Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)

Label: Jet

1. Turn to Stone (3:49)
  2. It's Over (4:09)
  3. Sweet Talkin' Woman (3:50)
  4. Across the Border (3:55)
  5. Night in the City (4:04)
  6. Starlight (4:31)
  7. Jungle (3:54)
  8. Believe Me Now (1:21)
  9. Steppin' Out (4:41)
  10. Standin' in the Rain (4:05)
  11. Big Wheels (5:26)
  12. Summer and Lightning (4:13)
  13. Mr. Blue Sky (5:08)
  14. Sweet Is the Night (3:28)
  15. The Whale (5:08)
  16. Birmingham Blues (4:24)
  17. Wild West Hero (4:40)
  18. Wild West Hero [Alternate Bridge: Home Demo] * (0:26)
  19. The Quick and the Daft * (1:50)
  20. Latitude 88 North * (3:24)
totale tijdsduur: 1:10:46 (1:16:26)
Dertig jaar na het verschijnen van dit album (1977) op vinyl komt er begin februari een expanded edition en een (luxe) 30th anniversary edition uit op CD. Voor het eerst een remaster en voorzien van een paar bonus tracks:
Wild West Hero (Alternative Version), The Quick And The Daft en Latitude 88 North. Ik ben er wel benieuwd naar. Uit nostalgische overwegingen dan wel, want de muziek ben ik inmiddels al lang ontgroeid. Overigens wel het beste wat ELO gemaakt heeft.

avatar van Hans Brouwer
"Out of the Blue" is dusdanig nostalgisch dat ik er bij tijd en wijle nog erg graag naar mag luisteren. Het is een album dat na ruim 30 jaar nog niets aan kracht heeft ingeboet. Een parel .

avatar van Poeha
Enne...ongroeien kun je dit soort kwaliteit muziek zeker niet, wat mij betreft, Petur!??

Top album!

Deze dubbelelpee heb ik in 1977 direct aangeschaft, en het is mijn all-time favorite ELO-album gebleven. Discovery vindt ik de slechteste plaat van de heren, maar zelfs díe krijgt van mij nog een 2,5. ELO-fan in hart en nieren dus. Maar ja, dit is wéér zo'n band die niet meer bestaat...Helaas!

@Poeha: Dat snap ik ook niet. ELO ontgroeien? Het zijn toch verdorie The Searchers niet???

EVANSHEWSON
Jeff Lynne en zijn band zijn hier artistiek misschien wel op hun best, al was de voorganger A New World Record ook al zulk een geweldige plaat !
Commercieel zaten ze zeker op hun top, want hoeveel miljoenen platen hiervan verkocht werden is moeilijk te zeggen. Geheel terecht trouwens. Er staat weinig flauws op deze dubbelelpee (enkele cd).
De plaatkant die ik destijds het mooiste vond was nummers 10-11-12-13 : dat heette : CONCERTO FOR A RAINY DAY.
Maar er staan wel meer toppers op natuurlijk; Turn to Stone en Sweet Talkin' Woman, Night in The City en zeker ook Sweet is the Night.
Het enige nummer dat voor mij niet had gehoeven wegens OVERDAAD is Jungle. Dààrom 4.5 ipv 5 sterren !

luked45 schreef:

Discovery hun slechtste ? Neen, die maakten ze pas nà Discovery : Balance of Power en dergelijke gedrochten.

Op Discovery staan toch schitterende dingen ?

Shine a Little Love en Last Train to London, die swingen toch als een TIET, ok zwaar door disco beïnvloed (vandaar de dubbelzinnige titel DISCO-VERY ofte Very Disco !)
En wàt denk je dan van het hartverwarmende mini-epos THE DIARY OF HORACE WIMP ?????
Da's toch hemels mooi ?
En Don't Bring me Down ?

Begrijp niet dat je discovery zoveel onrecht aandoet !!

titan schreef:
John Lennon heeft ooit gezegd dat, wanneer the beatles in 1970 niet uit elkaar waren gegaan, ze waarschijnlijk als Electric Light Orchestra zouden hebben geklonken. Dat is niet zo gek gedacht als je bedenkt dat Jeff Lynne een enorme Beatlesfanaat is (hij produceerde bijv. hun single Free as a bird) en dat is best te horen. Lynne gooide daar nog een symphonieorkest bovenop en met zijn gaven om mooie liedjes te maken leidde dit tot prachtige resultaten.

