Simple Minds - Black & White 050505 (2005)

Label: Sanctuary

1. Stay Visible (5:17)
  2. Home (4:21)
  3. Stranger (4:06)
  4. Different World (Toarmina.Me) (4:35)
  5. Underneath the Ice (4:43)
  6. The Jeweller Part 2 (4:16)
  7. A Life Shot in Black and White (3:33)
  8. Kiss the Ground (4:03)
  9. Dolphins (5:56)
  10. Too Much Television * (4:19)
Laat dit aub een dikke 5 worden!!!!!!!!!!

Inmiddels twee (2) songs gehoord;'Stay Visible' is wat mij betreft het beste nummer dat de Minds in jaren uitgebracht hebben.

dat geeft hoop!

7 nummers al gehoord

Super cd Black and White, Dolphins, Jeweller klinken super.

Goede gitaar en drum en bas partijen zoals we gewend waren van ze.

Ik heb inmiddels ook 7 nummers van het album gehoord. Stay Visible is tot nu toe favoriet, hoewel Stranger ook erg goed klinkt. Maar hopen dat de single Home een beetje gaat aanslaan. Deze klinkt live beter dan de studioversie.

Een super dikke 5 !!!!

Wat met 'Cry' (2002) niet lukte zou nu toch echt wél moeten lukken he!

Heb ondertussen 8 van de 9 nummers gehoord, en tjonge tjonge: fantastisch!

Favorieten: Stay Visible, Stranger, Underneath The Ice en The Jeweller (Part Two), dat eigenlijk eerst als "Jeweller To The Stars" voor 'Our Secrets Are The Same' bedoeld was.

Groetjes,
C'Moon (Mark)
www.sparkle.be

Dit album is KICKEN!! Het verdient alle aandacht en zeker een top 10 notering.

Veel liefs,
Butterfly

avatar van FisherKing
Dit wordt rennen naar de platenzaak. Ze zijn BACK.

De eerste 5 stemmen zijn ook gelijk allemaal 5 sterren?!

Is de fanclub aanwezig?

avatar van FisherKing
Album klinkt fantastisch, alhoewel ik geen superfan ben. Klinkt als U2 in zijn beste tijden.

aERodynamIC schreef:

De eerste 5 stemmen zijn ook gelijk allemaal 5 sterren?!

Is de fanclub aanwezig?

Erh.. beetje wel... ikke toch

http://www.sparkle.be en http://www.sparkle.be/who/mark.htm

avatar van SilverGun
FisherKing schreef:

Dit wordt rennen naar de platenzaak. Ze zijn BACK.

Welke platenzaak heeft 'm al dan?

Stem nummer 6 ook 5 sterren: allemaal heel leuk en aardig, maar echt geloofwaardiger gaat het er zo niet op worden dames en heren fans (we hebben aan 1 TOTO al genoeg).
Ik snap best dat een album 5 sterren waard is, maar er zitten stemmen bij waarop alleen maar eenmalig is gestemd op dit album en verder helemaal niets. Hoe serieus moet ik dit soort users nemen??

avatar van andré
Tja, wel toevallig dat de 6 fans die de Simple Minds nog hebben, uitgerekend allemaal MuMe ontdekt hebben...

4 Van de 6 neem ik niet serieus, c-moon wel: die mag dan wel een heel grote fan zijn, hij neemt de moeite om ook verder te stemmen (buiten Simple Minds) en albums van commentaar te voorzien.
En Spidey is gewoon een oudgediende hier met meerdere stemmen, die dus ook serieuzer genomen kan worden.
Maar goed: misschien is dit album dan wel de opvolger van onze MuMe-nummer 1 Radiohead

avatar van c-moon
André: heel flauw hoor, héél erg flauw.

SilverGun: de plaat komt pas uit op 12.09.05
De single HOME op 05.09.05
Op die 12"single: Home/ Bird On A wire/ Mighty Joe Moon (ja, van Grant Lee Buffalo!)

Thanx... Aerodynamic: inderdaad, ik heb een vrij brede smaak, luister veel naar prog, maar evengoed eighties, en jaja ook folk en kleinkunst, en een boterhammetje metal moet ook kunnen... )
In mijn muziek collectie vindt je van Boudewijn de Groot tot en met Metallica...

Ik kan niet spreken voor de andere stemmers he, maar ik ben via via op deze site beland, vond dat fantastisch, heb me geregistreerd, zag toevallig éérst die Black & white 050505 bespreking.. vandaar. Ben inderdaad ook meteen verder opzoek gegaan naar méér muzikale favorieten, en ik heb er zoveel...

c-moon schreef:

Dat was op je site al wel te zien. En ook hier op MuMe is wel duidelijk dat je smaak uitgebreid is.

