This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984)

Label: 4AD

1. Kangaroo (3:30)

met Gordon Sharp

2. Song to the Siren (3:29)

met Elizabeth Fraser

3. Holocaust (3:38)

met Howard Devoto

4. Fyt (4:23)
  5. Fond Affections (3:49)

6. The Last Ray (4:09)
  7. Another Day (2:54)

met Elizabeth Fraser

8. Waves Become Wings (4:26)

met Lisa Gerrard

9. Barramundi (3:55)
  10. Dreams Made Flesh (3:48)

met Lisa Gerrard

11. Not Me (3:44)

met Robbie Grey

12. A Single Wish (2:27)

avatar van titan
titan (crew)
Waanzinnige mooie en sfeervolle plaat waarop een groot aantal acts van het 4AD-label zich stort op betoverende en zeer fraai geproduceerde songs die voornamelijk uit covers van favorieten van labelbaas Ivo Watts-Russell bestaan. Vooral Song to the siren, hier uitgevoerd door de leden van de Cocteau twins, is om door een ringetje te halen. Zo huiveringwekkend mooi is een nummer niet eerder gecoverd en het werd zowaar een hit(je) in Nederland. Er verschenen nog 2 album van dit project, maar die kunnen niet aan het niveau van deze plaat tippen. 5*

avatar van FisherKing
't wordt erg saai Titan, maar ik denk dat wij dezelfde muzieksmaak hebben (hoewel ik minder aandacht eraan besteed tegenwoordig) Dit is inderdaad een fantastisch album dat ik vroeger compleet GRIJS draaide. Kwijtgeraakt met diverse scheidingen vroeger. 4.5*

avatar van Sanvean
Prachtige plaat inderdaad.

Ik mag het van niemand zeggen natuurlijk, maar wat mij betreft zijn vooral Waves Become Wings en Dreams Made Flesh, met als heerlijkheid er tussendoor natuurlijk Barramundi, de hoogtepunten van dit album (maar ik ben dan ook een pure Gerrard-fan).
Zoals Gerrard ook hier weer haar zo intens geliefde yang ch'in bespeeld is van fenomenaal niveau. Wát een klanken produceert dat instrument, zeg!
Mijn god, mocht ik zelf nog eens zo'n instrument in handen krijgen...(daarvoor wel naar China, helaas).

Sommige andere nummers, van sommige andere acts, doen me dan weer iets minder. Song to the Siren is een heerlijke song, maar ik prefereer de mystiekere klanken van Gerrard.

Al met al een interessant album van een zéér interessante gelegenheidsband.

avatar van titan
titan (crew)
Tsja, over Gerrard en Fraser zullen we het nooit wel eens worden . Zo'n yang ch'in in handen krijgen is 1 natuurlijk, dat ding ook kunnen bespelen is een ander.....

avatar van Zachary Glass
Bedankt, Sanvean voor de warme aanbeveling (Cocteau Twins nog steeds niet aangekomen!)

aah Song to the siren. Prachtig.

Song to the Siren is inderdaad prachtig. Ik hoor deze versie ook vele malen liever dan het origineel van Tim Buckley!

beste plaat ooit gemaakt.

Sanvean schreef:

Ik ben geen Gerrard-fan, maar deze nummers zijn goed te pruimen. Ik hou dan ook van de zee...
Het hoogtepunt is voor mij het huiveringwekkende Holocaust, gezongen door Howard Devoto.

avatar van Flipper
Het meest geslaagde album van 4AD baas Ivo Watts. Breekbaar, aangrijpend en emotioneel. Kippevelmuziek van de hoogste orde.

Toine Rorije
aERodynamIC schreef:

Ik vind deze versie niet half zo indrukwekkend. Ze maken zich er eigenlijk een beetje makkelijk van af zelfs.

Pieter Paal
Volgens mij is dit het album waarop allerlei 4AD-labelartiesten gezamenlijk nummers van anderen voor hun rekening nemen.
Ik heb dit album al heel lang niet meer gedraaid, maar ik heb indertijd vooral de song 'Song to the siren' heel vaak gedraaid.
Het verbaasde mij wel dat dit nummer toen ineens een hit werd.
Zie je ineens 'Song to the siren van Tim Buckley tussen al die carnavalskrakers etc. in staan dat geeft toch een vreemd contrast en gevoel.
De VARA en VPRO draaide dat nummer inderdaad wel eens en misschien is het daardoor wel een hit geworden.
Cd's van het Australische duo Dead can Dance zijn ook zeer aan te bevelen en bevatten ook veel moois.
Ik ga 'It'll end in tears' maar weer eens opzoeken, want gelukkig heb ik die plaat altijd netjes bewaard.

avatar van dvdschaaf
aERodynamIC schreef:

Mee eens, ik moet eerlijk bekenen dat ik pas sinds vandaag weet dat het origineel van Tim Buckley is. Ik zat net de versie van George Michael op te zoeken, waarmee hij zijn laatste concert opent.

