Daft Punk - Homework (1997)

Frankrijk

3. Revolution 909 (5:26)
  4. Da Funk (5:28)
  5. Phoenix (4:55)
  6. Fresh (4:03)
  7. Around the World (7:07)
  8. Rollin' & Scratchin' (7:26)
  9. Teachers (2:52)
  10. High Fidelity (6:00)
  11. Rock & Roll (7:32)
  12. Oh Yeah (2:00)
  13. Burnin' (6:53)
  14. Indo Silver Club (4:32)
  15. Alive (5:15)
  16. Funk Ad (0:50)
Ik hoor hier ook geen triphop in. In welk nummer zou dat dan moeten zijn?

avatar van Shelter
@RogerV sommige numemrs zoals around the world heb je wel gelijk in maar zoals bijvoorbeeld Da Funk heeft er wel veel van weg (of hoe heet dat nummer met die lopende hond).

avatar van T.O.
Da Funk lijkt ook helemaaaal niet op triphop

Shelter, kijk hier eens, dan krijg je een idee wat er onder triphop wordt verstaan:

Trip Hop (singles top 100) - rateyourmusic.com
Trip Hop - Music Genres - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Da Funk is wel wat trager dan de meeste dance (rond de 115 bpm), maar nog lang niet downtempo en dat is wel een essentieel kenmerk van triphop.

avatar van Ponty Mython
Da Funk is gewoon housemuziek hoor, maar sommige nummers neigen erg naar de techno kant (Alive, Rock'n Roll, Rollin' & Scratchin').

avatar van Shelter
ok ik kan me invinden dat we kunnen discussieren of het richting triphop gaat, ik hoor nog steeds elementen maar ik ken ook niet zo gek veel house nummers.
Techno ken ik wel maar ik zie de link niet, Techno is veel harder/agressiever.
triphop ken ik juist wel, ben er wel fan van. De link van Herman is op zich wel een mooi rijtje trouwens, ik ken die site niet
Overigens is de diversiteit in triphop dusdanig groot dat het lastig is om te zien wat er precies onder valt, zie alleen al die chart; Portishead, Royksopp, DJ Shadow, Gorillaz (is dat serieus?), Asian Dub foundation...allemaal een totaal andere sound.
Als ik die namen zie, dan kan ik daft punk er ook nog onder zetten, maar goed zoals ik al zei ik ben niet erg bekend met de house wereld (as in dance, club etc)

avatar van vork666
Naar wat mij altijd verteld is, is triphop vooral een genre dat raakvlakken heeft met de meer alternatieve hiphop, maar dan veel meer sfeergeorienteerd. Homework daarentegen is inderdaad door en door een houseplaat, zij het met hier en daar het minimalisme van techno (Alive) of de swing van funk (Around the World). Dat techno veel harder of agressiever is is nieuw voor mij.

Shelter schreef:
Techno is veel harder/agressiever.

In techno heb je ook verschillende genres hoor. van soft tot de hardere variant. Zo is bv minimal techno helemaal niet agressief.

Shelter schreef:

Ik vind Gorillaz en Royksopp nou niet echt onder de triphop vallen.

avatar van IllumSphere
Officieel is Royksopp een trip hop band, maar tegenwoordig houden artiesten zich niet aan hun hokje.

avatar van Shelter
ok ik ken techno alleen als de hardere versie van trance met minder langzame opbouw, meer beukmuziek. Ikzelf vind het een stuk beter klinken dan trance, ik heb daar weinig mee wat uitzonderingen daar gelaten.
Was niet op de hoogte van minimal techno, ken het genre niet (tips? misschien pm om niet off topic te gaan).

@PM nee inderdaad dat bedoelde ik ook en ADF is echt ver van triphop.

Daft Punk is dus dance, ok ooit ga ik het begrijpen denk ik hahaha.
Ik had altijd het idee dat dance zoiets als club muziek is, eentonige herhaling van een beat met wat minimale verschilletjes gaandeweg. Een beetje die dingetjes als Felix - dont you want me...

Wat betreft het album, ik ben normaal gesproken helemaal neit van de dance. Ik vind er echt niks aan, maar dit album heeft iets meer groove en afwisseling waardoor ik het prima kan beluisteren.
Ik zou het nooit meerdere keren per week opzetten of zo, daarvoor is het mij nog teveel eentonig maar zeker niet slecht om eens in de zoveel tijd te draaien. Waar ik de meeste dance muziek meer als achetrgrond werk zie, is dit album best fijn om eens goed door te spitten wat je precies hoort op een redelijk volume. Zoals ik al zei de groovy dingetjes die erin zitten maakt het divers.
Voor mij 3*

avatar van GrafGantz

Met techno een "versie van trance" noemen maak je hier natuurlijk geen vrienden

GrafGantz schreef:

