Food (3:23)
  7. Electro-shock Blues (2:29)
  8. Efils' God (3:19)
  9. Going to Your Funeral Part II (1:30)
  10. Last Stop: This Town (3:27)
  11. Baby Genius (2:03)
  12. Climbing to the Moon (3:38)
  13. Ant Farm (2:11)
  14. Dead of Winter (2:59)
  15. The Medication Is Wearing Off (3:51)
  16. P.S. You Rock My World (3:08)
De eerste CD van eels, nadat de zus van de zanger zelfmoord pleegde, waar de meeste liedjes dan ook over gaan. Deprimerend, ontroerend en briljant. 4,5*

avatar van starbright boy
Ik vind dit de beste cd van eels. Beter dan Beautiful freak zelfs.

avatar van Yak
Yak
Ik heb 'm op limited edition 2x10" doorzichtig blauw vinyl. Da's een hele mond vol maar het is wel gaaf.

Het enige album wat ik tot nu toe van Eels heb, en een hele mooie! Mooie rustige nummers. 4*

avatar van Zachary Glass
"Oh - hoh, dit is een negatieve cd - hoor, joch!" zei één van m'n kennissen toen ik "Electro ..." afschafte tijdens "de verschrikkelijkste zomer" van m'n leven.

Nu ik wat ouder (kuch!) geworden ben en deze cd gisterenavond opnieuw beluisterd heb, realiseer ik me plots hoe mensen via goedkope boutades mooie muziekbelevenissen aan barrels kunnen slaan met goedkope one-liners zoals "slecht album", "van album X of Y gaat zelfs je hond dood - zo depressief is het".

Dat soort gratuite en holle kreten lokken altijd een soort kwaadheid van mijn kant uit.

Het is aan de ene kant goedkoop "cultureel bewust scoren" ('ik ken Radiohead's nieuwe album!" - is de ondertoon bij sommige van die mensen. Hoera voor jou! En stiekem wil ik eraan toevoegen: "by the way - onze kanarievogel heet Leonard". Waarop de kennis zou vragen: "Waarom vertel je me dat? Dat interesseert me toch niet!".

Antwoord van mijn kant zou dan zijn: "Tuurlijk interesseert je dat niet - net zoals ik geen interesse heb in de bezigheid van je "naampjes verzamelen-om-te-scoren"-kruideniersmentaliteit."

Want wat ze me destijds allemaal toefluisterden klopte voor geen meter ... is dit een negatief album omdat E de donkere kanten van het bestaan behandelt?

Neen - voor mij niet - hij tovert z'n bespiegelingen om in een soort pamflet dat titelt: "leef - verdomme! leef! Voor het allemaal voorbij is! Sta daar niet aan het kantje te verpieteren, maar neem de plaats in die je verdient. Het leven is waard om geleefd te worden! ".

Allez - zo toch iets ongeveer

Prachtige plaat - en die mensen die destijds beweerden dat dit een "rotplaat" was - de boom in!

avatar van BoordAppel
Wat een ontzettend depressieve plaat zeg, was er op Beautiful Freak nog wel ergens een sprankje hoop te horen, dat lijkt hier helemaal te zijn verdwenen. Toch hou ik er wel een goed gevoel aan over als ik deze plaat beluister, het zijn wel allemaal prachtige nummers. Vooral Last Stop: This Town vind ik geniaal. Leuke clip zat daar ook bij.

Tuurlijk zit er ook wel hoop in deze plaat. De laatst gezongen zin is zelfs: "And maybe it is time to live". Ik geef toe dat je wel goed moet zoeken naar een positieve boodschap in dit album.

dit hier is inderdaad een meesterwerk, triest en hartverscheurend maar bloedmooi ... vanaf hier is het almaar bergaf gegaan met Eels, met het ronduit zwakke Shootenanny als dieptepunt ...
****' 4,5 op 5 ****'

avatar van otherfool
Voor het (naar achteraf bleek) bizarre concert in Groningen had ik geen kaartjes, maar bij de signeersessie in de plaatselijke Plato was ik aanwezig. E keek me op doordringende wijze aan, kraste een E op mijn schijfje en wist er zelfs een 'hi' uit te krijgen. Adam was vervolgens zo vriendelijk een lachend gezichtje op de CD te tekenen, het ziet er ook 7 jaar later nog erg leuk uit.

