The Police - Outlandos d'Amour (1978)

3,77

Label: A&M

1. Next to You (2:51)
  2. So Lonely (4:48)
  3. Roxanne (3:13)
  4. Hole in My Life (4:48)
  5. Peanuts (3:54)
  6. Can't Stand Losing You (3:02)
  7. Truth Hits Everybody (2:53)
  8. Born in the 50's (3:42)
  9. Be My Girl / Sally (3:24)
  10. Masoko Tanga (5:41)
194 BERICHTEN 4 MENINGEN
avatar van LucM
Punk was in Europa veeleer een attitude en bedoeld als springplank voor beginnende of onbekende bands om zich verder te ontwikkelen waaruit de new wave ontstond.

Dat denk ik niet.
Punk is meer dan een attitude en springplank.
New wave was op een bepaald moment dood en begraven, terwijl punk altijd is gebleven.
Wel denk ik dat in die periode bands snel en gemakkelijk onder de noemer punk werden gebracht.
Post punk en new wave ontwikkelden zich ook vanuit artiesten als David Bowie en Iggy Pop, de eerste heeft helemaal niks met punk te maken.

avatar van LucM
New wave en postpunk zijn grotendeels overlappend. Aanvankelijk werden Amerikaanse bands als Talking Heads en Television en ook Blondie onder new wave geschaard, anno 1977 kwamen tal van Britse bands op die met punk begonnen en nadien de attitude van de punk (de doe-het-zelf-mentaliteit, eigenzinnigheid) toepassen op meerdere muziekstijlen waarbij vaak reggae, electronica en soms ook folk of wereldmuziek worden verwerkt. Die bands werden zowel onder postpunk als new wave geschaard. Grootste invloeden zijn inderdaad David Bowie en Iggy Pop en ook Brian Eno en Roxy Music.

In de jaren '80 werd punk nauwelijks nog beoefend waardat je tal van new wave bands had. Halverwege de jaren '80 was new wave mainstream geworden of werden vele new wave bands opgeboekt waardoor deze stroming inderdaad uitstierf. Maar in de jaren '00 zijn er behoorlijk wat bands die zich laten beïnvloeden door new wave bands in de jaren '80 (Interpol, Editors).

Prima verhaal, alleen ging de punk wel degelijk door in de jaren 80, vaak nog puurder.
Crass, Conflict, The Exploited, Toy Dolls, MDC, Black Flag, Dead Kennedys.
Meer underground, maar nooit verdwenen.

kistenkuif
Zelfs The Slits zijn nog/weer actief, heb ik gehoord. Overigens viel de eerste punkwoede niet geheel toevallig samen met de belabberde economische situatie in de UK met veel werkloosheid onder jongeren.

avatar van LucM
Punk was inderdaad een uiting van werkloze en kansarme jongeren.
In de jaren '80 werd de (pure) punk terug marginaal maar verdwenen was ze nooit. Halverwege de jaren '90 was punk ineens populair dankzij bands als Green Day en Offspring.

Punk is dan ook altijd een middel geweest om op een tamelijk agressieve manier tegen de gevestigde orde en maatschappij aan te trappen.
Aangezien de wereld steeds maffer is geworden valt er genoeg te halen voor Punkers.

avatar van meneer

bikkel2 schreef:

Het zou idd eens tijd worden dat er weer (bv) zo'n muziekstroming op gaat komen (of) staan om eens flink tegen deze huidige maatschappij en het globalisme aan te schoppen, maar het lijkt wel alsof de generatie van deze ideologische leeftijd monddood is geworden en niet eens weet wat protesten zijn (of er zich voor interesseren).

Individualisme viert hoogtij..

Zeker mee eens. Het is een behoorlijk tamme bedoening geworden.
Ik geloof trouwens best dat er nog wel acts zijn met een felle boodschap, maar die breken gewoon niet door.
platenmaatschappijen sluiten hun ogen en zien er geen geld in.

avatar van nlkink

De occupy beweging leek even wat te worden maar die zijn volgens mij niet weg geknuppeld maar weg geknuffeld.
Op de Westerhaven te Groningen vond ik het tenminste steeds genanter worden. Op het laatst was het gewoon gratis kamperen terwijl de gemeente de andere kant op keek.

Als mensen kwaad genoeg worden komen ze best wel in beweging. Ik vind het genant worden als men ludiek gaat doen.

Zijn we eigenlijk niet behoorlijk off topic aan het raken?

Ja.....best wel.

avatar van meneer

Zit heerlijk te genieten van dit album waar ik als 12/13 jarige samen met mijn vriendjes op een zolderkamertje ook van zat te genieten terwijl de zwoele zomerdagen de aankomende jaren 80 verwelkomden.. Goede herinneringen en muziek waar een beginnende puber van toen alleen maar zich heerlijk op kon uitleven.. De toekomst lag aan onze voeten

Las net dit artikel. Bijna 40 jaar later: Sting wil ook weer eens rocken ! Kom maar op jongen..

2016: Sting brengt nieuw ro...

avatar van Leptop
Het zal mij inderdaad benieuwen of hij nog wat Policeachtige deunen uit zijn bass krijgt getoverd.

Mijn favoriete bandje als puber en wat wil je ook met uitgesproken, moedige en vinnige nummers als Roxanne en So Lonely.