Savatage - Streets (1991)

Alternatieve titel: A Rock Opera

Label: Atlantic

1. Streets (6:48)
  2. Jesus Saves (5:27)
  3. Tonight He Grins Again (3:27)
  4. Strange Reality (4:59)
  5. A Little Too Far (3:34)
  6. You're Alive (1:51)
  7. Sammy and Tex (3:07)
  8. St. Patrick's * (4:18)
  9. Can You Hear Me Now (5:11)
  10. New York City Don't Mean Nothing (4:03)
  11. Ghost in the Ruins (5:31)
  12. If I Go Away * (5:17)
  13. Agony and Ecstasy (3:32)
  14. Heal My Soul (2:37)
  15. Somewhere in Time (3:16)
  16. Believe (5:39)
  17. Desirée * (3:54)
  18. This Isn't What We Meant [Acoustic Version] * (5:30)
  19. Morning Sun [Acoustic Version] * (4:41)
avatar van Houn
ik blijf bij mijn mening dat het een top cd is met de nodige emotionele ladingen. maar ik vind dat jon oliva bij zijn eigen jon oliva's pain deze nummers live met nog meer emotie weet te brengen,

Kingsnake
Vreemd inderdaad, dat op de originele ceedees, een aantal tracks zijn samengevoegd tot één. Waarom is me trouwens altijd een raadsel geweest. Maar toch is het zo. De plaat heeft dus eigenlijk een andere indeling dan hier staat aangegeven.

avatar van Edwynn
Terwijl de rest van de wereld zich druk maakte om Use Your llusion of The Black album was daar ook nog Savatage die zich met een soort musical achtige conceptplaat een nieuwe gedaante aanmat.

Voorzichtige experimenten in deze richting waren er al op voorganger Gutter Ballet. Op Streets werpt men alle schroom van zich af.
Schitterend emotionele heavy metal met veel bombastische accenten en prachtig pianospel.

Jon Oliva voelt zich als een vis in het water in de (semi)ballades St. Patrick's, Tonight He Grins Again of If I Go Away.
Het herkenbare gitaarwerk van broer Criss speelt uiteraard ook een belangrijke rol.

Uiteraard is er ook ruimte voor wat meer ouderwets werk zoals het Krachtige Jesus Saves of het briljante Ghost In The Ruins.

Het verhaal dat door de muziek heen klinkt doet je onderdompelen in de sores die je met het leven in een grote stad zo eens kan hebben.

Het zou de laatste Savatage plaat in deze bezetting zijn. In die zin was Streets onbedoeld het magnum opus van de band.
Op Streets beleeft de luisteraar het summum van waar Savatage voor staat.

avatar van vielip
Misschien wel mijn meest favoriete album aller tijden!!! Tsjonge wat een geweldig album is dit toch. Beter dan dit krijg je ze niet (of in ieder geval zelden). Alles klopt gewoon aan dit album! De opbouw, de balans tussen ballads en rockers, de verschillende emoties, de produktie...alleen de hoes is een beetje saai.
Zoals hierboven al ergens wordt gezegd krijg ik bij sommige nummers ook elke keer weer een brok in m'n strot. Jon Oliva is ook een topzanger. Elk personage op dit album heeft z'n eigen geluid en stem en dat doet Jon allemaal alsof het 'm geen enkele moeite kost! Zeer indrukwekkend!! Ik ga 'm gauw maar weer eens opzetten

avatar van uffing
alleen de hoes is een beetje saai.

Vind de hoes juist geweldig. Voor het overige ben ik het volledig met je eens.

avatar van vielip
Ik heb ze ook wel slechter gezien hoor, absoluut! Maar vergeleken met Gutter ballet of Edge of thorns is deze vrij saai vind ik.

avatar van Sinner
Dat hoesje vind ik om eerlijk te zijn ook maar overkomen als één of andere goedkope verzamelaar. Zo eentje die je met stapels in de budgetbakken vind.

avatar van rushanne
Gelukkig hecht ik helemaal niet aan hoezen, ik vind de muziek toch vele malen belangrijker. En dit is en blijft toch een geweldige cd.

avatar van uffing
Zo is het maar net. Eén van de betere conceptalbums - met een prachtige hoes

rushanne schreef:

Ik vind een prachtige hoes toch wel net de kers op de taart hoor! Als muziek slecht is dan maakt een mooie hoes het niet ineens goed maar een prachtige hoes kan goede muziek net dát beetje extra geven

avatar van Kill_illuminati
uffing schreef:
alleen de hoes is een beetje saai.

