The Rolling Stones - A Bigger Bang (2005)

Label: Virgin

1. Rough Justice (3:13)
  2. Let Me Down Slow (4:17)
  3. It Won't Take Long (3:56)
  4. Rain Fall Down (4:55)
  5. Streets of Love (5:11)
  6. Back of My Hand (3:34)
  7. She Saw Me Coming (3:14)
  8. Biggest Mistake (4:07)
  9. This Place Is Empty (3:17)
  10. Oh No, Not You Again (3:48)
  11. Dangerous Beauty (3:49)
  12. Laugh, I Nearly Died (4:56)
  13. Sweet Neo Con (4:36)
  14. Look What the Cat Dragged In (3:58)
  15. Driving Too Fast (3:58)
  16. Infamy (3:47)
avatar van Sanderzzz
Ik versta je wel. Het is een heel moeilijk en vermoeiend album :S

avatar van edje1969
Streets Of Love wil maar niet blijven hangen. Beste nummer vind ik Rain Must Fall. Mooie gitaarriff in Sweet Neo Con. Met Rough Justice en Let Me Slow Down nog een paar lekkere nummers. Verder is het album niet zo interessant.

avatar van Jelle78
Deze plaat in het kader van de 00's toplijst weer eens beluisterd en voor mij blijft dit de beste Stones plaat sinds Tattoo You. Opener Rough Justice is een lekkere rocker, maar nog niet echt bijzonder. Daarna gaat het pas echt los met een drietal topsongs. Let Me Down Slow is een echte Jagger song waarop hij zich van z'n beste kant laat horen. It Won't Take Long is dat weer een typische Richards song met die heerlijke openingsriff. Rain Fall Down is lekker funky, een beetje ala Sex Drive van Flashpoint. Daarna zakt het niveau tijdelijk wat in met de vrij matige ballad Streets of Love, maar gelukkig wordt dat daarna weer helemaal goed gemaakt met de bluestopper Back of My Hand. De rest van de plaat blijft het niveau over het algemeen hoog, hoewel Sweet Neo Con van mij wel achterwege had mogen blijven. Laugh, I Nearly Died is dan weer 1 van de beste songs die ze in 25 jaar hebben opgenomen en ook The Biggest Mistake, Dangerous Beauty en Driving Too Fast behoren tot de besten van deze plaat. De twee Keith songs zijn prima, maar geen echte toppers.
Conclusie: met een paar nummers minder was dit een nog sterkere plaat geweest, maar dat is een probleem waar de Stones al sinds het cd tijdperk mee te maken hebben. Wat mij aanspreekt aan deze plaat is dat het een echte down to earth rockplaat is geworden, zonder productionele tierlantijnen en allerlei gastartiesten zoals op voorganger Bridges to Babylon wel het geval was. A Bigger Bang biedt voor mij de essentie van wat de Stones zo goed maken. Geen moeilijk gedoe, gewoon lekker rocken.
Wat ik overigens typerend voor deze plaat vind is dat in de eindejaarslijsten van 2005 van rock en metal magazine Aardschok drie redacteuren deze plaat in hun top 15 hadden opgenomen. Dat zegt wel iets over het rockgehalte van deze plaat lijkt mij.

avatar van vielip
Helemaal mee eens Jelle! Prima rockalbum zoals ik de Stones het liefst hoor

avatar van pmac
Op elke Stones plaat vind je uitschieters of singles die plaat extra aandacht geeft. Op deze plaat vind je dit nauwelijks. Het is ook nergens slecht maar deze plaat trekt me het minst.

avatar van teus
pmac schreef:

gedeeltelijk mee eens , uitschieters mss niet , maar vind Bigger Bang sowieso beter als de 2 voorlopers, en ook hierop helaas enkele vullers, nipt 4*
Steel Wheels ('89) blijft bij mij het laatste (eigenwerk) studioalbum van beter niveau

avatar van loneranger
Na 'Voodoo lounge' en 'Bridges to Babylon' in mindere mate is ook 'A bigger bang' een prettige luisterervaring. Deze vind ik net iets beter dan 'Bridges' en van hetzelfde niveau als 'Voodoo lounge'. Het is een gevarieerde plaat. De funk van 'Rain fall down', de ballad 'Streets of love' en vervolgens de blues in 'Back of my hand'. Drie prima songs op rij. Daarnaast vind ik de Keith bijdrages ook goed op deze plaat, beter dan op 'Bridges'. Verder staan er hier ook geen echte missers op. Daarom vier sterren.

avatar van lennon
Vandaag de lp weer eens gedraaid, en blijf het een lekkere plaat vinden.

