Fennesz - Endless Summer (2001)

Oostenrijk
Electronic
Label: Mego

1. Made in Hongkong (4:20)
  2. Endless Summer (8:33)
  3. A Year in a Minute (5:59)
  4. Caecilia (3:51)
  5. Got to Move On (3:46)
  6. Shisheido (2:56)
  7. Before I Leave (4:04)
  8. Happy Audio (10:55)
  9. Badminton Girl * (4:06)
  10. Endless * (2:01)
Coffee
Nakur schreef:
Fennesz op een mp3, dat wíl je toch niet?

Ach, 320 kbps gaat prima. Daarbij komt dat de meeste mensen zodanig slechte pc speakers hebben dat ze het hoogst haalbare rendement uit bijv. flac bestanden niet eens halen.

Coffee schreef:

Daarom moet je dan ook gewoon de CD of plaat halen en die op je normale versterker afspelen

J.B.
Precies, en als je dan de remastered versie koopt, heb je ook nog eens een mooiere hoes.

Sietse
Dat is al weer een verouderde versie, je moet de laatste editie op vinyl uitgekomen bij Editions Mego hebben. Klinkt echt heel goed en heeft ongeveer 20 minuten extra materiaal wat gewoon net zo goed is als al het andere werk dat op de eerste uitgave staat.

J.B.
Bedankt voor de tip, Sietse! Gaat op de lijst, naast dat ik eerst eens een fatsoenlijke platenspeler moet aanschaffen...

Coffee
Sietse schreef:

Wij moeten niets.

avatar van McSavah
Sietse schreef:

Hoe is Happy Audio (forever)? Langere intro/outro? Verlengde outro zou wel het meest logisch zijn.

Sietse
Langere outro, nou ja outro...aan het eind vooral langer dus...10 minuten erbij ofzo

Ik ben echt een complete ambient leek, maar dit vind ik wel een moeilijk goed ambient album. Zware ruis en vrolijke tonen gaan prima samen en het heeft inderdaad iets zomers en iets eindeloos. Het bevalt me en veel meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.

avatar van Timo-otje
Jip, als ik dit beluister komen herinneringen van mijn vakanties met mijn vriendin en vrienden naar boven. Dit album is gewoon de zomer, dat is wat het zo knap maakt. Kan me ook voorstellen dat sommigen hier niet doorheen kunnen komen.

avatar van kobe bryant fan
Ik ga een halfje omhoog. Het blijft een slechte plaat maar de opener vind ik gewoon ongeloofelijk sterk dus, een 2* lijkt me nu op z'n plaats.

avatar van McSavah
kobe bryant fan schreef:

Apart, is juist het 'lastigste' nummer naar mijn idee, en waarvan ik me goed kan voorstellen (in tegenstelling tot het merendeel van de plaat) dat je er weinig aan vindt.

avatar van Timo-otje
Kobe, als jij die periode van die dolle vakanties vieren met je vrienden hebt gehad, kijk je ongetwijfeld anders tegen deze plaat aan! Zie je over een jaar of laten we zeggen 8 weer terug hier he

avatar van KampF
Ik ging weer eens luisteren. Endless Summer associaties:

Zon - Strand - Golven - Schelpjes - Warmte - Bloemen - Beestjes - Hitte - Oranje - Zonsondergang - Stralen - Licht - Dolfijnen - Water - Bubbeltjes - Schuim - Gras - Ruis - Stof - Steentjes - Rotsen - Wind - Schaduw - AM Radio - Kolk - Vuurtje - Eiland - Paradijs - Hawaii - Rokjes - Synthesizer - Gitaar - Mug - Vogels - Waterval - Lagoon - Azuur - Avondschemer

Samen met Person Pitch nog het beste album allertijden

avatar van De Daniël
Mmmm, heb dit altijd een best wel 'lastig' album gevonden. Hoor er wel veel in, maar het heeft bij mij nooit een 5 sterren ervaring opgeleverd. Als ik de steekwoorden hierboven lees, heb ik wel weer zin om dit te gaan luisteren...

avatar van rolandobabel
25 euri, best prijzig....

