Depeche Mode - Violator (1990)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. World in My Eyes (4:26)
  2. Sweetest Perfection (4:43)
  3. Personal Jesus (4:56)
  4. Halo (4:30)
  5. Waiting for the Night (6:07)
  6. Enjoy the Silence (6:12)
  7. Policy of Truth (4:55)
  8. Blue Dress (5:41)
  9. Clean (5:32)
  10. Enjoy the Silence [Single Version] * (4:17)
  11. Enjoy the Silence [Ecstatic Dub] * (5:54)
  12. Enjoy the Silence [Ecstatic Dub - Edit] * (5:45)
  13. Sibeling [Single Version] * (3:13)
  14. Enjoy the Silence [Bass Line] * (7:42)
  15. Enjoy the Silence [Harmonium] * (2:42)
  16. Enjoy the Silence [Ricki Tik Tik Mix] * (5:28)
  17. Memphisto [Single Version] * (4:01)
avatar van jasper1991
Soms probeer je eens een klassieker uit en dit blijkt een uitstekende verrassing te zijn. Wat een drive zit er in de dansbare nummers en het bewijs dat daar geen drummer voor nodig is. Er zit echter ook zeer veel gevoel voor detail in alle nummers. Zo'n nummer als Waiting for the Night vond ik in eerste instantie wel wat misstaan, maar dat behoort inmiddels tot mijn favorieten. Alleen de zang vind ik niet alles.

avatar van sjoerd148
Violator; Depeche Mode in absolute topvorm. En voor mij één van de beste albums ever.

Het ultieme electropop album opgenomen in Italie en Denemarken.
Iedere song tot in perfectie uitgevoerd.
Wilder (arrangementen) en Flood (techniek) nemen de productie voor hun rekening.
Ieder instrument, sample of echo wordt tot in detail ten gehore gebracht.

Teksten komen grotendeels van Martin Gore.
In eerste instantie werd Enjoy the Silence (Words are violence, break the silence, are meaningless and forgettable ) opgenomen als ballad, echter Wilder maakte er een up-tempo song van. Geniaal ?
De nodige erotiek weet Gore ook weer in zijn songs te stoppen; Blue Dress en World in My Eyes.

Enjoy the Silence is overigens de beste single die Depeche Mode heeft afgeleverd.
Voor mij misschien zelfs wel de beste single ooit.
Een prachtige tekst ondersteund door een mooi arrangement met de gitaar van Gore in een hoofdrol.
Tevens staat de video nog steeds op mijn netvlies gebrand. Koning Dave dwalend door een geweldig landschap .... Wat een plaat !

Ook wordt het experiment niet geschuwd.
Personal Jesus (gebaseerd op boek van Priscilla Presley) is een country electrosong over letterlijk een persoonlijke messias (Jezus) zijn voor iemand. Een persoon die je hoop geeft en zorg verleent. Een steun en toeverlaat.

Eigenlijk alleen maar toppers op dit album met in byzonder nog Halo, Policy of Truth en Clean.

Ook het artwork is dik in orde. De rode roos op de hoes is voor mij de mooiste uit het DM oevre.

Wat een ontwikkeling heeft Depeche Mode doorgemaakt zeg.
Van synthpop via industrial pop naar electropop. En er worden nog hoofdstukken toegevoegd.

Cured
Wist niet dat ETS eerst een ballad zou worden; goeie verandering.

avatar van brajoapau
Cured schreef:
Wist niet dat ETS eerst een ballad zou worden; goeie verandering.

YouTube - Depeche Mode - Enjoy the Silence (Harmonium) HD audio

Geeft een goed beeld wat Martin eigenlijk wilde doen met dit nummer, gelukkig had Alan er andere plannen mee.

avatar van devel-hunt
Een aantal cd's van DM een paar dagen geleden gevonden in een kringloopwinkel, 75 eurocent per stuk. Waaronder deze.
Ik heb DM altijd links laten liggen, waarom weet ik niet precies. Misschien een beetje een hoog gay lord gehalte.
Maar ik kan niet anders zeggen. Fantastisch, warm en zeer dansbaar. Erg goede plaat.
Voorlopig een ****.

devel-hunt schreef:
Misschien een beetje een hoog gay lord gehalte.

Leg die es uit?

Als je doelt op de 1e 2 albums qua muziek snap ik je nog wel, maar daarna???

In ieder geval wel top dat je via zo'n leuke koop toch ook de schoonheid van de band leert kennen, want dit is toch wel de band in topvorm!

