This Mortal Coil - It'll End in Tears (1984)

Label: 4AD

1. Kangaroo (3:30)

met Gordon Sharp

2. Song to the Siren (3:29)

met Elizabeth Fraser

3. Holocaust (3:38)

met Howard Devoto

4. Fyt (4:23)
  5. Fond Affections (3:49)

6. The Last Ray (4:09)
  7. Another Day (2:54)

met Elizabeth Fraser

8. Waves Become Wings (4:26)

met Lisa Gerrard

9. Barramundi (3:55)
  10. Dreams Made Flesh (3:48)

met Lisa Gerrard

11. Not Me (3:44)

met Robbie Grey

12. A Single Wish (2:27)

avatar van dj maus
Carebo schreef:
Another Day wat een nummer!!!

het origineel van Roy Harper is ook prachtig!

avatar van dix
dix
Edwin schreef:
Inderdaad, een prachtige ervaring. Ik hoorde Song to the Siren overigens voor het eerst op de maxi-single Sixteen Days-Gathering Dust, die nog vooraf ging aan dit debuutalbum. Ik heb ooit geprobeerd deze release toe te voegen. Dat werd helaas niet toegestaan, omdat er maar één echt nieuw nummer op staat. Het 9 minuten durende Sixteen Days-Gathering Dust is in feite een gecombineerde cover van 2 nummers van Modern English, maar wel in een radicaal andere uitvoering en met haunting vocals van Elizabeth Fraser (Cocteau Twins) en Gordon Sharp (Cindytalk). Alleen al vanwege de hoes verdient deze rarity een plek op de site.

Opmerkelijk. De maxi Waterfront van de Simple Minds staat wel gewoon op mume. Volgens mij staat daar drie ouwe en geen enkel nieuw nummer op. Zo zijn er wel meer.

Niet alleen de hoes is een goeie reden om toevoeging toe te staan, de muziek zelf is zoals je zegt geweldig. Dat wordt de mumers helaas onthouden.

avatar van Oldfart
Kan één van de specialisten van dit genre me misschien wat vertellen over de titelloze 12 ": 'This Mortal Coil'??

Bevat drie songs:

-Robin Guthrie - guitar
-Gary McDowell - guitar
-Gordon Sharp - Voice
-Martyn Young - Keyboards

De 12" komt uit 1983: is dat het eerste wat er ooit van This Mortal Coil uitkwam?
En klopt het dat 'Sixteen Days' nergens anders op is verschenen??

avatar van dazzler
Een grote specialist ben ik niet.

Wat je over Sixteen Days vertelt, klopt volgens mij.

Gathering Dust vind je oa op een compilatie CD van Modern English.
Ik heb het altijd jammer gevonden dat men die tracks niet als bonus toevoegde
aan It'll End in Tears (het album). Trouwens, It"ll End in Tears zelf staat op de b-kant
van de 7" single Kangaroo en is een instrumentale versie van A Single Wish.
Dat ware ook een toepasselijke bonustrack geweest.

This Mortal Coil - Kangaroo (7") at Discogs

Mocht ik kunnen bewijzen dat die 12" van This Mortal Coil
een EP is, dan zette ik hem meteen op MuMe ...

avatar van Mjuman
@Oldfart: De officiële aanduiding is Sixteen Days/Gathering Dust EP - uit 1983; zoals wel vaker in die tijd verschenen 12"s/singles niet altijd op lp. Dat gold m.u.v. Song to the Siren (wel op dit album uit 1984) ook voor deze 12". Deze songs zijn idd - voorzover ik weet - nooit op een re-issue of collectie beland. Voor meer info zie bij de TMC albums of op de Engelse wiki over This Mortal Coil.

Mocht ik kunnen bewijzen dat die 12" van This Mortal Coil
een EP is, dan zette ik hem meteen op MuMe ...

Wat is in dit verband dan de 'bewijslast' / wat zijn de criteria?
Hij duurt bijna 17 minuten?

Maar dus wel redelijk zeldzaam?
Misschien wel wat om te draaien op de meeting......

Edit: Bedankt voor de Wiki tip Mjuman, inderdaad de eersteling dus.

avatar van Mjuman
Zeldzaam niet echt; prijzen variëren vanaf zo'n 5 euro en hangen af van de staat. Song to the Siren is een behoorlijke hit geweest, vandaar. Het getuigde van lef om in '83 zo'n minimalistisch begeleide song uit te brengen. Uiteraard, voor de liefhebber wel een hebbedingetje - en het nummer haalt natuurlijk vele sweet memories op.

Oldfart schreef:
Wat is in dit verband dan de 'bewijslast' / wat zijn de criteria?
Hij duurt bijna 17 minuten?

Op officiële sites of in dito discografieën
moet het uitdrukkelijk als een EP beboekstaafd staan.

avatar van Oldfart
En daar staat ie als single ? Bedoelt wordt officiële 4AD site?

avatar van dazzler
Hij staat op discogs als 12" en dat is niet ep.
Nu, we kunnen altijd proberen natuurlijk ...