Sietse
Als je bij Bol.com koopt wel. In je dit bij je lokale platenboer besteld is ie op cd ook al wel voor 15 te krijgen (of je moet alleen dingen als Free Record Store in de buurt hebben).

avatar van John Doe
Hier tijdelijk voor 10,50 bij een Nederlandse verkoper (exclusief wat kleine verzendkosten). Koop zelf daar al jaren met succes (met een bank transfer).

avatar van kobe bryant fan
Happy Audio!
Prachtnummer, waar ik makkelijk voor 11 minuten kan in verdwalen.

Lv92
Heb even tijd nodig gehad om te wennen aan deze stijl muziek, maar het kwartje is gevallen, geloof ik. Heerlijke sfeer. Geweldig. Voel alleen helemaal niks bij Before I Leave. Enorm irritant stuk.

Sietse
Before I leave heeft misschien nog wat meer tijd nodig, want zit qua harmonie echt geweldig in elkaar. Ik fluit hem altijd mee als ik op de fiets zit

Lv92
Is het eindstuk (vanaf 4:25) van de track A Year in a Minute gewoon enorm uniek of bestaat er meer muziek wat enigszins een soort vergelijkbaar geluid heeft? Misschien een lastige vraag, maar heeft iemand een antwoord?

Sietse
De techniek die hij daar toepast noemen ze granulaire sythese. Dit is een wel vaker toegepaste techniek (ook door Fennesz in veel stukken).
Bij veel artiesten is het echter vaak van de extremere soort zoals Florian Hecker, Farmers Manuel, Pita en meer lui uit Oostenrijk.
Minder extreme voorbeelden:
Tetsu Inoue (maar die heeft ook wel weer meer extreme dingen gedaan, verscheelt per album, kan geen concreet voorbeeld geven)
Nobukazu Takemura (bijv. op het album Scope en de EP Sign is de techniek terug te horen, op de eerste meer dan de 2e).
Stephan Mathieu zijn album The Sad Mac is een mooi voorbeeld.
Tim Hecker zijn album Haunt Me, Haunt Me, Do It Again staat er vol mee. Hoe dan ook een aanrader als Endless Summer je kan bekoren.
Son Of Clay heeft een aantal albums gemaakt, maar dat is wel wat abstracter. Maar toch ook met die melancholie en warmte in zijn werk.
Het album Anima van Vladislav Delay (en vele andere releases in die tijd uitgekomen op het Mille Plateaux label).

En vanuit deze tips moet je zelf maar verder gaan zoeken

Lv92
Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Sietse
Geen dank, hopelijk beleef je er veel luisterplezier aan

avatar van Tha)Sven
Ik weet niet welke ik beter vind, deze of Black Sea. Tijdens de zomermaanden zet ik deze liever op, in de winter Black Sea. Beide schitterend en ook een heel andere sfeer, knap hoe Fennesz dat weet te doen.

Hunter
Ik 'wil' deze plaat gewoon goed vinden, en ik voel ook dat het dat is. Maar toch valt het kwartje niet en vind ik de openingstrack al dusdanig vervelend dat de rest mij meteen niet meer aanspreekt.

thedude1975
Misschien heeft het even tijd nodig? Heb je Venice al geluisterd? Die vind ik zelf iets toegankelijker. Endless Summer begint mij wel steeds meer te bevallen. Soms luister ik ze achter elkaar, zoals nu en dan gooi ik Cendre er ook nog even achter aan.

avatar van Rudi S
Hunter schreef:
Ik 'wil' deze plaat gewoon goed vinden,

avatar van De-noir
Hunter schreef:

Heb ik ook een tijdje gehad. De oplossing is simpel: skip de openingstrack voor een tijdje. De tweede track zuigt je er helemaal in.