Simple Minds - Black & White 050505 (2005)

Label: Sanctuary

1. Stay Visible (5:17)
  2. Home (4:21)
  3. Stranger (4:06)
  4. Different World (Toarmina.Me) (4:35)
  5. Underneath the Ice (4:43)
  6. The Jeweller Part 2 (4:16)
  7. A Life Shot in Black and White (3:33)
  8. Kiss the Ground (4:03)
  9. Dolphins (5:56)
  10. Too Much Television * (4:19)
avatar van Zachary Glass
dream555 schreef:

Britneys wringen zich in allerlei standjes, wannaberockgroepjes schreeuwen en verkrachten hun gitaren, en dat allemaal terwijl kinderen in Afrika sterven aan AIDS, terwijl joden en Palestijnen elkaar uitmoorden ... Tja, als je aan dat laatste denkt, vervalt de humor en blijft alleen ergernis over hé.

Aha, kleine ergernissen voeden om de grote frustraties te vergeten, dus?

avatar van c-moon
Ik begrijp Dream wel hoor, maar juist Zachary, je kan natuurlijk altijd nog kiezen naar iets anders te luisteren/Kijken.

Nu we (enfin Dream toch) over de grote thema's bezig zijn, meteen even terug inpikken op het album... Het nummer "Black & White", dat aanvankelijk zou heten "A life shot in black and white" schreef Jim Kerr na zijn bezoek aan het concentratiekamp van Auschwitz in Polen, en het gaat dus over de gruwel van Auswitch, wat er toen allemaal gebeurd is een dat we dit niet mogen vergeten...

Over the minds: wij mindsfans (ik toch) spreken onszelf een beetje tegen he: aan de ene kant willen we (ik) dat de SM terug een beetje meer in de belangstelling komen, maar aan de andere kant hopen we (ik toch) dat ze niet terug zo héél groot (te groot) gaan worden als U2 nu nog altijd is... nu ja, zo voel ik dat toch aan he...

Begrijp je hoor, c-moon:
aan de ene kant wat frustratie dat U2 vooraf al verafgood wordt en de Minds genegeerd, met wat heimwee naar de glorieperiode van bv Once Upon A time, toen België op zijn kop stond.
aan de andere kant de hoop dat ze nooit zoals U2 in goedkope effecten zullen vervallen om die top te behalen. Goedkope effecten zoals zonnebril, podiumopbouw zoals Zoo-tv-kots ...

En even Stef Bos weer aanhalen over de concentratiekampen, lied 'Hier vertrok de trein':
'Het is natuurlijk veel te lang geleden,
dus we mogen het vergeten,
maar als we het vergeten,
begint het weer opnieuw.'

Toch raar dat nummers als 'God save us from our governments', 'Freedom angel' en 'Scorpio' niet opgenomen zijn. Daar sprak de dream Giver-site constant over en nu staan ze niet op het album. Hoe komt dat?

Zachary: hoe meer je je aan iets kan ergeren, hoe meer je het goede kan appreciëren hé. Zie het zo: ik ben een Anderlechtfan, maar hou er ook van Brugge te zien spelen, in de hoop dat ze verliezen.
Zielig wellicht, maar ja, menselijk zeker?

avatar van c-moon
Dream, wat er met "Scorpio", "Light Travels", "God..." en "Freedom Angel" gebeurd is... Jim Kerr sprak onlangs in een interview erover dat ze al mateiraal klaar hebben voor een volgende plaat.. dus.....

Vanaf nu begint de full coverage ivm Simple Minds, op diverse belgische radiostations is t al vollen bak airplay... de single wordt op 5 september gereleased, simpleminds.com is eindelijk terug online: nu ja: je kan er de videoclip van "Home" al bekijken.

Meer info op www.sparkle.be

JonnieBrasco
Tot nu toe wel het gemakkelijkst wegluisterende en meest opwindende pop/rock album van 2005. Ik heb hem al zo'n 10 keer beluisterd, zonder dat 1 nummer ook maar 1 keer vervelend werd. Een echte aanrader dus. Wat zit de X&Y-kudde dan toch op het verkeerde spoor!

