Savatage - Streets (1991)

Alternatieve titel: A Rock Opera

Label: Atlantic

1. Streets (6:48)
  2. Jesus Saves (5:27)
  3. Tonight He Grins Again (3:27)
  4. Strange Reality (4:59)
  5. A Little Too Far (3:34)
  6. You're Alive (1:51)
  7. Sammy and Tex (3:07)
  8. St. Patrick's * (4:18)
  9. Can You Hear Me Now (5:11)
  10. New York City Don't Mean Nothing (4:03)
  11. Ghost in the Ruins (5:31)
  12. If I Go Away * (5:17)
  13. Agony and Ecstasy (3:32)
  14. Heal My Soul (2:37)
  15. Somewhere in Time (3:16)
  16. Believe (5:39)
  17. Desirée * (3:54)
  18. This Isn't What We Meant [Acoustic Version] * (5:30)
  19. Morning Sun [Acoustic Version] * (4:41)
DutchViking
Savatage, wat mij betreft de meest ondergewaardeerde metal band aller tijden. Een band die uitblinkt in het schrijven en vertolken van weemoedige ballads, maar ook ijzersterke, ongecompliceerde metalsongs heeft gemaakt. Savatage was uniek in zijn soort, vooral tijdens de jaren met Jon Oliva als zanger. Streets is een hoogtepunt in het oeuvre van de band, met veel pianowerk en een perfecte afwisseling tussen hard/snel en rustig. Een hoofdol is weggelegd voor gitarist Criss Oliva, die met een geheel eigen stijl komt en altijd weet te verrassen.

Streets is een conceptalbum. De rode draad is eenvoudig te volgen. Centraal staat een jonge rockster die aanvankelijk succesvol is, maar ten onder gaat aan de verleidingen waarmee sterren te maken krijgen, zoals drugs. Een verhaal dat helaas niet louter fantasie is. Streets is een van de vele hoogtepunten uit Savatage's omvangrijke loopbaan, een meesterwerk dat helaas schromelijk onderschat werd. Daarom ook 4,5 sterren. Ik moet er wel bij zeggen dat dit geen album is dat je zo van begin tot eind uitzit. Het kost tijd en moeite om dit album te ontdekken en op waarde te schatten. Dat zegt ook iets over Savatage, een band die nooit de makkelijkste weg heeft gezocht en daardoor lang onopgemerkt bleef buiten de VS.

Savatage werd vooral bekend met Zachary Stevens als zanger, die aantrad als opvolger van Jon Oliva. Helaas heeft gitarist Criss Oliva daarvan weinig mogen meemaken. Hij stierf in 1993 aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Savatage zou nooit meer hetzelfde zijn.

Broer Konijn
Jammer dat deze band relatief onbekend is gebleven, als je het vergelijkt met mindere goden die veel meer aandacht hebben gekregen (ik noem bewust geen namen). Streets is echt een mijlpaal. Knap van Savatage dat ze zo'n metal-opera zó goed neer weten te zetten. Dit album is zo gevarieerd, dat we hier met recht kunnen spreken over een klassieker. Een van de weinige metalbands die het in zich had om een rock/metal-opera te schrijven en te vertolken. Dat zegt iets over de enorme kwaliteiten van Savatage.

avatar van wizard
Meesterlijk idd, bij sommige nummers krijg ik bijna een brok in mijn keel.

avatar van Sinner
Streets was voor mij echt een groeiplaat. De eerste keer dat ik ernaar luisterde was ik een jaar of tien en deed het mij absoluut niets. Ik had het toen voor een klein prijsje in huis gehaald (samen met Never Say Die van Sabbath, dat mij nog steeds niet doet) en voelde me behoorlijk bekocht op dat moment.

Pas later is het zich gaan openbaren en nu behoort het ook steevast tot mijn favorieten. Ghost In The Ruins, If I Go Away, Believe/Somewhere In Time en Can You Hear Me Now zijn van ongekende klasse, en idd die brok in de keel is er bij ook wel altijd bij.

avatar van lennert
Kijk, hier heeft de band eindelijk de boel bijeen. Een perfecte afwisseling tussen ballads en headbangers, prachtige teksten en heerlijke melodielijnen. Ik prefereer het werk met Zak, maar deze plaat is zeker wel het beste wat ze met Oliva op vocalen hebben uitgebracht: een terechte klassieker! 4,5 sterren

avatar van ChrisX
Hoewel ik Streets ook heel erg mooi vind, moet me wel van het hart dat Savatage op dit album zich zelf hier en daar wel plagieert. Er komen regelmatig fragmenten (muziek dan wel tekst) voor bij die ook te horen waren op het voorgaande album Gutter Ballet.

avatar van Tribal Gathering
Schitterende rock-opera van Savatage.

