This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984)

Label: 4AD

1. Kangaroo (3:30)

met Gordon Sharp

2. Song to the Siren (3:29)

met Elizabeth Fraser

3. Holocaust (3:38)

met Howard Devoto

4. Fyt (4:23)
  5. Fond Affections (3:49)

6. The Last Ray (4:09)
  7. Another Day (2:54)

met Elizabeth Fraser

8. Waves Become Wings (4:26)

met Lisa Gerrard

9. Barramundi (3:55)
  10. Dreams Made Flesh (3:48)

met Lisa Gerrard

11. Not Me (3:44)

met Robbie Grey

12. A Single Wish (2:27)

avatar van Mjuman
4addcd ok, ik vond op hifi.nl Universal Music Japan presenteert s werelds eerste hi res cd, met MQA - hifi.nl

Nu kan ik het beter plaatsen: i.t.t. US en Europa houdt men in Japan nog (heel) erg vast aan het fysieke format, de cd dus. Voor de rest van de wereld lijkt dat een gepasseerd station. Hier kennen we weer andere hi-res formaten

Bij Qobuz kan je DCD - Dionysos in 16-bits downloaden voor 11.49 en als 24-bits hi-res voor 16.49; met Qobuz speciaal abo, 8.49.

HDtracks levert veel hi-res als download; ik heb R.E.M.- Out of Time en die klinkt heel ruimtelijk, sprankelend - er hangt wel een prijskaartje aan, inlay zit erbij als pdf en album vergt meer dan 1 Gb.

avatar van 4addcd
Goeie info! Ik houd zelf ook vast aan het fysieke format ?. Ik koop nooit digitale bestanden omdat ik het nog steeds niet ‘the real deal’ vind. Zal de leeftijd wel zijn...

Ben dus blij met dit soort releases als ze de moeite waard én betaalbaar zijn. €14,99 bij JPC betaald.....kon het bijna niet geloven. Op de een of andere manier bevallen Filigree en Blood mij minder. De zwakke momenten zijn te zwak terwijl er ook fantastische dingen op staan. Hadden korter mogen zijn. Maar wellicht koop ik ze toch nog.

avatar van perrospicados
Ben benieuwd of die Hi-res CD's iets gaan worden, als SACD al zo moeilijk verkoopt waarom zou een nieuw format het opeens wel beter gaan doen...? IIg genoeg reden om de verschillende versies - Vinyl, gewone CD en de hi-res CD - eens naast elkaar te gaan beluisteren. En wellicht meer koopjes te scoren

perrospicados schreef:

Zelf al eens gedaan met Colour of Spring op een set van zo'n 45-50K: lp (Clearaudio draaitafel), sacd in een 5* zo dure (top) cd-speler van Meridian. Resultaat (3 juryleden unaniem): 1-1
Neveneffect: vergelijken is nerdy business - je moet muziekstukken dan zo vaak horen dat je daarna even niet meer wilt horen. Bedenk ook, 4AD - artwork komt picobello uit op lp-format.

avatar van 4addcd
Heeft iemand van jullie het vinyl al? Ook zo mooi als de cd?

Het vinyl heb ik sinds 1984
Zal in de vakantie eens onderzoeken of en hoe er verschillen zijn

avatar van Cocteau
Pas geleden de Japanse (u)hdcd besteld. Geen flauw idee of mijn CD-speler dit verbeterde formaat kan weergeven. Maar het klinkt in ieder geval fantastisch, helder en sprankelend.

Ik kende alleen Song To The Siren. Na enkele luisterbeurten moet ik concluderen dat dit ontroerend mooie muziek is.

avatar van Mjuman
Qua artwork en visueel genieten is het vinyl gewoon niet te verslaan. Met het toenemen der jaren gaat de visuele vatbaarheid voor priegelletters danig achteruit. Eigenlijk wil je het vinyl cum artwork voor het gluren en de digitale weergave voor het gemak; tenzij slow listening mode is geactiveerd

Lui luisteren = streaming mbv tablet; hoesikoontje aantippen en spelen maar; zit er 'n pdf booklet bij, kan dat op hetzelfde tablet bekeken worden.

Overigens is de discografie hier op de site niet compleet. Ik kocht in november de fraai uitgevoerde 10" Come Here My Love/Drugs - beide staan op het tweede album, maar ja completisme en zo a.k.a. H3.

Daar bestaan hulpmiddelen voor Mjuman

Cocteau schreef:

Daar bestaan hulpmiddelen voor Mjuman

Platen opzetten en autorijden gaat anders prima en cd's hebben in mijn beleving weinig toekomst.

avatar van Cocteau
Misschien, maar ik ben blij dat ik geen vinyl meer hoef te gebruiken, al is het inderdaad jammer van het artwork.

Cocteau schreef:

Op dit topic Cd's gaan verdwijnen wordt over de cd (en de toekomst van het medium) gefilosofeerd, vanuit meerdere invalshoeken.

