Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East (1994)

Label: Payday

1. Intro (Life) (0:50)
  2. D. Original (3:35)
  3. Brooklyn Took It (3:22)
  4. Perverted Monks in tha House (Skit) (1:13)
  5. Mental Stamina (2:21)

met Afu-Ra

6. Da Bichez (3:51)
  7. You Can't Stop the Prophet (3:54)
  8. Perverted Monks in tha House (Theme) (1:02)
  9. Ain't the Devil Happy (3:44)
  10. My Mind Spray (3:44)
  11. Come Clean (4:57)
  12. Jungle Music (3:50)
  13. Statik (3:07)
avatar van Boris91
Verhoogd naar 4.5* en Da bichez nu derde favo ten koste van D. Original. En een tiende plek in mijn top 10.

You Can't Stop the Prophet

Enige nummer wat mij het album nog 1 keer deed beluisteren, maar ik vind de teksten niets waard en de beats vind ik al helemaal zwak.
Ik gooi voor nu een 2,0 op dit album.

avatar van j.b.b.l
Ik ben ook niet echt zo positief over dit album,had toch meer verwacht nadat ik de reacties hierboven had gelezen.Ik geef het nog een luisterbeurt en dan geef ik het een cijfer.(7 luisterbeurten is eigenlijk ook teveel voor een album die je matig vind)

avatar van j.b.b.l
Dit album kan me totaal niet boeien.Ook had ik meer van de producties verwacht aangezien het toch door mijn grote held DJ Premier is geproduceerd.Hier en daar een paar sterke beats maar niet zo sterk als op de Gang Starr albums.Jeru heeft een prettige flow maar hij weet me niet op alle nummers vast te houden.Toch een beetje teleurgesteld,een 3,0.Come Clean is mijn absolute favoriet.

avatar van Boris91
Dit is echt geweldige hiphop, DJ Premier is met RZA mijn favoriete producer, en Jeru is een geweldige rapper. Come Clean is misschien wel Premo's beste, de My Mind Spray is ook geweldig, en ook Da Bichez en Ain't the devil happy ook te vet. Alleen de Can't Stop the Prophet beat vind ik niet van het ongelooflijk hoge niveau van deze CD, en de beat van Mental Stamina is gewoon matig. Jeru kan ik eigenlijk niet op een zwak moment betrappen, en bij deze plaat heb ik net als bij Word...Life toch het gevoel gekregen, een bepaald gevoel wat ik krijg dat ik denk van: ja, deze plaat verdient de 5 volle sterren. Bij deze dus.

Relax schreef:
You Can't Stop the Prophet

Ik gooi voor nu een 2,0 op dit album.

merkwaardig!

Superbeertje

Superbeertje schreef:
Nog nooit van deze man gehoord

Verplichte kost als je het mij vraagt...

avatar van MJ_DA_MAN
Superbeertje schreef:
Nog nooit van deze man gehoord
Ik ook niet voordat ik hier lid werd, hoor . En ikzelf vind dit album absoluut geen verplichte kost, maar dat is puur vanwege DJ Premier.

avatar van MurryMusic
Je vind Primo maar niets?

avatar van MJ_DA_MAN
Op deze plaat niet echt nee, wat je ook leest. Maar je ziet dat ik een 3,5* heb staan, dus zo laag is het allemaal niet. Maar vergeleken met het gemiddelde vind ik dit wel een overschat album, ja.

avatar van MurryMusic
Ok. Raar. Ik vind Primo hier echt goed. Vooral op Aint the Devil Happy, Mental stamina en D. Original. Niet zijn beste werk, maar wel erg goed. Er word veel afgeloopt maar daar kan ik me echt niet aan storen. Vergeleken met het gemiddelde vind ik dit ook een overschat album. Geldt ook voor Wrath of the Math.

Superbeertje
Denk toch, aangezien de hoge score en zijn plaats in de top-lijst van Hiphop hier op MuMe, dat ik deze cd ga checken

avatar van JLjuju
Fantastische Beats
Fantastische Lyrics
Fantastisch album.

Heb het al een paar keer geprobeerd, maar dit album is nog nooit aangeslagen bij mij....
De stem van Jeru ligt mij gewoon saai in het gehoor en ook de beats kunnen mij niet echt bekoren.

Relax
Zomaar zonde reden begin ik het album te voelen...
Mijn cjifer kan malen hoger stijgen.

Relax schreef:
Zomaar zonde reden begin ik het album te voelen...
Mijn cjifer kan malen hoger stijgen.

eindelijk...

avatar van PJC
PJC
deze stond al lang op m'n verlanglijstje. eindelijk dan toch eens binnengehaald en het bevalt me wel. Wel geen ideale zomerplaat, slecht moment om hem te checken eigenlijk. Maar op donkere winteravonden zal deze plaat nog vaak opstaan denk ik. 'Da Bitchez' is voorlopig mijn favoriet, wat een extreem chille beat en dan die flow van Jeru. Tekstueel heb ik het album nog maar vaag gehoord.

avatar van Niek
Ik wil nog even kwijt dat Come Clean een (on)werkelijk fantastisch nummer is. Altijd al gevonden, maar op 1 of andere manier de laatste tijd nog meer ondervonden dan ooit. Vanaf You wanna Front what?! tot Just for frontin you got that ass waxed in trans.
Top!

