Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf (2002)

4,07 (1951)
1951 stemmen

Label: Interscope

1. The Real Song for the Deaf * (1:33)
  2. You Think I Ain't Worth a Dollar, but I Feel Like a Millionaire (3:12)

met Mario Lalli

3. No One Knows (4:38)
  4. First It Giveth (3:18)
  5. A Song for the Dead (5:52)
  6. The Sky Is Fallin' (6:15)
  7. Six Shooter (1:19)
  8. Hangin' Tree (3:06)

met Alain Johannes

9. Go with the Flow (3:07)
  10. Gonna Leave You (2:50)
  11. Do It Again (4:04)
  12. God Is in the Radio (6:04)
  13. Another Love Song (3:15)
  14. A Song for the Deaf (6:42)
  15. Mosquito Song (5:37)

met Michael Melchiondo

16. Everybody's Gonna Be Happy * (2:35)
  17. Gonna Leave You [Spanish Version] * (2:50)
  18. Bloody Hammer * (3:54)
  19. No One Knows [Live] * (5:09)
  20. Autopilot [Live] * (4:34)
  21. The Sky Is Falling [Live] * (5:47)
  22. Another Love Song [Live] * (2:54)
  23. Better Living Through Chemistry [Live] * (8:18)
avatar van kaztor
Ik vraag me af hoe ik The Real Song For The Deaf toegevoegd kan krijgen. Een nummer 0 erbij in de tracklist is onmogelijk...

Ice Cream Man schreef:

You bet 9 naar na dato nog steeds een even gruwelijk rockende schop in je cojones!

beste hardrocknummer ooit gemaakt. zeg ik voorzichtig, haha.

avatar van johanfcu
My Addiction schreef:
Lanegan zijn stem vind ik wel vet nu, en inderdaad bij een liedje voor de doden hoort gewoon een grafstem.

Cool dat je eindelijk om bent, begon echt tijd te worden haha!

avatar van Leonard91
Dit is er wel eentje in de categorie groeiplaten inderdaad. Vond het eerst allemaal een beetje te eenvormig, maar daar ben ik nu wel overheen. Zag tot mijn verbazing dat ik nog niet gestemd had dus bij deze: 4,5*

avatar van Ludakris
My Addiction schreef:

Ik ben blij dat ik gelijk krijg. Niet omdat ik graag gelijk krijg, maar omdat jij het nu kan appreciëren

avatar van LennartDG
kaztor schreef:
Probeer eens -1? En hoe krijg je die dan, enkel in "gewone" CD-spelers?

LennartDG schreef:
Probeer eens -1? En hoe krijg je die dan, enkel in "gewone" CD-spelers?

Sommige spelers kunnen de 'pauze' afspelen van voor track #1 ('pre-gaps' heten die; meestal zijn die 2 secondes omdat het een vereiste is voor cd's -dit merk je ook bij brandprogrammaas zoals Nero-). Dus als je bij track #1 in het begin terug spoelt is het dus mogelijk om The Real Song For The Deaf te beluisteren bij zulke spelers.

avatar van henk_loos
Wat een godsgruwelijk lekker album is dit toch! Heb gisteren eens op dvd naar een live-optreden gekeken enne,,, wat ragt 'a song for the dead' toch hard!

echt te dik, a song for the dead! that is for you.

avatar van aartman1992
Pracht album dit, ik kan de cd maar niet rust geven. Het vind telkens weer een weg naar mijn cd speler En dave Grohl.. wat kan hij geweldig drummen zeg

avatar van Rhythm & Poetry
Grappig dat dit album zo hoog aangeschreven staat op deze site (ik weet overigens niet hoe dat op andere sites is). Zelf vind ik het een prima album, mag graag even de gedachten op nul zetten en dan deze plaat laten knallen. Onder andere No One Knows en Sky Is Fallin' vind ik sterke tracks, ik luister ze niet zozeer omdat ik ze geweldig in elkaar vind steken (misschien is dat wel het geval) maar meer omdat ze lekker catchy zijn.

Songs for the Deaf is een prima album, ik vind het echter niet heel bijzonder. Als de omstandigheden juist zijn mag ik deze plaat graag beluisteren.

avatar van Ducoz
Dit is een van de weinige platen die ook echt de volle 5 sterren verdient,

en eventjes aan het adres van MUSE, luister eens goed naar Uprising, denk de synth weg en luister dan ook eens goed naar Do it Again!

