Simple Minds - Black & White 050505 (2005)

Label: Sanctuary

1. Stay Visible (5:17)
  2. Home (4:21)
  3. Stranger (4:06)
  4. Different World (Toarmina.Me) (4:35)
  5. Underneath the Ice (4:43)
  6. The Jeweller Part 2 (4:16)
  7. A Life Shot in Black and White (3:33)
  8. Kiss the Ground (4:03)
  9. Dolphins (5:56)
  10. Too Much Television * (4:19)
avatar van secondskin
ja toch nog een half punt erbij; stay visible =kippenvel!!! Wat een song, geweldig!!!

secondskin schreef:

Ja, een geweldige "drive" zit er in dat nummer.

Bulldozer schreef:
Ja, een geweldige "drive" zit er in dat nummer.[/

En dan de live versie; die is helemaal waanzinnig!

avatar van Bulldozer
Live versie? Waar staat die op?

avatar van secondskin
Die kan je downloaden als je je registreert op Simpleminds.com
Was een bundel met Stay Visible, NGD en See the lights.

avatar van Erwin.c
Nog steeds beter dan Grafitti Soul.

Erwin.c schreef:
Nog steeds beter dan Grafitti Soul.

Ik ben er nog niet uit. Geef nu het voordeel van de twijfel aan Graffiti Soul.

Father McKenzie
Ligt al een eewigheid bij ons in de Colruyt, maar ze vertikken hem in de afprijsbak te gooien aan een aanvaardbare prijs. Ik kijk af en toe, en hij staat nog steeds volle prijs, mij voorlopig dus niet gezien, nou misschien kan ik hem wel eens op een rommelmarktje scoren, want als ik op die stijfkoppen bij Colruyt moet wachten... die gaan hem eeuwig en drie dagen aan volle prijs laten steken waar hij steekt, denk ik...

Euh... neen, ik heb dit album nooit gehoord, maar ben er nog steed wel wat nieuwsgierig naar, gezien de toch positieve reacties hier op de site. Ik wil alleen hier geen volle prijs voor neertellen.

avatar van joko16
Gisteren gekocht.
Kon de stem van Kerr bijna nergens als zodanig herkennen.
Eerste indruk: kort, krachtig en melodieus

avatar van The Wep
Dit album is helaas niet echt doorgebroken, maar dan bedoel ik commercieel.Mijn eigen mening is dat dit album erg lekker klinkt en vaak door mij gedraaid wordt. Met name de eerste 3 nummers zijn zeer goed. De rest is ruim voldoende. Graffiti Soul is helaas wat minder dus hopelijk zal de volgende beter zijn.

Het beste album sinds Streetfighting Years. En dat is een oudje zeg. Zeker de single Home is een lust voor het oor. De opvolger was weer wat minder.

avatar van vielip
Absoluut een lekker album en de beste sinds Street fighting years inderdaad. Ik hoor hier weer die typische Simple Minds ingredienten en de gitaar van Burchill is ook weer lekker aanwezig! Dat is ook weleens anders geweest de afgelopen jaren.

MindRuler
Begin deze week vond ik dit album in een platenwinkeltje dat uitverkoop deed.
Omdat de prijs zeer goed meeviel, en ook omdat rkdev mij deze had aangeraden, besloot ik
'm toch maar mee te nemen. Na een eerste luisterbeurt wist ik meteen dat ik een gouden
aankoop had gedaan. Een album dat me van start tot finish blijft boeien en waar geen enkel zwak moment op te bespeuren valt, is tegenwoordig een zeldzaamheid geworden. En toch kan ik Black & White 050505 niet betrappen op een uitschuiver. Ik wou echter meerdere luisterbeurten alvorens een cijfer te geven. Maar hoe vaker ik hem ook beluister, hij blijft even goed, hij wordt zelfs beter. Zelden, maar dan ook zéér zelden zo positief geweest over een album.
Stay Visible opent op magistrale wijze: de Simple Minds zijn terug! (m.a.w. ze waren 6 jaar geleden al terug maar daar merkte ik toen niks van....)
Persoonlijke favorieten zijn Stranger, Kiss The Ground en het fenomenale Underneath The Ice met Kerr in een glansrol. Afsluiter Dolphins grijpt zelfs terug naar hun hoogdagen van New Gold Dream.
Eigenlijk zijn alle 9 nummers van een ongekend hoog niveau. Ik kan dan ook niet anders dan voor de volle mep te gaan: 5 volledig verdiende sterren!
Wellicht verovert deze binnen aanzienbare tijd een plaatsje in mijn Top 10...

Zwaar ondergewaardeerd album.

Door dit album kwamen ze bij mij weer terug in de picture.
Vooral Underneath the ice en het magistrale Different world zijn pareltjes.

avatar van Deranged
En wat te denken van A Life Shot in black and White met die sublieme opbouw.

Een verrassend sterk album met vooral rake nummers dit. En dat toch omringd door een selectie platen die vooral vrij matig materiaal lijken te bevatten. Simple Minds zo sinds de jaren 90.

Dit en het Jim Kerr solo album vormen daarop echter een verfrissende uitzondering.

lowriderluuk schreef:
Van dit album voor mij het mooiste nummer alhoewel instrumentaal dolphins gevolgd door A life shot in Black and White, als 3e Stay visible. The Simple Minds zijn meesters in het maken van instrumentale nummers, daar zouden ze wel een verzamelalbum mee kunnen vullen.

