This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984)

Label: 4AD

1. Kangaroo (3:30)

met Gordon Sharp

2. Song to the Siren (3:29)

met Elizabeth Fraser

3. Holocaust (3:38)

met Howard Devoto

4. Fyt (4:23)
  5. Fond Affections (3:49)

6. The Last Ray (4:09)
  7. Another Day (2:54)

met Elizabeth Fraser

8. Waves Become Wings (4:26)

met Lisa Gerrard

9. Barramundi (3:55)
  10. Dreams Made Flesh (3:48)

met Lisa Gerrard

11. Not Me (3:44)

met Robbie Grey

12. A Single Wish (2:27)

avatar van dazzler
Nou, er staan maar vier covers op dit album hoor.
Kangaroo, Song to the Siren, Holocaust en Fond Affections.

avatar van Chameleon Day
Ook 'Not Me' is een cover.

avatar van dazzler
Oei, en Another Day ook zie ik nu.

It'll End in Tears - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Half covers - half origineel dus.

Met drie nummers uit het Dead Can Dance kamp
die eigenlijk van Garden of the Arcane Delights
een album ipv EP hadden kunnen maken.

En een instrumental uit de Cocteau Twins stal (Spangle Maker periode).

avatar van dazzler
Deze nieuwe, maar prijzige box is toegevoegd maar afgekeurd
omdat ik geen hoes kan vinden die voldoet aan de voorwaarden.

4AD - This Mortal Coil by This Mortal Coil

Bevat naast een remaster van de 3 albums, een bonus CD
met ... eindelijk ... alle single en ep versies van This Mortal Coil.

Maar of ik daar nu 80 euro voor over heb is een andere zaak.
Hopelijk komt Dust & Guitars ook uit op een apart schijfje.

Duidelijk voorbeeld van de zoveelste gemiste kans - muziekliefhebbers blijven zien als Hooked on H3.
Ik had het veel mooier gevonden als 4AD This Mortal Coil - 1983-1991 (1993) opnieuw zou hebben uitgegeven, als Earbook (vanwege de hoogte, dat past beter in een cd-kast) tegen een prijs van zeg tussen de 30 en 45 euro.

Ben ervan overtuigd dat ik dat gekocht zou hebben. Dit is het zoveelste bewijs van de platenmaatschappijen die de back catalogue blijven uitmelken tot het - o ironie - bittere einde, want weinigen twijfelen nog hieraan dat It'll End in Tears voor hen.

avatar van dazzler
Ik begrijp je niet goed Mjuman.

Je zou dus liever hebben dat ze oude box met de drie reguliere albums
en de originele versies van de covers heruitgeven in een ander formaat

dan dat ze zoals nu aan de drie geremasterde albums een bonusCD
met de tot nu toe op CD onuitgegeven eerste ep en de singles toevoegen?

Liever de oude box met de "covers" dan de nieuwe box met de non album tracks?

Over de prijs zijn we het in ieder geval eens.

dazzler schreef:
Liever de oude box met de "covers" dan de nieuwe box met de non album tracks? Over de prijs zijn we het in ieder geval eens.

De oude box idd, maar met een ander formaat, zodat ie in een normaal cd-vak past, hij wordt dan wel wat dikker. Die alternate takes tov het oorspronkelijke album hoeven voor mij niet zo, maar sommigen stellen dat wel op prijs en daarom zouden die idd zonder extra kosten gewoon als een bonus cd kunnen worden bijgevoegd.

In die lijn is het dus voor mij uitermate onbegrijpelijk dat sommigen 80 euro neertellen voor een album dat ze al jaren kennen en waarderen en dat dan in x cd's (ik meen 6) + dvd's uitkomt en 80 euro kost (zoals U2 - Unforgettable Fire).

Remasteren hoeft voor mij niet. Vaak betekent dat gewoon botweg dat ze m.n het volume opschroeven. Opnames van destijds zijn gewoon goed.

avatar van dazzler
Neen, ik ga hem zeker niet kopen.

Eigenlijk ben ik erg blij met mijn oude 4AD CD's.
Zou voor geen geld van de wereld de originele van DCD of CT willen wegdoen.
Al was het maar omdat sommige bonustracks hebben (Garlands)
die je op de latere remasters niet meer terugvindt.

