Savatage - Streets (1991)

Alternatieve titel: A Rock Opera

Label: Atlantic

1. Streets (6:48)
  2. Jesus Saves (5:27)
  3. Tonight He Grins Again (3:27)
  4. Strange Reality (4:59)
  5. A Little Too Far (3:34)
  6. You're Alive (1:51)
  7. Sammy and Tex (3:07)
  8. St. Patrick's * (4:18)
  9. Can You Hear Me Now (5:11)
  10. New York City Don't Mean Nothing (4:03)
  11. Ghost in the Ruins (5:31)
  12. If I Go Away * (5:17)
  13. Agony and Ecstasy (3:32)
  14. Heal My Soul (2:37)
  15. Somewhere in Time (3:16)
  16. Believe (5:39)
  17. Desirée * (3:54)
  18. This Isn't What We Meant [Acoustic Version] * (5:30)
  19. Morning Sun [Acoustic Version] * (4:41)
avatar van AstroRocker
Wederom een fraai Savatage album, een conceptalbum wel te verstaan. Het album opend zeer sterk met Streets. De kinderstemmetjes geven het nummer een dramatisch geluid. Jesus Saves is ook een geweldig nummer. De keyboard partijen geven het nummer iets extra. Ook de rest van het album is erg gaaf, er is erg veel afwisseling bv. de balad A Little to Far gevolgt door het harde Sammy and Tex.
Beste nummers: Streets, Jesus Saves, St. Patrick's, Ghost in the Ruins, Agony and Ekstasy en Somewhere in Time/Believe. Ook dit album 4.5*

Ik heb m nou een keer of 3 gedraaid maar kan er maar niet aan wennen. Waar ik Gutter Ballet in m'n top 10 heb staan kan ik hier eigenlijk vrij weinig mee:( Ik kan maar 2 nummers vinden waar ik vind dat het het niveau van Gutter Ballet haalt. Dat zijn Tonight he grins again en Believe. En het middenstuk in Ghost in the ruins vind ik erg fijn. Is dit een groeialbum? Vind het erg jammer want ik kan zo genieten van gutter ballet.

avatar van vielip
Bij mij viel 'ie ook pas na verloop van tijd dus er is nog hoop zullen we maar zeggen Ik heb dit album afgelopen zaterdag nog in de auto gedraaid. Was alweer even geleden dat ik het gehoord had. Man man, wat een fenomenaal stuk muziek is het toch! De diversiteit (en daardoor dus afwisseling) zorgt voor een spanningsboog tussen de nummers die onweerstaanbaar is. En Jon gebruikt voor elk personnage een ander soort stem(geluid). Echt waanzinnig hoe veelzijdig hij daarin is.

Mijn kennismaking met deze groep die toen hun hoogtijdagen hadden.
Daarna terug gaan kijken met albums als Hall of the Mountain King, Sirens en the Dungeons are Calling. Na dit meesterwerk werd het alsmaar minder mede omdat Criss Olivia overleed

Ozric Spacefolk
Ik denk dat deze plaat gewoon meer een rock- dan een metalplaat is. Ook is het moeilijk om losse songs hiervan te luisteren, omdat het verhaal zo doorloopt.

Jesus Saves, Agony and Ecstasy en Sammy and Tex zijn eigenlijk de enige knallers hier.

avatar van vielip
New York City (na het akoestische intro) en Ghost in the ruins wil ik daar dan ook nog wel aan toevoegen.

Ozric Spacefolk
Vind ik ook meer rock dan metal. Ik denk dat Streets en Edge of Thorns nog meer echt weinig metal bevatten.

Het ook niet voor niets een Rock Opera.

avatar van jailhouserocker1
Ook hier loop ik tegen Jon zijn zang aan, ik kan er echt helemaal niks mee en ga me er dan ook al snel aan storen. Toch 4* omdat het muzikaal wel steengoed in elkaar zit.

Ook hier?

Zou je dan wel naar Savatage moeten luisteren, vraag ik me af? Want Jon's zang is Savatage (op 2 platen na dan).

avatar van jailhouserocker1
Ja ook op deze en dan niet als hij rustig en zacht zingt, dan vind ik het bij vlagen zelfs heel mooi (A little to far ), maar vanaf het moment dat hij harder gaat zingen/schreeuwen ben ik er snel klaar mee. Ik vind Savatage (en ook Jon) hele mooie muziek maken en heb dan ook alles van ze maar zijn "geschreeuw" went niet. Maareh.......... volgens mij heeft Zachary Stevens op 5 albums gezongen (incl de live), niet op 2, toch!?

avatar van uffing
Ik vind Jon juist op zijn best als hij gaat schreeuwen. Dat bezorgt me nog altijd metersdik kippenvel.

jailhouserocker1 schreef:
.... Maareh.......... volgens mij heeft Zachary Stevens op 5 albums gezongen (incl de live), niet op 2, toch!?

Dat zeker. Maar vanaf Dead Winter Dead zingt Jon steevast weer een aantal nummers mee. En op Poets and Madmen zingt hij zelfs alles in.