Elektro-Shock Blues dus. In vele van bovenstaande commentaren kan ik me vinden: wel erg triest en deprimerend, met gelukkig nog een sprankje hoop in het laatste nummer. Toch gaat ook de recensie van Z. Glass me aan het hart. Het is ook eigenlijk allemaal in het oor van de beholder.

Wat ik nog wel wil zeggen is dat de composities me een stuk minder liggen dan op Beautiful Freak. De nummers klinken, tja, wat simpeltjes en kort/onaf.

'Hoogte'punten voor mij zijn de hartverscheurende openingstrack, 3 Speed, Climbing to the Moon en toch dat slotstuk, alleen al vanwege de titel: P.S. You Rock My World.

2,5 sterren.

avatar van bas
1,5
bas
Echt: Slappe cd! Beautiful Freak had last van hetzelfde idee: 1 of twee mooie deuntjes, die je best een aantal keer achter elkaar wilde hoorde, maar de rest: zwakke opvullers.

bas schreef:

Twee mooie deuntjes en de rest zwakke opvullers? Best knap, voor een concept-album...

Ben wel benieuwd naar wát dan volgens jou de twee betere nummers zijn.

Ja, ik kan me totaal niet voorstellen welke nummers er nu boven uit springen. Misschien Cancer For The Cure, omdat dat een single was. Maar dan kun je ook Hospital Food noemen, want dat is op eenzelfde soort manier tamelijk opzwepend. En My Descent into Madness en The Medication Is Wearing Off (de reactie op Novocaine For The Soul) zijn dan weer de mooiste liedjes. Naar mijn mening dan. In een andere bui zou je ook bijna elk ander nummer kunnen noemen.

Kortom, welke nummers bedoel je Bas? Misschien heb je dit album niet vaak genoeg gedraaid? Bij mij moest ie wel even bezinken... Misschien vond je het op het eerste gehoord totaal niet interessant en/of zelfs saai, maar dan moet je niet zeggen dat het een slappe cd is...

Quizvraag: in welk nummer zit een verwijzing naar het al dan niet overlijden van Paul McCartney?

avatar van Paalhaas
Dit is mijn favoriete eels-plaat. Het is ook zijn meest persoonlijke. Zijn zus had geloof ik net zelfmoord gepleegd en zijn moeder was aan kanker overleden of zoiets. Dat hoor je ook terug in songtitels als Hospital food en Going to your funeral. Negatieve inspiratie genoeg dus. En niet alleen levert dat een uiterst oprechte en ontroerende plaat op, hij is bovendien nog origineel ook, een soort hybride vindend tussen Waits-achtige arrangementen en Young-achtige neurose. Prachtplaat. 4,5/5

Paalhaas schreef:
Dit is mijn favoriete eels-plaat. Het is ook zijn meest persoonlijke. Zijn zus had geloof ik net zelfmoord gepleegd en zijn moeder was aan kanker overleden of zoiets. 4,5/5
Zus pleegde zelfmoord, moeder had kanker en vader kwam om bij een autoongeluk; allemaal in één jaar.

