Eels - Electro-Shock Blues (1998)

Label: DreamWorks

1. Elizabeth on the Bathroom Floor (2:10)
  2. Going to Your Funeral Part I (2:37)
  3. Cancer for the Cure (4:45)
  4. My Descent into Madness (3:54)
  5. 3 Speed (2:45)
  6. Hospital Food (3:23)
  7. Electro-shock Blues (2:29)
  8. Efils' God (3:19)
  9. Going to Your Funeral Part II (1:30)
  10. Last Stop: This Town (3:27)
  11. Baby Genius (2:03)
  12. Climbing to the Moon (3:38)
  13. Ant Farm (2:11)
  14. Dead of Winter (2:59)
  15. The Medication Is Wearing Off (3:51)
  16. P.S. You Rock My World (3:08)
avatar van BlueVelvet
Waarom noemt iedereen hem E?

avatar van BoordAppel
Omdat hij zichzelf zo noemt.

Feeder

avatar van Yeahz
Ik heb deze plaat zojuist (op mijn zolderkamer, licht uit) in zijn geheel afgeluisterd. Verdict: Rauw, en o zo mooi.

Want wat heeft Eels zijn best gedaan om zijn emoties betreffende het verlies van zijn zus en de ziekte van zijn moeder in een cd te verwerken. Dit is de soundtrack van de staat van leven (of niet-leven) waarin Marc Everett zich bevond ten tijde van al zijn misere. Vanaf het begin van de plaat eist deze plaat je aandacht op. Hij dwingt je om je oren net een beetje beter te openen, jezelf net dat beetje verder open te stellen, dan als je 'zomaar' een cd aan het beluisteren bent.

Laying on the bathroom floor/ Kitty licks my cheek once more

And I could try/ But waking up is harder when you wanna die

Met deze zak lood zadelt E ons vanaf de eerste minuut op. Vervolgens zeulen wij deze zak de rest van de cd met ons mee. We gaan door totale krankzinnigheid ( o.a. Cancer fot the cure, My descent into madness, Hospital food en Baby genius), verlorenheid ( o.a.Climbing to the moon, Dead of winter) en depressie ( o.a. The medication is wearing off).

Maar dan, als we helemaal in E's letargie meegezogen zijn, begint er een klein beetje licht in de tunnel te schijnen in de vorm van 'Ant Farm'.

Hate a lot of things/ but I love a few things / and you are one of them.

Dit lichtelijk optimistische lijntje (zonder zijn gevoel voor ironie te verliezen) wordt doorgetrokken in de prachtige afsluiter, 'P.S. you rock my world'.

Het was zwaar, het was pijnlijk, het was moeilijk, en als ik om me heen kijk besef ik waar het werkelijk om gaat, wat het leven de moeite waard maakt.

'Maybe it's time to live'.

Ja, leven zullen we, na deze prachtig deprimerende emotionele rit meegemaakt te hebben. Briljante plaat.

avatar van jovad
en een brilliante recensie yeahz. Proficiat !

inderdaad een perfecte recensie, yeahz; zo voelde ik het ook toen ik de plaat, op goed geluk, gekocht had. Eels maakte zo'n verpletterende persoonlijke indruk op me, en zijn combinatie van depressie, melancholie en geluk spreekt mij om verschillende (persoonlijke) redenen enorm aan. Sommigen vinden dit zijn meest deprimerende cd, maar door inderdaad dat laatste nummer geeft het zo'n mooi gevoel van hoop.

Goed nieuws voor Eels fans trws: hij komt in maart weer naar Nederland. Spelen op het Cross-Linx festival in o.a. Utrecht, Eindhoven en Enschede.

avatar van Kasperbert
Waar was ik met mijn hoofd toen ik dit album 3* gaf? Vandaag weer eens opgezet en hoe mooi .... Zelfs beter dan Beautiful Freak. Met name Last Stop This Town en P.S. You Rock My World zijn echt wonderschoon

Larsch
Hartverscheurend mooi, ik kan het niet altijd horen, maar wát een knap album zeg. Eerst kon ik er niet echt doorheen komen, werd er zelfs een beetje bang van (ja, die eerste drie nummers hakken erin hoor!). Nadere luisterbeurten volgden en óh zo breekbaar mooi, met Climbing To The Moon als hoogtepunt.

De aanleiding voor het schrijven van dit album is zo naar, maar wat ben ik blij dat dit album alsnog geschreven is. Ook mooi dat het album 'zo' eindigt, maakt het volmaakt voor mij. 5,0*.

En een prachtige recensie Yeahz, mijn complimenten.

avatar van The Scientist
Wat is My Descent Into Madness gigantisch veel slechter dan de rest van dit album trouwens.

lambf
Hier en daar wel aardige stukken muziek

The Scientist schreef:

Hmm, dat vind ik één van de beste nummers juist. Mooie tekst over het ziekenhuisleven...

avatar van Yeahz
The Scientist schreef:

Integendeel, wat mij betreft ook een van de mooiste nummers van deze plaat. Geweldig wanneer hij 'Voices tell me I'm the shit' exclameert.

