Propaganda - A Secret Wish (1985)

West-Duitsland
Label: ZTT

1. Dream Within a Dream (9:08)
  2. The Murder of Love (5:13)
  3. Jewel (6:23)
  4. Duel (Eye to Eye) (4:43)
  5. Frozen Faces (4:25)
  6. p:Machinery (3:50)
  7. Sorry for Laughing (3:27)
  8. The Chase (4:05)
  9. Dr. Mabuse (First Life) (10:42)
  10. Dream Within a Dream (Analogue Variation) * (8:03)
  11. Jewel (Analogue Variation) * (3:08)
  12. Duel (Analogue Variation) * (4:43)
  13. p:Machinery (Analogue Variation) * (3:50)
  14. Dr. Mabuse (First Life) (Analogue Variation) * (4:57)
  15. The Last Word (Strength to Dream) (Analogue Variation) * (2:59)
  16. Do Well: [I) the First Cut, (II) Duel, (III) Jewel, (IV) Wonder, (V] Bejewelled * (19:55)
  17. Testament One * (1:20)
  18. Die Tausend Augen des Mabuse [Ridge Farm 12" Remix of Mabuse, May 1984] * (10:08)
  19. Sorry for Laughing [Unapologetic 12" Remix, September 1985] * (10:00)
  20. Thought (Part I) * (2:05)
  21. Thought (Part II) * (0:30)
  22. p:Machinery [Out-take 26.04.85 Goodnight 32] * (4:11)
  23. The Chase [Out-take 26.04.85 the Goodnight Mix] * (3:58)
  24. (Echo of) Frozen Faces * (10:19)
  25. p:Machinery (p:Polish) * (9:26)
  26. Testament Three * (0:20)
avatar van Arrie
Chameleon Day schreef:

Zo gedefinieerd is heel veel alternatieve (indie) muziek progrock. Dat lijkt me niet de bedoeling.

En zo gedefinieerd is heel veel prog dan weer geen prog. Ik zou toch zeggen, zelfs met een wat beperktere kennis van het genre, dat er een hoop progrockbands zijn die gewoon aansluiten op het genre en daarmee juist weinig vooruitstrevend zijn.

Parlotones
Vroeger toen ik geld ging verdienen waren mijn eerste aankopen deze A Secret Wish en Forever Young van Alphaville.. En er volgend er nog velen, maar heb ze beide nog in mijn collectie. Ook 1234 van Propaganda die minder is, maar Wounded in my Heart en Heaven give me words zijn best redelijk, komt ook wel door stem van Claudia brücken.

Twee prima eerste aankopen..

avatar van Edwin
Parlotones schreef:

Vreemd dat je de stem van Claudia hoort in die nummers, want zij maakte toen al lang geen deel meer uit van de band.

Parlotones
Edwin schreef:

O dan is het Susanne freytag. . Heb onlangs het album The Lost are found [2012] van Claudia ontdekt met het prachtige The Mysteries of Love. Samen met Susanne voert Claudia Brücken sinds 2018 de muziek van Propaganda uit onder de naam "D:uel". De samenwerking met Paul Humphreys leverde OneTwo op, waarvan ik Cloud 9 wel kan waarderen.

avatar van Queebus
Mijn eerste audiofiele aankoop. Toen ik in 1986 eindelijk genoeg geld gespaard had voor een stel fatsoenlijke luidsprekers was dit de cd (van de hifi winkel dan) die hielp bij mijn keuze. Geproduceerd door Trevor Horn dus dat zit wel snor. Muzikaal is het eigenlijk een pakketje schroot maar met een heel dik laagje audiofiele chroom. Ik vond het destijds geweldig en nu eigenlijk nog steeds. Terwijl het objectief gezien een matig album is. Maar het luistert nog steeds ontzettend lekker weg. 3 sterren voor de inhoud, 5 voor de omlijsting. En een halfje er bij voor de herinneringen.

avatar van Edwynn
Hoe is dit 'objectief gezien een matig album'?

Ja dat is inderdaad een boude stelling..ik dacht eerder aan 5 sterren voor de inhoud, geholpen door een uitmuntende producer.

avatar van vigil
Ik vind het subjectief gezien wel een zeer aardige plaat eigenlijk.

Verder kan iedereen objectief wel vaststellen dat de producer op deze plaat Stephen Lipson is (behoudens het eerder opgenomen Dr Mabuse), ook al tig keer uitgelegd op deze 8 pagina's van dit album.

avatar van LucM
Een zeer degelijk album maar geen meesterwerk, daarvoor is het vanwege de productie te tijdsgebonden.
Duel (Eye to Eye) was wel een prima hit en een terechte klassieker.

avatar van Mssr Renard
Ergens in de acht pagina's staat vast wel wat ik over deze plaat te zeggen hebben.

Door de enorme stroom aan singles die aan de site wordt toegevoegd, raakte ik getriggerd om deze plaat te luisteren. Nu wilde ik eigenlijk geen pop en rock gaan raten/reviewen, omdat dat voor mij wel intussen een gepasseerd station is. Maar deze plaat steekt wat mij betreft wel met kop en schouders boven alle andere wave-releases uit. Samen met die eerste van Alphaville, Reach the Beach van The Fixx en Seeds van Tears for Fears, en vast nog wat anderen. Als ik zin heb in dit genre dan is Propaganda/Secret Wish wel iedere keer een kadootje voor de oor-papillen.

Helemaal mee eens. Een rasechte klassieker maar niet per se new wave. Deze plaat heeft rock pop en progrock invloeden en is toch wel een vrij uniek meesterwerk, met name door de productie van Horn maar ook door de ronduit fantastische songs van de band zelf. Dit album wil maar niet gaan vervelen, tijdloos goed!