Led Zeppelin - Celebration Day (2012)

Label: Atlantic

1. Good Times Bad Times (3:11)
  2. Ramble On (5:44)
  3. Black Dog (5:53)
  4. In My Time of Dying (11:10)
  5. For Your Life (6:40)
  6. Trampled Under Foot (6:19)
  7. Nobody's Fault but Mine (6:43)
  8. No Quarter (9:21)
  9. Since I've Been Loving You (7:52)
  10. Dazed and Confused (11:44)
  11. Stairway to Heaven (8:49)
  12. The Song Remains the Same (5:46)
  13. Misty Mountain Hop (5:08)
  14. Kashmir (9:06)
  15. Whole Lotta Love (7:26)
  16. Rock and Roll (4:34)
avatar van Running On Empty
Ricardo heeft last van de Bas !! (Zie eerder in het topic).

(sorry Ricardo: vond het grappig geformuleerd)

avatar van Oldfart
Running on Empty schreef:
Ricardo heeft last van de Bas !!

En dat kunnen we niet hebben natuurlijk.
Daarom even bij de professional hier geinformeerd.

immers:
if you want sax we call Candy,
if you want bass we call Droombolus:

Ik heb er ook nog niets van gehoord ( van Celebration Day)dus dan maar even theoreties.
In principe kan een slecht basgeluid van een live opname nooit aan de akoestiek van de zaal liggen. De ambience van een zaal wordt meestal maar mondjesmaat in de mix meegenomen. Verkeerde back-line apparatuur bestaat in principe ook niet want die wordt door de muzikant gekozen omdat hij/zij daar het geluid uit kan halen.
Slechte mix komt bij Page alleen voor als hij iets aan zijn oren is gaan mankeren in de tussentijd.
Blijf over produktiekeuze en speelstijl. JPJ ( zoals hij in de bassisten gemeenschap bekend staat ) is niet een van 's werelds meest puntige bassisten. Hij slaat meestal vlak bij de hals aan waardoor hij een beetje modderig geluid heeft met veel laag en mid-laag en weinig tot geen hoog en dus weinig tot geen definitie. Als je zijn partijen dus prominent in de mix wilt hebben gaat zijn geluid overheersen doordat het gaat "boemen" in het laag waardoor er andere partijen bij vlagen weggedrukt zullen worden.

Tot zo ver het in vitro rapport van Dr. Bass a.k.a. Droombolus

Ik kijk net even naar mijn rotatielijst op 23 november 2012: op 1 Led Zeppelin en verder staan ook Soundgarden en Aerosmith erin....

De ouwe lullen weten wel de maand van hun reunion / comeback album uit te zoeken: die vlak voor de kadomaand december. En dan heb ik (natuurlijk) nog niet eens die schandalig dure Rolling Stones (50 jaar) box gekocht, die heb je ook nog.
En dan heb ik Neil Young nog niet eens genoemd en Bob Dylan natuurlijk, hoewel die 'gewoon' albums is blijven uitgeven.

Een "overeacted" reaktie van je, west. Al jaren worden er overbodige verzamelaars en verschrikkelijke kerstcd's cd's uitgebracht. Dat heet nl. commercie.

avatar van ricardo
Tja ik zou ook wel alles willen kopen maar ben met tempest en privateering enorm blij, dat waren betere aankopen dan dit setje. Op de dvd na dan, die was voor mij meer dan genoeg geweest, maar toch.........

Geef mij how The west was won of BBC sessions maar, en als dvd set die set met die rotsblokken op de kaft, maar die had ik allemaal al.

Achteraf vind ik deze voor mij een overbodige release en een beetje een miskoop dus, vooral omdat ik het mooiste en beste van zep al in huis had.

Normaal gesproken zou je zeggen van dit word het beste led zeppelin live album aller tijden met de huidige technieken op geluidstechniek, maar vind dit eigenlijk om die reden een fikse domper geworden. En het kan me niets schelen hoe dit tot stand gekomen is, hier was veel meer uit te halen geweest dat weet ik zeker, want andere grote namen kunnen het ook. Black sabbath b.v. Met hun live album uit 2007 in de radio music hal die klinkt gewoon een stuk beter dan deze.

Ad Brouwers schreef:

Ik bedoelde het serieus Ad. Kijk maar naar mijn rotatielijst. Ik ben alleen kritisch op de overbodige en te dure verzamelaar van the Rolling Stones. Dat is inderdaad commercie op zijn ergst.

