Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)

Label: Charisma

1. The Lamb Lies Down on Broadway (4:55)
  2. Fly on a Windshield (2:47)
  3. Broadway Melody of 1974 (1:58)
  4. Cuckoo Cocoon (2:14)
  5. In the Cage (8:15)
  6. The Grand Parade of Lifeless Packaging (2:45)
  7. Back in N.Y.C. (5:49)
  8. Hairless Heart (2:25)
  9. Counting Out Time (3:45)
  10. The Carpet Crawlers (5:16)
  11. The Chamber of 32 Doors (5:16)
  12. Lilywhite Lilith (2:40)
  13. The Waiting Room (5:28)
  14. Anyway (3:18)
  15. Here Comes The Supernatural Anaesthetist (2:50)
  16. The Lamia (6:57)
  17. Silent Sorrow in Empty Boats (3:06)
  18. The Colony of Slippermen (8:14)
  19. Ravine (2:05)
  20. The Light Dies Down on Broadway (3:32)
  21. Riding the Scree (3:56)
  22. In the Rapids (2:24)
  23. It (4:58)
the lamb nummers op die platinum collection klinken uitstekend (remix). Maar het echte wachten is op de SACD (of DVD audio) uitgave over 5 of 6 kanalen.
Overigens die uitgave op de Archives heb ik misschien 2 keer gedraaid in al die jaren; de studio uitvoering is toch beter, dit in tegenstelling tot de '71 - '73 nummers, die live (nog) beter klonken .. - op supper's ready na dan ...

avatar van PUbu
Deze plaat draai ik nog geregeld (zit veel in de auto) Maar wat een afwisseling, al zou je dat niet van hun zeggen. Er zitten mooie ballads tussen en ook wat geexperimenteer maar dat geeft een mooi contrast.

avatar van Hans Brouwer
En dat andere, allerbeste, album van Genesis . Dat draai je toch zeker ook nog regelmatig ??

avatar van titan57nl
Hoi...ja sorry......dacht wie de lamb kent...kent firth of fifth ook wel......

Er Staan goeie nummer op zoals In the Cage en Carpet Crawlers maar dit is echt niet mijn lievelings album van genesis..
En Waarom zoveel kritiek op Phil Collins... als Peter Gabriel in de band zou blijven was Genesis waarschijndelijk opgeheven in verband met ruzie's of zou Peter Gabriel Genesis net als Phil Collins de band een stuk commerciëleler hebben gemmaakt DUS wat zeuren jullie

avatar van indana
Dit behoort met Foxtrot tot zo'n beetje het allerbeste wat Genesis ooit heeft voort gebracht. Met name de teksten. Alleen al zo'n zin als I wandered lonely as a cloud, uit het gedicht "The Daffodils" van William Wordsworth, aan het begin van The Colony of Slippermen...prachtig. De vele verwijzingen naar metafysische begrippen... voeg daar nog eens de fascinatie van Gabriel voor geweld en agressie bij (luister maar eens naar The Knive, The Battle of Epping Forest, Supper's Ready etc.) en de gespleten persoonlijkheid van de hoofdfiguur en ook nog eens goed uigevoerde progrock...... dan heb je in mijn oren een klein meesterwerkje te pakken. dat is het dan ook.

avatar van titan57nl
Fly on a windshield.....is Genesis in full flight!

beaster1256
dit is niet een klein meesterwerkje maar één groot méésterwerk

het beste album ever

avatar van blunnie
Zeker een van de beste van Genesis(met PG)Weergaloos album,er gebeurt zoveel.Mijn favoriet The Lamia,ga deze nog eens luisteren!
4.5 sterren

avatar van sqounk
Ik moest in het begin niet zoveel hebben van deze plaat. Het duurde even voordat ik hem kon waarderen. Na een aantal keren draaien kon ik deze plaat enigzins waarderen. Nu zou ik deze plaat absoluut niet willen missen en draai heb zeker enkele keren per maand. al zo heel wat jaren )

Er is geen plaat die zo een grote verscheidenheid aan emoties en stemmingen, laat horen en beleven dan deze. Het is voor mij ook de meest persoonlijke plaat die ik heb en ken. Ik voel me erg verbonden mee.

