AC/DC - Back in Black (1980)

Australiƫ
Label: Epic

1. Hells Bells (5:09)
  2. Shoot to Thrill (5:14)
  3. What Do You Do for Money Honey (3:33)
  4. Givin' the Dog a Bone (3:30)
  5. Let Me Put My Love into You (4:12)
  6. Back in Black (4:13)
  7. You Shook Me All Night Long (3:28)
  8. Have a Drink on Me (3:57)
  9. Shake a Leg (4:03)
  10. Rock and Roll Ain't Noise Pollution (4:12)
avatar van RonaldjK
In navolging van Hummelo en Normaal hebben Namen en Brian Johnson er nu ook één! Proficiat!

Heer Hendrik schreef:
Werkelijk!!!!!!!?????? ........bij mij op het werk staat radio 10 aan. Het is daar een top zoveel van de jaren 80...komt acdc met you shook me all night long voorbij op nota bene nummer 120. Is toch behoorlijk hoog. Geven er 3 van de 4 diskjockeys/sidekicks aan dat ze dat nummer nog nooit gehoord hebben en dus niet kennen. Uitgerekend de enigste vrouw die daar in de studio zit kent het wel...

En dat terwijl dames als Celine Dion dit nummer op hun eigen drakerige wijze nog gecoverd hebben ook.

De andere kant is dat die dj's natuurlijk allemaal spul kennen waar wij boomers nog nooit van hebben gehoord. Gelukkig maar. Zo ontdekte ik gisteren per stom toeval dat Antoon een hele populaire zangert was. Had ik het maar nooit geweten.

avatar van Funky Bookie
Goede non nonsense rockplaat met de perfecte speelduur. Als het langer zou duren, vrees ik dat het te eentonig zou worden, maar nu is het gewoon lekker 3 kwartier knallen.

Ik heb 7 jaar gestudeerd om deze nobele titel te dragen. In mijn vele coschappen heb ik complexe diagnoses gesteld. Deze is echter vrij eenduidig: Glibberig.

Funky Bookie schreef:

Van mij mag dit uren doorgaan.

avatar van Mr. Rock
'Rock and roll is just rock and roll' zingt Johnson in het laatste nummer. Wat moet je meer zeggen over dit album. No nonsens en constant, zonder zwakke nummers, AC/DC in optima forma, wellicht hun beste.

Voor de goede verstaander is er overigens nog best wat variatie af en toe. Het onheilspellende begin van Hells Bells, het vleugje blues in Rock and Roll is Noise Pollution. Let Me Put My Love... heeft ook weer een eigen sfeertje. Het zijn allemaal nuances, maar toch.

Ook ik vind dit na 40 minuten wel mooi geweest. Maar na die 40 minuten is mijn humeur steevast beter dan ervoor.

avatar van gigage
Nog voor de album release speelde AC/DC in t turfschip in Breda en in sporthal in Wateringen ( ZH) om kort daarna het album te gaan promoten in de V.S. Maar het album deed daar nog niet zoveel en de band had het land alweer verlaten toen het alsnog de album top 10 inschurkte. Het was inmiddels al december 1980 en nog steeds duikt dit album zo af en toe in die Billboard charts op, bijna 600 weken in totaal, en is het het bestverkochte hard rock album ooit. Maar waarom dan? Geen top 10 hit staat er op. Ach ja wat maakt het ook uit, lekker hoofdknikken op de tracks die ik inmiddels wel kan dromen.

Vandaag kwam the 50th Anniversary editie van Back in Black uit. 50 jaar AC/DC welteverstaan. Ook uitgebracht op Black & White Swirl vinyl: het ziet er prachtig uit en klinkt geweldig. Een aanrader.

avatar van Edwynn
50th anniversary? Hoe dan? Is Professor Barabas aan het werk soms?

avatar van Kronos
Edwynn schreef:
Hoe dan?
west schreef:
50 jaar AC/DC welteverstaan.
Duidelijk toch?

Maar black & white swirl vinyl hoeft niet. Back in Black hoort in het zwart.

En hoort vijf sterren te krijgen. Niet goed bezig Edwynn.

Oh. Overheen gelezen.

Tja, ik heb aan één exemplaar in de kast. Meer dan genoeg.

avatar van Kronos
Ik heb 'm drie keer. Een vinyl exemplaar uit 1980, de remaster uit 2021 en dan ook nog op cd.

Kronos schreef:

Ik inmiddels ook.