Judas Priest - Defenders of the Faith (1984)

Label: CBS

1. Freewheel Burning (4:23)
  2. Jawbreaker (3:27)
  3. Rock Hard Ride Free (5:35)
  4. The Sentinel (5:03)
  5. Love Bites (4:47)
  6. Eat Me Alive (3:35)
  7. Some Heads Are Gonna Roll (4:07)
  8. Night Comes Down (3:58)
  9. Heavy Duty (2:25)
  10. Defenders of the Faith (1:27)
  11. Turn on Your Light * (5:23)
  12. Heavy Duty / Defenders of the Faith [Live] * (5:26)
  13. Love Bites [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:16)
  14. Jawbreaker [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (3:57)
  15. Grinder [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:30)
  16. Metal Gods [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:20)
  17. Breaking the Law [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:57)
  18. Sinner [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (8:11)
  19. Desert Plains [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:04)
  20. Some Heads Are Gonna Roll [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:30)
  21. The Sentinel [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (6:07)
  22. Rock Hard Ride Free [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (6:04)
  23. Night Comes Down [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:28)
  24. The Hellion [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (0:39)
  25. Electric Eye [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (3:32)
  26. Heavy Duty [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:33)
  27. Defenders of the Faith [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (2:37)
  28. Freewheel Burning [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:39)
  29. Victim of Changes [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (9:43)
  30. The Green Manalishi (With the Two-Pronged Crown) [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:46)
  31. Living After Midnight [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (4:50)
  32. Hell Bent for Leather [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (5:55)
  33. You've Got Another Thing Coming [Live at Long Beach Arena, California - May 5, 1984] * (8:51)
Meelezen heb ik trouwens 1x gedaan bij Priest: bij Ram it Down. Dat was gelijk de laatste keer

avatar van Jumpjet
Needledose schreef:

Heb je ook wel zo ongeveer het meest belabberde Priest-album te pakken.

Dankzij de teksten op de binnenhoes van DOTF ken ik ze van voor tot achter uit het hoofd.
The Sentinel bijvoorbeeld is toch een aardig staaltje metal-poëzie

Qua teksten of qua muziek En laten we het dan zo maar noemen: metal poëzie

avatar van Kronos
Na de intense schreeuw om wraak van het vorige album lijkt Judas Priest zich bevrijd te voelen. In een rotvaart start het met Freewheel Burning. Favoriete nummer blijft The Sentinel. De b-kant begint bijtgraag. Kijk naar de titels en je weet; dit is niet voor doetjes. Heavy Duty stampt het geloof in heavy metal er wel in.

99/100

avatar van gigage
Dat ene puntje aftrek komt doordat de volle speelduur niet gehaald wordt?

avatar van Kronos
De speelduur vind ik prima.

Dat ene procentje eraf is omdat het album toch net niet helemaal volmaakt is. Refreintje van Some Heads Are Gonna Roll vind ik maar gewoon goed.

Ik heb in de afgelopen weken 56 meningen geschreven met daarbij een score op 100. Nog geen album dat de volle 100 haalt. En 99/100 enkel deze en Black Sabbath - Master of Reality.

Defenders of the Faith kocht ik bij verschijnen als veertienjarige samen met The Warning van Queensrÿche. Ongelofelijk toch, hoe je als snotneus zomaar twee van de mooiste klassiekers tegelijk kan kopen en ze bijna 35 jaar later meer dan ooit weet te waarderen.

avatar van crosskip
Master Of Reality zit toch ook dik onder de volle speelduur, kwaliteit boven kwantiteit!

avatar van gigage
Van alleen 1984 kun je al een complete all time Metal top 10 samenstellen en dan zal dit geweldige album het nog moeilijk hebben de bovenste spot in te nemen. Maar ach, dat is een ander spel.
Ik trek vandaag de Live CD's maar eens uit de mooie verpakte jubileumuitgave nadat ik van de week de 1983 rock-pop show uit Dortmund op YT nog eens bekeken heb.

avatar van Kondoro0614
Hoewel mijn gevoel aangeeft dat ik 'Screaming for Vengeance' op sommige punten toch wat gaver vond, en dat vond ik puur qua hardheid een tikkeltje beter, weet Defenders of the Faith mij echt wel te overtuigen dat hij 'Screaming for Vengeance' echt op de hielen zit, en dit wederom een meesterwerk van Judas Priest is.

Beter als het voorgaande album en dit album vond ik het nog niet geweest, waar 'Sad Wings of Destiny' voor mij de absolute topper was voor een hele tijd over scheiden dit album en de album hiervoor toch echt wel de grens en knallen keihard door mijn speakers. Ook 'Defenders of the Faith' weet wederom om te knallen en laat met de eerste vier nummers van het album sowieso weten dat de heren het niet rustig aan gaan doen met dit album, alleen na 'The Sentinel' konden de nummers niet meer aan de hardheid van hiervoor tippen en kon alleen 'Eat Me Alive' me nog echt bekoren. Hoewel ik niet zeg dat de platen slecht zijn, ze kwamen gewoon voor mij gevoel niet bij de hoogte waar de eerste vier nummers en 'Eat Me Alive' stonden.