Op wiki is 't ep ... Sixteen Days/Gathering Dust - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Ik probeer hem toe te voegen.

avatar van Mjuman
Discogs is goed als het gaat om info over concrete (landgerichte releases), feitelijke tracks en tijdsduur - Discogs is een user-site; het aggregeert geen info tot één (master)release. Discogs is niet de ultiem bron voor info (want subjectief).

Die info is wel te vinden op een site over 4AD (helaas ben ik die link even kwijt); of een wikipedia - over TCM, of over 4AD als label; op de wiki over 4AD staat nl bij "noteworthy releases":

"1983:
The Wolfgang Press The Burden of Mules (CAD308); debut LP from long-time 4AD mainstay, including former Rema-Rema members

This Mortal Coil Sixteen Days-Gathering Dust (BAD310); debut EP from Ivo's house band, including popular cover of Tim Buckley's "Song to the Siren"

Cocteau Twins Head over Heels (CAD 313); the band's second LP begins to define the band and label's sound"

B= EP
C= LP

avatar van Premonition
Jan (Oldfart) heeft mij gevraagd om hier als ouwe waver nog iets over op te merken, maar dat is hierboven al gedaan.
Nog één aanvulling: Sixteen Days (bewerkte16 Days op Mesh and Lace) is een nummer van Modern English, geen nieuw nummer.
De hoes van de EP en 7" inch komt van dezelfde fotosessie als waarvan de hoes van Garlands is geschoten.
In de studio kregen Robin Guthrie en Robbie Grey (zanger van Modern English) nog slaande ruzie over een zangpartij van de laatste op het titelnummer. Robin vond dat Liz dat gedeelte beter voor z'n rekening kon nemen, Robbie dacht daar blijkbaar anders over....

avatar van Mjuman
@Premo - beide andere nummers komen idd van Mesh & Lace; da's wel op cd verschenen; deze 12" en de uitvoeringen daarvan niet - muv Song to the Siren.
Ouwe waver - is dat een MuMe eretitel voor als je van voor 1970 bent?

Bij dat gedrag van Robbie Grey heb ik wel een beeld: heb Modern English destijds ook in concert gezien (Paradiso - 82/83?) - muziek was ok, maar aankleding en gedrag: behoorlijk irritante en hippige kwalleballen - niet te vergelijken met andere bands. Het jaar daarop, 1984, vertrokken ze - mede vanwege gebrek aan succes - naar de USA.

avatar van Mjuman
Het leuke van een albumvermelding in een dagtopic is dat je het weer eens gaat draaien en dat was - in het onderhavige geval - een Deja Entendu van een inmense aard.

Het mankeerde er nog maar aan dat ik de Collected Poems van Yeats en de Cragganmore erbij had gehad, maar de zomerthee van Lévelt volstond vanmiddag om Mjuman in a totally different frame of mind te takelen.

Met schaamrood op de kaken moet ik bekennen de plaat een aantal jaren niet gehoord te hebben - ooit de cd uitgeleend (nee, niet teruggehad) voor de aanschaf van mjn huidige speakers; gelukkig de lp als een van de eersten teruggekocht.

Volumeknop open en ik was echt vertrokken; lang niet meegemaakt dat ik vanaf het eerste begin van Kangaroo zo werd gegrepen en wat een opmaat naar Song to the Siren - wat een rust, wat een sereniteit.

Dit album is een heel mooie brug naar klassieke muziek - naar kamermuziek wel te verstaan; en ik houd meer van Kamermuziek dan van breeduitgemeten symfoniemuziek.

Maar wat een verschil in sfeer met (een groot deel van) kant 2: Lisa Gerrard zingt me bij tijd en wijle de rillingen door het ruggemerg; als de priesteres van een occulte sekte lijkt zij demonen te manipuleren - enorm suggestief en krachtig; Not Me (met zang van Robbie Grey) komt dan een beetje als een schok, maar wel één die nodig is om terug te keren uit de opgeroepen onderwereld. En A Single Wish is dan een einde in een opmaat.

Dit gezegd hebbende besef ik al te goed dat het gevoel van vanmiddag niet snel meer terug zal keren: heb je enorme dorst als je in de hitte op een terrasje gaat zitten, smaakt geen enkel biertje zo goed als de eerste. Maar goed ik kan natuurlijk ook Filigree and Shadow eerst weer eens gaan draaien.

avatar van Chameleon Day
Nou is dit ook een plaat die je niet te vaak moet draaien, wil je optimaal genieten van de sferen die het biedt.

Prachtig ook hoe het industrieel aandoende, maar toch ook emotionele 'FYT' overgaat in het serene 'Fond Affections. Een mooi contrast.

Een plaat met louter hoogtepunten, op 'Not Me' na. Eigenlijk onbegrijpelijk dat dat nummer het album gehaald heeft. Jammer, halfje er af. Anders was dit 5*.'