Ik mis enkel nog de CD EP's Echoes in a Shallow Bay en Tiny Dynamine.
Die heb ik samen op één CD album, maar hoop ooit de CD EP's nog te scoren.

En zo heb ik ook deze van TMC en Lonely Is an Eyesore.
Heb nog eentje van ME, CB en COX en uiteraard de albums van Pixies.
En dan liet ik tot mijn spijt ooit een mooie CD van Dif Juz liggen.

avatar van reptile71
Ja het is een fijne plaat, maar oef wat blijft Dreams Made Flesh eruit springen. Het is Lisa Gerrard die het 'm doet, echt door merg en been gaat ze, brrrrr...

avatar van Premonition
Nou, Waves Becomes Wings, bezorgt mij meer kippenvel, wat een mysterieuze sound...
Gek eigenlijk dat de Cocteau gedragen songs niet mijn favorieten op dit album zijn. Mijn favorieten zijn naast Waves, Fond Affections en Holocaust.

avatar van Renoir
Er zijn van die platen die je soms tijdenland vergeet te beluisteren. En dan zet je ze weer eens op en dan is het vanaf het begin weer fantastisch. Dit is er zo een. Ik waan me meteen weer student in Leiden, op de Klikspaanweg, in 1984. Prachtig, prachtig! Verdomd, dat is al 30 jaar geleden!

Misterfool
Prachtige donkere dromerige plaat. Alleen jammer dat holocaust hier zo vakkundig vernield wordt. De nummers met Lisa Gerrard steken hun hoofd boven het maaiveld uit.

Dreams Made Flesh lijkt wel op The Host of Seraphim.

avatar van Chameleon Day
Dat hoor ik niet...

Ik zag Waves Become Wings, Barramundi en Dreams Made Flesh
altijd als drie nummers die samen met de tracks van Garden of the Arcane Delights
een mini-album zouden kunnen vormen tussen het debuut van DCD en Spleen and Ideal.

avatar van Premonition
Alleen is Barramundi een Guthrie/Raymonde compositie...

avatar van Premonition
Guthrie heeft altijd behoorlijk afgegeven op dit album. Vond het nogal arty-farty. De laatste jaren is hij milder over dit project geworden en heeft hij Ivo alsnog de credits gegeven die hij verdient.
Guthrie is nogal wars van pretenties (valse bescheidenheid?) en dat strookte niet altijd met de ambitieuze en opvallende stijl van Ivo.

Premonition schreef:
Alleen is Barramundi een Guthrie/Raymonde compositie...

O ja. Even gecheckt op discogs en daar staat alleen Raymonde.
Nu, het is geen DCD compositie. Dus het punt is voor jou.

Raymonde zou op het tweede TMC album
nog nadrukkelijker als arrangeur van het project op de voorgrond treden.
Mede reden waarom hij ontbreekt op Victorialand van Cocteau Twins.

Muziek voor in de nacht.
Voor degene die het daglicht niet kunnen verdragen omdat de te felle zonnestralen hun onbewust doen glimlachen.
Voor degene die als de duisternis is toe getreden pas hun ware aard durven te onthullen in hun spiegelbeeld.
Voor degene die zich schaamt voor zijn uiterlijk, en elk contact vermijd.
Voor degene die dan het bos in trekt om heerlijk van de rust te genieten; badend in een plaatselijk meertje.
Voor degene die de drang heeft om in de nacht te gaan werken, genietend van de lichtgevende wijzers van de plaatselijke kerktoren.
Om twaalf uur denkend aan het meisje, welke haar glazen muiltje verliest op de terugweg naar huis.
Durf te dromen.
Durf jezelf te zijn.
Durf de strijd met de eenzaamheid aan te gaan.
Durf jezelf te verliezen.
Geloof in sprookjes.
Als de realiteit te hard is.

Doe mij maar waves becomes wings.... waanzinnig...

avatar van Premonition
Precies, esoterischer vind je ze niet

4addcd schreef:
Zoals sommigen misschien weten komen alle 3 albums van This Mortal Coil opnieuw uit. Japanse persingen van UHDCD kwaliteit! It’ll end in Tears (voor mij de beste) kost bij JPC slechts 14,99e! Zomaar een voorbeeld van een uitstekende prijs.

Volgens mij is de prijs € 27,99. Release op 2 november as.

Premonition schreef:

Volgens mij is de prijs € 27,99. Release op 2 november as.

