Bruce Springsteen - Born to Run (1975)

Label: Columbia

1. Thunder Road (4:49)
  2. Tenth Avenue Freeze-Out (3:10)
  3. Night (3:00)
  4. Backstreets (6:30)
  5. Born to Run (4:30)
  6. She's the One (4:30)
  7. Meeting Across the River (3:18)
  8. Jungleland (9:35)
avatar van Hans Brouwer
Tommert14 schreef:
Wat vind jij dan het mooiste liedje van hem?
Ik heb niets met de muziek van heer Springsteen maar zijn liedje "Trapped" vind ik geweldig. Is ook één van mijn keuzes voor de Top 2000 van dit jaar.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Hans Brouwer schreef:

Her is alleen niet van hem; een Jimmy Cliff cover

avatar van Hans Brouwer
cosmic kid schreef:
Het is alleen niet van hem; een Jimmy Cliff cover
Hoe dan ook, "Trapped" in de Bruce uitvoering is en blijft fantastisch.

avatar van Rogyros
Teunnis schreef:

Ik zei daarnet nog iets positiefs over deze saxofoonsolo en uiteraard heeft ieder zijn eigen voorkeuren, maar dit is wel een heel boude uitspraak. Er zit - in tegenstelling tot andere momenten op dit album - uiterst veel gevoel in de solo en het lijmt mooi de rest van de muziek bij elkaar, maar zo bijzonder vind ik deze solo nou ook weer niet. Zelfs niet binnen de kaders van toegankelijke pop/rock. Als ik bij vergelijkbare oudelullenmuziek moet blijven noem ik bijvoorbeeld Van Morrison en Pink Floyd. En wat te denken van The Stooges en Frank Zappa?

Ik schreef ook waarschijnlijk.
Met Zappa heb ik niet veel. Maar de saxsolo in Money of in Shine On is evengoed fantastisch.

Maar de saxsolo in Jungleland ontroert me echt. Echt kippenvel. Overigens doet de stem van Bruce dat ook vaak. Ik vind het juist een geweldige zanger. Tonaal - zoals hij het zelf omschrijft - niet fantastisch, maar de warmte in zijn rauwheid en de zeggingskracht in zijn zang vind ik geweldig.

avatar van Dirkrocker
Op dit moment dendert deze klassieker weer door ons huis. Heb veel muziek wat ik in mijn mancave mag draaien van me vrouwtje , maar we hebben ook wel wat muzikaal gemeen , en dat is onder andere bruce. Biertje , wijntje voor de vrouw, en Born to run op. Prima begin van het weekend. Lees nu net pas berichten hier over Bruce z’n stem. Grappig feitje is toen hij in de band the castles zat hij altijd lead gitarist was, en nood gedwongen is gaan zingen omdat de zanger de band verliet. Hij zag zich zelf ook altijd als gitarist, maar hij dacht zelf dat hij zingen prima invulde , todat en platenbaas wat brood in hem zag , en wat tapes liet horen wat stiekem opgenomen was , en Bruce zich te pletter schrok. Ben ik dat, klink nergens naar. Dus hij had zelf al snel in de gaten dat hij (om in zijn voorbeelden te blijven ) geen Elvis blijkt te zijn. Dus is hij op zangles gegaan om zijn beperkte stem, wat hij zelf vond, zo optimaal te gebruiken. En dat is hem zeker gelukt , de gevoelige snaar weet hij altijd te raken. Die laatste uithaal van Jungleland live in New York , geweldig

Ik dacht dat she's the one een klassieker was, het nummer heeft hier maar 21 stemmen. Night vind ik ook heel mooi geschreven. Vreemd

avatar van vielip
Tja op een album als dit staan eigenlijk alleen maar klassiekers in mijn ogen.

avatar van Mssr Renard
Ben niet zo een grote Springsteen-enthousiasteling geweest. Zelf heb ik twee of drie platen in bezit gehad, maar werd er niet erg warm van. Ik denk dat ik de muziek altijd een beetje te mainstream vond. Ben ook niet zo een liefhebber van zijn zang, al kan ik niet zeggen waarom, want ik vind Springsteen ook weer geen slechte zanger. Ik vind het gewoon niet prettig om naar hem te luisteren.

Songs schrijven kan hij wel, want hier op Born to Run staan eigenlijk alleen maar goede songs. Ik vind alleen (denk ik) dat deze vorm van Heartland Rock toch niet helemaal mijn kop thee is. Bij Tom Petty en John Mellencamp veer ik toch meer op, al kan ik ook niet zeggen dat dat nou enorm favoriete artiesten zijn.

Ik weet niet, ik was van plan iets zinnigs te schrijven, maar kom niet echt verder dan dit. Goede plaat, goede artiest, maar ik raak snel verveeld en ik vind het eerlijk gezegd ook erg vermoeiend. Ook heb ik nooit echt het idee dat er muzikaal nou zoveel gebeurd. Zelfs Jungleland waar de band wel wat meer de ruimte krijgt overtuigt mij niet.