Deze dubbelaar is het hoogtepunt uit de carriere van ELO. De heren van ELO excelleren als nooit te voren en met name de nummers die deel uit maken van de mini-opera Concerto for a rainy day (waaronder het alom bekende Mr blue sly) zijn geweldig. 5*

Kijk, zo'n terechte commentaar moet naar voor gehaald worden, dus maak ik lekker misbruik van het quote-knopje !

Respect voor ELO. Samen met :
Eldorado, Face The Music en A New World Record het allerfijnste plaatje van de Pseudobeatles !

EVANSHEWSON
Kijk, ik ga dit superlekkere schijfje opwaarderen.

Dubbel-elpees hebben zo altijd hun paar zwakkere momenten, zo ook deze;

maar zelfs in hun imperfectie vind ik dit plaatje toch

5 sterren waard !

Jeff Lynne, je hebt je rockhemel dik verdiend (maar blijf nog wat hier)

avatar van floris013
Er kwamen net via m´n Ipod shuffle wat nummers van deze plaat langs, Sweet talkin' woman, Wild West Hero. Viel zeker niet tegen. Vlak daarvoor hoorde ik 'Sun of Jamaica' van The Goombay Dance Band (hoe komt dat nou op m'n Ipod, vraag ik me af, maar ja) en dan hoor je het verschil in kwaliteit nog eens extra!

avatar van bawimeko
Puur en onverdund jeugdsentiment. Volop koren, strijkers en melodieen die lekker blijven plakken! Vooral Concerto For A Rainy Day blijft een klassieker met Mr. Blue Sky als finale. Even een waarschuwing; zelf heb ik 'm niet beluisterd, maar de geremasterde Out of the Blue schijnt slechter te klinken dan de 'oude' cd-mastering! Ik las dit in een ELO-nieuwsgroep die over de andere remasters erg juichend was...misschien even beluisteren vóór aanschaf!

EVANSHEWSON
Kijk, leuk als anderen je mening delen over een topplaat!

Blijf uiteraard bij mijn maximale score!

In 1977 raakte ik ook besmet met het ELO-virus. Nu, vele jaren later, staat nog veel van Jeff Lynne's muziek voor mij als een huis.

Out of the Blue blijft een heerlijke plaat om af en toe op te zetten. In de auto zing ik alle nummers uit volle borst mee. Zelfs het tekstloze The Whale . De plaat kent nauwelijks zwakke momenten. Als ik al iets moet noemen dan is het hooguit de orchestraties. Die bereiken in 1977 op het werk van Jeff Lynne een omvang die angstig balanceert op het randje van kunst en kitsch.
Vooral daarom krijgt Out of the Blue van mij "slechts" een 4,0-score.

Hiervoor hebben mensen opgemerkt dat dit de ultieme plaat is van ELO. Persoonlijk heb ik een grotere zwak voor A New World Record (1976; duidelijk een vóórstudie van Out of the Blue), Face the Music en bovenal Eldorado.
Dus als je je muzikale zoektocht door het werk van Jeff Lynne begint bij Out of the Blue en dat ietwat "over the top" en té gelikt vindt, stop dan niet met zoeken, maar schakel een paar jaar terug in de tijd. Wellicht word je alsnog verrast.

Wat een geniale plaat is dit! Ik draaide eigenlijk alleen de eerste 4 nummers, maar een keer besloten verder te luisteren.

Wat heb ik al die jaren gemist! Muziek wordt niet veel beter dan dit!