Ja die snap ik ook niet en al helemaal niet als dat de reden is om iets links te laten liggen

lennon schreef:

Leg die es uit?

Ik heb DM nooit echt gevolgd, kende hun van het hitje I just can't get enough. Meer niet. Toen was hun imago niet bepaald stoer en mannelijk. Dat beeld is vanaf toen op mijn netvlies blijven hangen als ik aan DM denk. Maar muzikaal zijn ze natuurlijk enorm gaan groeien, maar dat proces heb ik nooit gevolgd. Ik ben wat DM betreft in 1984 blijven hangen terwijl het ineens bijna 2014 is.

devel-hunt schreef:
Toen was hun imago niet bepaald stoer en mannelijk.

Dus? Is dat dan een reden om dan maar niet naar de muziek te willen luisteren?

In jouw top 10 staan behoorlijk wat mannen die niet voldoen aan 'stoer en mannelijk' dus ik neem aan dat je daar nu niet zo'n probleem van maakt waarom bij DM dan wel?

aERodynamIC schreef:

Dus? Is dat dan een reden om dan maar niet naar de muziek te willen luisteren?

Het zag er toen zo ontzettend lullig uit dat het op de lachspieren werkte, Vandaar. Bovendien vond ik I just can't get enough op zijn aardigst gezegd lullig. Dan heb ik geen trek meer zeg maar.

Lullig vind ik dan toch wat anders eerlijk gezegd. Als we het over 'gay-lord gehalte' hebben (whatever that may be) moet je niet komen aanzetten met Bowie, Sylvian en Ferry lijkt me. Zo'n opmerking verbaast me dan toch wel. Niet dat het niet kan kloppen hoor. Ik vond zanger Dave er onlangs in de Ziggo Dome ook weer behoorlijk nichterig bij lopen maar dat draagt alleen maar bij aan de show
Het ging mij meer om de verbazing dat je daar moeite mee zou hebben terwijl je muzikale helden er allesbehalve vies van zijn....

En zo zie je maar weer.... het draait uiteindelijk om de muziek

devel-hunt schreef:

Kan me goed voorstellen dat je dan niet verder kijkt. Als t niet bevalt, dan is dat eenmaal zo. Maar inderdaad heb je een geniale groei gemist, maar dat ga je nu alsnog goed maken denk ik

beter laat dan nooit

Depeche Mode droeg veel leer en gelakte nagels e.d.
Gore zag er ook best vrouwelijk uit, ik heb ook lang gedacht dat het merendeel in de band op jongens viel.
Dave Gahan verwarde ik regelmatig met Marc Almond, het geflirt met SM bij Masters & Servant, zo ook de clip, heeft veel weg van Relax van Frankie Goes To Hollywood, dus ik begrijp devil-hunt wel.

deric raven schreef:
dus ik begrijp devil-hunt wel.

Dat dat een reden is om de muziek niks te vinden? Nee, dat snap ik niet, komt op mij over als 'homo's ieeeewww' (zal vast niet maar zo lijkt het dan wel). Ik heb niks met het hoge macho testosteron van heel veel zangers maar ik smul wel van hun muziek. Niet zo moeilijk om die dingen los te koppelen van elkaar.

Muzikaal zit Depeche Mode natuurlijk prima in elkaar, ik vond het ook altijd vervelend als men zei; Depeche Mode, dat is toch dat disco bandje.
OMD, Ultravox, Human League, Duran Duran, Pet Shop Boys, A Flock of Seagulls, Talk Talk, Tears For Fears, allemaal bands die gebruik maakten van synthesizers.
Depeche Mode bleef men in Nederland lang zien als zo'n huppelend boybandje.

avatar van orbit
Wat uiteraard weer veel meer over Nederland zegt dan over DM..

Zeker, toen Music For The Masses uit kwam, speelden ze niet in Nederland, we moesten het doen met de registratie 101.
Pas bij Violator en Songs of Faith and Devotion deden ze Nederland aan; gelukkig wel met een zeer enthousiast publiek

avatar van lennon
^Feit blijft dat DM in NL heel erg ondergewaardeerd werd, en nog steeds wordt.

Dat laatste valt toch wel mee met een uitverkocht Ziggo Dome en een album dat redelijk verkocht?

avatar van pureshores
Maar airplay zit er nauwelijks in

Ja maar dat gaat voor wel meer bands op die ondanks dat goed scoren en toch aardig wat mensen op de been brengen.