Wanneer niets er meer toe doet, wanneer alle dagen er hetzelfde uitzien, hoort Marc Everett stemmen in zijn hoofd die zeggen dat hij 'the shit' is. Briljant. Verlorenheid begint plaats te maken voor gekte. Ik ken weinig nummers waarin een zodanig scherpe tegenstelling als deze zo prachtig verwerkt is. Het plaatje is helemaal af.

avatar van The Scientist
De tekst is inderdaad niet waar ik het probleem mee heb, erg mooi zelfs, het is meer de My Beloved Monster-achtige (wat ook op BF al niet mijn favoriete nummer is) muziek erachter die me zo tegenstaat.

avatar van Paalhaas
Ik vind het nummer zelf eigenlijk ook prima passen op het album, heb het nooit ook maar enigszins als een dissonant ervaren.

Een stuk moeilijker dan z'n voorganger, deze plaat. Toch openbaren de liedjes zich na een (flink) aantal luisterbeurten aan je. Met name Climbing To The Moon/Ant Farm/Dead Of Winter is een prachtig drieluik, met zeker een aantal potentiële kippenvelmomentjes erin (hangt van m'n stemming af, natuurlijk). 4*

Over kippenvelmomentjes gesproken: 3 Speed, Climbing To The Moon en Dead Of Winter

Halfje erbij.

avatar van vin13
Ik heb deze n.a.v. de Mume recesensies gekocht, zal hem later beoordelen. Bedankt alvast, want vaak kloppen de eindoordelen wel met de verwachtingen.

avatar van LucM
De teksten stonden duidelijk in het teken van de dood van Everetts moeder en de zelfmoord van zijn zus, maar echt zwaarmoedig of pathetisch klinkt het nooit, Everett kan relativeren en zelfs met een optimistische noot eindigen.
De songs zijn wel sterk, al zijn ze iets minder toegankelijk dan die van hun vorige album. Maar "My Descent into Madness", "Last Stop: This Town" en "Climbing to the Moon" zijn zeker wel pareltjes.

Mordor
Mooie persoonlijk album van 'E'. Moest toen ik dit album kocht wel even inkomen maar na de songteksten te hebben gelezen werd het alleen maar sterker. Climbing to the Moon is mijn favoriete nummer op dit album.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond maar weer eens uit de kast getrokken.
Genietbare plaat met zeer persoonlijke teksten die je wel weten te raken maar waar het zwaarmoedige accent nooit hinderlijk wordt.
Op een of andere manier wordt ik door Eels zijn deprimerende uitingen aangetrokken, want ik heb in rap tempo al zijn platen aangeschaft en er zit geen zwakke broeder bij wat mij betreft.
Van dit album vind ik Last Stop This Town & Climbing To the Moon zijn beste nummers.

avatar van vin13
Een mooie breekbare plaat waarvoor ik niet altijd in de stemming ben vanwege de zware melancholie. De nummers laten je niet koud.
4.5 sterren. Tot nu toe de enige plaat van Eels in mijn bezit en wellicht later nog een iets lichter verteerbare voor een zonnige toekomst.

Klasse. Enkele pareltjes zoals my descent into madness en Last Stop: this town. Funeral Parlor geeft perfect de gemoedstoestant weer van waarover het (nummer, volledige album, whatever) gaat. Om de een of andere reden skip ik Baby Genius wel altijd :S

Baby Genius is dan ook wel het enige echt mindere nummer van de plaat. Maar gelukkig weet Eels dat ruimschoots te compenseren met een Efils' God.

Deze plaat heeft mij echt zo vaak kippenvel weten te bezorgen, het is echt niet normaal meer. Vooral 3 Speed doet het - in de juiste bui, want het is wel echt een plaat waarvoor je in de stemming moet zijn - fantastisch. Misschien moet ik maar weer eens overwegen 'm terug in mijn top 10 te laten terugkeren; 't is al een tijd geleden dat ik deze beluisterd heb...

avatar van mpl
mpl
Karl schreef:
Met name Climbing To The Moon/Ant Farm/Dead Of Winter is een prachtig drieluik,
Dat vind ik dus ook hé, dat die drie samen horen, en prachtig zijn. Samen met het laatste nummer de mooiste pareltjes van deze plaat.

Toch maar een album gekocht van Eels.
Elke keer als ik een platenzaak binnen loop, liggen de albums voor zachte prijzen naar mij te loeren.
Nu bij wasverzachter; een album van Eels.
Sponsor de Klini Clowns, en krijg een album van Eels kado.
2 albums van Eels , voor de prijs van 1.

Het is net als bij die verkopers van de daklozenkrant, ze blijven je achtervolgen.
Uiteindelijk maar deze gekocht.
In de hoop om voortaan in een Eels vrije wereld te leven.
Hopelijk stoppen de nachtmerries, en kan ik nu weer slapen.
Zou ik verlost zijn van dat duiveltje Mark Oliver Everett op mijn schouder?

En gelukkig klinkt hij niet zo depressief, dan als hij schrijft.
Best een prima album, trouwens.

Alleen mogen ze in het vervolg wat betere tekenaars vragen om het boekje op te leuken.

Huh, de tekeningen in het boekje zijn juist erg mooi/leuk!

Dit is wel een plaat die een tijdje nodig heeft. Er zit zoveel in de teksten, bv.

Er zitten trouwens ook tekeningen van zijn (in 1982 overleden) vader tussen...

Ook aan zelfdoding overleden?

Nee, een hartaanval.

Father McKenzie
Eels op zijn best. Met uitzondering van Blinking Lights, is het daarna enkel steeds een beetje minder geworden. Hun recentste, Hombre Lobo vind ik zelfs ronduit zwak.

Hààst geen missers op deze integere plaat vol moois.