Muse wordt sowieso overgewaardeerd

avatar van Smiechtel
Do It Again en Uprising?

.... naahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.

avatar van barrett
Lekkere moderne Hard Rock classic deze Songs for the Deaf... latere platen kunnen mij weliswaar minder boeien dan deze plaat van de heren.

avatar van Gajarigon
Deze verdient toch ook een review. Songs for the Deaf van the Queens of the Stone Age is radiovriendelijke stonerrock, een klassieker in het genre en daarbuiten. Alle nummers worden aan elkaar gebreid door het concept van iemand die tijdens een autorit wat aan de radio zit te prutsen en van zender naar zender hopt, best een leuke gimmick die past bij de muziek.

You Think I Ain't Worth a Dollar, But I Feel Like a Millionaire
Kort maar hevig, ideale opener met de zachte drumbeat die dan ineens openbarst in luid geschreeuw van Oliveri. 5/5

No One Knows
De bekendste track op het album, met een ijzersterke gitaarriff, heerlijk drumwerk tijdens de refreinen en een vrij geniale gitaarsolo. 5/5

First it Giveth
Een uptempo nummer opgebouwd rond een extreem energetische drumbeat van Dave Grohl, dat gerust wat langer had mogen duren. 5/5

A Song For the Dead
Wat een geniale intro heeft dit nummer toch. Mokerslagen op de drums waarna een beukende gitaarriff je helemaal de grond in stampt. De strofes hebben een plezante afwisselende riff, met steeds mini-solotjes ertussen, ondertussen voorzien van een soort onderaards gezang. Een fantastische gitaarsolo later is het de beurt aan de drums om de mini-solotjes op te vullen. Op het einde komt de beukende riff van het begin terug, waarna een tribal drumsolo het overneemt. Wat een geniale outro heeft dit nummer trouwens. Veruit het beste nummer van het album. 7/5

The Sky is Fallin'
Dit nummer heeft een mooie rustige intro. Dan begint een staccato gitaarriff dat zowat het hele nummer blijft doorgespeeld worden, ondersteund door een rustige ritmesectie die de aandacht laat voor de doorwrochte vocalen van Josh Homme. Een zeer goed nummer, maar misschien iets te repetitief qua gitaarriff. 4/5

Six Shooter
Een erg kort agressief nummer met schreeuwerige zang, dat er voor mij echt niet had moeten opstaan. 1/5

Hangin' Tree
Prachtige zang op dit nummer dat verder niet echt weet te beklijven. De solo voor het laatste refrein laat enkele erg interessante ideeën horen, spijtig dat ze die niet wat meer hebben uitgewerkt. 3,5/5

Go With the Flow
Nog een single dan. Samen met First it Giveth is dit het meest stomende nummer op het album, met een lekker op dreef zijnde ritmesectie (die baslijnen... ), mooie samenzang tijdens het refrein, tijdens de strofes frivole gitaarlicks en een verrassend melodieus slotstuk. 5/5

Gonna Leave You
Een vrij standaard rocknummer, met een welhaast vrolijk deuntje. Iets te braafjes misschien, maar die loeiende gitaar voor het laatste refrein maakt zoveel goed. 4/5

Do It Again
Een echt stonerriff dan, in een nummer dat een mooie afwisseling tussen strofe en refrein biedt. Het nummer leeft helemaal op tijdens de laatste strofe. I only get to live one life /I wont pretend you're only mine, prachtig gezongen. 4,5/5

God is in the Radio
Nog een leuke bijdrage van Mark Lanegan, opgebouwd rond een marching drum van Dave Grohl maar tegelijkertijd een van de meest melodieuze nummers met een schroeiende solo ergens halfweg. 4/5

Another Love Song
Dit nummer is natuurlijk een parodie, maar het vrolijke orgeltje en de vibrato op de gitaar maken het toch gedenkwaardig. 4,5/5

A Song for the Deaf
Het titelnummer, dat zeker niet ontgoochelt maar toch wat onder de verwachtingen blijft. Rijk aan sfeer, dat wel. 3,5/5

Mosquito Song
De ballad van het album, dat overal elders zou misstaan hebben maar hier toch een passende afsluiter is.
3,5/5

Op een enkele misser na (Six Shooter, die dan nog amper anderhalve minuut duurt) is dit een steeds onderhoudend album, dat ronduit 'uitstekend' begint en naar het einde afzwakt tot gewoon 'zeer goed'.

avatar van johanfcu
Respect voor je review en inderdaad A Song for the Dead is inderdaad uitgegroeid tot een ware klassieker.
Laatst op youtube kwam ik een vet optreden tegen op Glastonbury met QOSTA op volle oorlogssterkte, met oa Dave Grohl en Nick Oliveri.

