Villagers - {Awayland} (2013)

Ierland
Label: Domino

1. My Lighthouse (2:58)
  2. Earthly Pleasure (4:07)
  3. The Waves (5:00)
  4. Judgement Call (3:32)
  5. Nothing Arrived (3:43)
  6. The Bell (5:07)
  7. {Awayland} (2:34)
  8. Passing a Message (3:11)
  9. Grateful Song (4:23)
  10. In a Newfound Land You Are Free (3:35)
  11. Rhythm Composer (5:05)
avatar van Kos
Kos
Had er nog nooit van gehoord maar Nothing Arrived is wel echt een geniaal nummer en clip. .

avatar van Kos
Kos
Ook aan te raden zijn trouwens de spotify live sessions.

avatar van blur8
Onder invloed van het Tivoli consert ben ik de nummers Grateful Song & Rhythm Composer veel beter gaan waarderen. 2 echte consert verrijkingen.
Dan blijven alleen het a-tonale Judgement Call & Passing a Message nog over waar ik niks mee gekregen heb. Ik zit bijna op 4.5 *, jammer van de instrumentale titelsong die dat nog tegenhoud.

avatar van venderkets
Net zoals de eerste gaat ook dit exemplaar weer compleet langs me heen.

avatar van (Blacksad)
Stem teruggeschroefd van 4,5 naar 4. Het blijft een sterk album maar het tweede deel van het album is toch minder dan het eerste. Tot 'The Bell' is het niveau heel hoog maar daarna zakt het toch. Hij wordt ook in het algemeen iets minder naarmate ik hem meer beluister. Maar het blijft zonder meer een goed album.

Titmeister schreef:

Jij bent gek. Villagers vergelijken met die kazige 80's-meuk van Prefab Sprout

vooral de smiley op t eind doet t m

avatar van Jean Renault
Villagers is een geweldige band. Dit album raakt me minder dan het vorige. Het mooie aan Becoming A Jackal was de balans tussen indie en donkere, experimentele folk. Deze plaat klinkt saaier en mist sfeer. De liedjes zijn best aardig, maar er staan ook een paar slappe op. Iets als Nothing Arrived spreekt me toch echt minder aan dan een nummer als Pieces op het eerste album. Awayland mist sterke nummers en diepgang en blijft hangen op veel saaie melodieën. Er staan nog steeds een paar hele sterke dingen op, zoals In a Newfound Land of The Waves, maar vind het toch beetje tegenvallen.

Goede afwisselende plaat. Niet alle elf top, maar genietbaar genoeg.
Ik hoor wel iets van een drang tot eigenzinnig zijn en in ieder geval geen echte specifieke stijl hanteren.
Het klinkt mij in de oren als singer/songwriter/folk meets art-pop.
Bedeesd, maar ook her en der venijnig.
Eerste gedeelte is vrij sterk met Nothing Arrived en het experimentele en knap uitgevoerde The Bell.
Dan komen we wat knelpuntjes tegen.
Songmatig opzich goede ideeen, die net de kern missen. Alsof het nooit echt van de grond komt.
Maar het einde vind ik dan weer vrij sterk met afsluiter Rhythm composer als uitstekend slotakkoord.
Kan niet anders stellen dat Villagers een drang heeft om onderscheidend te zijn.
Kwaliteit zat, maar iets stabieler en het is perfect.