Dire Straits - Dire Straits (1978)

Label: Vertigo

1. Down to the Waterline (3:55)
  2. Water of Love (5:23)
  3. Setting Me Up (3:18)
  4. Six Blade Knife (4:10)
  5. Southbound Again (2:58)
  6. Sultans of Swing (5:47)
  7. In the Gallery (6:16)
  8. Wild West End (4:42)
  9. Lions (5:05)
avatar van vielip
Daarom zeg ik dus ook dat ik het geen klassieker wil noemen

avatar van Eveningguard
Dibbel schreef:
Het was in 1978 juist nogal wel buiten de lijntjes.
Een verademing tussen alle punk- en new-wave (waar overigens ook niets mis mee was) albums.
Om nog maar te zwijgen van alle (inmiddels old-school) disco.
Vond ik toen als net 18+'er ook al. En velen met mij.
Het gezapige sloop er voor mij en mijn generatiegenoten in vanaf Brothers In Arms.

In de tijdsgeest misschien wel, maar toch is het nog steeds niet avontuurlijk genoeg om mij te boeien. Dan vind ik die post punk waar jij het over hebt over het algemeen een stuk frisser en Dire Straits een stapje terug.

avatar van chevy93
Je kan veel zeggen over Dire Straits, maar dat het niet fris meer klinkt? De uitstekende productie (die kan niemand ze ontzeggen, niet voor niets is BIA nog altijd een soort standaard geworden) maakt dat de albums nog steeds fris klinken. En toch zeker frisser dan de holle, blikkerige productie van de doorsnee new wave-plaat.

New wave is modern in de vorm van Editors en Interpol, maar albums van The Cure en Joy Division klinken toch niet bepaald alsof ze gisteren uitgebracht hadden kunnen zijn.

avatar van ricardo
Tja wat is een klassieker?

Denk dat iedereen dat het beste voor zichzelf kan bepalen, maar als Hotel California van Eagles een ware klassieker is, dan is deze dat toch zeker ook.

Vind deze plaat zelfs veel levendiger en frisser klinken.

Dit vind ik het beste DS album, en beluister hem nog regelmatig, blijft een pracht plaat.

avatar van Sanderzzz
Lelijke hoes, maar mooie muziek

avatar van Stijn_Slayer
Saaie hoes, saaie muziek.

avatar van wilbur
0,5
Dibbel schreef:
Het was in 1978 juist nogal wel buiten de lijntjes.
Om nog maar te zwijgen van alle (inmiddels old-school) disco.
Vond ik toen als net 18+'er ook al. En velen met mij.

Toendertijd werd Dire Straits door menig onbenul op de radio gewoon bij New Wave ingedeeld.

avatar van LucM
Louter stilistisch is Dire Straits geen new wave, Dire Straits bracht melodieuze en relaxte bluesrock maar de gemeenschappelijke kenmerken met de punk & new wave is de minimale bezetting en de sobere productie. Dit album klonk (en nu nog steeds) fris en stond (net als de new wave) lijnrecht tegenover de opkomende AOR en disco.

avatar van Rogyros
Dire Straits bluesrock? Dat heb ik er nog niet uit kunnen halen.

avatar van bawimeko
Ik vind Dire Straits af en toe meer 'folk' dan 'rock' (vooral op latere albums). De mix is puur Mark Knopfler: Dylaneske zang, gitaarlijntjes lijkend op J.J. Cale met een vleug Richard Thompson en een scheutje 'pubrock' (alleen op dit album).
Het 'verfrissende' van het Dire Straits-geluid was juist dat het vrij was van modieuze kapsels (daar had je dan The Police voor) en fraai geposeerd. Gewoon vier onopvallende jongens die geinige deuntjes speelden.

avatar van Rudi S
bawimeko schreef:
Gewoon vier onopvallende jongens die geinige deuntjes speelden.

He, had je ook niet zo'n bandje in de jaren '60

Rudi S schreef:

He, had je ook niet zo'n bandje in de jaren '60

Precies, en daar is het ook niet slecht mee afgelopen!

avatar van kaztor
chevy93 schreef:

Bands als The Cure of Joy Division zijn toch wel de laatsten die ik associeer met een holle, blikkerige productie...

avatar van Heer Hendrik
Wat staan op dit debuutalbum toch mooie nummers: Down to the waterline, waterof love, Sultans of swing en Six blade knife zijn mooie composities en tillen dit album naar een hoger niveau. De 2 korste nummers qua speelduur vind ik minder.
Ik heb wel een beetje het gevoel dat de band hier nog wat zoekende is. Soms komt het onevenwichtig over. Op latere album is het meer uitgebalanceerd

avatar van Cor
Cor
Mooi, laid back neergezette gitaarplaat. Soms net niet scherp genoeg. Maar 'Sultans Of Swing' blijft een prachtig nummer.