Ik vind het jammer (en je ziet het steeds meer) dat mensen zich aanmelden, hun favo-band 5 sterren geven, vertrekken en nooit meer terugkomen.
Maar daar ben jij niet verantwoordelijk voor, dat begrijp ik best

Op zijn minst boeiend vast te stellen dat er zoveel over een album geschreven wordt vooraleer het uit is. Ik zelf heb nog geen enkel nummer gehoord. Er waren al mogelijkheden (oa via Dream Giver-site), maar ik wil wachten tot de release. Als Simple Minds-fan worden mijn verwachtingen door die berichten nog vergroot natuurlijk. De kans op een ontgoocheling is ook gestegen, natuurlijk. Ik hoop op een zelfde gevoel als toen ik New Gold Dream, sparkle In The Rain en Sons And Fascination / Sister Feelings Call ontdekte. Een beetje hemel op aarde. Ik verwacht nu echt meer dan bv het Neapolis-gevoel. Mooi gevoel hoor, daar niet van, maar ik wil de emotie van vroeger terug ervaren. Een beetje zoals verliefd zijn eigenlijk.

O ja, ik stem nog niet hé.
Effe wachten daarmee.
Duimen voor een 5.

Hallo Dream555

Heb ondertussen alle tracks gehoord, en ik denk dat ik je gerust kan stellen! Jim Kerr zelf verklaarde in een interview: "we hebben eindelijk de sound die we vervelend gaan vinden waren en verlieten, teruggevonden, en dit is echt een Simple Minds plaat"

Verwacht opnieuw grootse melodieën, veel verschillende details in de muziek om op te letten, te ontdekken en herontdekken ... heerlijk gitaarwerk van Charlie, Jim die alle registers opentrekt. Mel Gaynor is ook uitdrukkelijk aanwezig, zoals op Once Upon A Time, Eddie Duffy 's bass is gewoon zalig...

Enige kritiek: slechts 9 nummers.. jammer. Maar de b-kantjes beloven ook al!

Het is typisch Simple Minds, en toch ook hedendaags. Don't worry: het gevoel van New Gold Dream, Sparkle en Sons, enook Once Upon A Time.. IS aanwezig

Kan niet wachten tot de plaat in full quality gereleased wordt!

Op onze Simple Minds Fanclubdag op 3 september hopen we alvast de Single "Home" te kunnen spelen..

avatar van dynamo d
Ik vind Simple Minds ook best goed, maar al een maand voordat het album uitkomt 6 stemmen met 5,0 gemiddeld is natuurlijk wel een beetje de bandnaam erg letterlijk nemen. Kortom, ik wacht nog een maandje.

Ha onze belgische vriend is hier op deze kwaliteits site opgedoken.

Ik blijf ook bij m'n stand punt 5 steren duidelijk.
Fav: op dit moment: Stanger

Groeten
Martijn

avatar van c-moon
Dynamo: zeg wat je wil, ik heb de tracks al gehoord, dus weet waarom ik een 5 geef.. en wees gerust ook bij de fans was/ is er enig sceptisme, maar elkeen die de tracks al gehoord heeft is unaniem: 'a return to form'!!!

Geloof me of niet: maar ze zijn terug, en met alle respect de overdreven media-aandacht en hype voor U2's "how to dismantle.. ' dat niet meer dan een recyclage van eigen materiaal was, tenspijt: BLACK & WHITE 050505 tien keer meer gedurfd en uniek dan "how to dismantle..". Het zal natuurlijk niet de pershype krijgen: wedden?

Enfin, ik blijf dus ook bij mijn 5/5 !

Hoi Martijn!

Greetz
Mark/ C'Moon
www.sparkle.be

JonnieBrasco
De deuren op dit album staan wagenwijd open, en boven de deur hangt een kleurig bord 'welkom'. De pop/rock liedjes zijn stuk voor stuk erg toegankelijk, elk boordevol energie. Ik ga er in het kort 3 andere bands bijtrekken: U2, Coldplay en New Order.

Ze zijn toch al zovaak met elkaar vergeleken, en ze hebben vroeger onderling toch zoveel invloed op elkaar gehad; ik denk dat een vergelijking met U2's laatste album ook wel op zijn plek is. Waar U2 zich ook al meer thuisvoelde in deze tijd waarin ook nieuwe bands terug naar de 80's grijpen, lijkt dit ook als een inspirerend voordeel voor de Simple Minds gewerkt te hebben: ze hoeven niet al te experimentele dingen meer te doen om in de smaak te vallen, ze kunnen gewoon weer zichzelf zijn. En dat pakt hier goed uit.

Ook hoor ik vergelijkingen met X&Y van Coldplay. Alleen het one-finger piano-melodietje in het opzwepende openingsnummer is al de directe concurrent van die in Coldplay's Speed of Sound. Toch wordt er op dit album van de Simple Minds veel meer en uitdagender gemusiceerd, waar ik een voorstander van ben.

