Metallica - Live Sh*t: Binge & Purge (1993)

Label: Elektra

1. Enter Sandman (7:28)
  2. Creeping Death (7:28)
  3. Harvester of Sorrow (7:19)
  4. Welcome Home (Sanitarium) (6:39)
  5. Sad But True (6:07)
  6. Of Wolf and Man (6:22)
  7. The Unforgiven (6:48)
  8. Justice Medley (9:38)
  9. Solos (18:48)
  10. Through the Never (3:48)
  11. For Whom the Bell Tolls (5:48)
  12. Fade to Black (7:12)
  13. Master of Puppets (4:35)
  14. Seek and Destroy (18:08)
  15. Whiplash (5:31)
  16. Nothing Else Matters (6:22)
  17. Wherever I May Roam (6:32)
  18. Am I Evil (5:41)
  19. Last Caress (1:26)
  20. One (10:26)
  21. Battery (10:01)
  22. The Four Horsemen (6:07)
  23. Motorbreath (3:14)
  24. Stone Cold Crazy (5:26)
avatar van freakey
Fleppie schreef:
Ook in '93 gekocht voor 249 gulden, zo ongeveer op de dag dat het uitkwam.... Ik moet de cd's maar weer eens gaan draaien, want het moet toch waar voor m'n geld zijn geweest..

Dacht ik ook... nu maar weer eens mee begonnen dus.....

avatar van crosskip
Toch verrassend eigenlijk hoeveel de geweldige backing en lead-brul van Newsted toevoegt aan de uitvoeringen van Creeping Death. Vooral de mokerslag-versie van Seattle '89 is belachelijk vet, Metallica op hun best

avatar van Houn
Beter dan dit zal een Live album niet worden. Ben nog altijd verliefd op de video beelden. Misschien komt er een flink wat sentiment bij kijken maar dat maakt mij niet uit. Dit is en blijft het beste live album ooit in mijn ogen.

avatar van AGE-411
mr.Thermiotis schreef:
Ik mis de ijzingwekkende licks van hammets een beetje zoals je die bij nummers op Trapped Under Ice en Hit The Lights zo goed kan horen. Voor de rest mis ik ook nummers als Orion en To Live Is To Die maar ik denk dat die alleen afbreuk hadden gedaan aan de rauwheid van het optreden.
Toch is de power of metal kneiterhard aanwezig en lult James het lekker aan elkaar. Schijt aan alles, dit is Metal. Hail Satan. Just Kidding... Maybe. Lekker spugen tijdens Harvester of Sorrow.

Ik heb het hier alleen over de details omdat de algemene kwaliteit van dit live album staat als de chinese muur. Metal Up Your Ass! Dit knalt lekker mijn top 10 binnen (wel beetje veel metallica, niet?), maar ja misschien knal ik hem er ook net zo hard weer uit. 4,5 sterren.

PS. Ik wist helemaal niet dat Jason Newsted zo goed was. Jammer dat hij altijd in de schaduw heeft gestaan. Maarja, watcha gonna do...

Orion is pas in 2006 voor het eerst live gespeeld sinds de dood van Cliff in 1986. To Live it To Die is pas in 2011 voor het eerst live gespeeld.

Guardian of Isis schreef:
Waar komt dat stukje aan het einde van Harvester of Sorrow toch vandaan? Ik weet dat ik het al ergens eerder gehoord heb, maar heb er geen idee van waar...

Ik dacht net hetzelfde. Heb wat opzoekingswerk gedaan (op youtube) en iedereen zegt hetzelfde: "improvisatie van Kirk".
Maar als ik het mis heb, dan hoor ik het graag.

avatar van Metal-D78
Zo jammer van die solo's van dik een kwartier en een versie van Seek & Destroy van bijna 20 minuten. Haalt de vaart er flink uit.

avatar van milesdavisjr
Destijds uitgebracht als box, inclusief video's, een boekwerk en wat andere 'prularia' waar volgens mij zo een dikke 200 gulden voor neergelegd moest worden.
Dat vond ik teveel van goede, echter met de kwaliteit van het gebodene is niks mis. De band klinkt strak, de opnames klinken fris en helder maar nog belangrijker; James is hier op de top van zijn kunnen. Wat een power had de beste man destijds nog. Ben het met trouwens eens met de commentaren over Seek & Destroy en de ellenlange solo's, ik ben daar al vrij snel klaar mee. Daarnaast krijgen veel nummers een lange uitvoering mee en dat maakt het soms wat langdradig. Je hoort hier echter wel een band waar de zelfverzekerdheid van af spat, in het genre een van de betere live registraties.

avatar van vielip
Heb de box ook jaren in de collectie gehad. Het begin, zo tot en met nummer 8 zeg maar, is fantastisch vind ik. Daarna gaat het mis. Die solo's en de 20 minuten durende drama versie van Seek & destroy halen de hele flow eruit. Zó zonde! En dan Master of puppets afschepen met een soort single edit van een dikke 4 minuten. Wat bezielde ze vraag je je af?! Het zal ook niet meehelpen dat ik geen uitgesproken fan van live albums ben vrees ik. Verder ben ik het overigens wel met milesdavisjr eens; de band heeft zelden of nooit strakker, gretiger en zelfverzekerder geklonken.

avatar van AOVV
Aardige live-plaat, een concert uit 1992 in Mexico City, ten tijde van de tour die de band ondernam om The Black Album te promoten.

Dat men in Mexico gek is op Metallica, blijkt duidelijk uit het ongebreidelde enthousiasme van het publiek gedurende het drie uur durende concert. Ik vind het echter geen topper, en wel om ongeveer dezelfde redenen als Sir Spamalot in zijn mening van een heel aantal jaren geleden reeds aanhaalde.

Toch valt er niet al te veel te klagen, want dit is een uitgekiende setlist (de nadruk ligt uiteraard wel op recent materiaal). Het gesoleer dat plotsklaps opduikt (na de Justice-medley), en bijna 20 minuten aanhoudt, vind ik wel behoorlijk tergend. Je had er moeten bijzijn, wellicht.

3,5 sterren