Niek schreef:
Top!

Zeker in mijn top 5 all time favorite songs!!

De beat is ook zo surreëel origineel en vet. Het doet me denken aan een leegstaande fabriek waar alle buizen lek zijn en duizenden druppels doorheen het gebouw symfonisch op de holle vloer neerdruppelen.

avatar van schizodeclown
Die hele sfeer hier is geweldig, de kale beats zullen je blijkbaar moeten liggen, kracht daarvan op deze plaat is dat het de hele tijd dreigt, het heeft ook iets macabers.
Jeru rapt hier als een soort van wijze profeet, alsof hij op een afstand bekijkt, boven alles staat, maar aan de andere kant er toch dichtbij is en 'uitlegt' hoe het allemaal zit.

Het album begint sterk met de eerste 4 tracks, maar zakt ver in met Mental Stamina, daarna nog een rustige track die wel goed is, Da Bitchez, maar wat ik dan weer niet zo goed vind passen op The Sun Rises...
You Can't Stop The Prophet is leuk en vermakelijk om te luisteren, maar niet van het niveau van de nummers die elkaar daarna opvolgen;vanaf Ain't The Devil Happy t/m Jungle Music.
Deze nummers achter elkaar vormen wel een klein klassiekertje, als de hele plaat zo sterk achter elkaar was zou het voor mij ook wel een classic geweest zijn, deze plaat.
Helaas word het daarna afgesloten met Statik, wat een beetje een droge afsluiting is, al met al zeer goeie momenten hierop.
Mss verhoog ik nog, voor nu in ieder geval een dikke 3,5*

Zalige plaat!

Premier komt hier heel sterk met z'n beats

Stiekem vind ik de combinatie Premo & Jeru beter als Premo & Guru..

avatar van Outblasty
Vincent! schreef:
Ja dat is het wtc.. Heeft al ooit eens een keer eerder in de hens gestaan voor 9/11. ''blow up like the world trade''- zegt biggie ook op ready to die. Maar goed, heel dik album natuurlijk, productie, lyrics zitten allebei erg goed. Beste nummer van de cd vind ik toch wel come clean. 4,5 ster
Even een bericht quoten van 3jaar terug. Toen ontplofte er toch iets onderin het WTC? Dit ziet er toch niet uit als een aanslag onderin het wtc.

Ik ben nog niet aan dit album toe gekomen. Maar dat komt nog wel, laat zsm horen wat ik ervan vind.

EDIT: ff opgezocht. In 1993 was er een bomaanslag gepleegd op het WTC maar deze was niet boven in de toren. In 1975 was er echter ook een brand in het wtc, dus daar zal hij wel naar verwijzen.

avatar van WeztSide
Heeft me verrast, dit album!
Beste nummers:

My Mind Spray
Da Bichez

Nu verhoogd naar 3.5.

RedLightCityBoy
Sterk debuut van Kendrick Jeru Davis.
Vaak goede Premier beats, soms wordt zijn piano een beetje eentonig maar bij Da Bitchez wordt dit weer goed afgewisseld door een Jazzy beat. Jeru's lyrics en zijn flow vindt ik echt goed.

Da Bitchez, D. Original, Jungle Music en natuurlijk You Can't Stop The Prophet zijn hier de beste nummer vindt ik.

Voor nu 4* maar kan heel waarschijnlijk snel groeien.

avatar van schizodeclown
Zojuist verhoogd met een halfje, Mental Stamina en Statik mogen dan tegenvallen, maar de rest is gewoon te sterk voor een 4*
En Ain't the Devil Happy zijn wel de sterkste lyrics in hiphop ooit voor mij, top!

tuktak
eigenlijk is alles goed aan deze plaat. met een aantal beats die daar nog eens boven uitsteken. jeru blijft ook verrassend sterk het hele album lang. ook de combinatie premier met jeru is gewoon een perfect passende. lekker rauwe klinkklare hiphop zonder onzinnig overdreven gedoe.

avatar van Kill_illuminati
Gewoon maar "1" feature, Jeru draagt dit album makelijk in z'n eentje zonder natuurlijk de producties erbij gerekend. Dat ik zo lang heb gewacht om dit album te gaan luisteren, dit album overheerst de laatse tijd de speeltijd van m'n audio/cd-spelers.

Mooie hoes, NY burning as hell!

avatar van Overgewicht
5,0 pak aan!
Een van mijn favoriete mc, lyrics zijn dik in orde, de flows zijn lekker en primo heeft goed werk geleverd op dit album!

Primo & Jeru goeie combo!
Hoe zit dat met hun trouwens, hadden hun nou beef met elkaar?