Savatage - Streets (1991)

Alternatieve titel: A Rock Opera

Label: Atlantic

1. Streets (6:48)
  2. Jesus Saves (5:27)
  3. Tonight He Grins Again (3:27)
  4. Strange Reality (4:59)
  5. A Little Too Far (3:34)
  6. You're Alive (1:51)
  7. Sammy and Tex (3:07)
  8. St. Patrick's * (4:18)
  9. Can You Hear Me Now (5:11)
  10. New York City Don't Mean Nothing (4:03)
  11. Ghost in the Ruins (5:31)
  12. If I Go Away * (5:17)
  13. Agony and Ecstasy (3:32)
  14. Heal My Soul (2:37)
  15. Somewhere in Time (3:16)
  16. Believe (5:39)
  17. Desirée * (3:54)
  18. This Isn't What We Meant [Acoustic Version] * (5:30)
  19. Morning Sun [Acoustic Version] * (4:41)
MindRuler
Mijn eerste kennismaking met Savatage was deze Streets maar het eurocentje viel pas vele jaren (en Savatage platen) later. Ik moet trouwens "in the mood" zijn om van concept albums als deze ten volle te kunnen genieten (1 uitzondering: Queensrÿche's O:M) maar dan is het ook werkelijk genieten. Wanneer Jon het refrein van Tonight He Grins Again inzet, gaan alle haren op mijn armen rechtop staan.

Ozric Spacefolk schreef:
Vreemd, dat zodra een band een conceptplaat maakt, men die zouteloze Pink Floyd er bij betrekt?!?

dat is jouw conclusie, wellicht niet de juiste

avatar van Spock2011
Lekker groots rock-epos van Savatage. Fantastische muziek. Ik kan niet zeggen dat ik deze als concept-album beleef. Wat mij betreft is het gewoon een nieuwe titel uit Savatage's discografie. Streets zet de trend voort die op de voorgaande platen te horen was. Ik kan me alleen niet vinden in de hoes van de plaat.

Ozric Spacefolk
Heb je de tekst er bij genomen?!? Het is een grandioos concept over de opkomst en neergang van een rockster met het drugsmisbruik en afkicken erbij...

avatar van Spock2011
Eerlijk gezegd interesseert het me voor geen meter. Voor mij is het gewoon de muziek die telt. Opkomst en ondergang is sowieso veel te cliché om echt te kunnen boeien.

avatar van crosskip
Ozric Spacefolk schreef:

Haha, groots concept? Textueel valt het allemaal wel mee. Dan vind ik een Crimson Idol van W.A.S.P. met ongeveer hetzelfde standaard thema toch wel wat sterker geschreven.

Ozric Spacefolk
Paul O'Neill en Jon Oliva slaan wat mij betreft de plank volledig raak.

DIt is een concept die ik volledig snap, en ik ben nogal simpel. De meeste conceptplaten snap ik geen hol van

avatar van Edwynn
The Crimson Idol bevat veel te veel herhaling en is bovendien een halve Who rip-off. Wel een toffe, dat wel. Maar Streets schat ik een paar niveautjes hoger in. De teksten zijn multi-interpretabel en dus gemakkelijk te projecteren op persoonlijke situaties. Niet ingewikkeld maar wel met het juiste gevoel zeg maar.

Vind ik dan.

avatar van uffing
Het concept maakt deze plaat juist zo geweldig. Het geeft de heren de gelegenheid deze plaat zo kippenvelopwekkend te laten zijn. Zonder het concept zou het geen meesterwerk zijn ('slechts' een weergaloze plaat), met concept is het dat wel. Het is vaak de emotie die het 'm doet.

Spock2011 schreef:
Ik kan me alleen niet vinden in de hoes van de plaat.

Voeg daarbij een geweldige hoes en uffing heeft een absolute all-time favourite.

Inderdaad juist omdat het een conceptplaat is vind ik dit één van de beste zoniet de beste plaat van deze heren. Perfecte mix van hardrock met een theatrale muziekinslag. toppertje

avatar van Germ
Savatage blijft één van mijn favoriete metal bands, en dit is misschien wel hun beste album.
Jon Oliva is een briljant zanger, met een stem als een scheermes.
Ik blijf hopen op een reünie met een grote wereldtournee!

