Judas Priest - Ram It Down (1988)

Label: CBS

1. Ram It Down (4:56)
  2. Heavy Metal (6:04)
  3. Love Zone (4:05)
  4. Come and Get It (4:13)
  5. Hard as Iron (4:14)
  6. Blood Red Skies (7:57)
  7. I'm a Rocker (4:05)
  8. Johnny B. Goode (4:45)
  9. Love You to Death (4:43)
  10. Monsters of Rock (5:35)
  11. Night Comes Down [Live] *
  12. Bloodstone [Live] *
avatar van Mart
Johnny B. Goode vind ik ook een leuk nummer, en een goede cover. Priest heeft m.i. een goede eigen versie van het nummer gemaakt.

avatar van AGE-411
sinkthepink schreef:

Wat de drums betreft, dit waren de eighties en daar waren elektrische drums populair. Echt een drumcomputer is het niet, dat klinkt toch anders.

Drumcomputer of niet. Ze speelden de song wel live tijdens de ram it down tour. En daar was niets fake; zoals je kan zien in deze bootleglink. Holland is drumming en de solo's zijn perfect in orde.

Nog maar te zwijgen over de geniale uithalen van Rob:
0:45: de begintuithaal
1:49 - 1:55:
2:38 - 2:42:
3:00 - 3:05:
5:02

En dan nog die kleine uithaalkes op het einde van elke zin.

Eigenlijk had painkiller 2 jaar vroeger gemaakt moeten worden. Had het zelf nog beter geklonken volgens mij. Spijtig da ze in hun glorieperiode deze plaat uit brachten.

En het titelnummer kon eigenlijk op Painkiller staan.

PriestMaiden
Onderschatte plaat. Het is misschien wel allemaal niet zo goed als andere Priestplaten, maar deze bevat wel zalige songs waaronder het titelnummer dat wreed goed is. Blood Red Skies en I'm a Rocker vind ik ook goeie nummers. 4/5

avatar van sinkthepink
AGE-411 schreef:

Nog maar te zwijgen over de geniale uithalen van Rob:
0:45: de begintuithaal
1:49 - 1:55:
2:38 - 2:42:
3:00 - 3:05:
5:02

En dan nog die kleine uithaalkes op het einde van elke zin.

En het titelnummer kon eigenlijk op Painkiller staan.

Ik bedoel ook niet dat het een drumcomputer is, maar elektrische drums, die hebben wel een totaal andere sound dan gewone drums. Ik heb wel meer platen van andere bands uit de eighties waar ze ze gebruikten.

Ik vind het you-tube filmje niet het beste voorbeeld, ik hoor helemaal geen drummer hahaha. Blijf erbij dat Dave Holland een zwakke drummer is, hij verbleekt zeker bij de kunsten van Scott Travis.

avatar van Sir Spamalot
Laten we volgende zaken duidelijk stellen: Judas Priest is niet echt gekend voor zijn hoogintellectuele teksten, maar de teksten op dit album zijn van Manowar-niveau. Muzikaal is alleen het titelnummer top en verder heb je nog Hard as Iron, Blood Red Skies, Johnny B. Goode en dat is het zowat. De rest is van een beschamend niveau. Wat heeft dit album ook een ontypisch slecht geluid: die blikkentrommel drums (producer die weer eens iets wilde proberen) en een iel gitaargeluid, dat me doet denken aan de gitaren op de titelsong van de politieserie Miami Vice. Voor mij een Judas Priest met hoog skipgehalte en samen met voorganger Turbo een bijzonder zwakke worp (Judas Priest in pantoffels), maar hierna lieten ze Painkiller los op de nietsvermoedende mensheid en alle metalheads in de wereld sloten ze terug in hun armen. Deze Ram It Down is voor mij een TIDKE-album: terug in de kast ermee. Geen woord over de bonustracks: ik heb deze lang geleden op vinyl gekocht en bonustracks voegen voor mij weinig of niets toe aan een album.

avatar van notsub
Dit is een erg wisselvallig album. De tracks Ram It Down en Blood Red Skies redden dit album nog een beetje, maar bij nummers als Love Zone is het even slikken. Het lijkt wel een nummer van Kiss op een Priest album. Wat hiervan de bedoeling is weet ik niet, maar het haalt het album hard onderuit. Zo staan er nog een aantal dubieuze nummers op. Dat is jammer; men hinkte hier op twee gedachten en dat pakt verkeerd uit.

