The Rolling Stones - A Bigger Bang (2005)

Label: Virgin

1. Rough Justice (3:13)
  2. Let Me Down Slow (4:17)
  3. It Won't Take Long (3:56)
  4. Rain Fall Down (4:55)
  5. Streets of Love (5:11)
  6. Back of My Hand (3:34)
  7. She Saw Me Coming (3:14)
  8. Biggest Mistake (4:07)
  9. This Place Is Empty (3:17)
  10. Oh No, Not You Again (3:48)
  11. Dangerous Beauty (3:49)
  12. Laugh, I Nearly Died (4:56)
  13. Sweet Neo Con (4:36)
  14. Look What the Cat Dragged In (3:58)
  15. Driving Too Fast (3:58)
  16. Infamy (3:47)
Stijn_Slayer
Vandaag de special edition aangeschaft, en ik moet zeggen dat ik de twee bonustracks van de DVD ook erg leuk vind.

avatar van Casino Boogie
LucM schreef:

Moest dit het debuutalbum zijn van een beginnende band werd dit als meesterwerk bestempeld, zeker weten!

Zeker weten, ik vind dit de beste van The Stones sinds Tattoo You. Lekker ruig gitaarwerk, vooral Back Of My Hand en She Saw me Coming springen eruit wat mij betreft. Zo mogen ze er nog wel een van me maken...

The Oath
Wanneer komt er nog eens een nieuw album?

Father McKenzie
Ze hebben er HIER al alles wat er aan inspiratie overbleef moeten uitpersen.... en het was al geen makkelijke bevalling;
Ik vrees dat nieuw werk pure wishful thinking is...

The Oath
Gaan ze nog eens touren?

Father McKenzie
Ik heb iemand horen opperen dat ze de nieuwe toernee onder de naam de "Steel Wheelchair" tour gaan maken....

Father McKenzie schreef:
Ze hebben er HIER al alles wat er aan inspiratie overbleef moeten uitpersen....

Als dat zo zou zijn, dan maak je geen album van meer dan een uur dat geen seonde verveelt.

Oh ja, maar vroeger waren ze (nog) beter. Dat was ik even vergeten.

Father McKenzie
Neen.... Kronos, hadden ze wat gesnoeid in deze, dan hadden ze een sterkere plaat overgehouden, een track of 11 ware ideaal geweest, de plaat duurt echt te lang en er staan tussen de goede tot zeer goede composities echt een paar draken....

De draken zijn, wat mij betreft dan, 13, 14, 16 en 3.

Beste track in jààààren is Laugh, I Nearly Died.

Maar het is wèl hun eerste echte goede plaat sinds Tattoo You!

avatar van Kronos
Steel Wheels, Voodoo Lounge en Bridges to Babylon zijn ook echt goed.

Oh ja, maar vroeger...

Steel Wheels en Voodoo Lounge zijn middelmatig en erg doorsnee
en
Bridges to Babylon vind ik ronduit slecht...

En inderdaad; vroeger...

En inderdaad; vroeger...

Toen waren je oren nog beter?

Father McKenzie
Kronos, vergelijk die plaatjes die je daar opsomt, leg ze naast die uit hun glorietijd, en kom dan over iemand anders oren lullen, ok?

Stijn_Slayer
Ik ben het hier volledig eens met Patrick. Ieder zijn eigen mening, maar hoe Kronos tot die mening komt zal ik nooit begrijpen vrees ik.
Steel Wheels en Voodoo Lounge zijn érg middelmatig en inderdaad vreselijk doorsnee. Bridges to Babylon is nog slechter dan die twee.

A Bigger Bang was gelukkig weer een fijne rockplaat, maar inderdaad veel te lang. Dat is een probleem bij al die latere Stones albums.

Father McKenzie schreef:

Zoals ik al schreef; vroeger waren ze (nog) beter.

't Is alleen de vraag of je nieuw werk van een band daar steeds maar op moet blijven afrekenen. Alsof de tijd van vroeger niet anders was.

avatar van LucM
Bridges to Babylon vind ik ook matig, A Bigger Bang is een flinke verbetering, al ben ik het eens met Stijn_Slayer dat het album te lang duurt. De laatste 4 nummers zijn er te veel aan, vooral Look What the Cat Dragged In (een ripoff van INXS) is een misser.
This Place Is Empty en Laugh, I Nearly Died vind ik de prijsbeesten op dit album.

Father McKenzie
Hé, ik wil de Stones ook niet echt afvallen, ik ben een lifetime fan, maar soms wat kritisch zijn, mag toch, denk ik hé?

Deze plaat hier vind ik dus best ok, enkel wat te lang, een beetje snoeiwerk en zelfkritiek bij de Stones had wonderen gedaan;
Maar ik blijf dit album wel hun eerste degelijke plaat vinden sinds Tattoo You.

En nèt als LucM vind ik na het absolute hoogtepunt Laugh, I Nearly Died, dat de plaat gedaan had mogen wezen. Ideaal om met zo'n hoogtepunt te eindigen.

Een van de betere platen sinds Some Girls maar net als een aantal mede users ben ik van mening dat dit album te lang is.

Rizz
Als het album na 'Laugh I Nearly Died' was gestopt, was het echt een heel goed album geweest.

De laatste 4 zijn een beetje van het jaren 90 stonesniveau, (alhoewel ze toen ook een paar pareltjes schreven)

Streets of Love blijft m'n favoriet. Daarna volgt Oh Not You Again.

