Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

Label: Jet

1. Turn to Stone (3:49)
  2. It's Over (4:09)
  3. Sweet Talkin' Woman (3:50)
  4. Across the Border (3:55)
  5. Night in the City (4:04)
  6. Starlight (4:31)
  7. Jungle (3:54)
  8. Believe Me Now (1:21)
  9. Steppin' Out (4:41)
  10. Standin' in the Rain (4:05)
  11. Big Wheels (5:26)
  12. Summer and Lightning (4:13)
  13. Mr. Blue Sky (5:08)
  14. Sweet Is the Night (3:28)
  15. The Whale (5:08)
  16. Birmingham Blues (4:24)
  17. Wild West Hero (4:40)
  18. Wild West Hero [Alternate Bridge: Home Demo] * (0:26)
  19. The Quick and the Daft * (1:50)
  20. Latitude 88 North * (3:24)
totale tijdsduur: 1:10:46 (1:16:26)
avatar van Gert P
Ben ook geen Elo fan hoor, anders had ik alle platen wel.
sommigen vind ik goed en anderen totaal niet.
Eigenlijk heb ik geen artiest of groep waar ik dacht ik alles van heb.

EVANSHEWSON
Ik blijf dit een allerzaligste plaat vinden, dit is puur genieten, van track 1 tot en met track 17.
Tijdloze klassieker die voor mij nog aan kracht wint, zeker in deze dorre muzikale tijden...

avatar van bawimeko
Tja...juist hetgene wat deze plaat hypermodern maakt in de late jaren '70 doet 'm meer verouderd klinken dat een album als Eldorado...In songs waarin de compositie centraal staat is dat niet zo'n probleem (Sweet Talking Woman), maar op tracks als The Whale en Starlight geloof ik het wel met al die synths.

Ja mooie plaat
Een juweeltje in mijn ogen. De vrolijk tonen van ELO
doen gelijk al je zorgen weg.
The Wale is 1 van die juweeltjes, maar alle 17 zijn gewoon
prachtig.

5.0 *

avatar van divart
Is er nog iemand die het ELO-ruimteschip bouwpaket heeft die je bij de eerste persingen kreeg? Heeft jaren op mijn kamer gestaan, maar is ooit bij een verhuizing verdwenen.

bikkel
Samen met Eldorado het artistieke kunststukje van E.L.O.Voorman Jeff Lynne heeft een neusje voor pakkende Beatlesachtige werkjes.Gelukkig heeft het genoeg eigen smoelwerk om te blijven boeien.Deze van oorsprong dubbel Lp is ondanks de cello's en violen +het fraaie toetsenwerk van Richard Tandy nooit te hoogdravend of te bombastisch.Knappe melodieuze nummers wat zelfs de popkant op gaat.
Misschien heeft het de tand des tijds wat minder goed doorstaan,maar pareltjes als Mr.Blue Sky,Turn to Stone,I'm Stepping Out,Standin' In the rain,Sweet Talking Woman en Big Wheels spreken meer dan 30 jaar na dato nog aan.De albums na Out Of The Blue blijken wat minder origineel en de juist zo typerende orchestrale invloeden ebben langzaam maar zeker weg.

Wammel
divart schreef:

Wat vertel je me nu? een bouwpakket bij Out of the Blue? Heb ik iets gemist? Ik dacht dat ik er toch ook snel bij was destijds

Dit is overigens een meer dan alleraardigste plaat. Met voor mij als hoogtepunt de oorspronkelijke kant 3. De concerto for a rainy day waar je de regen en de donderslagen door de huiskamer voelt rollen.
****

avatar van divart
Er zat toch echt een bouwplaat (en een poster) bij. Kon je zelf het ELO ruimteschip in elkaar knutselen, een standaard vouwen en boven op je schoorsteenmantel zetten. Was erg leuk, maar misschien zat die enkel bij de eerste persing.

//edit: Het schijnt dat de vorig jaar jaar uitgekomen geremasterde editie van Out of Blue ook een luxe versie heeft met een iets kleinere versie van de orginele bouwplaat.

Wammel
Zojuist nog even in de hoes gedoken. Geen bouwplaat.
Wel de poster!
Ik zal hem toch niet in een onbezonnen moment hebben weggegooid en daarna uit mijn systeem hebben verbannen?

avatar van LucM
Met "Out of the Blue" bracht ELO een meesterwerk uit dat 30 jaar na dato nog steeds fris klinkt : 17 uitstekende beatlesachtige popsongs, weelderig gearrangeerd met strijkersorkest, toetsen en geluidsexperimenten, zonder dat het bombastisch klinkt. Jeff Lynne weet verduiveld goede popsongs te brengen en weet er zelfs een aantal hits mee te scoren : "Turn to Stone" en "Sweet Talkin' Woman" bv. maar het hoogtepunt van dit album vind ik de tracks 10 t.e.m.13 (Concerto for a rainy day) met het magistrale "Mr. Blue Sky".

cambal
Geweldig mooie cd , pure nostalgie .

avatar van radio 538
ik heb de cd Electric Light Orchestra live in australie kent iemand die en staat die hier ook op.

Father McKenzie
Ik kan LucM enkel bijtreden, ik ben een ontzettende fan van deze band van Jeff Lynne en met regelmaat krijg ik opnieuw een ELO-revival-periode; dan herbeluister ik alles tussen Eldorado en dit meesterwerk hier, en dat is keer op keer weer puur genieten.
Dit album is toch wel zo'n beetje hun meesterwerk.
(En precies dit album heeft op Allmusic blijkbaar de boter gegeten, ze vinden dit daar maar middelmatig, begrijpe wie begrijpe kan, soms zou je die recensenten echt verwensen!).
Meesterlijk mooi album dat niets, maar dan ook niets van zijn glans en pracht verliest, dat onlangs heruitgebracht werd en dat vanaf nu zelfs in mijn toptien staat.
(Ik heb helaas Crime of the Century van Supertramp eruit moeten gooien, dat staat dan nu dus op 11 zeker?)