YouTube - QOTSA w/ Dave Grohl - A Song For The Dead (Glastonbury 2002) *HQ 16:9*

johanfcu schreef:

Jezus wat is dave daar goed zeg!

De versie in ons paradiso vind ik ook erg fraai:

YouTube - Queens of the Stone Age - A Song for the Dead (Live @ Paradiso)

avatar van Mark Wilmont
Top plaat.

Altijd leuk een kinks-covertje als afsluiter:)

beaster1256
de twee openingstracks vind ik heel goed , maar daarna vind ik er minder aan , six shooter vind ik zelfs slecht , god is in the radio is weer ok en de titeltrack ook , maar nee verder vind ik er niet zoveel aan ,spijtig maar dat is mijn opinie .

panjoe (moderator)
Was Mark Lanegan geen lid van de band bij het maken van dit album? Hij staat wel met zijn hoofd op de cover en speelt in de clip van No One Knows...

panjoe schreef:

Hij was inderdaad een bandlid, dus die aparte vermeldingen snap ik niet.

Het zou de ideale soundtrack kunnen zijn van de White Trash uit California
Dit is het geluid van de uit gespuugde nomadenvolk; wonend in de woestijn.
Kromme pijnlijke ruggen door het harde werken.
Generatie op generatie door gegeven.
Sex op de achterbank van je vaders auto met het buurmeisje.
Dat bezwangerd raakt door onzorgvuldig geplande wellust.
Leven in een woonwagenkamp.
De avond door brengen met een biertje bij brandende olievaten.
Overlevingstocht in een kansarme maatschappij.
Een kant van Amerika waar men liever niet aan herinnerd wordt.
Een uitzichtloze situatie.

De kracht zit hem ook in het vuile rockgeluid.
De verslavende zang van Josh Homme gecombineerd met het pijnlijke krassende stemgeluid van Mark Lanegan.
Die de rol als mysterieuze zigeuner op zich neemt.
Het geheime verbond; ooit gesloten tijdens de Screaming Trees periode.
Zo is hij er opeens; vervolgens is hij weer verdwenen.
Precies in de rol die we van hem kennen bij concerten.
Als hij als gastzanger op treed.
Hier was de dorpsgek Nick Oliveri nog aanwezig.
Voordat hij werd verbannen naar de Vallei der Waanzin.
Een ondergeschikte Dave Grohl die het ritmische element voltooit.
Kyuss was de langdurige geslaagde jamsessie.
Wat zijn vervolg kreeg in de Dessert Sessions.
Dit vormde de basis voor dit album.
Door de gespierde songsmid Homme samen laten smelten in het krachtige onbreekbare Songs For The Deaf.

avatar van Ludakris
Wat een mooi poëtisch stuk!

avatar van Joren999
Ik zie dat ik hier nog niet gereageerd heb. Nou ja, ik wil in ieder geval kwijt dat A song for the dead prima werkt als reactie als mijn zusje weer een seen standaard top 40-trutje luistert op haar laptop of mp3-speler met speaker (brr, de kwaliteit) : D

avatar van likeahurricane
Mark Lanegan gaf een solo concert in Utrecht met een acoustisch versie van Hangin' Tree.

avatar van hallo!
De eerste vijf nummers vind ik allemaal zeer goed, vooral de opener en A Song For The Dead. De nummers 7 tot 10 zijn allemaal wel goed, maar niet echt speciaal. Daarna komen er weer wat langere nummers die ik op dit album algemeen beter vind. Mosquito Song vind ik wel het slechtste nummer. Dat rustigere nummer had er niet opgehoeven voor mij. 3,5*

avatar van My Addiction
mosquito song echt wauw bij mij staat dat aangeduid als favoriet nummer