Lost Highway
Album van onaardse schoonheid.
Tot en met het negende nummer heb ik het gevoel van de perfectie.
Hoogtepunten volgen elkaar op; De diamant Song to the siren dat gevolgd wordt door het naar de strot grijpend Holocaust, of de waanzinnig mooie clilmax van Waves become wings en het daarbij gepaarde overvloeien in Barramundi.
Zoveel pracht is bijna niet te vatten.

avatar van Premonition
Alleen 11 en 12 zorgen voor de 4,5* ipv 5*.
Voor de komende donkere maanden onontbeerlijke kost, gordijnen dicht, kaarsen aan en een glaasje port. Als ik dat 23 jaar geleden had gelezen, was ik in lachen (of tranen?) uitgebarsten,

Lost Highway
Daar zijn we het dan over eens, die laatste nummers zijn iets minder, nuja wat is minder, ze halen het niet bij het buitenaardse niveau van de eerste 9 songs.
Not me is op zich geen slecht nummer, alleen past het niet bij de sfeer van dit album zodat het een buitenbeentje wordt.
Blijkbaar moesten de leden van Modern English en X-mal Deutschland ook hun bijdrage leveren (welke op zich ook prima bands zijn, maar toch in een geheel andere stijl dan DCD en Cocteau Twins).

djeffibrelich
wat kan hier nog over gezegd worden?
typisch die dromerige 4ad sound waar je van moet houden.
song to the siren is een van de mooiste songs ooit, de sfeer in dat liedje, man o man.
en de albums van dead can dance daar kon ik moeilijk inkomen , maar lisa gerrard's bijdrage hier kan ik zeker wel waarderen.

avatar van Premonition
Ivo Watts is toch wel een onderschatte grootheid, hoor!
Zijn invloed op dit album is wel bijzonder groot, zeker als je de sfeer van deze plaat vergelijkt met de vergelijkbare mysterieuze schoonheid van de eerste albums van DCD en Cocteau Twins, waarop hij ook nadrukkelijk zijn stempel op heeft gedrukt.

avatar van Jan Wessels
Als liefhebber van Dead Can Dance en Cocteau Twins maakte ik indertijd ook kennis met This Mortal Coil. Ondertussen heb ik al hun werk op cd maar It'll End In Tears springt er echt wel uit. Wat een sfeervol album is dit toch gebleven. De laatste twee nummers doen wat dissonant aan, je wordt echt uit de droomwereld gerukt.
Another Day is mijn persoonlijke favoriet, zo mooi en zo breekbaar gezongen. 4,5*

Lost Highway schreef:

Volgens mij zijn we het meestal wel eens met elkaar, toch?
Alleen over Clan of Xymox en The Search kunnen we het niet eens worden

Zo is dat

avatar van the viking
The Search is mijn inziens met afstand het beste wat de 2000 jaren heeft voorgebracht,een parel in een uitgedroogde zee. Sterker nog ze kunnen concurreren met het beste wat de New Wave ooit heeft voorgebracht. Sorry maar dat moest even eruit Premonition.

Lost Highway
Ik denk dat Premo eerder houdt van albums waar de gitaren prominenter aanwezig zijn dan de synthesizers, is het niet?

djeffibrelich
the search is een goede band, maar de originaliteit is ver te zoeken.
als er een band is die een verademing is in deze tijden dan is het in mijn ogen team sleep.
die band is zeker ook een aanrader voor liefhebbers van een dromerige 4-ad sound.
ook als je van zowel gitaren als synthesisers houdt

Lost Highway
Bedankt voor de tip; ik ben meteen maar eens gaan kijken en zie dat dit een album is van de zanger van The Deftones.
(Nu)-Metal is nu niet meteen mijn ding maar ik vermoed dat dit project meer post-punk gericht is?

avatar van the viking
Deftones is mijn smaak ook niet ,maar zal Team Sleep nog wel gaan beluisteren.

djeffibrelich
team sleep is een band die dreampop/shoegaze, trip-hop, electronica , rock en new wave door elkaar mengen.
het licht ver af van nu-metal.
je moet me hiermee geloven.
zoek maar eens op myspace naar een paar fan-pages.
ik raad vooral het liedje ever (foreign flag) aan, op dat liedje is de invloed van 4-ad artiesten zoals deze sterk te horen.

link

Lost Highway schreef:

Spijker op z'n kop

Lost Highway
Die intro van Not me lijkt als twee druppels water op de intro van een Interpolnummer (Ergens één van de laatste songs op Antics).

andersom dan waarschijnlijk.