Dat ze een aantal jaren echt goed genegeerd werden is een feit en toen kwamen ze ook niet naar Nederland terwijl ze in de landen om ons heen juist heel populair waren.

avatar van orbit
Nederland heeft destijds de DM boot gemist. Er werd toen herkauwde rockshit gepredikt door behoudende shagrokende langharige popjournalisten, het soort dat hier iets te lang met de scepter heeft kunnen zwaaien. Toen Nederland eenmaal klaar was voor electronica, werd het gelijk allemaal Ray en Anita en de rotzooi die dat heeft voortgebracht. Met acts als DM als leerschool was onze 90s en 00s electronica ook vast wat verfijnder geweest.

avatar van Tony
NL is voor DM altijd een blinde vlek gebleven, de band is hier veel minder groot geworden dan in de ons direct omringende landen, GB, Belgie, Duitsland. Na Just Can't Get Enough bleef het stil in NL. Dat heeft ze ook altijd een beetje gestoken, dat de erkenning hier uit- of in ieder geval achter bleef, en waarschijnlijk ook de reden dat NL vaker werd overgeslagen tijdens tournees. Maar dit wisten jullie waarschijnlijk al wel...

orbit schreef:
Nederland heeft destijds de DM boot gemist.

Zo dramatisch is het ook weer niet. Als je de verkoopcijfers van DM in Nederland legt naast die van omliggende landen is er iets verschil, maar niet enorm.
DM heeft toch een behoorlijke Nederlandse aanhang. Concerten zijn altijd in een mum van tijd tot aan de nok toe uitverkocht.

avatar van orbit
Nu wel ja, maar destijds bleef die appreciatie nogal lang uit.

avatar van Korreltje Zout
Ik ben het met orbit eens. Mijn indruk is dat electronische muziek in Nederland eind jaren '80 werd beheerst door italo-muziek, en in de jaren '90 door 2unlimited, house-'muziek' en andere boing-boing-boing-wiwi rotzooi. In NL was nietzeggende middle-of-the-road middenmoot veel overheersender aanwezig dan in andere landen, waar ik meer diversiteit op de radio hoorde. Ik vermoed dat veel Nederlandse radio DJs en/of programmamakers hun zakken hebben gevuld met omkoopgeld van platenmaatschappijen, met de luisteraar en acts zoals Depeche Mode als huilende derde.

Op dit album was DM zowel artistiek als commercieel op een hoogtepunt, maar meer dan 1 Ahoy vol boeken zat er niet in (in West-Duitsland traden ze 11x op tijdens deze tour).

Tomio
Ik kan me herinneren, dat ik me destijds geërgerd heb aan de recensie van dit fenomenale album door het gerenommeerde blad Oor. Ik heb het daarom nog eens nagezocht (jaargang 1990, nr 6). Enkele quoten hieruit: "...is allesbehalve vernieuwend. Het is bijna beangstigend hoe weinig progressie er ook op Violator zit...", "Meer, nog meer en nog veel meer van hetzelfde uit het muzikale confectie-atelier van DM", "..Violator..een cd..,die weliswaar commercieel succes garandeert, maar het tienjarige jubileum van deze formatie niet echt extra luister bijzet"
Oor (Harry van Nieuwenhoven) sloeg de plank lelijk mis bij het beoordelen van dit album en gaf dus ook niet de erkenning, die het verdient.

avatar van sjoerd148
Tomio schreef:

Dit blad niet te serieus nemen zou ik zeggen. Oor is nooit gecharmeerd geweest van Depeche Mode. Volgens mij heeft orbit dit al een paar keer prima benoemd.

Als je deze jaarlijst bekijkt zie je dat er weinig goede electronische muziek in staat.
Ow wacht even ... op #13 zie ik Deee-lite

Tomio schreef:
Ik kan me herinneren, dat ik me destijds geërgerd heb aan de recensie van dit fenomenale album door het gerenommeerde blad Oor..

Een rottig tijdschrift die hun eigen heilige huisjes hebben maar niet buiten hun eigen lijntjes willen kijken. Waarschijnlijk over een paar jaar failliet, wie leest er anno 2014 nu nog OOR?

avatar van Rudi S
Ik heel soms nog
Maar ik ben midden jaren 70 begonnen en toen was het een goed muziektijdschrift, het is daarna langzaam bergafwaarts gegaan, nu is het matig.
Met internet is Oor ook wel niet meer zo relevant.