Als je eenmaal de kaap van 2000 cd's bent gepasseerd, kan je niet anders dan vaststellen dat die dingen wel veel ruimte innemen en dat die rottige jewelcases gemakkelijk kapot gaan. Op het grote audiotopic wordt ook volop gediscussieerd over streaming; 2000 cd's is ca 500 Gb en dat is een vrij klein kastje

Kennen jullie perrospicados en 4addcd deze site, over de eerste 20jaar 4AD?

4AD · The First Twenty Years - 4ad20.themysteryparade.com

Dit boek is een aanrader:facing the other way

Mjuman schreef:

Kennen jullie perrospicados en 4addcd deze site, over de eerste 20jaar 4AD?

4AD · The First Twenty Years - 4ad20.themysteryparade.com

Dit boek is een aanrader:facing the other way

Tsja, de cd’s groeien inderdaad mijn neus uit en staan overal. Bij mijn verhuizing een paar jaar geleden werd al het viny al ‘verbannen’ naar de zolder. Maar er is hoop! De kinderen zijn binnen afzienbare tijd het huis uit en die kans ga ik aangrijpen om een muziekkamer in te richten. Groot genoeg om tenminste al de cd’s en een selectie vinyl te herbergen. Alles op 1 plek en de audioapparatuur de kamer uit. Iedereen blij!

Dank voor de tip mbt de website! Ga ik checken! Ik heb een papieren overzicht van alle releases van 4AD tot ?? Ooit eens via een 4AD addict gekregen. Ben toen echt gaan sparen, maar toen in merkte dat ik het mooiste toch wel had ben ik gestopt. Liever geld in nieuwe en interessantere muziek. Niet alles van 4AD is tenslotte koopwaardig wat mij betreft.
Het boek heb ik zelf in de versie met de 2 cd’s. Ik beken heel eerlijk dat ik geen boekenlezer ben dus heb me nog niet door alle leesstof heen gewerkt ?.

avatar van perrospicados
Nice, ik ga me er eens in verdiepen. En idd 4AD is een fraai label... (net zoals Factory maar dat is weer een ander verhaal )

avatar van Broem
Door al die aandacht voor dit album toch maar weer eens de luistermoeite genomen en er eens lekker voor gaan zitten. Vol verwachting... maarre krijg ‘m niet tussen m’n oren. Niet mijn ding. Eindigt weer in tranen

avatar van Snakeskin
"A song to the siren" is een bescheiden hit geweest en door de dj van dienst van de Top 40, die toen door Veronica werd uitgezonden, weggezet als de meest afschuwelijke plaat die ooit in Top 40 had gestaan. Het was nog in de tijd voor Koos Alberts, maar dat was ik zeer met de man oneens.

avatar van Barney Rubble
Prachtig dromerig album vol met geluidsgolven waarop je als luisteraar rustig wordt meegevoerd.
Rustige muziek, maar erg mooi.

Arbeidsdeskundige
Dit is een hemels mooi album.

avatar van Niek
Kan hier weinig mee. Moeizaam, traag, zwaar met af en toe heel ongelukkige overgangen (Dreams Made Flesh naar Not Me!). Niet aan mij besteed dit.

avatar van luigifort
Schoonheid van een plaat

dj@
fantastische elpee! heb meteen ook ‘blood’ (engelse dubbelaar) aangeschaft!

avatar van robbrouwer58
1,5
Dystopische bombast zonder sprankje hoop. Het lijkt wat, maar heeft weinig om het lijf. Dweperige elektronica dat resulteert in muzikale armoede.

avatar van Chameleon Day
robbrouwer58 schreef:
Dystopische bombast zonder sprankje hoop. Het lijkt wat, maar heeft weinig om het lijf, muzikale armoede.

Kangaroo, Song to The Siren, Holocaust, Another Day, om maar wat nummers te noemen, ervaar jij als "muzikale armoede"? Pardon?? Zo rijk aan melodie en fraai gearrangeerd....

avatar van Premonition
robbrouwer58 schreef:
Dystopische …

Is dat een erge aandoening? Ik zou me gewoon beperken tot Harry Sacksioni, prima gitarist trouwens…

avatar van Premonition
Je zou het misschien pathetisch kunnen noemen (vind ik niet overigens) en dat kan ik begrijpen. Waves Becomes Wings, komt misschien het dichtste bij een dystopisch muzieklandschap, maar we dwalen volgens mij af van de intenties van dit album. Misschien Ivo vragen….

avatar van Chameleon Day
Ik kan me ook voorstellen dat een nummer als 'Fyt' je de onaangenaamheid op het lijf jaagt. Ik draaide dit album op een dag in mijn studententijd en een vriend kwam langs terwijl 'Fyt' speelde. Hij was bij binnenkomst helemaal verbouwereerd toen hij het nummer hoorde (volume stond vrij hoog). "Wat is dit? Zijn de loodgieters aan het werk?!!"....Toch maar afgezet - je houdt rekening met je gasten hè.