*****

avatar van LucM
Inderdaad, vreemd dat dit album op Allmusic slechts 3 sterren krijgt toebedeeld, ik ben het niet altijd eens met de recensenten. Misschien een interessante topic om te openen, in hoeverre muziekrecensenten het bij het rechte eind hebben.

avatar van bawimeko
ELO is altijd omstreden geweest en er is een behoorlijke Scheiding der Geesten. Nogal wat recensenten vinden het Beatlesque edelkitsch. Om dezelfde reden vind ik het prachtige muziek!

Father McKenzie
bawimeko schreef:
Inderdaad, nèt daarom apprecieer ik ELO; er zat een behoorlijk Beatlesque kant aan, maar aan de andere kant vind ik het toch geen platte imitatie, daarvoor werden er te véél nieuwe en fijne elementen ingebracht - het mini-symfonisch orkest dat ze vormden niet in het minst - maar zeker ook de ontzettend prachtige songs die Jeff Lynne uit zijn mouw wist te schudden!

avatar van Sgt. Revolver
Wat een prachtig album! Heerlijk bombastische, beatlesque, orkestrale popliedjes van een torenhoog niveau. Op de een of andere manier hoor je meteen dat je met een jaren '70-album te maken hebt (iets wat ik met albums als "Rumours" van Fleetwood Mac en "Deep Purple in Rock" van Deep Purple ook heb), en dat vind ik zeker niet negatief.

Persoonlijke favorieten zijn op dit moment "Turn To Stone", "Starlight", "Big Wheels" en "Mr. Blue Sky".

Ik kan wel wachten met stemmen, maar voor mijn gevoel vind ik dit album minstens 4,5* waard. Ik kan mijn stem natuurlijk altijd nog aanpassen.

4,5* voor dit moment.

avatar van vigil
divart schreef:

Ik heb hem nog. Nog niet in elkaar gezet, nog keurig in de verpakking in de LP

stuart
Out of the blue is naar mijn bescheiden mening een heel behoorlijk dubbelalbum. Af en toe vind ik het wat te ambitieus overkomen waardoor niet alle songs even sterk uit de verf komen. Bovendien moet je wel wat van orkestrale muziek houden. Favorieten zijn voor mij toch de singles als Mr. Blue Sky , Sweet Talking Woman en Turn To Stone.

avatar van Thuurke
Klopt, er zat een bouwplaat bij de LP en een poster van de mannen. Dit was ook een van mijn eeste platen die ik ooit gekocht heb. Ik heb de LP ca. 10 jaar geleden verkocht, want er zaten toch allemaal maar krassen op en tikken in.

Onlangs de geremasterde CD versie uit 2007 gekocht en het klinkt weer net als vroeger. Ook A New World Record aangeschaft in de nieuwe geremasterde versie.

avatar van Kos
Kos
Die clips. .

Sstttt
Thuurke schreef:

Ik heb al mijn lp's w.o Out of the Blue gelukkig nog op zolder staan. Af en toe grijp ik nog wel eens naar een lp. Het leuke is dat je na al die jaren nog steeds weet wanneer je welke tik kunt verwachten. Out of the Blue kocht ik als 15 jarige in 1983. Het was één van mijn laatste lp's die ik kocht. Maar wat een fantastisch album. M.i. het absolute meesterwerk van E.L.O.

Ik ga deze toch weer eens op cd, weliswaar. In '77 draaide ik die plaat helemaal grijs. De meeste titels zeggen me gelijk al weer iets. Goeie plaat in een leuke periode in mijn leven ( "k was toen 23 en een stuk knapper als tegenwoordig) En ik had ook iets met het nummer Wild West Hero

avatar van beaster1256
meesterwerk van elo , en nu heb ik hem dubbel want zojuist de geremasterde versie gekocht met 3 bonusnummers erop , vooral concerto for a rainy day ( kant 3 ) voor de ouwe vinylliefhebbers is subliem en 10 op 10.

avatar van musician
Heb mij altijd enorm verbaasd over Jungle. Erg grappig gevonden.
Kan mij over het algemeen wel vinden in de lovende kritieken, het is een erg goed dubbelalbum van ELO. Dubbelalbums willen nog wel eens vervelen, dat doet ELO zeker niet.

Ik heb ook de nooit in elkaar gezette bouwplaat nog in de hoes van de LP zitten.

Jammer dat niemand Night in the city noemt als één van hun favorieten.
Ik aarzel even bij de ranglijst van beste ELO platen aller tijden. Nee, dat is hij niet. Toch maar On the third day en daarna Eldorado.

Nou bij deze dan (voor wat het waard is): Night in the City is ook een van mij favorieten, maar 4 stemmen is idd zeer magertjes.

Eindelijk maar eens aangeschaft na telkens maar uitstellen. Wild West Hero en Steppin' Out, mijn uitschieters

avatar van niethie
Lekker plaatje! Soms net iets te gladjes en bombastisch met die orkesten op de- achtergrond, en door wat fillers hier en daar ook wat langdrdadig allemaal maar over het algemeen luisterd het gewoon prima weg allemaal.

3,5 sterren

avatar van vigil
niethie schreef:
Soms net iets te gladjes en bombastisch met die orkesten op de- achtergrond

Dit is waarschijnlijk een tekst vanuit Wikipedia welke op Jeff Lynn slaat

avatar van niethie