Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

Label: Jet

1. Turn to Stone (3:49)
  2. It's Over (4:09)
  3. Sweet Talkin' Woman (3:50)
  4. Across the Border (3:55)
  5. Night in the City (4:04)
  6. Starlight (4:31)
  7. Jungle (3:54)
  8. Believe Me Now (1:21)
  9. Steppin' Out (4:41)
  10. Standin' in the Rain (4:05)
  11. Big Wheels (5:26)
  12. Summer and Lightning (4:13)
  13. Mr. Blue Sky (5:08)
  14. Sweet Is the Night (3:28)
  15. The Whale (5:08)
  16. Birmingham Blues (4:24)
  17. Wild West Hero (4:40)
  18. Wild West Hero [Alternate Bridge: Home Demo] * (0:26)
  19. The Quick and the Daft * (1:50)
  20. Latitude 88 North * (3:24)
totale tijdsduur: 1:10:46 (1:16:26)
Wandelaar schreef:
Vaker gehoord wellicht, maar ieder z’n mening en dat respecteer ik.

PS. Ik zou graag even dat ruimteschip instappen om de planeet een tijdje te verlaten. Wat een gedoe hier beneden.

Bij dit album werd een bouwpakketje van dat ruimteschip erbij geleverd, lol.
Ik heb hem toen net zo grijs gedraaid als de studiobanden van ELO, door het vele overdubben.

avatar van Tony
Bouwpakketje? Daar kan ik me niks van herinneren.... Ik heb wel een uitklapposter met Jeff Lynne, Bev Bevan (heette die jongen echt zo...??) en de andere 5 bandleden van dat moment erbij zitten. Dat poster heeft nog heel lang (jaren naar mijn idee) in mijn jongenskamer gehangen. Gelukkig kwamen daar toen nog geen meisjes...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Bouwpakket zegt mij ook niets, de poster wel.
Mooie plaat deze dubbelaar.

avatar van Ebby
Zat inderdaad een bouwpakketje bij.

avatar van musician
PUbu schreef:
Bij dit album werd een bouwpakketje van dat ruimteschip erbij geleverd, lol.

Ja, geinig. Ik heb dat bouwpakket nog onaangeroerd in mijn LP versie zitten.
Er zit een standaard bij, het is blijkbaar de bedoeling dat je het in elkaar zet en dan op je bureau. Handig ben ik niet en zonder gebruiksaanwijzing ben ik al helemaal nergens. Dus ik schat in dat ik hem uit angst het te vernielen heb laten zitten bij het album

avatar van gaucho
Ja, dat bouwpakket zat inderdaad bij de oorspronkelijke release, evenals de poster. Het exemplaar van mijn destijds aangeschafte dubbelaar heb ik inderdaad zelf gebouwd en op mijn kamer neergezet. Was goed te doen (kwartiertje ofzo) en het zag er geweldig uit.

Ik heb de grijsgedraaide dubbel-LP uit mijn tienertijd later vervangen door een fonkelnieuw exemplaar, waar bouwpakket en poster gelukkig ook nog bij zaten. Maar in mijn huidige album zitten beide nog onaangeroerd. Op de een of andere manier houd ik me voor dat de LP dan completer is, meer in de oorspronkelijke staat. Voor de waarde zal het verder niet veel uitmaken, vermoed ik.

Dit was trouwens sowieso een album met een iconische hoes. Prachtig vormgegeven; het voegde echt iets toe aan de muziek. Je werd als het ware via dat ruimteschip op de hoes - en ook de binnenkant van de klaphoes, die het interieur van het ruimteschip toont - het ELO-universum binnengezogen. Het was ook zo'n plaat die zich in een rij albums altijd onderscheidde. Als je bij iemand op bezoek kwam en je zag iemands platencollectie staan, kon je het vanaf de zijkant altijd meteen zien als deze er tussen stond.

avatar van gaucho
De hoes is trouwens gemaakt door een Japanner met de naam Shusei Nagaoka. En die heeft nog wel meer iconische hoezen uit de jaren zeventig en tachtig op zijn geweten. Met name van Earth, Wind & Fire. Hij had wel wat met het thema ruimte, zo te zien...

avatar van PUbu
Zeker ook All’n All? Was ook zo mooi, je had echt iets in handen.

avatar van Running On Empty
Paar maanden geleden deze dubbelaar gevonden in een Kringloop voor 5 Euro in perfecte staat en met een onaangetast bouwpakket erin. Fijne plaat die ik op vinyl echt heerlijk vind klinken.