Dat is de vinyl prijs. Ik heb het over de cd versie (vandaar vermelding UHDCD!). Ben benieuwd naar het verschil! Heb de originele cd en het album op cd in een verzamelbox. Dit wordt wel mijn laatste exemplaar.....denk ik....

avatar van 4addcd
Meteen maar even een beoordeling gedaan. 5 sterren uiteraard. Dit album was volgens mij mijn eerste kennismaking met 4AD samen met Treasure. Het begin van een verslaving aan dit label.

Voor mij is en blijft dit een monument. Alles vanwege de sfeer en de magie. De verschillende stijlen en vocalisten zorgen ervoor dat er variatie genoeg is die het extra boeiend maken. Op ‘Not me’ na versterken de nummers elkaar. Het album verveelt me nooit.

Misschien ben ik de enige die dit zo ervaart, maar ‘Fyt’ betovert me het meest. Ik ben jaren geleden naar Beirut geweest vlak na een zeer gewelddadige periode. We reden door een deel van de stad waarvan elk gebouw, elke lantaarnpaal, en elk billboard was doorboord door kogels en ander geschut. In de karkassen van de gebouwen woonden nog/weer mensen en het wemelde er van de militairen. Ik heb dit gefilmd en later thuis gemonteerd. Onder deze schokkende beelden heb ik ‘Fyt’ als muziek gezet. Een onvoorstelbare combi dit door merg en been gaat. Vooral als de vervormde vrouwenstem in het nummer opzwelt gaan de haren op mijn armen nog steeds rechtop staan en krijg ik de rillingen. Bij elke draaibeurt komen de beelden weer langs. Dit verklaart mijn voorliefde voor deze bijzondere track.

avatar van perrospicados
Heb die UHDCD ook maar in de bestelling gedaan. Het is wel een album dat, bij een evident betere weergave, tot ongekende hoogten kan stijgen...

avatar van perrospicados
Dat is zeker gelukt bij de UHDCD versie. Wat een transparantie en dynamiek! Absoluut een aanrader!

avatar van 4addcd
Gisteren ook genoten van de UHDCD versie. Allereerst was de verpakking een genot. Dit juweel verdient een chique omhulsel en die is nu top. Ik moet het origineel en de opgepoetste versie nog echt gaan vergelijken, maar mij viel meteen al op dat alles veel transparanter klinkt met meer oog voor detail. Daarbij is, en dat is wel eens anders, de originele mix helemaal in zijn waarde gelaten; niet meer bas toegevoegd, teksten nog steeds moeilijk verstaanbaar af en toe en de sound van de vocalen nog steeds een beetje ‘lijzig’. Alles nog steeds zoals het bedoeld is, maar dan een stuk mooier. Nóg mooier! Heb je het origineel nog niet? Shame on you......snel deze versie scoren!

Wat zegt U UHDCD? Kenniknie - waarschijnlijk gewoon HDCD.

Maar HDCD heeft het als format nooit gehaald én vergt een een speesjale speler om van de upsampling van 16 naar 20-bits te kunnen profiteren. Niet elke speler kan HDCD weergeven en van de zgn standaard-multiplayers (zoals bijv mijn dvd-speler, Marantz, die ook sacd's lust) mag je niet het meeste verwachten.

In mijn beleving zijn de twee volgende dubbelaars productietechnisch fraaier dan deze; Filigree & Shadow is dan misschien nog wel de mooiste van die 2.

avatar van 4addcd
The deluxe CD editions are being manufactured by the Ichikudo company in Japan, coming packaged in striking gatefold paper sleeves which are printed to the highest standard. Originally made available as part of a highly limited boxset back in 2011, these new versions differ by being UHQCDs (Ultimate High Quality Compact Disc) rather than HDCDs (High Definition Compatible Digital).

Bovenstaande is info afkomstig van de 4AD site. Mag toch aannemen dat die het wel weten....

Als het gaat om weergave geef ik je helemaal gelijk Mjuman. De speler moet het verschil wel maximaal hoorbaar kunnen maken. Vervolgens zijn versterkers, speakers en als laatste de eigen oren aan de beurt. Met mijn beschikbare elementen ben ik zeer tevreden met het resultaat. Ik prop een goede set Etymotics in mijn oren om dit (voor mezelf) maximaal te beleven. Maar het maximum zal het vast niet zijn.