Het is net een affiche van Hans Klok of Hans Kazan en zijn schavuiten.

avatar van Edwynn
Het vermaak wat die twee goochelaars bieden, kan echter niet op tegen de ware magie die de heren van Savatage met Streets bieden.

avatar van uffing
Volgens mij wordt ik hier verkeerd geqoute Vind de hoes juist geweldig.

avatar van vielip
Ja maar je bent zowat de enige

avatar van Edwynn
Ik stoor mij ook niet aan de hoes. Het doet een beetje broadway achtig aan. Net als de muziek.

avatar van horned_reaper
De hoes is voor mij idd ook prima te doen

avatar van vielip
Gelukkig zei ik 'zowat de enige'

Buffalotid
1991 is niet voor niets een schitterend (muziek)jaar

Heerlijk album, mooi geheel en zit superstrak in elkaar. Alleen merk ik wel dat ik track 10, 11 en 13 eigenlijk standaard skip. Een plaat die ik bij het uitkomen gekocht heb en na al die jaren nog regelmatig opzet, wat denk ik genoeg zegt........

avatar van Beëlzebub
Dit is naar mijn mening één van hun beste. Wat ik wel jammer vind is dat Somewhere in Time en Believe altijd van elkaar losgekoppeld worden. Terwijl ik vind dat deze twee een perfect geheel vormen.

goeie plaat ,met pink floyd gehalte

geen probleem, plaat blijft goed, maar wel gedateerd,mij ook wat te zeurderig allemaal, dat maakt dat ik hem anno 2011 amper kan uitzitten, skipperdeskip

avatar van wizard
Wat is de definitie van 'pink floyd gehalte'?

A. Gedateerd
B. Pretentieus
C. Conceptalbums
D. Alles hierboven
E. Anders, namelijk:

Malle, aan u het woord.

avatar van uffing
Wat blijft deze toch hemeltergend mooi.

avatar van vielip
Helemaal mee eens Uffing!!
Dit album weet me altijd weer te ontroeren als ik 'm luister. Een achtbaan van emoties en sfeer waarin je je begeeft. Alleen thuis, volume op 11 en dan op de bank zitten en genieten....beter bestaat haast niet

avatar van uffing
Doet me goed te horen dat meer mensen er zo over denken, vielip

Het is gewoon die combinatie van rauwheid en schoonheid. Die perfecte instrumentbeheersing (m.n. Criss), gecombineerd met emotie (het verhaal doet me wel wat). En natuurlijk die heerlijke, heerlijke stem van Jon Oliva.

Zelden zo'n emotionele afsluiter gehoord als Believe.

haveman
Volgens mij lang geleden al een keer zoiets gezegd, maar op dit goeie album staan imo toch een aantal behoorlijke rip-offs. Iemand opgevallen?

avatar van vielip
Maakt geen reet uit joh! Zolang als het maar fenomenaal is en mij kippevel bezorgd dan mag alles wat mij betreft

haveman schreef:

Vertel!

Ozric Spacefolk
Vreemd, dat zodra een band een conceptplaat maakt, men die zouteloze Pink Floyd er bij betrekt?!?

Pink Floyd heeft met The Wall misschien wel het bekendste conceptalbum ooit gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat Operation Mindcrime of Streets ook maar iets weg heeft van Pink Floyd...

Als je zonodig een classic rock band wil betrekken, om Savatage en Streets mee te vergelijken, kies dan tenminste Queen ofzo...
Al is dat ook appels en peren... maar goed...

Deze plaat had eigenlijk Gutter Ballet geheten, maar Jon kon niet wachten en zette al het nummer Gutter Ballet op de vorige plaat... Een voorproefje voor deze magnum-opus....

avatar van Edwynn
Queen is hooguit een invloed voor de bombastische Savatage variant, als je het mij vraagt.

Conceptplaten werden er wel meer gemaakt. Streets voelt aan als een soort musical, maar het verhaal is niet zo overheersend dat je de muziek ook zonder het concept kunt beluisteren.

Voor de rest kom ik alleen een klein stukje Zauberflöte en een een oud Brits volksmelodietje tegen. Voor zover je dat ook als rip off wilt beschouwen.

Ik ben dus ook erg benieuwd naar wat er nog meer bij elkaar gestole is op Streets.