Stijn_Slayer
Gisteren de dvd bekeken en die klinkt wel stukken beter dan de cd. Page's solo op 'Good Times Bad Times' klinkt erg lelijk en z'n gitaar op 'Ramble On' klinkt ook vreselijk (totaal niet helder), maar daarna wordt 't beter en komt Plant ook wat meer op gang.

De dvd zou ik wel 4* geven. De blu-ray had ik uit nieuwsgierigheid gedownload en die klinkt ook beter (al was ik niet echt onder de indruk van het verschil t.o.v. de dvd).

Aardige live concert,Maar Page valt af en toe weer eens door de mand.

avatar van ricardo
Maar dat is nou juist de charme van page, gitaarspel met fouten erin vind ik veel lekkerder klinken dan superstrak gitaarspel. Ik heb de dvd vandaag 2 keer achterelkaar bekeken, maar vind de dvd eigenlijk steeds beter worden.

Vooral voor die tijd ff een dvd van Motorhead afspelen helpt ook om deze meer te waarderen.

De dvd ben ik nu toch wel blij mee, maar de cd's zou ik beslist niet missen. Ga nu toch een 4 geven voor de dvd, want in deze moderne tijd hoort bij een goed concert natuurlijk ook beeld. Live cd's waren in de jaren 70 een must, maar die tijd is toch echt geweest.

Nog steeds jammer dat er geen muziek dvd/blue ray meter is.

Een 4 voor de dvd en een 2 voor de cd's, want die blijf ik een stuk minder en ver onder de maat vinden.

avatar van richiedoom
Het is mij ook opgevallen dat Page er af en toe echt een potje van maakt met zijn solo's! Nu was het 'slordige' gitaarspel altijd wel zijn kracht, maar op deze release stoort het mij soms. De solo van stairway was zo enorm krachtig, op de versie klinkt ie heel iel en mager en hij slaat valse noten aan.

Toch moet ik het ook een beetje met Ricardo eens zijn, ik ben ook niet helemaal tevreden over het geluid. De bas en drums staan zo hard dat de melodieen er niet altijd even helder uit komen. Sowieso moet heel de band op gang komen lijkt het, de eerste paar nummers klinken niet bepaald strak. Black Dog is echt een foutenfestijn... Maar de tweede helft van het concert is geweldig en dat maakt gelukkig een hoop goed!

avatar van bikkel2
1e helft van het concert op mij af laten komen. Ritmesectie is inderdaad hard geregistreerd, maar de drive maakt een hoop goed.
Tja, Page. Het is geen perfecte gitarist, maar dat was bekend. Maar hij is en blijft superherkenbaar en die riffs en rafelige solo's zijn toch een feest der herkenning.
Page technisch helemaal perfect, is geen Page.
Plant valt niet tegen, maar heeft qua zanghoogte het nodige ingeboet.
Het concert komt wat stroef op gang, ook waar, maar de band heeft geen opwarm gigs gedaan en de zenuwen zullen gerust een rol gespeeld hebben.
Als deze gasten weer wat langer met elkaar zouden spelen, ben ik er van overtuigd dat de echte magie weer terug zou keren.
Toch hoor ik veel spelplezier en naarmate de nummers voorbij komen, begint het te rollen.
No Quarter bijv. Hier zijn ze echt op dreef hoor.

Definitieve oordeel volgt later.

avatar van lennon
Ben zeer benieuwd naar deze (vooral BluRay) opname.

Natuurlijk al een hoop gezien via jijbuis, maar nu dan eindelijk in goede kwaliteit.

Heb al wat gehoord en gezien, en dat klonk goed, maar wat me meteen opviel is inderdaad dat Plant wat ingetogener zingt, maar het klinkt nog steeds heel erg lekker!!

avatar van gewe
ik heb een cd-versie want er zijn geloof ik wel 8! verschillende versies,maar die hoef ik allemaal niet.
Maar inderdaad die ouwe lullen {of platenmij rhino records} weten precies in wat voor tijd dus voor sintenklaas en de kerstdagen deze cd uit te brengen en met sukses overigens.
de live-cd is goed opgenomen wat in het verleden vaak een mankement was voor led zeppelin
en daardoor klinkt y prima,hij knalt uit mijn boxen...ik geniet er in ieder geval van,en dat is het belangrijkste.

lennon schreef:
Ben zeer benieuwd naar deze (vooral BluRay) opname.