The Oath
Ik kom er net achter dat 'Hard as Iron' wel een goed nummer is.
- Up-tempo (snelste nummer van Priest?)
- Toffe solo
- meezingbare tekst (Al zingt Halford zooo hoog)

Hard as iron
Sharp as steel
Stop for no man
You better beg and kneel

notsub schreef:

Turbo met een Painkiller-tintje.

avatar van Edwynn
Sommige tracks zijn wat luchtiger zoals Love Zone of I'm A Rocker. Andere tracks zoals het machtige, razendsnelle titelnummer en het slopende Hard As Iron weer niet. De Johnny B. Goode cover heeft in de Priest versie een fantasische bewerking van de Tipton/Downing tandem gekregen. Het post-apocalyptische Blood Red Skies dat beelden uit de Mad Max films aan je doet voorgaan, is wat experimenteler van aard. Het nummer klinkt wat gedateerd, maar desondanks erg genietbaar.
Ik kan niets slechts aan dit Priest album ontdekken. Of het moet de drumcomputer zijn. Verder is het prima plaat die goed laat zien welke twee gezichten Judas Priest altijd al heeft gehad.

avatar van B.Robertson
Ram it down opent sterk maar heeft niet het niveau van Exciter/ Freewheel burning. Na een vet intro komt de heerlijke meezinger Heavy metal. Love zone is leuk, Come and get it clichématig, Hard as iron gaat wel, Blood red skies is nog net niet zo goed als Out in the cold, I'm a rocker valt aan te horen, JohnnyB. Goode is één van de beteren en Love you to death/ Monsters of rock vind ik allebei helemaal niets aan. Alles bij mekaar niet eens zo'n rare plaat. 3,5 ster.Toch wat hoger dan Point of entry.

Ik vind het wel wat hebben, deze minder bekende Priest plaat. Het rockt, het scheurt en het heeft een lekker soort `kitcherigheid` over zich.
De drums klinken inderdaad als een drumcomputer maar op de een of ander manier past dat er ook wel bij.
Ik vind de Johnny Be Good cover ook geslaagd, het swingt lekker.

avatar van Edwynn
Priest kenmerkte zich altijd in de balans tussen puntige heavy metalnummers en wat luchtiger hardrockmateriaal. Dus in die zin is Ram It Down echt niet anders dan het overige Priestwerk.

avatar van Jumpjet
Niet Point of Entry, niet Turbo, maar Ram it Down is het dieptepunt in de Priest discografie.
Zo, dat is eruit.

Gek genoeg is het langste nummer Blood Red Skies het enige dat niet gaat vervelen. Het enige lichtpuntje op deze plaat.

Na jaren toch maar weer eens geluisterd en nu besloten dat deze definitief in de kast verdwijnt.

avatar van Eddie
Volledig mee eens. bij Turbo kon je twisten over de smaak. hier zijn behalve Blood Red Skies en het titelnummer alle numners gewoon bar slecht. Ongeinspireerd en veels te krampachtig "metal" een van de weinige platen die ik echt nooit, maar dan ook nooit meer draai.

avatar van Edwynn
Zelfs geen Hard As Iron? Eén van de hardst beukende Priestnummers die al vroeg richting gaf aan Painkiller.

avatar van Eddie
Inderdaad je hebt gelijk. Hard as Iron is ook wel een lekker nummer. het zelfde geld voor Johnny B. Goode. Zo staan er er vier lekkere nummers op deze plaat. blijft dat ik het een matige plaat vind maar er staan meer lekkere nummers op dan ik dacht.

Jumpjet schreef:

Het geluid is blikkerig lelijk, de gitaarsolo's ongeinspireerd, de drummer is vervangen door een Duracellkonijn en de teksten karikaturaal..

Nou ik vind dat hier toch een aantal fantastische solo´s op staan!
Geweldig twin solowerk...
Lekker album, harder dan het jaren 70 werk en pakkender dan de meeste andere jaren 80 albums.
Niks mis mee!

The Oath
Wel veel verschrikkelijke fillertjes.

avatar van Sinner
Valt best mee. Zelfs na al die jaren blijft het toch één van de meest gedraaide Priest albums bij mij thuis. Eenmaal je voorbij de dunne productie en de drumcomputer bent blijven de meeste nummers best overeind. Johnny B. Goode en Love Zone vind ik wat minder, maar als vanouds blijven Blood Red Skies, Hard As Iron, Ram It Down en Love You To Death bij mijn favoriete Priest songs. En de zang van Halford (met name de hoge uithalen) klinken hier nog echt geweldig.

The Oath
Ram It Down, Heavy Metal, Hard As Iron, Blood Red Skies en Johnny B. Goode zijn fantatische nummers. Als deze plaat enkel nummers van dit niveau zou bevatten werd dit voor mij de 2de priest-plaat na Painkiller.

Maar de rest is echt ongekend afschuwelijk.

En Halford dis inderdaad fantastisch bij stem. Ik vraag me altijd af hoe Painkiller zou geklonken hebben als ze die plaat 2 jaar eerder zouden opgenomen hebben.

Ram It Down live '88: De uithalen zijn fantastisch (zie maar naar 3:00)

Victim Of Changes live '88. Ook de oude nummers klonken fantastisch toen.

The Ripper live '88. Die uithaal op 0:58 is echt een van de zaligste die ik uit het keelgat van Halford heb horen komen.

