Simple Minds - Black & White 050505 (2005)

Label: Sanctuary

1. Stay Visible (5:17)
  2. Home (4:21)
  3. Stranger (4:06)
  4. Different World (Toarmina.Me) (4:35)
  5. Underneath the Ice (4:43)
  6. The Jeweller Part 2 (4:16)
  7. A Life Shot in Black and White (3:33)
  8. Kiss the Ground (4:03)
  9. Dolphins (5:56)
  10. Too Much Television * (4:19)
avatar van Ayreonfreak
1,5
Inmiddels gedaan, gelijk nadat ik dit stuk geschreven heb.....
Al die tijd heb ik mij dus niet bezig gehouden met de SM....

EVANSHEWSON
SirNoodle schreef:
Ik ben een halve Simple Minds fan (fan van de Minds, maar zonder de 'simple' adoratie). Na eerste beluistering vond ik dit album echt goed, na een paar keer luisteren nog beter...

Daarna echter begon het me tegen te vallen. Het album lijkt vol met passie & energie te zitten, maar het is me wat te een-dimensioneel. Het blijft allemaal wat hangen in een (weliswaar moedige) poging tot.

Wat overblijft voor mij is een goeie opening track Stay Visible, Different World dat voor mij echt catchy is, en voor de rest heel wat vulling.

jammer, gemiste kans leek me want voor 1 keer was de pers er positiever over.

Ik heb deze gisteren in handen gehad in Colruyt, iemand had de prijssticker er afgetrokken, hij zat tussen aanbiedingen van om en rond de 7 €, maar bij controle aan de kassa bleek hij toch 16 € te kosten, dus heb ik hem wijselijk teruggezet.
Indien hij dus echt afgeprijsd was, dan had ik hem nu ondertussen gehoord. Nu zal het nog even wachten zijn om hem misschien eens echt bij de afgeprijsde ceedees te vinden.
Want de muziek hierop ken ik niet.
Bij zoiets ga ik af op recensies uit de vakpers, maar dan raadpleeg ik er verschillende, daarvoor gebruik ik internet trouwens het vaakst; als enorme database en om de vakpers te raadplegen. Niet dat dat altijd een adequaat beeld geeft, maar toch een flinke indicatie...

jean maurice
nooit gedacht dat deze oude helden van mij nog met zo'n goeie wave plaat zouden komen!!!!!had ze eigenlijk een beetje uit het oog verloren, en dacht dat het nooit meer goed zou komen met de simpele zielen! maar dit album vind ik echt staan als een huis en op momenten waan je je weer terug in de gloriedagen van New Gold Dream, vooral de openings track Stay Visible(hoe toepasselijk!) gaf me weer die oude rillingen en kippevel toen ik als puber van zestien voor het eerst kennis maakte met deze heren uit Schotland, een erg goede plaat van Simple Minds vind ik en zo zie je maar aan wie de werkelijke erfenis van de jaren tachtig toebehoort? juist ja

avatar van thebestfreaks
Ik vind het als geheel een saaie cd geworden, maar Stay Visible vind ik echt geweldig !

avatar van TEQUILA SUNRISE
Gelukkig hadden de heren met Neapolis en in minder mate Cry de weg omhoog weer gevonden, deze plaat bevestigd het voor mij, de Simple Minds zijn weer terug!!!!
Goeie plaat van begin tot eind, het niveau van New Gold Dream zullen ze wel nooit meer halen, maar dat is ook geen schande want dat is voor mij persoonlijk de allerbeste plaat van de jaren 80.
Ze revancheren zich in ieder geval voor en plaat zoals Good News From The Next World, ik heb hem als fan in huis gehaald maar werd er niet vrolijk van.
En toen ze ook nog tijdens The Night Of The Proms gingen optreden dacht ik dat het definitief met ze gedaan was.
Wat ben ik blij met deze plaat, mijn jaren 80 helden leven nog!!!

