Eels - Electro-Shock Blues (1998)

Label: DreamWorks

1. Elizabeth on the Bathroom Floor (2:10)
  2. Going to Your Funeral Part I (2:37)
  3. Cancer for the Cure (4:45)
  4. My Descent into Madness (3:54)
  5. 3 Speed (2:45)
  6. Hospital Food (3:23)
  7. Electro-shock Blues (2:29)
  8. Efils' God (3:19)
  9. Going to Your Funeral Part II (1:30)
  10. Last Stop: This Town (3:27)
  11. Baby Genius (2:03)
  12. Climbing to the Moon (3:38)
  13. Ant Farm (2:11)
  14. Dead of Winter (2:59)
  15. The Medication Is Wearing Off (3:51)
  16. P.S. You Rock My World (3:08)
Beide types die na de gymles met hun kleren aan onder een koude douche werden gezet.
Ze hebben die zielige nerds uitstraling.
Ik ben geen liefhebber van Eels, maar ik ben het wel een beetje met Eveningguard eens.
De albums van Eels komen wel over als verwerkingstherapie, dat ervaar ik niet bij Radiohead.

deric raven schreef:
Ze hebben die zielige nerds uitstraling.

Zielige nerds uitstraling... Verklaar u nader.

Herman, van Yorke hebben we zo nu en dan gehoord dat hij een kleine depressie meemaakt. Dat auto ongeluk was dan weer van een andere orde, maar het is nog niets vergeleken met wat E heeft meegemaakt. De dood zweeft echt in zijn familie. We weten natuurlijk allemaal van zijn vader, zus en moeder maar later kwam ook nog zijn nicht om het leven. Het vliegtuig waarin zij zat borde op 11 September 2001 in het pentagon. Volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat er een vliegtuig in zijn buurt was neergestort toen hij een klein kind was. Veel meer reden om liedjes te maken over zware onderwerpen dan Yorke, die maar bij dat ongeluk en die depressies blijft. En daarom voelt E oprechter. Hij heeft echt veel meegemaakt.

Figuren met zo'n uitstraling waren vroeger potentiele slachtoffers van pesterijen.
Kunnen ze ook niks aan doen.
Ze hebben het uiterlijk niet mee.
Creep van Radiohead komt bij mij behoorlijk autobiografisch over (prachtig nummer trouwens).

Bram, Thom Yorke is ook alweer 45 als ik me niet vergis. Op die leeftijd zal hij heus wel wat meer hebben gemaakt dan waar wij van afweten. Vrijwel iedereen heeft op de leeftijd wel 1 of meerdere familieleden verloren, al dan niet door een ernstige ziekte, of je moet wel heel erg veel geluk hebben gehad.

avatar van Eveningguard
Daar moet hij dan maar eens gauw mee naar buiten komen, want in de tussentijd word ik dat geklaag van 'm een beetje zat.

Als hij dat privé wil houden is dat zijn goed recht lijkt me.

avatar van Masimo
Als je verdriet moet gaan rechtvaardigen is dat best cru..

Op die manier is een gebroken been ook weg te relativeren als niets om te zeuren in vergelijking met honger in Afrika..

avatar van Eveningguard
Uiteraard, maar dan blijf ik het zo gezeik in de ruimte vinden. Als zal meneer Yorke er waarschijnlijk niet van wakker liggen.

avatar van The Scientist
Jemig, wat kansloos zeg... Het gaat toch om de muziek en niet om het verhaal erachter... dat hoort er wel een beetje bij, maar Yorke moet iets ergs meegemaakt hebben, anders is ie een nepperd? En dat moet ie dan nog naar buiten brengen ook, want of hij dat persoonlijk wil of niet is niet belangrijk.

Ik vind je een beetje overkomen als huilend kind met het argument "mijn favoriet heeft ergere dingen meegemaakt, dus zijn muziek is beter"

The Scientist schreef:

Man pas je toon een beetje aan en wind je niet zo op. Natuurlijk hoeft hij dat niet te doen, maar als we wat meer over de achtergrond zouden weten dan klinkt het iets oprechter. Sluit niet uit dat Yorke ook erg mooie en gevoelige teksten kan schrijven. In Rainbows is niet voor niets een van mijn favoriete albums.

Waar heb je gelezen dat Eels een van mijn favoriete artiesten is? Ik ben enkel onder de indruk van de thematiek van dit album en de oprechtheid ervan. Het feit dat we zo veel van de achtergrond weten werkt daar erg positief bij. Dat van Yorke moet je maar niet al te serieus nemen.

Ik vind trouwens Radiohead en Eels twee totaal verschillende bands; of ligt dat aan mij?

avatar van Eveningguard
Zeker waar, maar kwa lyrics vind ik ze best goed te vergelijken. Ik zat net ook te denken, misschien zijn de teksten van E wel zelfreflecterend en schept Yorke met zijn woorden een soort eigen demensie.