Toch weten 'Freewheel Burning' en 'Jawbreaker' mij uitstekend te vermaken en zijn in mijn ogen gelijk de toppers van het album samen met 'The Sentinel' die begint met een heerlijke stukje gitaar werk en de solo's waren ook niet mis. Rob Halford zingt de longen weer uit zijn lijf, en ik heb me uitstekend vermaakt met 'Defenders of the Faith', wat in mijn ogen verreweg van slecht is. En zo laat Judas Priest maar weer eens horen waarom ik toch stiekem van ze hou, en dat doe ik al een tijdje.

Tussenstand:

07. Killing Machine
08. Point of Entry
09. Rocka Rolla

avatar van lennert
Yes, eindelijk weer een echte kraker! Waar Screaming For Vengeance nog een beetje de radiovriendelijke trekjes van Point Of Entry kwijt moest raken, is Defenders Of The Faith een ware heavy metal kraker. Bij vlagen komen er zelfs wat powermetaltrekjes naar voren zoals bands als Gamma Ray en Helloween ze later ook zouden doen (luister vooral naar de openingstrack en The Sentinel qua gitaarmelodielijnen) en klinkt het over het algemeen nog een behoorlijk stukje vuriger. Niet alles is goud, zo vind ik Some Heads Are Gonna Roll dan weer net te standaard, maar Freewheel Burning, Jawbreaker, The Sentinel en Love Bites zijn werkelijk weergaloze tracks. Night Comes Down is in al zijn zoetigheid wel een uitstekende ballad. Heavy Duty/Defenders Of The Faith begint wat generiek en Manowariaans, maar vanaf het tweede orkestrale/bombastische stuk, hoor ik voor het eerst hoe de band op de juiste Queen-invloeden goed in de muziek verwerkt. Heerlijk album, verreweg mijn favoriet tot nu toe!

Voorlopige tussenstand
7. Rocka Rolla
8. Killing Machine
9. Point Of Entry

avatar van RuudC
Defenders Of The Faith is altijd een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Het enige wat ik echt kende van dit album is Love Bites. Wel een heel goed nummer. Wat opvalt aan dit album is dat het voor het eerst echt metal is. De productie klinkt voller, maar ook de muziek heeft meer punch dan op de vorige albums. Freewheel Burning is leuk, maar Jawbreaker steelt de show. The Sentinel is ook erg goed. Toch kan ik geen enkel nummer van dit album aanwijzen dat ik tot de beste van Judas Priest reken. Defenders levert dan net niet die topkwaliteit. Daar zit het net onder, maar het is wel heel stabiel. Slechts Some Heads Are Gonna Rolle en Heavy Duty doen me weinig.

Tussenstand:
6. Rocka Rolla
7. British Steel
8. Killing Machine
9. Point Of Entry

Unleashed in the East is hun beste!!! ( ondanks dat dit een live album is)

avatar van Jelle78
Na een aantal mindere platen, vind ik Defenders of the Faith eindelijk weer een Judas Priest plaat waar ik van begin tot eind van kan genieten. De meezingers zijn minder simpel als op eerdere platen. Rock Hard Ride Free heeft bijvoorbeeld een heerlijk refrein dat je na één keer kan meebrullen, maar er is een nummer omheen gebouwd dat een stuk complexer en beter is dan bijvoorbeeld een Take On the World. Hetzelfde geldt voor Love Bites. Een heerlijk nummer, dat toch vrij gemakkelijk in het gehoor licht. Ook zijn er weer enkele complexere nummers, zoals The Sentinel en Eat Me Alive. Alleen Some Heads Are Gonna Roll doet denken aan de simpele meezingers van eerdere albums. Dat vind ik dan ook het minste nummer.

Super gaaf album, vooral kant A (heb hem nog op plaat). Voor de gitaristen onder ons: het is grappig hoe Glenn en K.K. in zo'n beetje in elk nummer hier een riff "opleuken" met een overmatige kwint (bijv. EADGBe x47xxx) waardoor een eenvoudige riff net wat geraffineerder klinkt. Iron Maiden deed dit kunstje ook vaak (in aanloop naar refrein Flight of Icarus bijv.).

Afgezien daarvan staan er een aantal niet misselijke solo's op, met kop en staart binnen knap opgezette composities, dit alles uitgevoerd door een zeer solide band en daar overheen een zanger waar een andere band een moord voor zou doen;)

avatar van Deranged
Night Comes Down een soort rauwere versie van Als Het Avond Is.