perfume
Ja en zo is het maar net!! Goede come back van de Simple Minds!

avatar van Ayreonfreak
1,5
Ik kan dit echt niet begrijpen..... Come back? Met dit album? Ik was echt een doorgewinterde SM fan in de jaren tachtig en begin negentig, maar dit noem ik nog steeds een slap aftreksel val de heren.... Ben wel benieuwd; wat vindt je hier nou echt goed van?

perfume
Ik vind Stay Visible en Home erg mooi vanwege die lekkere gitaar! En de afsluiter Dolphins vanwege het donkere karakter van het liedje. Om eerlijk te zijn was ik wat SM betreft eigenlijk al afgehaakt na NGD totdat ik dit album hoorde en tot mijn eigen verrassing herkende ik veel terug van hun "oude" sound.

avatar van rkdev
Wat een geweldig album is dit toch. Eindelijk weer een album waar de band de vorm van het eighties drieluik (New Gold Dream, Sparkle en Once Upon A Time) haalt.

En C-Moon, whatever happened to Sparkle.be ?

lowriderluuk
Van dit album voor mij het mooiste nummer alhoewel instrumentaal dolphins gevolgd door A life shot in Black and White, als 3e Stay visible. The Simple Minds zijn meesters in het maken van instrumentale nummers, daar zouden ze wel een verzamelalbum mee kunnen vullen.

Stel je eens voor een album met
9 whenn spirits rise
en als afsluiter 10 film theme

Te gek.

avatar van musicboy
Dolphins & Scar zijn toch niet instrumentaal?

avatar van TEQUILA SUNRISE

8 kant.kino
9 whenn spirits rise
en als afsluiter 10 film theme

Te gek.

Somebody Up There Likes You !!!!!!!
Wat een onwaarschijnlijk gaaf instrumentaal nummer

musicboy schreef:
Dolphins & Scar zijn toch niet instrumentaal?

Je hebt gelijk musicboy, ik wilde 10 nummers verzinnen die goed samen in zo'n album passen, laten we zeggen instrumentaal en semi-instrumentale nummers.
Ooit mogen ze op m'n begravenis Just like heaven van The Cure en als afsluiter
Somebody up there likes you van de SM draaien.

avatar van LucM
Toen ik dit album kocht had ik er niet zoveel van verwacht, maar ik vond het goed meevallen. Ik hoor hier terug de passie en gedrevenheid van weleer, al zijn niet alle songs echt sterk ("Stay Visible" en "Underneath the Ice" vind ik de beste op dit album). Geen meesterwerk als "New Gold Dream", maar dit album staat wel op hetzelfde peil als hun succesalbums in de jaren '80 ("Once Upon a Time" en "Street Fighting Years").

Eindelijk, 10 jaar na het laatste goede album (Good news from the next world), was dit weer een erg sterk album van de Simple Minds. De laatste 2 reguliere platen waren immers matig (Cry) en slecht (Néapolis). Om van dat cover album nog maar te zwijgen.
Alleen Dolphins vind ik ietsje minder, maar over het algemeen ben ik erg tevreden met dit album.

Berichten over het nieuwe album verplaatst naar Simple Minds

avatar van c-moon
rkdev schreef:

En C-Moon, whatever happened to Sparkle.be ?

Dat heb ik toen uitgelegd....

Sparkle* heeft in 2007 opgehouden te bestaan, spijtig genoeg. En dus ook de site werd ofline gehaald door ondergetekende.

avatar van rkdev
c-moon schreef:
Dat heb ik toen uitgelegd....