Creep is denk ik wel zelfreflecterend.
Wat E doet is volgens mij therapeutisch van zich af schrijven.
Psychologen passen dat ook regelmatig in hun therapie toe; tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring.
Eigenlijk is dit een geweldige albumtitel.

avatar van Eveningguard
De titel... De schok... Maakt E zichzelf wakker dat hij optimistisch verder moet? Mja, dan is het zeker een goede titel.

And maybe it is time to live

De titel refereert naar Electro-shock therapy, een oude therapie waarmee ze door middel van stroomstoten mensen van psychische problemen af probeerde te helpen. O.a. Lou Reed heeft dit ondergaan in zijn jonge jaren.

Nee; de term electroshock is een vorm van therapie die vroeger bij mensen met depressies werd toegepast.
Pijnlijk zichtbaar in de film One Flew Over The Cuckoo's Nest met Jack Nicholson.

Inderdaad wat Herman zegt; die was me net voor.

avatar van Fathead
Voor de geïnteresseerden is er een geweldige documentaire over E's achtergrond op Youtube te bekijken. kloek!

avatar van oceanvolta
En natuurlijk zijn boek Things The Grandchildren Should Know!

avatar van Screenager
Zeer goed album, weer lekker gevarieerd, originele instrumentatie, ...
Eels is me dan eindelijk volledig aan het bekoren. Ik begin met een 4, de 4.5 is enkel weggelegd voor potentiële top 10 kandidaten en dat is deze (nog) niet. Beautiful Freak komt daar zeker wel voor in aanmerking.
Hoewel toch wel volledig anders, vind ik deze qua niveau voor mij in de buurt liggen van Hombre Lobo, en bevalt ie me wel heel wat beter dan Tomorrow Morning.

Going to your funeral Part 1 en Last Stop: this town zijn momenteel de favorieten.

Grid Gorilla
Zeer goed album!

Een album dat ik al een tijdje ken en altijd zeer leuk heb gevonden. Het is ook het enige werk van 'Eels' dat ik tot nu toe ken. Hier komt binnenkort verandering in. Als het andere werk ook zo van dit niveau is vind ik dit meer dan een topband.

Het album begint vooral zeer leuk en houd het leuke speelse niveau aan tot aan Last stop: this town. Dan wordt het album rustiger en verdwijnt dat speelse een beetje. Dit is ook de reden waarom ik het album niet met de volle 5* prijs.

Ook moet ik zeker zeggen dat ik de zanger wel echt een aangename stem vind hebben. Wat ook nog een mooi pluspunt is van dit album. Een combinatie van leuke deuntjes en een fijne stem zorgt natuurlijk altijd voor een mooi resultaat.

En de teksten zijn zeer goed geschreven. Wel zware thematiek.

4.5/5

avatar van Eveningguard
Leuk? De thematiek is zelfmoord, kanker, ziekemhuizen! Dat noem je leuk?

Grid Gorilla
Nee over de teksten heb ik natuurlijk niet. De tektsen vind ik best zwaar en zielig. Maar de wijze hoe het gebracht wordt. Ik wil natuurlijk niet overkomen alsof dit album een fijne thematiek heeft.

avatar van Eveningguard
Persoonlijk maakt het contrast speelse muziek en depressieve teksten het voor mij alleen maar erger, maar ik snap je. Met zijn ironische ondertoon kan E een liefelijk liedje maken over de dood. Er zijn maar weinig artiesten die dat zo goed kunnen.

avatar van Mctijn
Dit album pakt me eigenlijk nu pas. Na tig draaibeurten eind jaren '90 was ik er blijkbaar nog niet klaar voor. Te jong? (17/18 was ik) Zou kunnen...

Verhoogd van 3,5* naar 4,5*. Kan over nog eens 10 jaar zomaar 5* worden

avatar van Pepino
Last Stop: This Town is werkelijk subliem

inzekerezin
Prima album, zoals alles van Eels er wel in gaat als koek over het algemeen. Met name de afsluiter is subliem.

avatar van Anthony72
Na lang wikken en wegen denk ik dat dit mijn favoriete Eels-plaat is, moeilijk kiezen met al dat fraais.
De uiteinden grijpen me altijd plat gezegd behoorlijk bij de ballen, en de weg ernaartoe is fantastisch. Enig skipmomentje: Baby Genius.

avatar van Fathead
Baby Genius is juist een heerlijk vreemd intermezzo tussen de twee giganten Last Stop en Climbing to the Moon.

Maar je hebt gelijk: de beste eelsplaat. Vanaf de koude, harde badkamervloer van zijn zus tot de katharsis aan het eind - er zijn weinig platen die mij zó weten te raken.

Everybody is dying - maybe it's time to live...

avatar van goldendream
Welke rol speelt Lisa Germano bij Eels?
Op welke albums had ze een bijdrage?

WPE
Deze muziek is op zich prima, eerlijk. En heeft ook een aparte sfeer. Niet voor iedere dag.