Dat betekent dus dat alleen Edge of Thorns en Handful of Rain geheel zonder zang van Jon zijn.

Ozric Spacefolk schreef:

En zelfs op Handful Of Rain zingt ie op de achtergrond stiekem nog mee =p

avatar van Edwynn
Op dat album deed hij stiekem zowat alles.

Maar serieus. De zangkwaliteiten van Oliva zijn zeker niet perfect. Zo is zijn bereik inferieur aan dat van Zak Stevens en helaas ook aan dat van heel veel Idols en X factor kandidaatjes. Maarrrrr, techniek acht ik echter volstrekt irrelevant als dat gecompenseerd kan worden met emmers vol emotie. En de emotionele intensiteit klotst heel toevallig wel tegen de plinten op wanneer Jon Oliva zijn rasperige scheur lostrekt. Of het nu het rockerige Strange Reality is of het hartverscheurende If I Go Away, de voordracht van de maestro gaat bij mij door merg en been. Altijd.

Savatage maakt veel gebruik van veel Queeninvloeden lees ik hier en daar. Op Streets meer dan elk ander Savatage album Zegt Oliva zelf ook. Maar potverdomme, ik heb Queen nog nooit zo'n dijk van een plaat horen maken. In de verste verte niet. Broadway the hardway in optima forma. Dat is Streets. Zelfs een notoire musicalhater als ik valt als een blok voor deze 'Andrew Lloyd Webber on steroids' plaat.

Is er trouwens al eens iets geroepen over de manier waarop de tracklist hierboven vermeld staat? Allemaal heel correct hoor, maar zo staat het niet op de achterkant van de originele uitgave.

avatar van AstroRocker
Tjonge, dat is heel mooi vermoord Edwynn, amen! Ik ben het er voor de volle 100% mee eens.

Dank!

Al moest ik wel lachen om je piepkleine tikfoutje

avatar van AstroRocker
hahaha, ik zie het staan
Ik kan het nog aanpassen maar doe het niet

Edwynn schreef:

Wat is er anders aan dan? Ik heb zelf de cd niet, maar op Wikipedia zie ik zo alleen maar wat samengevoegde tracks.

Ik kom daar op de pagina wel een interessant verhaal tegen dat Streets eigenlijk als dubbelalbum bedoelt was. Een stuk of 9 nummers is uiteindelijk niet gebruikt. Zou de origineel bedoelde versie wel eens willen horen, maar dit zit er blijkbaar niet in door de slechte kwaliteit en het feit dat enkele nummers later zijn (her)gebruikt.

Ozric Spacefolk
Wikipedia is niet leidend, vaak foutief.

Op de cd zijn heleboel nummers als paartje gegroepeerd. Dat scheelt skippen, denk ik. Of het dwingt de luisteraar alles te beluisten. Het waarom is mijn een raadsel.

Maar Edwynn heeft gelijk. Hierboven staan de tracks afzonderlijk vermeld. De juiste weergave is als volgt:

Savatage - Streets: A Rock Opera - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives - metal-archives.com

avatar van crosskip
Nogal onzinnig om de nummers samen te voegen wat mij betreft, alleen de combinatie You're Alive / Sammy And Tex heeft iets wat lijkt op een poging tot een soepele overgang.

avatar van uffing
Edwynn schreef:
Op dat album deed hij stiekem zowat alles.

crosskip schreef:

Toch was dat de originele release. Zoiets zal wel bepaald zijn vanuit Atlantic.

Tsjonge Edwynn, je overtreft jezelf kerel! Geweldig stukkie

Danku danku.

Het is inderdaad een eis van Atlantic geweest om niet meer dan 10 of 12 song op een cd te zetten. Het Streetsproject moest al drastisch ingekort worden omdat het oorspronkelijke plan om een dubbelalbum te maken geen doorgang kon of mocht vinden. Daarom is er uiteindelijk voor deze oplossing gekozen.

avatar van vielip
Heel stiekem hoop ik dat ze ooit het complete album nog eens uitbrengen. Zoals het oorspronkelijk bedoeld was dus. Nu maar hopen dat Atlantic het licht ziet...

avatar van Metal-D78
vielip schreef:

die komt dit najaar..... Lucky us!

Metal-D78 schreef:

die komt dit najaar..... Lucky us!

Ja ik las zoiets. Street - The Narrated Version... ofzo...

Doet me denken aan War of the Worlds...

avatar van Edwynn
Tja, ik weet niet of ik dat wel wil hebben... Voor de bonusjes draai ik ook niet echt warm.

Klik hier wat meer info.

avatar van crosskip
Ik vind dat stuk voor Jesus Saves al irritant, laat staan een halve cd vol met van die narrations. Voordeel is nu wel dat je alles er makkelijk tussenuit kan halen.

Ozric Spacefolk
Ik vind het stuk voor Jesus Saves wel noodzakelijk. Toegegeven: na 20 jaar is het niet echt boeiend meer, maar het sleept je wel direct het verhaal in.

Of dat 16 keer moet toegepast worden, betwijfel ik. Dat vind ik ook zo irritant aan War of the Worlds, al zit daar wel muziek onder de gesproken stukjes...