This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984)

Label: 4AD

1. Kangaroo (3:30)

met Gordon Sharp

2. Song to the Siren (3:29)

met Elizabeth Fraser

3. Holocaust (3:38)

met Howard Devoto

4. Fyt (4:23)
  5. Fond Affections (3:49)

6. The Last Ray (4:09)
  7. Another Day (2:54)

met Elizabeth Fraser

8. Waves Become Wings (4:26)

met Lisa Gerrard

9. Barramundi (3:55)
  10. Dreams Made Flesh (3:48)

met Lisa Gerrard

11. Not Me (3:44)

met Robbie Grey

12. A Single Wish (2:27)

Lost Highway
Andersom, ik dacht eerst dat het louter toeval was maar nu ik vernomen heb dat Carlos een Dead Can Dance fan is zou het wel eens realiteit kunnen zijn.
Het desbetreffende Interpolnummer is C'mere.

avatar van musicfriek
Dit album moet ik zeker eens gaan luisteren, Song to the Siren is echt onwaarschijnlijk mooi. Als de rest van hetzelfde niveau is....

wow!

Lost Highway
Het is echt een prachtig album friek, maar je moet er wel voor zijn.
Song to the siren is hemels, de rest ook, maar het is wel de enige potentiële single op dit album.
Vooral de manier waarop sommige nummers in elkaar overgaan is genieten.

avatar van Premonition
Friek en new wave, het is nog ff wennen voor mij.
Maar dit album ga je zeker waarderen, friek!
Hij staat nu op en de regen klettert tegen de ramen, de kado's zijn uitgepakt, de kids liggen plat en een glas wijn binnen handbereik.

avatar van musicfriek
Oh, hou maar op! Ik heb al tevergeefs gezocht vandaag naar dit album op internet, maar ik ben er vrijwel zeker van dat ik ze alle 3 ga bestellen Er is ook een box te koop met alle 3 albums plus een cd met de originele versies van nummers die ze gecovered hebben. Een echt hebbeding dus. Vandaag Song to the Siren een keer of 30 gedraaid denk ik

En ja, new wave heeft ook zijn mooie dingen kom ik nu achter. Lekker om het op terugwerkende kracht te ontdekken. Ik heb in ieder geval al een hoop namen op papier waarvan ik meer wil horen.

Feeder
Way to go Musicfriek

musicfriek schreef:

Blitz is daar ook één van zag ik. Naast Underground is ook Flowers and Fire zeer aan te bevelen.

avatar van Gert P
Nog een beetje onbekende groep denk ik dat hij pas is toegevoegd.
mooie rustige en relaxte muziek waarbij song of the siren voor mij het nummer is van deze cd.

Het heeft een tijdje geduurt, maar ik besef de schoonheid van Song To The Siren. Jammer dat Elizabeth Fraser met de Cocteau Twins niet zo'n mijlpaal neer zette als dit nummer of als Teardrops (met Massive Attack). Wat heeft ze toch een heerlijke stem.
Ook Kangaroo en Holocaust zijn wereldnummers.

avatar van Pinsnider
Sjiiit: is de dame van Song to the Siren dezelfde als die van Teardrop..?? De educatieve waarde van dit prachtige forum heeft zich weer eens bewezen!! Dank!!!
En ik ga meteen deze hele plaat eens proberen!!

avatar van musicfriek
Goh, dat wist ik ook nog niet. Leuk weetje Heeft zeker een prachtige stem. Des te vreemder ik het vind dat ze nog nooit een solo-album uitgebracht heeft. Denk dat daar genoeg belangstelling voor is.

Dat denk ik dus ook; ze is een beetje een ondergewaardeerde artiest. Iedereen kent Teardrops en Song To The Siren, maar niemand kent Elizabeth Fraser.

djeffibrelich
ik wel, en de VELE fans van de cocteau twins ook.
en die band heeft ook wel wat mijlpalen neergezet.
liedjes als ''lorelei'' en frou frou foxes..'' doen helemaal niet onder voor ''teardrop''.
maar goed, offt-topic...
nog steeds een geweldige dream-pop plaat dit.
4ad is legendarisch.

Ik bedoel dat Teardrop en Song To The Siren zo bekend zijn; je hoeft maar een beetje een muziekliefhebber te zijn om die nummers te kennen. Ivo Watts-Russell heeft met dit project zeker 4ad op de kaart gezet.

avatar van Premonition
4AD is Ivo Watts. Deze veelzijdige man wordt schromelijk ondergewaardeerd, niet Liz Fraser.
This Mortal Coil is Ivo Watts, hij selecteerde de songs en de artiesten, die het moesten uitvoeren en bepaalde de sfeer van deze plaat, evenals de debuten van Cocteau Twins en Dead Can Dance.
Deze drie albums (dus niet de beide opvolgers van It'll End in Tears) zijn voor mij een soort heilige drie eenheid geworden van de gothic/dreampop.