Sorry, werd door je 'naam' herinnerd aan de site (waar ik destijds geregeld op keek) en kon 'm toen niet meer vinden.
Goed nieuws he, 'GRAFFITI SOUL' in mei !

avatar van Bulldozer
Beetje onevenwichtig album. De opener is fantastisch.
"Home" knalt er ook lekker in. Daarna zakt het voor mij wat in.
Af en toe wordt het wat zeurend.
De laatste 3 nummers fleuren het album weer wat op. "A Life shot in Black and White" is verwoestend mooi.

avatar van StayVisible
Dit is een sterk album. Nummers als "Stay Visible" en "A Life shot in Black & White" zitten muzikaal echt prachtig in elkaar.

Ik denk dat dit toch een album is waar we (maar vooral ook de fans) op hebben zitten te wachten.

Neapolis en Cry waren helaas tegenvallers en over Neon Lights ga ik het niet eens hebben.

Hun nieuwste album "Graffiti Soul" die in mei verschijnt, heb ik de meeste nummers al van gehoord.
Als je dacht dat het met B&W050505 niet beter kon, wacht maar tot dat je deze hoort.

avatar van musicboy
StayVisible schreef:

Helemaal akkoord hiermee ... neen ...
'Neapolis' en 'Cry' vind ik niet zulke tegenvallers, 'Black & White' niet zo schitterend. Het album is inderdaad echt heel sterk, maar doet voor mij onder voor het oude werk (1979-1985). Hoe goed het ook is, dat speciale gevoel dat de muziek oproept, is er niet. Maar misschien ben ik gewoon een heel stuk ouder geworden en ben ik het waw-effect kwijtgespeeld.

Simpelweg het beste Simple Minds album na "New Gold Dream" zo ervaar ik het eigenlijk al jaren. Dit album heeft alles in zich wat Simple Minds zo goed maakt.

musicboy schreef:

Helemaal akkoord hiermee ... neen ...

Geen idee hou jong jij bent, maar ik ben van 1960 en zoals jij het beschrijft voel ik het precies zo.
Mijn favorieten op dit album Stay Visible, Dolphins en A Life Shot in Black and White

P.s. na New Gold Dream daar bedoel ik mee te zeggen alles wat na NGD door Simple Minds gemaakt is.
Sons and Fascination vind ik na NGD de beste cd van hun en op de 3e plaats dus deze B&W 050505

avatar van c-moon
Omdat ik "Graffiti Soul" nog nét ietsje beter vind, doe ik een halfje eraf hier, tenvoordele van "Graffiti Soul" dus

avatar van Marian2
Geweldige cd na de matige cd's die ze de tien jaar daarvoor hadden uitgebracht. "Stay Visible" is wel het hoogtepunt voor mij, gevolgd door "Underneath the Ice". Dolphins had wat mij betreft instrumentaal moeten zijn, ik vind dat Jim daar niet veel toevoegt en ht instrumentale gedeelte het mooiste van het nummer, vandaar krijgt hij een 4.5 en geen 5.

De heren uit de jaren tachtig hebben hun weg terug gevonden.
Vooral de opener; stay visible is een knaller!

avatar van StayVisible
A.Riko schreef:
De heren uit de jaren tachtig hebben hun weg terug gevonden.
Vooral de opener; stay visible is een knaller!

Dan raad ik je Graffiti Soul ook zeer aan!

avatar van secondskin
Heb er nu pakweg de helft van BW05 gehoord en ben aangenaam verrast; wat een contrast met de voorgangers zeg. .... en kom er achter dat ik toch net wat te lang afzijdig van de Minds ben geweest.
Heb weer die vergelijkbare moods als in de early eighties, toen er voor mij niets anders bestond dan deze band! Zeker na de aanschaf van Grafitti Soul, helemaal enthousiast geworden.
Mijn waardering voor BW zal nog wel stijgen als straks het gehele album heb kunnen horen.

avatar van Bulldozer
secondskin schreef:

Ja, mee eens. Mijn enthousiasme voor deze band is met het uitbrengen van Grafitti Soul ook weer flink aangewakkerd.
Dit album lift mee in mijn enthousiasme en daarom krijgt ie er een half puntje bij.