EVANSHEWSON
Leuk dat steeds meer mensen deze tijdloze muziek ontdekken, dat doet deze seventies (en sixties én fifties fan) veel plezier;
Toen hadden we geen Franz Ferdinanden nodig, toen was er nog melodieuze rock potdorie!

avatar van George
Wat waren ze populair en wat werd ook deze van origine dubbellp 'Out Of The Blue ' uitstekend verkocht. Hoewel de muziek van ELO mij vaak wel iets te gelikt in mijn oren klonk , draaide ik met name deze dubbellp regelmatig in de seventies.
Sinds jaar en dag staat Out Of The Blue nu echter onaangeroerd in mijn platenkast. De reacties over deze ' bijna vergeten' band op deze pagina , nopen mij ertoe om ELO na zovele jaren opnieuw van een draaibeurt te voorzien. Nostalgie in het noorden !

Klopt EvanShewson!

Ook heb ik Face The Music besteld en heb ik Discovery en Eldorado gekocht... Mjammie!
Overigens luister ik zelf alleen maar 60/ 70 en een klein beetje 80.

Maar nu moet ik gaan, I got to get that southbound train tonight...

EVANSHEWSON schreef:
Begrijp niet dat je discovery zoveel onrecht aandoet !!

Begrijp me goed: ik vind Discovery helemaal niet slecht, maar ik vind
't de minste van hun hit-lp's/cd's. Balance of Power e.a. waren gewoon mislukkelingen, zeg maar de laatste ademtochten. Die allerlaatste cd die Jeff Lynne in z'n eentje als E.L.O. heeft uitgebracht was dus ècht bagger. Maar Orkestra en E.L.O. Part 2 was weer ontzettend goed, alleen jammer dat Lynne daar niet op zong.

BenzW202 schreef:

Wat heb ik al die jaren gemist! Muziek wordt niet veel beter dan dit!

Zeg dát. Er ís nog wel goeie muziek, maar die hoor je ècht niet op Veronica, 538, Sky Radio enz.

Zo nu en dan wel op Arrow

avatar van Deranged
Geweldig album. Voor mij ook een stukje jeugdsentiment omdat mijn vader mij al op zeer jonge leeftijd liet kennismaken met dit magistrale werk.

avatar van Tribal Gathering
Ik heb deze weer eens opstaan, maar het is gewoon teveel, te bombastisch. En dat terwijl ik zonder moeite de Queen albums, Rufus Wainwright, ja zelfs Bat out of Hell II van Meat Loaf aan kan.

Wat is het geheim ? De nummers zijn over het algemeen prima in orde (en een halve cd gaat nog wel). Wellicht is het album wat eenvormig.

Als iemand mij de sleutel geeft, kan ik wellicht hier ook de klassieker in zien die velen het vinden.

avatar van heicro
Er is helemaal geen geheim. Je vind het heel mooi, aardig of helemaal niks. Kwestie van smaak.
Ik vind b.v. Meat Loaf niet om aan te horen, ik hou niet van z'n theatrale zang en vind hem juist veel te bombastisch, hoewel ik hem als artiest wel waardeer.

avatar van Rinus
Voor mij het ELO album. Het album is voorbij voor je het weet. Zeker "Concerto for a rainy day suite" (nummer 10 tot en met 14) is geweldig.
Prachtige produktie

Rinus schreef:
Voor mij het ELO album.

Samen met "A New World Record" .

avatar van lebowski
En uiteraard hun beste: Eldorado

avatar van Hans Brouwer
Noem eens een slecht album van ELO . Ik kan er zo snel niet één noemen .

avatar van Spliffy McGreen
Voor alle ELO fans.

Hier een linkje naar een band die ELO ff overdoen.
met leuke songs en helemaal in de stijl van ELO.

L.E.O. - Alpacas Orgling.............
en hier voor het album

avatar van Gert P
Voor mij zijn de eerste 3 cd's het beste van hun, minder commercieel.
Dit klinkt te gladjes en neigt naar The Beatles waar ik absolut niks van moet weten.

avatar van bawimeko
Da's voor het eerst...een ELO-fan die nix van de Beatles moet weten. Ik las in een recensie ooit dat ELO af en toe weinig anders lijkt te doen dan remakes maken van I Am the Walrus. Dat weet ik dan ook weer niet, maar mr. Blue Sky lijkt verdacht veel op de middle-eight van A Day in the Life, dat dan weer wel! (Woke up...fell out of bed...dat stukkie)