avatar van HiLL
Tja ik loop door de stad. Ik ben op zoek naar Electro Shock Blues, ja ik kan het niet laten. Ik ben koopziek/geil/gestoord en vind deze band erg goed dus ja. Ik loop de Media Markt in. Nee.
Free Record Shop ( ). Nee. Van Lees (He best ok!). Nee. De Plato (Ik zie de nieuwe van Sufjan liggen, €17,50 nee te duur, komt nog wel). Geen Electro, wel Shootenanny! ik beluister hem...minder dan de andere 2 die ik heb, komt later wel. Dan de Rocky Roads..heel veel metal, deathmetal en andere enge muziek ( ). En DUUR! Weg ben ik...
Dan nog heel ff langs de Plaatboef. Sufjan is €15. Goede prijs maar ik koop al teveel, dus het komt wel. Eels bekijken..........NEE! Zucht...ik loop weg. Vlak voordat ik naar buiten loop, draai ik mijzelf om, om nog heel ff snel een blik te werpen op de tweede-hands cd's........en wat zien de oogjes van HiLL daar!?

Electro Shock Blues van Eels voor €6,50!

He is currently playing..scratch free!

Ik ken dus dit album nog niet, maar een collega van me heeft verzekerd dat dit (ook) een diamantje is... Het schijnt wel zwaar depri te zijn...

avatar van Koenr
-renemeijer- schreef:

Dit is hét diamantje van de Eels.

Koenr schreef:

Dit is hét diamantje van de Eels.

Hear hear! Zonder meer de beste plaat van E & Co.

avatar van Paalhaas
-renemeijer- schreef:

Ja, maar gelukkig geeft onze vriend E de moed niet op. Luister maar eens naar het laatste nummer, PS, you rock my world:

...Laying in bed tonight I was thinking
and listening to all the dogs
and the sirens and the shots
and how a careful man tries to dodge the bullets
while a happy man takes a walk

And maybe it's time to live

avatar van Bert Wasbeer
De combinatie van loodzware onderwerpen (kanker en zelfmoord) met een vrij cynische vorm van humor (next thing you know you're eating hospital food) en een positieve instelling (de moed niet opgeven, het lichtpuntje in de duisternis zoeken) maken deze plaat tekstueel zeer intrigerend maar niet makkelijk. Door de muziek die erbij hoort valt een en ander zeer goed te beluisteren. Absoluut een van mijn favorieten.

Oké oké, ik heb deze plaat nu al enige tijd beluisterd en het is inderdaad een diamantje, maar toch vind ik beautyfull freak beter, maar dit kan natuurlijk nog veranderen. Tot nu toe een 4* plaat!

avatar van IMPULS
Depressief indeed. Maar dat vond ik 'm al toen Beautiful freak uitkwam. Op deze Cd heeft ie nog wel wat meer mee te torsen.
Als iemand dat op deze wijze kan vertalen dan mag E van mij drager van het gedoofde licht blijven. prachtig, prachtig, prachtig.

avatar van HiLL
Ten eerste een ijzersterke plaat. Depressief. Goede teksten. Goede muziek. Toch ben ik meer van de iets wat vrolijk (lijkende) muziek van Eels. Dus verkies ik Daisies boven deze.

herman schreef:

Antwoord: In Cancer For The Cure. Ergens mompelt E tussen de regels door: "Paul is dead, paul is dead".

avatar van HiLL
Hmm moet ik toch eens beter luisteren. Is ie fan van de Beatles? Mr. E. Of juist niet?

Ik geloof dat ie op het op 3:31 zegt. Maar goed, ik heb de CD niet bij de hand, dus ik kan er naast zitten.

En ja, volgens mij wel. Ik kan me herinneren dat ie Revolver eens roemde in een interview in Oor. Dat was ten tijde van Beautiful Freak.

avatar van BoordAppel
Heb net even de proef op de som genomen en E hoor je inderdaad Paul is dead zeggen zo rond 3:31.

[Mezelf aansprekend] Soms is het wel een beetje ziek hoe goed je details kunt onthouden.

Misschien heb ik die plaat wel gewoon te veel geluisterd.

avatar van HiLL
Herman dat is leuk juist! Heb het met bepaalde dingen ook. Heerlijk musicfreak zijn.