Back of My Hand is toch wel favoriet. Zeker omdat Jagger hier de slide gitaar hanteert. Dat doet ie niet slecht.

Laugh, I nearly died vind ik ook simpelweg geniaal. Zo mooi gezongen.

Geen skip moment te vinden wat mij betreft. Da's makkelijk bij een LP, anders blijf je heen en weer lopen

Zou dit echt de laatste volle plaat met Stones songs blijven? Of komt er nog één aan?

avatar van RuudC
Helaas heren Jagger en Richards, met deze plaat zullen we ook geen vrienden worden.

Leeftijd begint hier wel echt te tellen. Niet alleen omdat je kan horen dat Jagger duidelijk moeite heeft om te zingen als vroeger, maar ook omdat de stijlkeuze niet meer geforceerd klinkt. De Stones doen hier weer hun eigen ding. A Bigger Bang klinkt daarom weer wat spontaner en heeft met Streets of Love weer een 'hitje' te pakken. Wel grappig dat er weer een koortje in zit. Verder is het een bijzonder a-spectaculaire ouwelullenplaat. Niets mis mee natuurlijk. We zijn natuurlijk niet verplicht om er naar te luisteren. Dit is duidelijk een plaatje voor de fans. Niet voor mij dus. Ik vind het erg langdradig en wat saai.

1. 12x5
21. Black And Blue
22. Bridges To Babylon
23. Voodoo Lounge

avatar van lennert
Ik weet echt behoorlijk zeker dat ik van The Rolling Stones in het nieuwe millennium helemaal niets heb meegekregen. Als ik korte live-opnames van festivals voorbij zag komen was ik ook verre van enthousiast hoe de band klonk. Dit album valt me in dat opzicht alsnog best mee. Het heeft niet de 'wow'-factor die Bridges To Babylon voor mij wel had, aangezien ik het materiaal daar toch echt een tandje beter vond, maar het geheel blinkt wel uit in flinke degelijkheid en ervaring. Ik vind Jagger nog behoorlijk sterk zingen. Sterker nog, er is een ander unicum te vinden: ik vind Richards' zang in This Place Is Empty eigenlijk behoorlijk sterk. Misschien omdat de 'oude man die zingt' hier wat oprechter overkomt omdat hij nu ook echt als een oude vent klinkt die het wel op zijn meest oprecht brengt.

Ik denk dat ik Watts overigens nog te weinig credit heb gegeven. Hij ziet er altijd uit alsof hij op de automatische piloot drumt en het hem allemaal niet zoveel uitmaakt, maar de gast heeft schwung en is een belangrijke factor in de sound. Ook hier is het zonder poespas hard en strak slaan en het houdt de boel goed samen. Waardoor ik dit album alsnog geen hogere score geef, is het feit dat ik hier ook wat uitschieters mis, al is de totale kwaliteit in vergelijking met Voodoo Lounge wel een stuk hoger. Rain Fall Down, het loodzware Laugh, I Nearly Died en het ruige Look What The Cat Dragged In vind ik echter wel prima songs. Sweet Neo Con is daarnaast weer een lekker scherp politiek nummer met een goed snauwende Jagger.

Ik kan me van A Bigger Bang goed voorstellen dat de oldschool fans erg tevreden waren. Het feit dat ik me nergens echt heb geërgerd is daarnaast ook echt een goed teken. De oudjes konden het nog best wel.