Ik heb deze een keer op basis van een enkele recensie aangeschaft (ik kende verder niets van de band) en heb er absoluut geen spijt van van gehad.

Het album heeft een uitstekende afwisseling tussen rock/metal en ballads en de composities zijn ook allemaal uitstekend. Het enige minpuntje is af en toe de stem van zanger Jon Olivia. Bij de harde stukken en de balladstukken is hij prima te verteren, maar bij de melodieuze stukken ertussen komt hij wat tekort.

Ik heb op basis van dit album ook de albums Hall of the mountain king en Edge of thorns geprobeerd, maar deze konden mij al een stuk minder bekoren. Misschien moet ik Gutter ballet nog maar eens proberen.

Neemt niet weg dat dit een album is dat altijd wel in mijn collectie zal blijven. Topper.

voltazy
dit album komt op een of andere manier vreselijk fout over op mij. Maar aangezien veel prog(metal) liefhebbers dit redelijk positief beoordelen moet ik mij er ook eens aan wagen.

(edit paar uur later.) Ik heb inmiddels gutter ballet geluisterd en daar was ik niet mild kritisch over, morgen zal ik me hier eens over buigen.

Blijft een geweldig album!
Schitterend begin, met de klassieker Jesus saves.

mugken
Idd een heel sterk album. Als ze verder gedaan hadden met Jon Oliva als zanger was het volgende album misschien perfect.

avatar van notsub
Deze CD is na Gutter Ballet de beste die Savatage gemaakt heeft.Er staan vele juweelstjes op deze plaat: Tonight He Grins Again is een prachtig rustig nummer, Can You Hear Me Now is heel erg Savatage en de solo in Ghost In The Ruins is heel mooi en gevoelig gespeeld. Dit is duidelijk Savatage in hun beste periode: gevoelige en harde stukken wisselen elkaar af en het theatrale wordt geweldig neergezet. Jesus Saves is wel iets te simpel voor deze CD, maar verder echt erg geweldig allemaal. De zang en het gitaarwerk zijn echt super. 4.5.

avatar van zwartexlola
Godverdomme dit album is nice. De toppers Believe, If I go away, Jezus saves, Ghost in the ruins, Tonight he grins again( deze zeker ).
Ik heb me de release aangekocht, pas in 2002, de originele in 1991.
Hier staat onder meer in uitgelegd hoe ze deze tour op gingen, de 'opera' touch dus. (het kan zijn dat het in andere cds staat ook.)
Toch denk 'k dat 'k gutter ballet beter ga vinden...
Overigens wil'k ook nog even kwijt dat Zack wel goed zingt, maar ik denk dat hij Jon iets of wat wilt verdringen, waarom zouden er anders twee bands bestaan en niet gewoon Savatage meer? De kans dat 'Savatage' nog ooit speelt is pretty small...

Empyrium
Zwaar onderschat meesterwerkje van savatage, staat op eenzame hoogte wat betreft concept albums.

Ingetogen stukken worden afgewisseld met goede Heavy Metal, en Jon Oliva bewijst nogmaals over een prachtige stem te beschikken.

Believe is één van de mooiste songs ooit.

avatar van Ricardo74
De mooiste rock opera ooit. Niets komt in de buurt van dit meesterwerk. Wat een gevoel, wat een sfeer, wat een emotie.

Believe is een van de mooiste nummers ooit. Hier krijg je na 30 keer nog kippevel van.

avatar van James Douglas
Zover wil ik niet gaan maar dat we met een heel mooi werkje te maken hebben staat als een paal boven water. Ik vind de afzonderlijke songs van voorganger Gutter Ballet nog net wat sterker maar die is als geheel dan weer minder. Dit klopt gewoon. Believe is inderdaad één van Sava´s mooiste. Met de terugkomende smeekbede uit When the Crowds Are Gone.

haveman
Ooit heb ik dit album in bezit gehad. Ik kan me herinneren dat ik het erg goed vond, maar waar dat album is gebleven?

Effe pindakazen.......

haveman
haveman schreef:

Effe pindakazen.......

Wat een album!

Ik wist niet meer dat dit zo goed was. Ga ik binnenkort zeker (weer) aanschaffen.

Het laatste nummer lijkt wel erg veel op How you gonna see me now. Iemand anders ook opgevallen?