Met techno een "versie van trance" noemen maak je hier natuurlijk geen vrienden

ik zei nog wel met minder langzame opbouw en beukmuziek, dat klinkt beter toch hahaha.
Ik wist niet dat die 2 scenes zo ver uit elkaar lagen

avatar van kobe bryant fan
Sterke Daft Punk plaat, hij is wel een stuk ontoegankelijker dan de andere platen.
Wel bevat het een paar echte Daft Punk klassiekers met het schitterende Around The World en het heerlijke Da Funk. Maar ook nummers zoals: Rollin' & Scratchin, Alive & Daftendirekt zijn geweldig. 4*

avatar van Weirdo Wizzy
Al lang in het bezit, dit debuutalbum van Daft Punk. Vond het altijd wel aardig maar ook nooit echt bijzonder goed. Maar de laatste tijd draai ik dit album regelmatig en ik moet zeggen...het is alsof ik dit album nu weer herontdek en veel beter bevalt. Stoor me ook niet echt meer aan de lengte van de tracks. Het zijn ook die kleine veranderingen in de nummers die het juist leuk maken. Goed opgebouwde nummers ook vooral. Unieke groep toch deze Daft Punk met echt een eigen sound. Verhoogd van 3 naar 4 ster

Lepidoptera
Een album die geschiedenis schrijft, krijgt van mij 5 sterren

Dit is een klassieker

avatar van Thorgal
Holy $#^$, wat blijft dit toch een geweldig album. Vernieuwend destijds, nu vertrouwd.

avatar van mayhemblik
ROLLIN' & SCRATCHIN'!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van kobe bryant fan
Rollin' & Scratchin'
Heerlijk hoe die track met weinig middelen en straffe sfeer neerzet en nog eens geweldig opbouwt ook. Daft Punk klinkt hier ook een pak rauwer en bruter dan we gewend zijn.

avatar van Kos
Kos
Nou, eigenlijk zijn we hen zo gewend. Helaas zijn ze heden ten dage een stuk suffer.

Kos schreef:

Dit, hoewel ze vanaf Discovery al de verkeerde afslag hebben genomen.

avatar van Arrie
Het zal komen doordat Daft Punk weer flink in de belangstelling is, maar ik had ineens weer zin om deze plaat op te zetten, en dat terwijl ik hem op 2,5* had staan. Dat was echter een stem van meer dan vijf jaar geleden, en ik vond dat ie wel eens een herkansing verdiende... en inderdaad, wat een fijne plaat zeg! Ik snap prima dat ik er toen niks mee kon: eentonig, saai, gebeurt weinig, gebrek aan pakkende herkenbare stukken enzo, maar ik heb in die vijf jaar mijn referentiekader wat betreft de dance nogal uitgebouwd, en zie daar, nu vind ik het fantastisch.

avatar van Djarune
Ik vind Daft Punk nogsteeds geweldig, maar zo episch als de BOOM CLAP loop van Da Funk zijn ze allang niet meer. Samen met Discovery en vooral het Alive album het beste wat ze ooit gemaakt hebben.

avatar van MJ_DA_MAN
Ondanks dat ik slecht een paar nummers meer dan aardig vind (Revolution 909 bijv.) klinkt het allemaal toch wel leuk en makkelijk in het gehoor liggend. Zit natuurlijk ook allemaal minder complex in elkaar dan later werk. Qua geluid is het uiteraard niet te vergelijken met ander werk van het duo; wel knap dat de heren op ieder album een andere sound neer hebben gezet. Dit album krijgt van mij, al is het krap, 3,5*.

TheArtfulDodger
Ik vind die clip van Da Funk zo leuk, met die hond met zijn been in het gips en dat hij dan die vrouw
ontmoet in die avondwinkel.

Immersion
TheArtfulDodger schreef:
ontmoet in die avondwinkel.

Een ware classic

avatar van Ponty Mython
Die clip is van Spike Jonze.

avatar van Dorstlesser
[edit] Vet ingaan op posts van een jaar oud

avatar van -marco-
OMG Rollin' & Scratchin'

avatar van tbouwh
Wilde toch nog eens de albums van Daft Punk gaan luisteren, te beginnen met hun debuut Homework. Around the World kende ik al, een heerlijk nummer, en met een paar vrienden van me heb ik meerdere malen heimelijk geprobeerd de artistieke bewegingen uit de clip na te doen.
Homework klinkt aardig, met een geheel van nummers dat aardig wegluistert maar vaak niet echt boeiend is. Zoals gezegd, Around the World is een lekker nummer, en dat geldt ook voor Teachers en Da Funk. De rest vind ik echter niet bijzonder, en vooral eentonig. Nu ligt de kracht van Daft Punk juist vooral in eentonigheid/goede opbouw ( zoals dat ook in Around the World het geval is ) maar toch weet ik me door dit album niet voldoende geinteresseerd. Misschien ligt het ook aan het feit dat ik een paar nummers ( Burnin´, Rock & Roll en Rollin´ en Scratchin´ ) duidelijk minder vond en zelfs wat vervelend vond klinken. Geen goed album dus wat mij betreft, maar om op de achtergrond te hebben opstaan prima. Vooralsnog net geen voldoende, misschien verandert dat nog. 2,5*

avatar van leatherhead123
Zat deze onlangs weer eens te luisteren. Wat blijft dit toch een grandioos album. Rollin & Scratchin' is zonder twijfel het beste wat er ooit uit Daft Punk is voortgekomen, geweldig hoe dat nummer door het lint gaat halverwege. Andere hoogtepunten zijn Revolution 909, Da Funk en ook vooral Indo Silver Club. Jammer dat Daft Punk niet op de rauwe sound van dit album voortborduurdere, ipv zich bezig te houden met die cheesy discomuziek. Ging al snel bergafwaarts met die lui.