PUbu schreef:
Zeker ook All’n All? Was ook zo mooi, je had echt iets in handen.

Ja, die ook. Bij die plaat heb ik hetzelfde gevoel als bij deze: alsof de muziek er beelden bij krijgt. Dat is absoluut de meerwaarde van een LP ten opzichte van streaming of CD...

Running On Empty schreef:

En, ga je 'm opzetten? Het bouwpakket bedoel ik Dat je de plaat gaat opzetten, lijkt me vanzelfsprekend.

Mijn ervaring is dat er wel verschil zit in die vele verschillende vinylversies. Mijn eerste exemplaar was een Amerikaanse cut-out, uit de tijd - zo las ik later - dat er teveel platen uit dezelfde stampers geperst werden om aan de vraag te voldoen. En dat kwam de kwaliteit niet ten goede. Mijn huidige versie is een Engelse persing, en die klinkt een stuk beter. Al blijft dit een ietwat wollige jaren zeventig-productie waarbij ik altijd denk: dat had beter gekund. Maar per saldo accepteer ik dit album voor wat-ie is: een meesterwerk.

Weliswaar eentje met heel verschillende tracks, stemmingen en stijlen (waar bijvoorbeeld voorganger A new world record veel meer een eenheid vormt), maar tegelijkertijd vind ik dat ook de kracht van dit album. Het symfonisch getinte Concerto for a rainy day, de novelty-effecten van The jungle tot aan de synth-instrumental The whale (die ik, in tegenstelling tot sommige anderen hier, overigens geen vuller vind) - ik vind het allemaal even prachtig.

IJzersterk zijn vooral de singles: Mr Blue Sky is met zijn doordrammende staccato-ritme en het klassiek getinte slot een van de leukste nummers uit de jaren zeventig. Sweet Talking woman heeft een onweerstaanbaar refrein dat je niet snel uit je kop krijgt nadat je het hebt gehoord, en Turn to stone is een voortdenderende stoomtrein, die even tot stilstand komt in die vocale brug, en een stuwend einde dat een overduidelijk eerbetoon is aan A day in the life.
In Engeland was Wild west hero nog een vierde single, die het zowaar ook nog tot de Top-10 wist te schoppen. Die vind ik minder dan de andere drie, maar is evengoed een mooie afsluiter van het album.

avatar van PUbu
Ik had het toen in mekaar gezet. Maar kan er niet veel meer van herinneren. De single Mr Blue Sky heb ik nog. Met b kant one summer dream.
Jeff Wayne schijnt tijdens een verblijf in Zwitserland zo n beetje al die songs geschreven te hebben.
Verder vertelde hij ooit eens dat door het vele overdubben van de viool en cello op een gegeven moment door de banden kon kijken.
Toen was de techniek nog niet zover en klinkt het misschien daardoor een beetje wollig. Hun laatste albums klinken gewoon perfect, kwa geluid.
John Lennon was zeer gecharmeerd van ELO, wanneer de Beatles nog hadden bestaan dan hadden ze deze muziek gemaakt, zei hij eens in een interview.
Randy Newman schreef trouwens een liedje over hun.

Ik kende toen ELO al van de nummer Telephone Line, Living Thing en de andere singles, maar dit album was wel mijn eerste kennismaking met hun, als albumartiest.
Al snel kochtte ik hun vorige albums en Eldorado is voor mij de ELO album. Na Out Of The Blue haalden ze voor mij niet het nivo van hun albums tot deze.
Dit album is zeer coherent, had voor mij ook niet korter gemogen.

avatar van Running On Empty
gaucho schreef:

Nope, bouwpakket blijft netjes in de hoes.

Ik heb een stuk of 3 vinyl versies nu en moet ze nog eens goed vergelijken.