Wat me erg bevalt is ook de donkere romantische Genesis kant, van deze plaat,;zoals agressie (Back in NY) angst (The cage) en verwarring; iets wat met Gabriel verdwenen is uit de band.

Mijn favoriet nummer, bij het uitkomen van de plaat waren : The lamb lies down, hairless heart en carpet crawlers.
Die nummers vind ik nog ijzersterk. Nu geniet ik ook van "The cage", "the colony of slipperman", Lilywhite en anderen.

Ik waardeer deze met vier en half. Geen vijf omdat ik het einde teleurstellend vind. De afsluiting is ronduit zwak (
Zou Toney dit bedoelen toen hij vertelde (op de dvd The songbook) dat deze plaat veel beter kon?

Over het einde van het verhaal. Wat gebeurde er met Real?
Is iemand dat duidelijk?

avatar van Bluebird
Complex album met wisselvallig materiaal (van bizar tot wondermooi) maar algemeen beschouwd als Genesis' meesterwerk. Het is te horen dat dit een echte en tevens laatste Gabriel plaat is. Het verhaal is hier al verteld en daar kan ik verder weinig aan toevoegen.

avatar van titan57nl
@ sqounk, Real heeft zichzelf gevonden met de afsluiter it, en daarmee de vrede getekent met het leven..

@ sqounk, wat tony banks denk ik bedoelde ik dat sommige nummers instrumentaal nog wel wat op te krikken waren. Her en der een keyboard solo extra had zeer zeker gekund, maar ja ... dan ga je in herhalingen vallen , gelet op de magistrale keyboard solo's van Selling (the cinema show

Nee hoor houden zo. Dit album wordt over 20 jaar nog gedraaid door nieuwe liefhebbers ... (ehh en oude ook)

avatar van Bluebird
Daar scheen een Alan Parsons anders over te denken met zijn eerste Poe album. Die is er wel degelijk door opgefrist. Het zou best kunnen dus, maar gezien het cultgehalte van The Lamb zou het eerder geschiedvervalsing zijn. Hetzelfde zou gelden voor Dark Side Of The Moon en andere cultklassiekers.

Mephistory
Teveel niet goeie nummers, maar The Carpet Crawlers is een klassieker. Erg ontroerend. Prachtige teksten overigens.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
De opvolger van Selling England By The Pound, maar mijns inziens toch een stukje minder. Er staan sowieso al meer nummers op, wat ik het album niet ten goed vind komen, omdat hierdoor een soort samenhang lijkt te ontbreken. Daar waar SEBTP barst van de sfeer en de heerlijke warme klanken en waar een groot gevoel van samenhang tussen de nummers heerst, dat mis ik toch echt bij dit album. Maar omdat er toch nog genoeg mooie klassiekers op staan is dit album nog een magere 4,5* waard.

ach dit is gewoon het white album van de (gabriel) genesis.. Duurt lang voordat je alles ontdekt ... Hacketts gitaarwerk is (onopvallend) fenomenaal, maar bovenal het superproject van de aartsengel ....

avatar van freitzen
Ik zie bij die solo (2:28) in Counting Out Time altijd Ernie's rubbereendje voor me

avatar van schizodeclown
Maartenn schreef:
......groot gevoel van samenhang tussen de nummers heerst, dat mis ik toch echt bij dit album.

Ik vind dat juist de kracht van deze plaat, de samenhang, en deze plaat heeft meer een sfeer van een andere dimensie, en dat straalt zo'n beetje elk nummer ook uit.

Een jaar geleden zo vond ik dit nog hartstikke complex, maar nu na herbeluistering is dit eigenlijk wel te slikken, nu is het ook niet meer het complexe wat ik hier zo briljant aan vind, maar de ambiance over de gehele plaat.

