Deep Purple - In Rock (1970)

Alternatieve titel: Deep Purple in Rock

Label: Harvest

1. Speed King (5:53)
  2. Bloodsucker (4:11)
  3. Child in Time (10:18)
  4. Flight of the Rat (7:55)
  5. Into the Fire (3:29)
  6. Living Wreck (4:32)
  7. Hard Lovin' Man (7:10)
  8. Black Night [Original Single Version] * (3:28)
  9. Studio Chat * (0:34)
  10. Speed King [Piano Version] * (4:15)
  11. Studio Chat * (0:27)
  12. Cry Free [Roger Glover Remix] * (3:22)
  13. Studio Chat * (0:05)
  14. Jam Stew [Roger Glover Remix] * (2:32)
  15. Studio Chat * (0:41)
  16. Flight of the Rat [Roger Glover Remix] * (7:55)
  17. Studio Chat * (0:32)
  18. Speed King [Roger Glover Remix] * (5:53)
  19. Studio Chat * (0:24)
  20. Black Night [Unedited Roger Glover Remix] * (4:47)
avatar van Hans Brouwer
Mijn oudste dochter belde gisterenavond met de vraag of wij vandaag op onze kleinzoon wilde passen. Mijn vrouw had andere bezigheden dus kwam het erop neer dat opa Hans en kleinzoon F. de hele dag samen zouden zijn. Dat is bepaald geen straf want opa en kleinzoon kunnen het prima met elkaar vinden. Om 08.00 uur vanmorgen werd het kleine mannetje gebracht. We hebben ons prima vermaakt met puzzelen, tekenen, met duplo spelen enz. Opa was zo slim om "Deep Purple in Rock" in de cd speler te stoppen en dit beste rockalbum allertijden de godsganselijke dag af te spelen. Kleinzoon F. riep namelijk iedere keer als de cd was afgelopen: "nog een keer!". Dat was natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd.
Wat ik probeer duidelijk te maken: als grootvader kun je niet vroeg genoeg beginnen om je nageslacht te laten kennis maken met de mooie dingen der aarde, in dit geval "Deep Purple in Rock".

avatar van Weirdo Wizzy
ricardo schreef:
Met cd,s en lp,s ben je veel bewuster met muziek bezig vind ik, omdat je iets fysieks koopt waar muziek opstaat. En dan haal je het boekje eruit en dat ruikt dan zo lekker nieuw. Vanaf dat punt begint al het ritueel wat muziek zo mooi maakt. Je doet de cd in de la, of legt het vinyl op de draaitafel, en hoort de eerste klanken van een nieuw te ontdekken album, en al door het boekje bladerend beluister je zo een plaat af, zonder te skippen of ergens door afgeleid te worden, dat maakt het zo mooi. Geen spotify of andere muziek bestandjes, dat doet mij niets. Het beluisteren gaat dan ook vluchtig, bevalt het na 30 seconden niet, skip maar door, desnoods naar een ander album. Muziek is zodoende te makkelijk bereikbaar geworden, waardoor er niet meer echt de tijd word genomen om iets goed tot je te laten komen, en goed te ontdekken of het je echt bevalt of niet. Gelukkig is dit nog een album uit een tijd van ver voor de pc, en puurder kun je het bijna niet krijgen.

Wat hier staat is wel de spijker op zijn kop. Heel herkenbaar dit. Ik ben vermoedelijk wat jonger, maar ik herken het hele ritueel wel en dat je met je totale aandacht naar je nieuwe aanschaf luistert. Tegenwoordig Spotify ik er ook lustig op los, maar ik merk nogal eens bij mezelf hoe vluchtig ik muziek tot me neem.

Als de financiën het weer eens toe laten begeef ik me ook maar weer eens naar stoffige tweedehands zaakjes om weer door de cd-rekken te struinen.

Weirdo Wizzy schreef:
"Deep Purple in Rock" zul je niet vinden bij de kringloop of tweedehands zaak want er is natuurlijk geen hond die afstand doet/afscheid neemt van het beste (hard) rock album allertijden.

avatar van Weirdo Wizzy
Hans Brouwer schreef:

Oh maar deze heb ik op LP hoor

avatar van henk01
Heb hier de remaster cd liggen, wie interesse heeft?

avatar van Darkzone
De lp heb ik al een paar jaar in bezig. En sinds deze week ook de Anniversary Edition op cd met 7 bonus tracks en een zooi overbodige studio chats. En met een zeer informatief boekwerkje erbij. Hopelijk is de muziek van Deep Purple ook voor mijn zoontje van bijna 4 weggelegd in de toekomst.

Darkzone schreef:
Mijn dochters van 29 respectievelijk 28 jaar moesten nooit veel hebben van Deep Purple en ander hardrock geweld. Met alle respect, zij luister(d)en liever naar Guus Meeuwis, Nick en Simon, enz. Maar niet getreurd, wij hebben nu kleinzoon F. van 2 jaar en opa Hans heeft, in tegenstelling tot pak 'm beet 30 jaar geleden, veel meer vrije tijd tot zijn beschikking. De adoratie voor Deep Purple in het algemeen en "Deep Purple in Rock" in het bijzonder gaat opa hoogst persoonlijk bij het kleine mannetje naar binnen rammen. Een beetje cru gezegd maar U begrijpt wel wat ik bedoel.

avatar van jurado
Hans Brouwer schreef:
Mijn dochters van 29 respectievelijk 28 jaar moesten nooit veel hebben van Deep Purple en ander hardrock geweld. Maar niet getreurd, wij hebben nu een kleinzoon van 2 jaar en opa Hans heeft, in tegenstelling tot pak 'm beet 30 jaar geleden, veel meer vrije tijd tot zijn beschikking. De adoratie voor Deep Purple in het algemeen en "Deep Purple in Rock" in het bijzonder gaat opa hoogst persoonlijk bij het kleine mannetje naar binnen rammen. Een beetje cru gezegd maar U begrijpt wel wat ik bedoel.
Sla Child in Time dan aub over, je kan een kereltje van twee jaar dat kattengejank niet aan doen, toch? #childinpain

jurado schreef:
Dat gaan we natuurlijk niet doen. "Child in Time" is een onlosmakelijk onderdeel van het beste rock album allertijden en behoort dus tot de muzikale opvoeding van kleinzoon F.