Bruce Springsteen - Born to Run (1975)

Label: Columbia

1. Thunder Road (4:49)
  2. Tenth Avenue Freeze-Out (3:10)
  3. Night (3:00)
  4. Backstreets (6:30)
  5. Born to Run (4:30)
  6. She's the One (4:30)
  7. Meeting Across the River (3:18)
  8. Jungleland (9:35)
avatar van paulmccuytney
Als ik me niet vergis werd ie vandaag op de kop af 45 jaar geleden uitgebracht. Echt een keigaaf album waarbij vooral Thunder Road, Jungleland en uiteraard het titelnummer er bovenuit springen.

Jungleland is gewoon echt van het niveau Stairway To Heaven, wat een briljant nummer.

Tommert14 schreef:
Het is misschien een gewaagde uitspraak, maar ik wil Jungleland nomineren voor het mooiste liedje gemaakt.

avatar van jerome988
Tommert14 schreef:
Wat mij betreft zou hij elk jaar in de top 10 van de Top 2000 mogen staan. Voor mij persoonlijk sowieso het mooiste liedje ooit. Ik was tot tranen geroerd toen hij Jungleland inzette in Den Haag 4 jaar geleden

jerome988 schreef:
Het nummer hoort inderdaad in de top 10 van de top 2000, maar ja de grote massa mensen hoort liever rollercoaster van Danny Vera. Voor mij is jungleland inderdaad ook het mooiste liedje ooit maar dan toch wel samen met on every street van Dire Straits.

avatar van GrafGantz
Tommert14 schreef:

Het is misschien een gewaagde uitspraak, maar Jungleland is niet eens het mooiste liedje van Bruce

avatar van Deranged
Het is misschien een gewaagde uitspraak maar ik kan me Jungleland op dit moment niet eens voor de geest halen.

Hahaha!!! Heel gewaagd, Deranged!

Je zou het nummer natuurlijk even kunnen opzoeken. Dan kun je bijna tien minuten lang genieten van dit schitterende nummer; van het prachtige piano intro, van de mooie opbouw, van de zeer fraaie muzieklijnen, van de indrukwekkende zeggingskracht in de stem van Bruce en natuurlijk van de waarschijnlijk allermooiste saxofoonsolo uit de geschiedenis van de popmuziek.

avatar van vielip
Ik hoor (bijna) nooit iemand over het gitaarwerk in Jungleland. Dat is fenomenaal naar mijn bescheiden mening. De solo snerpt en knettert dat het een lieve lust is. Met mooie melodielijnen in het tweede deel naar het einde toe. Ja, die saxofoonsolo is magistraal. Maar die gitaarsolo ook wat mij betreft!

Rogyros schreef:

Gratis tip!

Zeker het einde van het nummer na de sax solo is van ongekende schoonheid, zo'n verhaal kan alleen bruce zo vertellen.

GrafGantz schreef:

Wat vind jij dan het mooiste liedje van hem?

avatar van GrafGantz
Tommert14 schreef:
Wat vind jij dan het mooiste liedje van hem?

avatar van Deranged
Rogyros schreef:

Gratis tip!

Net even geluisterd, kende het wel. Ken alles wel van Bruce maar niet alles bevindt zich gelijk op de voorgrond van mijn memorie, Jungleland mooi nummer maar voor mij nooit echt een van de hoogtepunten hier geweest. Dan neig ik toch eerder naar Thunder Road, Backstreets en She's the One. Die mij meer raken.

Dan ga ik toch voor Racing in the Street.
Ook prachtig, maar voor mij is Jungleland gewoon perfect.

vielip schreef:

Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Dit nummer heeft eigenlijk gewoon alles. Met inderdaad heel erg mooi gitaarwerk.

Dit nummer is gewoon een 10 waard.

Dan ga ik toch voor Racing in the Street.

Racing in the street staat in mijn top 5 op een keurige 5e plek.
1. Jungleland
2. The River
3. Thunder Road
4. Born To Run
5. Racing In The Street

Tommert14 schreef:

Racing in the street staat in mijn top 5 op een keurige 5e plek.
1. Jungleland
2. The River
3. Thunder Road
4. Born To Run
5. Racing In The Street

Daar is een mooi topic voor:
Bruce Springsteen Top 10