avatar van Hans Brouwer
Stijn_Slayer schreef:
Saaie hoes, saaie muziek.
Foei Stijn! Ik ben alles behalve een Dire Straits fan maar dit debuutalbum is grandioos. Bij latere albums kan ik een geeuw ook moeilijk onderdrukken maar als ik "Dire Straits (1978)" in mijn cd speler stop ga ik recht overeind zitten op in mijn stoel en ben ik helemaal gelukkig

avatar van SinglespeedRS
Wat is dit superalbum van Dire Straits, ben geen Dire Straits pur sang. Alles wat daarna is gekomen vind ik persoonlijkl minder of gewoon slecht. Dit album op vinyl en verschillende versies digitaal (CD). Ttwee 'geremasterde' versies klinken echt gewoon waanzinnig. De SBM uitvoering uit 2000 van Warner. De Japanse remastering SHM-CD (super high material CD) klinkt werkelijk fenomenaal, cat.nr. UICY-90770,

avatar van Broem
Ik heb net de nieuwe vinyl box binnen met daarin alle reguliere DS lp's geremasterd op 180 gr. Afgelopen dagen voor het eerst geluisterd. Ik heb de originele lp en cd. Dit klinkt echter perfect. Investering is zeer de moeite waard. Leuk om de muziek op de manier weer eens te luisteren. Was toch alweer een tijd geleden.

avatar van kiteu2
Broem schreef:

Helemaal mee eens, heb dezelfde ervaring.

Geweldig debuut. Voor mijn gevoel valt alles op dit album op zijn plaats, en dat is zeldzaam voor een debuut. Het geluid klopt en er is een mooie variatie tussen laidback en uptempo nummers.
Er valt geen enkel nummer uit de toon maar echte uitschieters naar boven staan er ook niet op, met uitzondering van Sultans of Swing natuurlijk.

avatar van Heer Hendrik
En Down to the waterline en Water of love en Six blade knife en In the gallery

avatar van Droombolus
Het gitaar-only intro van Down To The Waterline kan zo-wie-zo de ere-gallerij in....... samen met Richard Thompson's intro van Calvary Cross het mooiste ever in die categorie in mijn boek.

Deze plaat was ik damaals helemaal gestoord van ( in de positieve zin ) maar heb ik daarna eigenlijk nooit meer veel op de spelert gehad, ik hebbum zelfs nooit ge-upgrade naar CD..........

avatar van Karma_To_Burn
Een heel mooi en geslaagd debuut, door mijn vader was dit voor mij als klein mannetje het eerste album wat ik van Dire Straits heb leren kennen.
Het idee dat dit album het eerste werk van Dire Straits was is alleen al een indrukwekkend iets. De heren klinken op dit album als of ze al jaren bekend waren en hebben zelfs al een herkenbaar Dire Straits geluid.
Down to the Waterline, Six Blade Knife & natuurlijk Sultans of Swing zijn voor mij de toppers op dit album, maar eigenlijk kent dit album geen zwakke nummers.

Heerlijk albumpje! 4,5*

WPE
Een geweldig debuut van Mark. Heerlijke plaat

avatar van Hakuna
WPE schreef:
Een geweldig debuut van Mark. Heerlijke plaat

En dat geweldige debuut hoorde ik in 1979 in het Philips Evoluon in Eindhoven voor het eerst in een soort luisterstoel met koptelefoons. Later zo rond 1983 tot '85 werd de Dire Straits gebruikt als promotie voor de Compact Disc.
Op Pinkpop 1979 kon ik ze ook nog eens live zien, dat was voor mij als 14 jarige tevens mijn eerste Pinkpop ooit.

De allereerste CDs van de Dire Straits zijn dan ook verschenen op het zg ''Blue swirl label van Vertigo die destijd nog onder Philips/Polygram werden gedrukt. later zijn het de zg ''Orange swirl'' CDs geworden die tot op de dag van vandaag in allerlei versies zijn uitgebracht al dan niet geremasterd.

avatar van Rudi S
Hakuna schreef:

Een mooie, maar natte Pinkpop .
Met ook de Police en Elvis Costello in een roze shirt (de zon brak door) en oh ja, Tosh zonder Jagger.

avatar van nlkink
Wat vond ik dit vroeger geweldig. En wat doet het me nu weinig. De vier sterren zijn omdat ik weet dat het goed is. Maar ik ben er helemaal klaar mee.

Het debuutalbum van Dire Straits heb ik altijd een licht wisselvallig album gevonden. Dat zit 'm in de songkwaliteit: er staan geweldige, goede en wel aardige songs op, door elkaar heen. Dat bevordert ook niet de samenhang. De uitvoering is natuurlijk van hoog niveau, maar slaat soms door naar te klinisch.
Geweldig nummer is logischerwijs (?) Sultans of Swing en enigszins in het verlengde daarvan opener Down To The Waterline. Ook goede nummers zijn Water Of Love & Six Blade Knife. In the Gallery kan nog, maar de rest is echt een stuk minder. Na dit debuutalbum ging het alleen maar vooruit, op naar hun meesterwerk Love Over Gold.

avatar van bawimeko
Dire Straits Sultans of Swi...
Voor de überverzamelaars een nét iets andere versie; het origineel werd voor de Amerikaanse markt net iets te gepolijst bevonden, vandaar deze her-opname....

avatar van Lambchop
bawimeko schreef:
Dire Straits Sultans of Swi...

Hij doet het nie, heb je een andere link ?