Father McKenzie
Leuk, Rizz, dat er nog zo mensen over denken. Laugh, I Nearly Died is hun beste song sinds... eeuwen, of tenminste sinds hun werk op Tattoo You.
De nummers 13-16 hoeven voor mij ook niet echt; Sweet Neo Con overtuigt nergens, het gaat geen richting uit, Look What The Cat....is foeilelijke Imitatie van iets van Inxs en die twee laatste, daar haal ik ook mijn schouders bij op.
Maar al bij al is deze voorlopig laatste plaat een verademing, als je hun jaren negentig platen in acht neemt. Want het was "gene vette" zoals wij Vlamingen dat noemen.
Ze mogen van mij nog één krachtige bluesgetinte superouderwetse plaat uitbrengen die sober geproduced is... Rick Rubin zou wonderen kunnen verrichten, denk ik dan.

avatar van Lamontagne
Infamy had zo op het solo album van Keith gekund Main Offender
Ik vind zelf persoonlijk een heerlijk album en ik snap niet dat dit nummer zo ondergewaardeerd word

The Oath
Wanneer komt nog eens een nieuw album uit van hen?

avatar van vin13
Haal de nrs. 13,14 en 15 eraf en je hebt een topalbum.
Infamy moest ik aan wennen, maar nu vind ik deze zeker ok.

avatar van Stoneman
Kronos schreef:
Steel Wheels, Voodoo Lounge en Bridges to Babylon zijn ook echt goed.

Helemaal eens;
- SW gewoon goed album, moest ook wel, come-back na jaren 80, gepolijst maar o zo lekker,
- VL top album, goede composities en qua productie het beste album van de laatste 30 jaar,
- BtB prima met enkele echte toppers (o.o.c. & s.o.m.).

A Bigger Bang is wat wisselvalliger, helft goed, kwart redelijk, kwart matig, doet hier en daar denken aan DW cliche's en met eigenlijk een te ruige sound.
Inderdaad alle creativiteit is er uit geperst, Jagger kan niet alles alleen.......

Rick Rubin zou denk ik ook perfect passen.

avatar van Ducoz
Ik vind dit toch een redelijk sterke, evenwichtige plaat!

avatar van vielip
Een onverwacht goed album van de Stones!! De beste sinds Steel wheels wat mij betreft. Ben het er overigens wel mee eens dat ie te lang duurt. 4 of 5 nummers minder was beter geweest.

avatar van BB King
vin13 schreef:
Haal de nrs. 13,14 en 15 eraf en je hebt een topalbum.
Inderdaad, het lijkt me duidelijk waarom die nummers op het einde zijn neergezet..... Voor de rest geweldige plaat! Erg mooie mix van de moderne Stones sound en de wat traditionelere blues. Geweldige tour ook... Nijmegen.... (alleen jammer van die regen.....).

avatar van Casino Boogie
vielip schreef:

Dan was ie weer net te kort. Sweet Neo Con had er wel afgekund, net als Infamy.

Ik was aangenaam verrast door deze plaat, ik had niet verwacht dat de Stones het na al die jaren nog konden, maar ze wisten me een uur lang, van begin tot eind, boeien.
Mijn part mogen ze er nog zo één uitbrengen

avatar van Sanderzzz
Dit is een vermoeiend album. Raar want in mijn geheugen was deze zeker niet slecht. Misschien is het dan toch beter dat Rolling Stones stoppen na dit album. A Bigger Bang duurt lang wat normaal geen probleem is als de liedjes op zich maar meevallen (voor mij was Voodoo Lounge helemaal geen probleem om af te luisteren en dat was ook een langer album van The Stones)... maar dat is hier niet het geval. Er zitten een paar goede nummertjes tussen , maar geen enkele waar ik van zeg 'wow ... dit is het!'. Het album rockt wel... maar niet de rock die ik wil. Bij The Rolling Stones wil ik uit mijn stoel/zetel springen en op bepaalde nummers willen shaken. Dat had ik bij BtB wel nog (Gunface was een lekker nummer bijvoorbeeld). Het is heel jammer om zo te eindigen maar het is misschien wel een teken dat ze het niet meer aankunnen. Het is niet aan iedereen gegeven om als topband (wat dat zijn The Stones zeker en vast!!) heden ten dage nog altijd wat lekkers te brengen. Hetzelfde geldt bij mij ook voor The Cure... een topband dat zeker , maar die laatste albums slaan nergens naar. Toch heb ik bij The Rolling Stones meer hoop dan bij The Cure. Ze hebben me bij Voodoo Lounge compleet verrast en dat was een zeer mooie come-back !
Maar moesten ze nog een album maken zullen ze wel met iets stevigers, lees interessanter/origineler, mogen afkomen, maar dit is het niet. Het voelt te standaard aan à là Steel Wheels... maar dat album had tenminste nog zijn klassiekers.

Tot nu toe een heel krappe 3*, niet het slechtste (is voor mij nog altijd Dirty Work) , maar het kan wel een voorlaatste plaats bemachtigen in mijn lijstje.

avatar van bikkel2
Ik heb het hooguit 2 x beluistert, maar m'n gedachten dwaalden af. Niets is echt blijven hangen.

Toch werd het niet slecht onthaalt. Maar in mijn herinnering zit het vol met cliche's. Herhalingen van zetten en weinig memorabel songmateriaal.
Ik heb het opzij gezet. Geef geen cijfer, want het is te lang geleden en wil wel met een eerlijk en doordacht oordeel komen.
Maar ik heb er gewoon geen zin in vrees ik.