Die BluRay is prima. Mankeert echt helemaal niets aan.

Alleen de bonus DVD van de dress-rehearsel kijk je wellicht één keer naar en daarna niet meer.

avatar van lennon
Inmiddels heeft de Sint de BluRay afgeleverd bij me Ben er even snel doorheen gegaan en vind het nu al te gek!

Het volume moet hard!!!!!

avatar van notsub
Ze klinken nog best relatief fris voor een band die 40 jaar geleden zijn hoogtepunten meemaakte. Vooral de zang gaat er nog goed mee door. Hoewel de opnamen best goed zijn blijven de oudere versies wel superieur. Maar een eerlijk vergelijk is dat natuurlijk niet. Feit is gewoon dat de klasse zich niet verloochent, ook niet na zoveel jaar.

Vanavond op BBC2

Lazarus Stone
THX!

avatar van Novafaun
Ik heb de dubbel cd/blu-ray versie aangeschaft.

Ik was als Zeppelin fan blij toen ik zag dat het concert uit 2007 op deze manier uitgebracht ging worden. Ik heb hem dan ook gelijk aangeschaft.

Het optreden wat de heren geven is geweldig te noemen in mijn ogen. Beeldkwaliteit kan hier en daar misschien iets beter voor blu-ray maar is prima in orde, daarop heb ik dan ook niks aan te merken. Maar de geluidskwaliteit van de blu-ray laat zéér te wensen over.

Vooropgesteld, ik ben als audiofiel erg kritisch als het op geluidskwaliteit aankomt, daar ik vind dat je zonder goede geluidskwaliteit het concert (als ook film) totaal niet kunt beleven zoals het is bedoeld.

Met dat in gedachten speel ik elke blu-ray dan ook af. Zo ook deze.
Wetende dat Zeppelin een van mijn favorieten is qua muziek wil ik met beoordelen van hun geluidsdragers nog wel eens te mild zijn. Maar niet bij deze schijf.

Het schijfje ging in de blu-ray speler met het idee dat ik iets moois ging beleven. Maar niks was minder waar.
Bij mij thuis kwam het schijfje totaal niet uit de verf wat geluid betreft. Aan mijn speakers en randapparatuur en bekabeling kan het niet liggen. Die zijn dik in orde. Maar het zekere voor het onzeker nemende nam ik toch de proef op de som.
Ik bezit namelijk de mogelijkheid om over verscheidene sets te kunnen draaien vanwege het feit dat een goede vriend van mij een grote gespecialiseerde hifiwinkel bezit en ik daar ten alle tijden terecht kan om cd's en blu-ray's te draaien en te testen voor mezelf en anderen als ik dat wil.
In de daar aanwezige bioscoop met 'Barco' beamer en velen verscheidene geluidsversterking varierend van mosfetversterking tot transistorversterking tot buizenversterking heb ik de blu-ray afgedraaid. Speakers die ik gebruikt heb varieren van hoornsystemen (sferische hoorn) tot gewone vloerstaanders tot satelietspeakers. En de conclusie was samen met de ervaren in dienst zijnde geluid- en beeldtechnicus hetzelfde als bij mij thuis.
Beeld prima in orde, maar het geluid is ronduit slecht.

Het is een dood en erg vlak geluid. Het mist scherpte en diepte (een kleine stage), weinig tot geen dynamiek, en totaal geen lucht tussen de verscheidene instrumenten.
Het geluid geeft je dan ook niet de beleving en rillingen wat dat normaal zou doen bij een zo'n groots concert.

Page's rockgitaar mist de 'twang', agressie en scherpte die je gewend bent te horen bij een live spelende rockgitarist. Met name zijn distortion komt totaal niet uit de verf. Het klinkt allemaal erg vlak en 'boostloos'.

Dan Bonham's drums. Die worden ook gruwelijk slecht weergegeven. Ook door het gemis aan scherpte en dynamiek. Het knalt totaal niet.
Bij een nummer als 'No Quarter' bijvoorbeeld slaat hij in het begin van het nummer op een van hem links staande pauk. De enkele slagen zijn nauwelijks te horen en klinken met totaal geen diepte van wat je van een pauk zou verwachten. De kleine korte roffel die daarop volgt op diezelfde pauk is zelfs zo goed als niet te horen.