Kamerrockmuziek ... ook dat bestaat.

Interessant. Ik ga eens snuffelen.

avatar van Mjuman
Heb deze 12" met een cover van Holocaust en één van John Cale (A Close Watch) vandaag toegevoegd.

Aquila
Nadat het album deze week figureerde in een 'best of'-game toch maar eens gekocht. Ik kende het van vinyl van een vriendin en had het ooit op een cassettebandje. Vooral vanwege de DCD nummers die erop staan, waaronder het prachtige 'Dreams Made Flesh'. Voor dat nummer ben ik ooit gevallen toen ik het in een live versie zag op de VARA televisie. 'Song to the Siren' is natuurlijk ook prachtig, al blijf ik het origineel preferen boven deze Cocteau Twins versie.

Mooie dingen dus, maar ik vind de algehele lijn toch wat te wisselvallig en teveel de sfeer doorbreken om er een wereldalbum van te maken. Zo dissoneert het prachtige 'FYT' te veel met de omringende nummers en zo vergaat het de luisteraar wat mij betreft de hele plaat. Op zich zelf staand mooie nummers, maar als geheel hoor je teveel dat het hier om een gelegenheidproject gaat. Ik heb elke keer de angst dat Colin Blunstone ook ineens een nummer gaat zingen als waren we in het Alan Parsons Project verzeild geraakt. Zoiets.

Ik draai er dus het liefst losse nummers van, die soms wel onaards fraai zijn.

Kamerrockmuziek ... ook dat bestaat.
Die associatie heb ik helemaal niet, zou ik nooit opgekomen zijn, amar maakt me nieuwsgierig om 'Kangaroo' nog maar eens over en over te gaan beluisteren. Dat album van Cale ken ik van buiten.

Aquila schreef:

Zo ervaar ik het niet. Ik vind het een prachtig geheel. Op 'Not Me' na dan. Zeker niet een verzameling losse nummers. Het is juist heel knap dat een gelegenheidsformatie daartoe in staat is. Dat komt ongetwijfeld door de bezielende leiding die door Ivo Watts-Russel aan het project gegeven is .

Het is toch prachtig hoe 'FYT' overgaat in 'Fond Affections'? Of mis ik iets?

avatar van Omsk
Een adembenemend project dit. Een ongelooflijk sterk en sferisch album, met vooral heel sterke nummers - en als ik dat typ hoor ik meteen een stemmetje dat zegt: "maar het zijn nogal wat covers", maar als je dat weet te smeden tot - inderdaad Chameleon - zo een prachtig geheel, dan doet dat gegeven geen moer af aan dit topalbum.

avatar van perrospicados
Dit album pakte me gelijk bij de strot toen het uitkwam. Heeft toendertijd wekenlang op de draaitafel gelegen. een tijdje terug bij toeval tegen de CD versie aangelopen en kon 'm niet laten liggen.

avatar van Leland Palmer
'Song to the Siren' Geweldig mooi nummer. Prachtig toegepast in The Lovely Bones (al denken velen hier anders over) en binnenkort Lost Highway maar weer eens opzetten.

Aquila
Leland Palmer schreef:

Ach sommigen moesten al wennen aan deze versie van het nummer. Vind Buckley nog altijd superieur, en die is tenminste ook niet bezoedeld door Peter Jackson. Totaal misplaatst in de film.

avatar van monique
Song to the Siren is een wonderschoon nummer,krijg elke keer weer kippenvel als ik dat nummer hoor

avatar van Leland Palmer
Aquila schreef:

Oneens. Vind dat er zowel in 'The Lovely Bones' als in 'Lost Highway' prachtig gebruik wordt gemaakt van het nummer. Schitterend.

avatar van perrospicados
mmm, sinds augustus 2010 heeft dit album geen posts meer gehad. Even de aandacht vragen voor dit meesterwerk: Song to the Siren op een zwoele zomeravond... ja toch?

avatar van Premonition
Dit vind ik toch meer een herfst of winteralbum, alleen Waves Becomes Wings draai ik wel eens in een aangeschoten bui op een zomernacht. Maar wat meer aandacht voor dit topalbum kan inderdaad geen kwaad.

avatar van Man of Sorrows
Ik vind dit ook meer bij de kille herfst/winteravond van toepassing. Klein meesterwerkje van deze gelegenheidsband, indien het een album met originele nummers was dan stond hij zo in mijn top 10. Al zijn de interpretaties en het geheel concept nauwelijks voor verbetering vatbaar. Sfeertje heeft wel wat van Faith (The Cure), vooral dan de eerste nummers.

In de film Lost Highway hoor je enkele flashbacks/forwards van het nummer Song To The Siren. Hetzelfde hoor je op dit album met Kangaroo en tevens Song To The Siren.

Binnenkort ook eens mijn albums van Dead Can Cance en Cocteau Twins terug bovenhalen. In mijn (jonge) herinnering staat dit album hoger aangeschreven.