De Simple Minds zijn verder altijd al een band geweest met electronische invloeden. Wat dat betreft treden ze op dit album in de voetsporen van de laatste albums van New Order - op een vergelijkbare manier (zij het in iets mindere mate) weten ze electriciteit in hun rock te stoppen, waardoor het voor mij wegluistert als een 4,0* album.

avatar van c-moon
Hallo JonnieBrasco, ik vind dit een heel terecht review. En al geef ik ze zelf een 5 kan met jouw review én score perfect leven. Het enige wat ik nog wil toevoegen is dat ik Black & White 050505 eeen stuk opwindender vind dan U2's recentste album, wat voor mij een heel zware tegenvaller was. U2 die alles meehebben, de goedgeoliede promomachine en de pers die hen toch de lucht inprijst, wat ze ook doen...

Ik heb al heel wat positieve verhalen gelezen over deze cd, zowel op deze site als op een paar andere sites. Ik heb zelf nog geen één nummer van het album gehoord, maar ik kan al bijna niet meer wachten totdat Black & White 050505 uit is. Ik ben erg benieuwd.
Hopelijk een eerste plaats in de album-charts.

avatar van c-moon
Hallo Soundwave. Tja. Als dàt zou kunnen... want deze keer verdienen ze het echt. Als fan zag ik ook met lede ogen aan hoe ze afgelopen jaren OF goed platen uitbrachten maar door de pers doodgezwegen werden, OF een uitskende plaat klaar hadden (1999; "Our Secrets Are The Same) maar ze niet gereleased kregen bij de platenfirma wegens "niet commericeel genoeg", of iets uitbrachten dat echt ondermaats was: zie het cover album "Neon Lights".

Dit keer zie ik echter géén enkel argument om verdiend eerherstel in de weg te staan:
1. Kwalititatief uitstekende songs
2. toch ook commericeel genoeg (maar dat maakt niet uit want Sanctuary zal heb wel beter steunen dan destijds Chrysalis/EMI)
3. de typische SM sound en toch ook hedendaags...

Deze keer hebben ze ook een platenfirma die hen steunt (anders dan met Eagle records ten tijde van de CRY-cd) en nu al verschijnen in de pers lovende kritieken...

Afwachten dus, maar ik ben optimistisch!

Hé, leuke berichten hier en ik heb nog altijd geen enkel nummer gehoord. Ik ga in elk geval akkoord met c-moon dat U2 door de pers en de massa als een heilig huisje beschouwd worden en altijd goed genoemd worden omdat het nu eenmaal hip is ze zo te noemen. En inderdaad, de laatste cd is zeker niet slecht, maar ontgoochelt toch een beetje. Maar ik vrees dat ook deze Simple Minds-plaat geen persaandacht zal krijgen hoor. En dat alweer verschrikkelijk onterecht. Ik zie TMF en co nog eerder 1000 keer een clipke van Bono met zonnebrilleke in de regen en The Edge met zijn onafscheidelijke mutske draaien dan de Home-single. Nu, dat is op zich niet erg, want TMF en co zijn nu eenmaal commerciële puberzenders. Ik vraag me af of the Minds er niet goed aan doen ook een hatelijk imago te nemen met nepleder, zonnebrillekes, mutskes en zo meer. Maar toch liever niet hoor. Laat U2 maar geilen op de media, laat de massa maar kwijlen, ik luister intussen naar de Minds. Voila, meer moet dat niet zijn.

avatar van Zachary Glass
dream555 schreef:

Ik vraag me af: doe jij jezelf soms niet nodeloos pijn?

Je hoeft toch niet naar TMF te kijken. Je weet toch dat er andere opties zijn, ik zeg maar wat: Pili-Pili & Cucumonga op Radio 1. Je moet jezelf toch niet confronteren met muziek die je niet kan horen? Je kunt toch zeggen "neen! Ik wil dit niet meer zien of horen. Dit is mijn tijd niet waard"

Je hebt toch zelf de keuze naar wat je luistert. Toch ... ?

Juist hoor Zachary, maar ik vind het leuk om op de hoogte te blijven van wat hoog scoort. Ik luister alleen naar wat ik graag hoor, zoals nu bv Bram Vermeulen opligt. Maar 's avonds bij het zappen kijk ik graag 10 minuten naar die muziekzenders. Ergeren gaat gepaard met humor hier. Zo van, je zag verschrikkelijke beelden in het journaal, je ziet hoe rot de wereld is, en dan is er nog altijd TMF en co: zorgeloos verstand op nul! Rappers versieren in dure wagens en chique villa's gewillige babes, Britneys wringen zich in allerlei standjes, wannaberockgroepjes schreeuwen en verkrachten hun gitaren, en dat allemaal terwijl kinderen in Afrika sterven aan AIDS, terwijl joden en Palestijnen elkaar uitmoorden ... Tja, als je aan dat laatste denkt, vervalt de humor en blijft alleen ergernis over hé.