Plant's stem is daarentegen helder en duidelijk weergegeven maar mist ook de broodnodige dynamische weergave.

Jones's bass is er wel in het diep en loopt te sterk en overheersd her en der behoorlijk maar mist het 'droge' en 'strakke' dat je van een bass mag verwachten.

Zoals al gezegd, al met al een irritant vlak en doods geluid zonder scherpte, diepte en dynamisch bereik, waardoor het slecht in balans is en waarbij een her en der te sterk overheersende 'lopende' bass met een gemis aan 'droog' en 'strak' geluid bij mij irritatie wekt.
Het is in zijn geheel een geluid dat je als toehoorder totaal niet naar binnen zuigt en in vervoering weet te brengen zoals grootse concerten dat kunnen doen met je qua geluid. Niet dat het geluid moet galmen (wat het vaak doet in arena's). Integendeel zelfs. Maar dit is het tegenovergestelde.

Als ik het met sterren van maximaal vijf en minimaal nul moet beoordelen dan krijgt het beeld van mij een vier en het geluid een twee en half. En zelfs die halve vind ik eigenlijk nog te veel eer, daar ik vind dat deze heren, die genoeg ervaring hebben dit product zoals geproduceerd op deze wijze tegen hadden moeten houden. Het lijkt er nu op dat de heren gedacht hebben, breng maar uit men koopt het toch wel. Wij zijn tenslotte Led Zeppelin.

Leuk om je verzameling compleet mee te maken, maar als je verwacht dat je hiermee een erg goed en gedegen geproduceerd topproduct koopt wat betreft de blu-ray, vergeet het maar. Er zijn veel betere concertregistraties wat geluid betreft te koop. Ik heb de blu-ray dan ook niet meer afgekeken. Of het pakket met de twee dvd's beter zijn weet ik niet.

Ook de cd geluidskwaliteit vind ik niet optimaal, maar die klinken wat beter dan de blu-ray.

avatar van Von Helsing
Gelukkig klinkt hij op mijn V2000 recorder top, lekker veel bass.

avatar van lennon
Blij dat ik geen audiofiel ben, blijft me een hoop frustratie bespaart vermoed ik.

Ik ben dat gez... sorry gezever over het geluid (zie ook berichten hiervoor) zo zat!

Voor iedereen die gaat twijfelen: niet doen, kopen en genieten, zou ik zeggen.

avatar van Novafaun
Voor iedereen die gaat twijfelen: niet doen, kopen en genieten, zou ik zeggen.

Een mens mag best kritisch zijn naar mijn idee. (Toegegeven, ik zal als audiofiel voor velen dat te erg zijn). Het is ook slechts mijn mening die niet bedoeld is om anderen van de aanschaf af te houden.

Optimaal genieten kun je alleen als de geboden kwaliteit van een product binnen de eigen grenzen van het toelaatbare blijft. En die grenzen zijn voor iedereen verschillend. Bij mij liggen ze toevallig hoog. Voor mij is het geluid te zompig, te basserig en mist het scherpte. Volgens mijn bescheiden mening had het zoveel beter gekund. Voor anderen geldt dat misschien niet.

Daarom, zelf beoordelen door eerst geluisterd of gezien te hebben om vervolgens wel of niet tot aanschaf over te gaan.

avatar van Running On Empty
Het is hier natuurlijk geen HIFI testblad. Misschien had het geluid beter gekund maar echt heel slecht of dramatisch vind ik het zelf ook niet en ik heb geen verkeerde installatie staan.

@novafaun: Kritisch mag je zeker zijn. Ik ben zelf ook redelijk kritisch op de geboden geluidskwaliteit. Wel jammer dat het hier voor jou dan het plezier vermindert. Hopelijk gebeurt dit niet al te vaak.

avatar van iggy
Tja de standpunten qua geluids kwaliteit lijken me nu wel duidelijk west. Kom op terug naar de muziek

avatar van jellecomicgek72
Wat een ontzettend gave live cd is dit zeg, héél dope.

iggy schreef:

Nou breekt mijn klomp: dat was nou net mijn punt!

zie mijn bericht boven jou...:

avatar van bikkel2
Krijgt West weer de schuld