Toendertijd waren er 2 mindere nummers voor mij:
Back in NYC en It.
Nou vind ik It opeens wel meevallen.
Maar Back In NYC irriteer ik me nog steeds aan, zo'n iel stemmetje dat ''stoer'' zingt over het straatleven etc. dat vind ik gewoon niks voor Gabriel en voor deze plaat.
Vooral door deze nummers haal ik met pijn in het hart een halfje eraf, want toendertijd vond ik alles zo geniaal complex dat ik die nummers wel een beetje over het hoofd zag, maar nou is dat er gewoon niet meer, maar ondanks dat blijft het toch gewoon een meesterwerk.

avatar van kaztor
Back In NY slecht??? Ik vind dat absoluut een van hun allerbeste songs!
Tsja, wat kan ik over dit album zeggen... Ik zou het bij God niet weten. Ik weet alleen dat je deze MOET hebben! Absolute topper, dit!

Volgende maand gaat het spul dan echt uitkomen op SACD.
Ik ga een hele zondagmiddag reserveren met een hele goede fles witte wijn ...
Eerst the Lamb en dan Selling... Overleef ik al die kippevel dan gaat Foxtrot nog ff op. Met name Foxtrot heb ik qua geluid hoge verwachtingen ...

De mooiste muziek ooit gemaakt ...

Dubbel bericht verwijderd.

avatar van James Douglas
Van alle platen van Genesis met Gabriel kom ik hier het meest moeilijk door. Het volgen van én de muziek én de verhaallijn kost mij nogal wat inspanning. Waar ik bij de vorige albums het gewoon over me heen kon laten komen neemt deze veel tijd in beslag om volledig te bezinken. Heb 'm van de week weer aandachtig beluisterd en heb het waarschijnlijk voor de helft opgenomen. Ach, ik heb geduld. Hoogtepunt vind ik op het moment 'In the Cage'.

'The Lamb' komt voor mij niet in de buurt van 'Selling' maar dat verlang ik ook niet aangezien die één van de weinige platen is die precies op het goede moment komen.

er is een genesis tribute album: "our own special way" (a tribute to genesis) met hele mooie uitvoeringen van oa dit album... aanrader

avatar van Running On Empty
marcello schreef:
Volgende maand gaat het spul dan echt uitkomen op SACD.
Ik ga een hele zondagmiddag reserveren met een hele goede fles witte wijn ...

De mooiste muziek ooit gemaakt ...

15 November !!!!!

avatar van kaztor
Ja, stel het nog wat langer uit!

En er wel als de kippen bij zijn om de Collins-led formatie aan de man te brengen voor de tournee....

avatar van hogweed
Wie gelooft nu nog dat de 3e box voor Kerst 2008 alsnog zal worden uitgebracht???
Wat een minachting voor de muziekliefhebbers... Triest dat de platenmaatschappij de re-release van het oude materiaal keer op keer weet uit te stellen. De bobo's maken zich niet zo druk: de fans kopen de heruitgaven immers toch wel...

bobbee
Dit is zo'n beetje als de White Album van de Beatles. Veel nummers, van alles wat, veel stijlen, chaotisch bijna. Sommige nummers heel toegankelijk, andere laten zich met moeite openbreken. Inhoudelijk is het een conceptalbum, anders dus dan bij de Beatles.
Achteraf was het duidelijk dat dit het laatste album met Gabriel zou worden. Die was op zoek naar nieuwe horizonten, getuige zijn werk tot So. Collins zocht het meer in stroomlijning en songs ipv mini symphonietjes. Toch is het een klein meesterwerkje geworden, ik draai het niet vaak, maar wel met plezier.

avatar van Gert P
Gisteren dit pareltje op sacd gehoord en wat een juweeltje, volgende week alle dvd's maar eens luisteren.

avatar van Running On Empty
hogweed schreef: