Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

Label: Jet

1. Turn to Stone (3:49)
  2. It's Over (4:09)
  3. Sweet Talkin' Woman (3:50)
  4. Across the Border (3:55)
  5. Night in the City (4:04)
  6. Starlight (4:31)
  7. Jungle (3:54)
  8. Believe Me Now (1:21)
  9. Steppin' Out (4:41)
  10. Standin' in the Rain (4:05)
  11. Big Wheels (5:26)
  12. Summer and Lightning (4:13)
  13. Mr. Blue Sky (5:08)
  14. Sweet Is the Night (3:28)
  15. The Whale (5:08)
  16. Birmingham Blues (4:24)
  17. Wild West Hero (4:40)
  18. Wild West Hero [Alternate Bridge: Home Demo] * (0:26)
  19. The Quick and the Daft * (1:50)
  20. Latitude 88 North * (3:24)
totale tijdsduur: 1:10:46 (1:16:26)
avatar van titan
titan (crew)
John Lennon heeft ooit gezegd dat, wanneer the beatles in 1970 niet uit elkaar waren gegaan, ze waarschijnlijk als Electric Light Orchestra zouden hebben geklonken. Dat is niet zo gek gedacht als je bedenkt dat Jeff Lynne een enorme Beatlesfanaat is (hij produceerde bijv. hun single Free as a bird) en dat is best te horen. Lynne gooide daar nog een symphonieorkest bovenop en met zijn gaven om mooie liedjes te maken leidde dit tot prachtige resultaten.

Deze dubbelaar is het hoogtepunt uit de carriere van ELO. De heren van ELO excelleren als nooit te voren en met name de nummers die deel uit maken van de mini-opera Concerto for a rainy day (waaronder het alom bekende Mr blue sly) zijn geweldig. 5*

avatar van FisherKing
Mr. Blue Sky Briljant. !! 4.5*

avatar van lebowski
titan schreef:

Wat eens spreker is die man! 5* van mij erbij.

blijft van hoogstaand niveau
klinkt nooit gedateerd

Samen met "Eldorado" E.L.O. op zijn allerbest.

Marcel²
Vroeger had mijn vader deze prachtige dubbel lp. Als kind luisterde ik hier al naar. Nu eindelijk op cd gekocht en 70 minuten lang genieten. Niet alleen de muziek is mooi, ook de tekst, de overgangen en de sfeeropbouw. Zoals er boven mij geschreven staat, dit blijft van hoog niveau en naar mijn gevoel een meesterwerk van ELO. Ik geef dit album voorlopig 4*, omdat ik nog niet alle ELO albums heb geluisterd, kan ik nog niet zeggen of dit voor mij hun beste album is. Maar ik kom er nog op terug. 4*

avatar van Hans Brouwer
Marcel Jongeneel schreef:
.....Ik geef dit album voorlopig 4*, omdat ik nog niet alle ELO albums heb geluisterd, kan ik nog niet zeggen of dit voor mij hun beste album is. Maar ik kom er nog op terug. 4*

Marcel, samen met "A new world record" en "Eldorado" het beste wat ELO heeft gemaakt. Ik had nog niet gestemd op "Out of the Blue" maar hier zijn ze dan: 5 points

avatar van Music4ever
Heb deze plaat een paar weken geleden ook aangeschaft.
Klinkt lekker zo nu en dan maar het klinkt soms net teveel van hetzelfde. Turn To Stone en Mr. Blue Sky vind ik wel geweldig, net als de nummers Standin' in the Rain en Big Wheels die vloeiend in elkaar over gaan. 3,5 ster op dit moment maar ik heb wel het idee dat ie kan gaan groeien.
Binnenkort maar weer eens draaien.

samen met enkele albums staat dit album voor alles wat de jaren 70 ademt (ik denk dan ook vooral aan Rumours en Hotel California) en blijft dan ook een klassiekers in de puurste vorm

avatar van Edski
Deze elpee is mij afgetroggeld door mijn oudere broer (ik was 11 of 12 ofzo) in ruil voor 3 k.t-elpees uit zijn collectie. Ik wil 'm terug!

avatar van Hans Brouwer
Edski schreef:

Voor een prikkie heb je de geremasterde cd. Klinkt veel mooier dan die Lp met al z'n krassen

Groet, Hans

avatar van Flipper
Hans Brouwer schreef:

Groet, Hans

Inderdaad Hans.

Laatst heb ik hem voor zo'n 8 euro gekocht, echt een prikkie. Samen met ' Eldorado' en ' Face the Music' is het toch het beste wat ELO gemaakt heeft.

Groet

avatar van the viking
Deze had ik op elpee,de cd uitvoering ken ik niet,maar daar gaat nu verandering in komen !

avatar van Edski
Je had 'm?
Ook een oudere broer toevallig?

avatar van the viking
Nee ooit zelf aangeschaft !

the viking schreef:

The Viking je heb gelijk, ik had vroeger ook de lp en nu al een tijdje de cd. Prachtig album.

avatar van IMPULS
Kwaliteitspop. Lynne en z'n formatie zitten hier in de topperiode, getuige de naturel gearrangeerde melodielijnen. Enkele uitzonderingen daargelaten zijn de composities zeer prettig en laten niet meer los uit je geest.

avatar van HammerHead
Niet echt mijn muziek, maar heeft toch zo z'n momenten. Zeker wel die ene euro waard die ik er op de rommelmarkt voor betaald heb. Al was het alleen maar voor het lekker kitscherige artwork.

ettettummu schreef:

Klopt. Deze en genoemde albums behoorden tot mijn eerste 10 gekochte LP's. Maar het blijft nog steeds hartstikke mooi.

avatar van avdj
Ik heb dit album nu voor de tweede keer op staan en ik kom op een 3,5* Niet echt helemaal mijn muziek maar wel wat goede nummers en een fraaie hoes. Als dit dé klassieker is van E.L.O. stopt hier mijn zoektocht in ieder geval naar hun platen.

avatar van IMPULS
avdj schreef:

Goed besluit avdj, spaart ook nog tijd uit voor zinvoller zoekwerk.

avatar van Music4ever
Bij mij stopt ook hier de zoektocht naar de platen van ELO.
Vind dit bij vlagen best goed klinken, maar het heeft ook veel 13 in een dozijn nummers.

avatar van avdj
13 in een dozijn vindt ik wat overdreven maar de afwisseling vindt ik wat matig. Soms heb ik het gevoel naar iets te luisteren dat ik eerder al gehoord heb. De tracklist had miens inziens dus wat korter gemogen. Een draak vindt ik het trouwens niet.

avatar van Music4ever
afwisseling wat matig, gevoel hebben dat je naar iets luister dat je al eerder gehoord heb........................
en de term '13 in een dozijn' vindt je wat overdreven.

avatar van avdj
"wat matig" en "soms heb ik..." is toch anders dan 13 in een dozijn. Het komt er op neer dat ik niet de neiging heb de CD af te zetten.

Marcel²
13 in een dozijn, nou weten we het wel.

avatar van Jan Wessels
Ik had vroeger de dubbelelpee, tegenwoordig de cd waar beide elpee's op staan. Scheelt heel wat omdraaien..;-)
Ik vond kant 4 altijd al wat minder (track 14-17) maar de rest heb ik veel beluisterd. Kant drie (tracks 10-13) heette officieel Concerto for a rainy day met een intro van veel donder en regen. Prachtig! Across the border is mijn favoriete albumtrack. Het gekke is dat ik Mr. Blue Sky toen een zwak nummer vond en met terugwerkende kracht één van de sleutelplaten van ELO. Je kunt goed horen dat veel inspiratie bij de Beatles vandaan kwam. 4,5

avatar van radio 538
erg goede muziek en ik vind de muziek toch verschillend.
goede groep.

5 sterren

avatar van vaas
Ik heb deze plaat nu sinds een jaar of 7 in mijn bezit en ik moet zeggen, pop doesn't get any more perfect than this! Stuk voor stuk meesterlijk geschreven popliedjes op deze plaat. Het is geen symfo, het is geen rock, het is gewoonweg goed verpakte kop-staart-popmuziek en beter dan dit heb ik het zelden gehoord. Petje af voor zanger/gitarist/songwriter Jeff Lynne dat ie dit zo allemaal in elkaar wist te steken, en dan ook nog als dubbelplaat. Nog een petje af voor producer Mack die toch echt wel verdomd goed weet hoe je een plaat moet produceren. Ik hoor dit album vandaag bijvoorbeeld voor het eerst in een digitaal format en ik hoor dingen verstopt die ik nog nooit eerder heb gehoord. Goed hoor! En dan een hele hoofddekselcollectie af voor de heer Richard Tandy, die met zijn subtiele doch o zo doeltreffend toetsenwerk (een beetje de Rick Wright van ELO) me elke draaibeurt weer kippevel weet te bezorgen (Big Wheels!!!).

Vier plaatkanten extreem doordachte pop met strijkertrio van de bovenste plank: 5 sterren...

avatar van Poeha
En ook mijn vader had de elpee (en ja... ook die van Rumours en Hotel California)!
Toch wel een goede smaak die vaders!
Genoeg daarover!

Vond er de eerste keer al pareltjes opstaan!
Ga hem nog 1 keer beluisteren om tot een goede waardering te komen!