Ik begin met 4 sterren.

avatar van horned_reaper
Deze tracklist klopt niet helemaal met het album dat ik heb... bij mij zijn bijvoorbeeld Somewere in time en believe gewoon 2 nummers en niet één.

avatar van horned_reaper
Ongelofelijk, wat een ziekelijk goede rock opera of album.

Dat deze CD zo ondergewaardeerd is mij niet te begrijpen... wat deze gasten hier neerzetten heeft Queen, Guns n Roses, Metallica of welke bekende band dan ook nooit neer kunnen zetten.
Dit is werkelijk subliem.... ik ken niet nog alle nummers perfect dus ik zal nog zeker verder luisteren.
En de kans is zeer groot dat deze mijn top 10 zal bestormen !

horned_reaper schreef:
Dat is natuurlijk je eigen mening, maar je hebt gelijk: dit is zeker een knaller van een CD en verdient buiten MusicMeter ook wat meer waardering. Savatage in het algemeen feitelijk. Steengoeie groep - hoewel Jon Oliva sedert de jaren '90 onrustwekkend dik is geworden. o_0 Misschien is hij zo geworden door Criss' dood, maar het zal hem in ieder geval geen goed doen.

horned_reaper schreef:
Juist, ik heb net een gecorrigeerde versie naar de mods gestuurd.

In plaats van alle toppers hier op te noemen, zal ik enkel de nummers opnoemen die me eerder koud laten, namelijk Strange Reality, A Little Too Far en You're Alive. New York City Don't Mean Nothing zweeft er ergens tussenin. De rest zijn allemaal, goed zeer goed of uitstekend - en dan nog beter. Is dit trouwens nog pure metal te noemen? Ik vind dit minder metal dan Tool, wat hier ook een Rock/Metal aanduiding heeft, en er zitten toch een hele hoop nummers in die me veel meer overkomen als hard rock dan echte metal.

Ik zou het ergens een 4,2 of 4,3 geven, denk ik, dus ik zit constant te twijfelen tussen 4 of 4,5. Daarom pleit ik ook voor een systeem waar je je stemmen kunt verfijnen tot 0,1*, want in sommige gevallen vind ik het echt nodig.

avatar van hansjuvefan
[quote]Guardian of Isis schreef:

Volledig mee eens. Ik heb ook veel albums waar ik zwaar zit te twijfelen tussen 3.5-4 of 4-4.5

horned_reaper schreef:

De tracklisting klopt wel degelijk met de cd zoals ik die heb en dat is de originele eerste uitgave. Kan natuurlijk zijn dat ze het bij een heruitgave uiteindelijk toch weer hebben gesplitst.

Oh ja, mooie plaat en samen met Handful Of Rain een aanrader voor de meer prog / symfo gerichte liefhebber.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Ik kan beamen wat ChrisX zegt. Details over mijn uitgave:
Atlantic 7567-82320-2 YS originele cd uit 1991.

Guardian of Isis
Dat wist ik dus niet. Nou ja, de mods kunnen hem al dan niet goedkeuren. Ik zou het gewoon handiger vinden als die nummers van elkaar staan, omdat ik dan wel op Believe als favoriet zou stemmen bijvoorbeeld, maar niet op Somewhere in Time.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Nah, het zijn details, je beleving van het album zal er niet veel door veranderen, denk ik. Deze vliegt alleszins op mijn spoedig-te-beluisteren-lijst.

avatar van Ricardo74
Dit album staat bol van de emotie! Gewoon heerlijk puur. Dit is een meesterwerk wat in de top 10 allertijden thuis hoort. Het mooie is ook de opname, zonder galm of effecten gewoon heerlijk clean waardoor alle emotie bovenkomt. Top klasse die nooit meer geevenaard werd. Door geen enkele band.

Ricardo74 schreef:

Euh... als dit een plaat was geweesd zonder gebruik van galm en / of effecten dan had hij net zo bagger geklonken als Metallica's ... And Justice For All.

avatar van Houn
een goed album tot dusver heb deze nog niet in alle rust beluisterd vandaar dat ik 4,5 ster geeft. ik vindt het heerlijk hoe jon oliva emotie in zijn stem kan leggen.

Geweldig album, 5 sterren!

Ben het met Dutch Viking eens, dit is één van de meest ondergewaardeerde metal bands ooit. Helaas ging het na dit album minder met de band en brachten ze mindere cd's uit, tot 2001. In 2001 kwam 'Poets and Madmen' uit, een album dat eindelijk weer in de buurt van 'Streets' kon komen. Momenteel doet men niets meer met Savatage en dat is toch wel jammer, want dat verdiend de band toch echt niet.