1. Sticky Fingers
21. The Rolling Stones No. 2
22. The Rolling Stones
23. Black And Blue

avatar van Jelle78
En dan zijn we alweer bij het meest recente studioalbum met nieuw werk aangekomen, uit 2005 alweer. Met A Bigger Bang keren de Stones terug naar een basic rocksound. Op Bridges To Babylon speelden erg veel gastmuzikanten mee en waren er allerlei productionele toeters en bellen. Hoewel dat een opvallend goed album opleverde, vind ik het toch wel fijn de Stones weer in hun essentie te horen. Zanger, gitarist, bassist, drummer, keyboardspeler en gaan met die banaan. Dat levert een bij tijd en wijle vrij stevig rockalbum op.
De sfeer op het album vind ik heel goed en de beste nummers zijn echt goed, maar omdat het album te lang duurt staan er helaas ook een aantal fillers op. Als geheel zou ik zeggen dat A Bigger Bang wat doordeweekser klinkt dan haar voorganger. Daar waar Bridges To Babylon toch wel enig opzien baarde door de moderne productie, klinkt A Bigger Bang op het eerste gehoor precies zoals je mag verwachten van de Stones. Enerzijds vind ik het jammer dat er niet iets meer risico is genomen, maar anderzijds voelt het ook wel als een warm bad. Met nummers als Laugh I Neary Died, Rain Fall Down, It Won't Take Long en Look What The Cat Dragged In hoor je mij niet klagen. Ook de typische de Jagger-nummers Let Me Down Slow en Biggest Mistake bevallen mij meer dan prima. Alleen bij Sweet Neo Con frons ik mijn wenkbrauwen. Op dit soort directe politieke teksten zit ik absoluut niet te wachten. Niet bij de Stones, maar ook niet bij andere bands.
Onder de streep blijft er echter een rockalbum over waar ik prima van kan genieten. Zo goed als Bridges To Babylon wordt het niet, waardoor er een dikke 3,5 sterren overblijft.

1. Beggars Banquet: 5*
23. Emotional Rescue: 2,5*
24. December's Children (And Everybody's): 2,5*
25. Dirty Work: 2*

avatar van goldendream
Dit album verbaast me in de positieve zin. Aan het einde van de ontdekkingstocht van The Stones gekomen, vermoedde ik niet veel boeiends meer te vinden. Wel, 'A Bigger Bang' blijkt een sterk album te zijn. Het is geen 'Sticky Fingers' en een kleinere knal dan de echte oerknal, maar het overstijgt het niveau van de albums van de pakweg 25 jaar ervoor. Nauwelijks missers hier, 'She Saw Me Coming' en 'Oh No, Not You Again' zijn hier de overbodige banale nummertjes. Hoewel er dus nauwelijks missers zijn, zijn er geen nummers die in mijn top 20 van The Stones horen.
Conclusie: een heel degelijk album zonder echte toppers, maar absoluut zonder echte floppers.

D'Ouwe Nelis
Soms moet ik een plaat eerst een beetje leren kennen voordat ik het mooi vind. Maar dat duurt in dit geval wel erg lang. Ik vrees dat de vonk niet over zal springen.

avatar van lennon
Eind maart wordt dit album weer op half speed master (los, dus niet in een box) opnieuw uitgegeven.

Leuk, want was lange tijd niet te betalen als losse plaat.

8 mei...sorry

avatar van ricardo
Dit vind ik ook nog een fijne plaat van The Stones, weer meer bluesy getint en meer rechtoerechtaan lekker rocken langer dan een uur. Geen verassingen qua nummers maar een dik uur degelijkheid. Op den duur heb je het qua lengte ook wel weer gehoord, maar echt storend vind ik het ook niet. Beter dan waar ze mee kwamen in de jaren 80 en 90

Ik vind een van de beste Rolling Stones albums sinds pak hem beet 1980. Hij is wel te lang, er hadden best 5/6 nummers vanaf gemogen. Desalniettemin staan hier hele sterk songs op. Mijn favorieten zijn denk ik:
Streets Of Love, Rough Justice, Biggest Mistake, en Let Me Down Slow.

Ik vind deze een stuk beter dan hun nieuwste album.

3,5* en als het album korter was geweest dan waren het 4* geworden.