De eerste Dead Can Dance verscheen ten tijden van dit album; Garlands was er een paar jaar eerder; en ik vind dat ook de mooiste albums van beide bands.
Holocaust wordt gezongen door een Howard Devoto, die naam zegt me niks; maar ook dat is ook een heerlijk nummer.
Ook Robbie Grey van Modern English levert een vocale bijdrage (Not Me), jammer dat de gastartiesten er niet bij vermeld worden op deze site.

avatar van Premonition
Howard Devoto was de zanger van The Buzzcocks (niet lang weliswaar) en werd de zanger van de zeer invloedrijke new waveband Magazine, waar bv ook John McGeogh als gitarist speelde (later in Siouxsie & the Banshees, PiL en The Armoury Show). Kent u waveklassiekers, heer Raaf!
Het prachtige Kangaroo wordt trouwens gezongen door Gordon Sharp van Cindytalk, die op Garlands meezingt op Dear Heart en Hazel.

Dat is tenminste informatie waar ik wat aan heb.
Kangaroo is ook geweldig; de eerste 3 nummers zijn dan ook de beste songs.

avatar van Premonition
Om helemaal volledig te zijn;

1 Kangaroo

Piano - Steven Young
Synthesizer [Dx7], Performer [Gizmo] - Simon Raymonde
Written-By - G. Sharp, S. Raymonde, S. Young

avatar van Chameleon Day
Inderdaad een prachtig album dit. Alleen 'Not Me' had van mij niet gehoeven. En de zang op 'Kangaroo' vind ik een tikkeltje te theatraal, maar wel met een mooie baspartij.
Het is een gevarieerd album en toch ook een eenheid. En natuurlijk met die typische 4AD saus, die op dit album goed te verteren is, maar in het algemeen veel 4AD platen van de jaren 80 toch een beetje tot eenheidsworst maken. Mij kan die 'sound' wel smaken, maar niet te vaak achter elkaar.
Mijn hoogtepunten: 'Song to the Siren', 'Holocaust' en 'Another Day'.

perfume
Mee eens dat dit best een goed album is! Alleen heb ik bij dit collectief altijd zo mijn twijfels gehad. Het is namelijk niet zo moeilijk om een goed album te maken met zoveel talent! Neemt niet weg dat de nummers die jij noemt gewoon van een onbegrensde schoonheid zijn.

avatar van Pinsnider
De plaat heeft absoluut een bepaalde sfeer over zich heen hangen. Het is mij persoonlijk alleen een beetje te donker. Song to the Siren bleef toch wel met kop en schouders boven de rest uithangen. Interessante luisterervaring!

avatar van Chameleon Day
En dan toch maar 3*, perfume? Toch op zijn minst 4*dan!

Het feit dat er veel talent voor dit album verzameld is, doet toch niet af aan de kwaliteit Dat heeft toch enkel toegevoegde waarde?

beaster1256
zeer sterke sfeer cd van deze groep , het zou ook de beste zijn die ze ooit gingen maken

avatar van dj maus
Chameleon Day schreef:
Inderdaad een prachtig album dit. Alleen 'Not Me' had van mij niet gehoeven.

Prachtig nummer van Colin Newman, dat aanvankelijk voor het 4e Wire-album bedoeld was, daarna voor Newmans eerste solo-plaat, maar uiteindelijk bij dit project belandde.

Op de CD-uitgave van Newmans A To Z staat zijn demo-versie, die wat mij betreft niet kan tippen aan de TMC-versie.

En wat Song To The Siren betreft: ik neem aan dat iedereen heeft zitten huiveren van genot bij Lost Highway en anders die film gauw (nog) eens gaan kijken!

avatar van Edwin
dj maus schreef:

Inderdaad, een prachtige ervaring. Ik hoorde Song to the Siren overigens voor het eerst op de maxi-single Sixteen Days-Gathering Dust, die nog vooraf ging aan dit debuutalbum. Ik heb ooit geprobeerd deze release toe te voegen. Dat werd helaas niet toegestaan, omdat er maar één echt nieuw nummer op staat. Het 9 minuten durende Sixteen Days-Gathering Dust is in feite een gecombineerde cover van 2 nummers van Modern English, maar wel in een radicaal andere uitvoering en met haunting vocals van Elizabeth Fraser (Cocteau Twins) en Gordon Sharp (Cindytalk). Alleen al vanwege de hoes verdient deze rarity een plek op de site.
Hoes Sixteen Days

Ik bid al jaren dat 4AD dit nog eens op CD uitbrengt.

vdc
Edwin,
die 9 minuten versie van Sixteen Days - Gathering Dust is op iTunes verkrijgbaar : kan je downloaden uit de EP "Full of Dust and Guitars" (various artists) à 99 cent.
Prachtig uitgevoerd trouwens, vooral de entro en opbouw.

avatar van rimboldt
Mooi album dat de tijd des tijds toch niet helemaal heeft doorstaan wat mij betreft. Vroeger was het smullen van alle 4AD producties, maar ja, moet zeggen dat ik het zelden meer beluister, klinkt me iets te gedateerd, hoewel enkele cocteau twins albums nog wel ok zijn.

avatar van musicfreak1960
Een onwaarschijnlijk mooi album, zeer sfeervol
met nummers om kippevel van te krijgen
zoals Song to the siren ( ook gebruikt later voor een parfum reclame)
hemels gezongen door Elizabeth Fraser

een donker album ook, om er van te genieten

avatar van Carebo
Prachtig, mooi sfeervol album met uitstekende nummers van begin tot einde.
Another Day wat een nummer!!!