De single Home kan ik erg waarderen. Mijn nieuwsgierigheid naar het hele album groeit dan ook flink.

avatar van c-moon
Het zal mede aan de heren/dames rockjournalisten zijn om een eerlijk oordeel te vellen, en niet gewoontegetrouw de plaat de grond in te boren...

Anders dan U2 met hun jongste heeft Simple Minds nu wel een plaat uit die héél SM klinkt maar toch ook fris en vernieuwend is! Ben echt benieuwd naar wat de muziekpers ervan gaat maken in Vlaanderen en Nederland, én ook hoe de plaat bij muziekluisterend en kopend Nederland en Vlaanderen gaat aanslaan!

avatar van c-moon
Jongens en meisjes: voor wie het weten wil, vanaf gistern zijn Simple Minds in Vlaanderen: Buggenhout, waar ze repeteren voor de Black & White 050505 promotour, en volgende week start op qmusic een wedstrijd om kaarten te winnen voor het enige promoconcert in België.

Dream: niet te hard zijn voor Allmusic he, hij verkondit ook gewoon zijn mening he.. de kwaliteit van en CD afmeet aan de speelduur, tja.. Dat is dan zijn probleem he

Zoals de meeste groepen die hun topperiode in de jaren 80 hadden keren nu ook de Simple Minds een beetje terug naar hun roots. Hun typische sound vind je zeker terug op dit album, maar ik vind het een beetje een vervelend en saai ding, gelukkig staan er maar 9 tracks op. Lijkt alsof het op een regenachtige namiddag in elkaar geschreven is, zonder veel inspiratie. Een must voor de fans natuurlijk, verder oninteressant.

avatar van c-moon
Erh Vibe.. ben je zeker dat je echt geluisterd hebt?
Je kan de plaat goed of slecht vinden natuurlijk, maar saai? Zonder inspiratie?

Hm... ik hoor toch vooral een album waar het spelplezier afdruipt en waar variatie troef is. Bij elke luisterbeurt ontdek je weer nieuwe elementen... En de sterkte van de plaat is net dat de inderdaad 'bekende Simple Minds sound' erop staat, maar dat de CD toch ook heel hedendaags klinkt;.

avatar van Yak
Yak
Hele sloot aan nonsensberichten verwijderd.

avatar van lebowski
The Simple Minds heb ik hoog zitten en ik heb zeker vijf geniale-of-op-zijn-minst-beresterke albums in de kast. Ik heb op c-moon's nadrukkelijke verzoek met open oor geluisterd, maar er schiet me na drie draaibeurten maar één ding te binnen: onopvallend. De eerste tracks zijn nog wel aardig, ze hebben er zin in dat hoor je, maar geen enkele melodie blijft hangen. 3* en vooruit: ik draai hem nog eens...

Met een simpele vingerknip wordt het principe van vrije meningsuiting en democratie in zijn hemd gezet.

avatar van SilverGun
dream555 schreef:

Dramaqueen Wanneer de "discussie" niet was vervallen in kinderachtig geflame, waren die berichten vast wel blijven staan.

Dramaqueen?
Gewoon een band die je bewondert wat verdedigen tegen banale, ongegronde uitingen mag toch?
En ja, wat ik hier soms lees over bepaalde albums / artiesten en door de beugel kan, tja.
Nu, te zinloos om er verder op in te gaan.
Zelfs na het zien van 'Fahrenheit 9/11' kozen de Amerikanen toch weer voor Bush.

avatar van Zachary Glass

Dramaqueen?

Heb jij er reeds aan gedacht om in de politiek te gaan?

Jij en ik, Zachary, de partij van de misbegrepenen tegen de massa.

avatar van c-moon
Kunnen we misschien terug on topic komen?

ON TOPIC: de data voor de simple minds Black & White 050505 tour zijn bekend (http://www.sparkle.be/concert.htm). Venues zoals Amsterdam HMH (17.02) en de AB in Brussel (16.02).
Wellicht zal iedereen die aan deze topic meedeed wel aan hun trekken komen, want naast nieuw werk zullen ze de klassiekers ook niet laten links liggen...

Ondertussen hoor ik overal lovende berichten over het eerste Black & White promoconcert in Frankfurt, en ook de postieve recensies blijven binnenstromen...