Stel je eens voor een album met
1 dolphins
8 kant.kino
9 whenn spirits rise
en als afsluiter 10 film theme

Te gek.

Helemaal mee eens dat Simple Minds meesters in het maken van instrumentale nummers zijn. In jouw rijtje mis ik echter imo het beste instrumentale nummer van de Simple Minds: "A Brass Band in African Chimes". Eigenlijk een extended versie van "Shake Off the Ghosts" maar tegelijkertijd daar toch niet mee te vergelijken. Check it out!

Sinds wanneer zijn Dolphins en Scar instrumentals? Of heb je de karaoke versies

avatar van Mjuman
Premonition schreef:
Sinds wanneer zijn Dolphins en Scar instrumentals? Of heb je de karaoke versies

Hij reageert op een bericht van ruim zes jaar oud, van user die ik zelfs onder zijn nieuwe id al hier 2 jaar niet meer heb gezien; wel een echte SM-fan

Ja, suf, luister nu 'Dolphins' pas voor het eerst. Mijn mening over "A Brass Band in African Chimes" blijft uiteraard wel hetzelfde. Prachtig dreigend wegvallend-terugkomend instrumentaal juweeltje. You won't be dissapointed!

P.s. The Extended Version (9:24)

Een belangrijke instrumental nog vergeten: Soundtrack for Every Heaven

avatar van Chameleon Day
Hoor liever Every Heaven.

avatar van Premonition
Maar da's weer met tekst...

avatar van joko16
joko16 schreef:
Gisteren gekocht.
Kon de stem van Kerr bijna nergens als zodanig herkennen.
Eerste indruk: kort, krachtig en melodieus

Beslist een groeibriljantje.
Elke keer dat ik dit album draai wordt hij beter.

Een meer elektronische manier om het oude geluid terug te vinden, alleen lukt het hier niet.
Voorheen leefden het gitaarspel, de baspartijen en ook de keyboardlijntjes meer.
Het Robocop idee; het hart is nog aanwezig, verder is de rest gevuld met kunstmatige hulpmiddelen.
Met als verschil dat Robocop op den duur wat menselijke trekjes ging vertonen.

avatar van luigifort
Ik ken alleen de eerste 2 songs maar die vind ik heerlijk, vooral de opener. Ok tis niet meer zoals het was als vroeger, maar toch niet onverdienstelijk.
Zal de rest ook eens checken..

avatar van Deranged
Als je die goed vindt zal het album je vast bevallen.

Vind ze ook heerlijk en dit album als geheel eentje om te blijven koesteren.

Mijn favoriete Simple Minds, voor mij hun beste wellicht, ja ook over New Gold Dream.

Heerlijke sound met een uitstekende rol voor de gitaar en wat modernere invloeden, perfect uitgebalanceerd. Alles gedragen door het nog altijd zeer karakteristieke stemgeluid van de heer Kerr. Toon gelijk zeer strak gezet met knallende opener Stay Visible, en van daaruit is het eigenlijk louter prijsnummers. Harde teksten. Jim die bijvoorbeeld uit de doeken doet wat de God zoal voor zijn leven heeft betekend op Home.

Zit je bij mij al gelijk goed.

Gelovige jongens hebben bij mij altijd een streepje voor.

Gelovige jongens als Anthony Hopkins.

Krijg ik een prettiger gevoel bij.

Opportunistisch ongeloof of:

Het keurmerk der transparantie.

Weet ik het wel, wat jij.

Andere meesterlijke tracks zijn Underneath the Ice met weer zo'n gangsterlijke tekst, een heerlijke groove en een bijzondere gitaarsolo die erg mooi binnen het geheel valt. En het al eerder door mij genoemde A Life Shot in Black and White welke met een zeer vakkundige opbouw tot verfijnd geplaatste losbarsting stevig bij de kladden grijpt.

Bijna niemendalletjes als Kiss the Ground blijken ook zeker geen missers en simpelweg zeer prettig in het gehoor te liggen.

Dolphins als de perfecte afsluiter.

Kortom een constante flow met enkel hoogtepunten.

Geweldig album, halfje erbij.

Andere albums van hen uit deze periode heb ik helaas wel als wat minder bevonden, maar dit is een topper. Iets dat het er ook net niet bij haalt maar weel eveneens zeer uitstekend genoemd mag worden is overigens het Lostboy! project van Jim Kerr. Laatste Simple Minds uit 2014 ook erg aardig, paar mooie momenten waaronder Human maar zo consistent als deze hebben ze ze maar zelden gemaakt.

Een onvervalste voltreffer den deze zoveel mag zekerheid heten.

avatar van Twinpeaks
Prima plaat en wat is Dolphins prachtig . Te lang op de negeermodus gehad dit album.
Mooie duister plaat met alleen maar prima tracks . Waar ze voorheen nog weleens door de ondergrens zakten klopt hier alles. 4 fonkelende sterren voor deze.

Onderschat album van de Simple Minds. Poosje niet gedraaid maar dit is toch een prachtig energiek album. Zo hoor ik de heren graag.

avatar van vielip
Sterke plaat inderdaad! Hun laatste wat mij betreft.