Ik hoop met je mee!!

avatar van Lau1986
Geweldige plaat van een geweldige band. Een erg goed concept met een aantal prachtige nummers. Ik moest er in het begin ook wel even aan wennen, maar als de plaat eenmaal op je inwerkt dan gaat die er niet meer uit. Genieten.

avatar van jasper1991
Fraaie klassieker vol met emotie, maar niet op een gezochte manier. Een mooi verhaal wordt verteld in eenvoudige hardrock/metal, door de eenvoud komen de nummers misschien extra aan. Oliva is natuurlijk de mosterd op de braadworst. De band staat te boek als Progmetal, maar dat vind ik niet echt opgaan. Of dat moet gelden door het concept.
Als de ballads ook nog ijzersterk zijn, zoals A Little Too Far kan ik de plaat in de topcategorie zetten. 4,5 zit erin...

Ozric Spacefolk
De band is (was) natuurlijk gewoon een heavy metal -band.

Maar in de loop der jaren is deze plaat (en wat andere Savatage-platen) genoemd als invloed voor progressive metal.
Vandaar misschien, dat Savatage onder de progmetal geschaard wordt.

nb: Queensryche heeft er ook last van.

avatar van Edwynn
Savatage progmetal? Dat is nieuw voor me,

Mind Ruler
Savatage is moeilijk te catalogiseren.
Kunnen we het houden op erg goeie lekkere metal?
Streets is wel één van mijn favoriete albums (Gutter Ballet en Wake Of Magellan zijn de andere)

avatar van vielip
Blijf ik alleen een beetje zitten met de opmerking 'eenvoudige heavy metal'. Toegegeven; ik ken véél ingewikkelder geknutsel maar toch ook veel simpeler dan wat Savatage op Streets laat horen.

avatar van jasper1991
Voor mij zijn het echt to-the-point-hardrockliedjes. Ik pikte de nummers ook vrij snel op. Ik hoor ook wel gevoel voor detail, daar niet van.

Ozric Spacefolk
Hardrock is het zeker niet. Savatage is gewoon toch echt een Heavy Metal band (beinvloed door eventueel Black Sabbath en Judas Priest) die dankzij het vernuft van Oliva en O'Neill wat symfonische elementen heeft.

Een metalband met een pianist. Te gek!
Probeer Gutter Ballet en Hall of the Mountain King eens. Dan hoor je echt een metalband spelen.

jasper1991 schreef:

Ah oké, dan begreep ik je gewoon niet goed dus
'to-the-point' kan ik bij Streets iets beter plaatsen dan 'eenvoudige heavy metal'.

avatar van Germ
Even een vraagje geheel off topic. Hoe spreek je Savatage nou eigenlijk uit.
Zelf spreek ik altijd over 'Savataasj' maar gister hoorde ik iemand zeggen Savatutstj (met een uitgang als Savage dus) wat ik eigenlijk ook wel aannemelijk vond klinken....

avatar van jasper1991
Ik zou niet weten waarom je het op een Franse manier zou moeten uitspreken... 'Savatutsj' lijkt me gewoon.

Germ schreef:
Even een vraagje geheel off topic. Hoe spreek je Savatage nou eigenlijk uit.

Spreek uit: Sèvatazj.

Merk op dat het een niet bestaand woord is ontstaan uit de woorden Avatar en Savage.

Hoor het Jon Oliva zelf zeggen op 06:26 in dit filmpje

Edwynn schreef:

Spreek uit: Sèvatazj.

Hoor het Jon Oliva zelf zeggen op 06:26 in dit filmpje

Het is dus wel, zoals Jasper het noemt, de 'Franse' uitspraak...

Yep.
En het is gewoon een gave bandnaam. Het betekent niets en het heeft toch een krachtige klank.

Gewoon Saavaataasj

Zo worden ze ook live aangekondigd.

Savatage is ook een variant op Sabotage (van Black Sabbath) en Avatar (eerste bandnaam). Hebben ze zelf eens gezegd.
Of Savage zoals eerder gezegd.

Maar ach, spreek het uit, zoals je wilt.

Edwynn schreef:
Yep.
Nouja, die portmanteau dus. Ik vind het ook een sterke bandnaam overigens.

Voor de geïnteresseerden;

Stratovarius: Stratocaster en Stradivarius
Avantasia: Avalon en Fantasia

avatar van uffing
Opnieuw teruggekeerd in m'n top 10. Wat een wereldplaat blijft dit toch. Zoveel emotie en toch vol met muzikale hoogstandjes. Criss Oliva

avatar van vielip
Hahaha prachtig uffing, je enthousiasme!! En ook héél herkenbaar