To Lebowski: bedankt voor de moeite! Doet me plezier dat je het toch nog eens geprobeerd hebt. En als het echt niet je ding is, ja dan is dat zo he!

Dreamer: niet zo doordrammen, (en niet zo snel "bijten" ...) jij vindt B&W 050505 fantastisch: maar we mogen dat niet van iedereen verwachten he, ieder heeft het recht iets supergoed of archislecht te vinden he... keep cool

Bijten, ai, dat is dan wel pijnlijk.
Maar je hebt gelijk hoor c-moon.
Ik zal braaf zijn.

avatar van c-moon
Het nummer "The Jeweller (Part 2)" is, zoals reeds gezegd, een herwerking van "Jeweller To The Stars" van het album "Our Secrets Are The Same": 1999-2003-2004: geschreven en opgenomen in 99, maar pas uitgebracht in 2004 als odnerdeel van THE SILVER BOX.

Heb een besprekingkje van OUR SECRETS op musicmeter gezet, hier:

C-moon, er ooit aan gedacht recensent te worden? Mooie beschrijving van een album dat ik niet ken en nu echt wil leren kennen.

En intussen is pagina 3 bijna vol voor een cd die nog moet verschijnen

Even iets over de DVD "Seen the lights", en dan over de videoclips op deze DVD, die ik zelf dus ook bezit. De videoclip van 'Promised you a miracle' in de live-versie staat er niet op is me opgevallen.
Beetje vreemd toch?
P.s. nog steeds niets van de single 'Home' op de radio gehoord, en ook niet op t.v. gezien.
Is er al enigzins leven in de brouwerij?

avatar van c-moon
ga naar www.simpleminds.com, daar kan je de videoclip van HOME beluisteren (en vooral: bekijken).

Home komt uit in europa op 5 september. Hier in Vlaanderen op Qmusic, Studio Brussel, zelfs Radio 1 en héél veel op Classic 21 wordt hij gedraaid...

De dvd, hoe goed ook, vertoont inderdaad veel tekorten:
- ontbrekende clips van vooral 'Promised you a miracle - live', maar ook 'Sign Of The Times', 'Love Song - 1992' en naar ik ergens las 'Chelsea Girl' (soort tekenfilmpje)
- Veronaconcert niet echt nieuw (zie videorelease zo'n 15 jaar terug) + onvolledig + storende interviews en zo tussendoor
- hoogtepunt is slotconcert van '82, maar dat is zo kort; volgens de site 'Simple Minds Live in the Cities of World' speelden ze op die dag ook nummers als 'I travel', 'Lovesong', 'Sweat in bullet', 'In trance as mission' ...

Bij Simple Minds heb ik echt het gevoel dat we wat dvd-releases veel te weinig krijgen. Als je dat vergelijkt met U2 zelfs beschamend weinig. Of bv Iron Maiden -ik ben echt geen grote fan en bezit er geen dvd van- maar hun clipcollectie is volledig met zelfs 'alternative versions'; qua liveopnames is de keuze echt ruim: Rock in Rio, pas verschenen 'Death an the road'-tour, The Early Years (waarop wellicht later een vervolg gegeven wordt) ...

avatar van Yak
Yak
Simple Minds live berichten verplaatst naar Simple Minds

avatar van c-moon
BLACK & WHITE 050505 is NIET VANAF maandag 5 september te koop!, de SINGLE Home wél.

Black & White 050505 is te koop vanaf 12 september

info: www.sparkle.be

avatar van Casartelli
Ik ben benieuwd! Ik vind hun eerste en hun middelste periode, daarna ging het van middelmatig (Once upon a time) via zeer mager (Good news from the next world) naar ronduit beroerd (Cry). Als ik al die positieve berichten hier zo lees, krijg ik toch het gevoel dat daar een kern van waarheid in moet zitten.

avatar van bonothecat
c-moon schreef:

Black & White 050505 is te koop vanaf 12 september

info: www.sparkle.be

Waar zijn die vette letters voor nodig c-moon. Het is niet echt gebruikelijk en gewenst op deze site! De nieuwe simple minds klinkt trouwens erg leuk. Was ze een beetje kwijtgeraakt naar streetfighting years en real life.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
bonothecat schreef:

Een perfect voorbeeld van waarom de bold-tag straks weg is (net als op MovieMeter).