Spijtig dat er geen goede-kwaliteit opnames bestaan van toen. Als ze toch ooit een DVD van deze periode willen uitgeven dan sta ik op de eerste rij in de FNAC

Blood red Skies, Ram it Down en Heavy metal zijn wel zeer goede nummers vind ik, de rest kan er net mee door..

avatar van Brutus
Dit is wel een aardig album.
Alleen vind ik de laatste 4 nummers, de mindere.

Johnn B. Goode vind ik verschrikkelijk, om naar te Luisteren.
Wat een ramp, zeker als je naar het refrein luisterd,
om te janken.

avatar van Edwynn
Ik vind het wel een geinige cover. Chuck Berry wordt uiteraard niet geëvenaard, maar die had er dan wee niet zo'n gave twinlead in zitten.

avatar van Jumpjet
Johnny B. Goode hebben ze opgenomen voor één of andere filmsoundtrack. Dat vemeldt althans het hoesje van de CD-single die ik nog ergens moet hebben liggen.
Priest heeft wel eens een betere covers op plaat gezet (Green Manalishi, Better by you better than me)

avatar van Edwynn
Staat ook op de soundtrack van de suffe comedy Johnny Be Good inderdaad.

De video is geschoten in Paradiso.

Ik vind die andere covers ook geinig, maar niet per se beter dan deze.

avatar van Sir Spamalot
Terug uit de kast ermee, zie mijn bericht van 17 januari 2009, onder het motto “het is alweer lang geleden, waarom niet”. Na afloop van dit album kon ik mezelf nog maar eens voor de kop slaan en ik moet nochtans zo kalm mogelijk blijven op doktersbevel. Dit album heeft mijn bloeddruk en hartslag omhoog gejaagd om de verkeerde redenen!

Walgelijk galmend (en ik kan er nochtans redelijk tegen) drum- en gitaargeluid op een ondermaats Judas Priest album en godzijdank voor mijn geldbeurs dat dit destijds ook door mij uit de uitverkoopbakken werd geplukt voor een habbekrats want meer is dit album niet waard. Het gevoel blijft zoals ik destijds schreef – ik citeer: “Muzikaal is alleen het titelnummer top en verder heb je nog Hard as Iron, Blood Red Skies, Johnny B. Goode en dat is het zowat. De rest is van een beschamend niveau.”

Kwade momenten? Er zijn er heel wat. De kinderachtige teksten, zelfs overdreven voor hun doen. Soms is het echt groen lachen bij het volgen op het tekstvel. Rob, kon je echt niet beter? Het ronduit degoutante geluid op Love Zone, hoor eens die drums, en het kelderniveau van de meeste songs. Best dat we nog het gitaarwerk hebben van de heren Downing en Tipton, of ik ging helemaal ontploffen van colère.

Leg dit misbaksel maar eens naast een aantal van hun topwerken (we kennen ze allemaal). Dit is een flopwerk en dan te bedenken dat het oorspronkelijk de bedoeling was om dit samen met Turbo als dubbelalbum uit te brengen. Mooiste moment van deze plaat? De laatste noot vaneigens. Raar hoe al die topgroepen toch ooit één of twee keren met hun smoel tegen een massieve muur moeten kletsen.

PriestMaiden
Zo erg is deze cd toch niet? Oke de drums zijn maar matig en de teksten zijn van Manowar-niveau. Maar er zitten toch heerlijke riffs en solos in en Halford is toch ook goed bezig. Vind deze heel wat beter dan Turbo.

avatar van Rockfan
Zoals al eerder genoemd vind ik die electronische drums heel matig.

Ik had dit album wel eens met een "normaal" drumstel willen horen.

avatar van AstroRocker
Ram it Down werd toendertijd aangekondigd als een terugkeer naar hun roots. Vind ik niet helemaal waar, maar het album is wel een flinke verbetering na Turbo. Dat album was na het beresterke Defenders een enorme teleurstelling. Ram it Down is in mijn ogen (en oren) een mengeling tussen Defenders en Turbo. Echter, Ram it Down kent ook enkele zeer zwakke nummers.
Het beste vind ik Blood Red Skies, Ram it Down (wat een schreeuw...), Heavy metal (gaaf intro!) en Monsters of Rock (die laatste lijkt qua gitaar sound wel op Heavy Duty/Defenders.
Oubollige nummers zijn I'm a Rocker, Johhny B. Good, Love You to Death en Lovezone. Door de slechte nummers geef ik dit album een 3.0

avatar van sinkthepink
Ik vind hem eigenlijk ook wel erg goed, jammer dat Scott Travis hier nog niet bij de band zat. Ik denk dat die drums zo mechanisch klinken omdat die Dave Holland het allemaal niet kon bolwerken

avatar van Rockfan
Dit album heeft zeker goede nummers maar het lijkt wel of de drummer maar één tempo kan slaan. Is het eigenlijk wel een drummer? Ik krijg steeds het idee dat dit met een drumcomputer is opgenomen.